Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9110
Nå er jeg LUT lei av NAV samt min far som prøver å sluntre unna med badnebidraget. for å få litt sammenheng kan jeg oppsumere hva som har skjedd:

Jeg går mitt 4 år på videregående skole, og har krav å søke om barnebidrag ( etter fylte 18 år ) om jeg går på skole. Snakket med NAV i høst og de sa at alt var til rette for at jeg kunne søke å få barnebidrag.

Jeg søkte og fikk Gokjent min søknad om 5800Kr pr måned ut skoleåret. Som forventet klagde min far på dette og fikk stoppet saken for gjennopptakelse, han tapte saken og NAV sa at jeg skulle få utbetalt barnebidraget, vi nermet oss nå desember.

Ingenting kom på konto så litt før jul runt den 20des dro jeg på NAV og spurte hva som var årsaken, da fikk jeg vite at saken var stoppet men fikk ikke vite grunnen uansett hvor mye eller hvordan jeg spurte. 1 uke etter dro jeg ned igjenn og ville ha saken oppklart å fikk da beskjed at der hadde komt et brev fra advokat.

Jeg leste innholdet og det som jeg leste til slutt var at min far hadde tatt opp advokat som påstår at jeg ikke har krav på mitt bidrag siden jeg kunne ha gått ut i lære i mitt 3 år.

Selfølgelig bedde jeg da NAV om å ta opp igjenn saken for at jeg skulle få mitt bidrag, som jeg og NAV mener jeg har krav på, men forsatt kom ingenting på konto. For 2-3 uker siden tok jeg en telefon og spurde hva hensikten med at et menneske skulle gå i lang tid å vente på penger, jeg fikk da svar om at dem hadde behandlings tid på 6 måneder. for 1 uke siden rigde jeg igjenn for å sjekke opp saken og fikk vite at behandlings tiden var over men ingenting hadde blitt oppklart. Jeg fikk service til å sende en purring men ingenting skjedde.

så, hva kan jeg gjøre? jeg har ventet i over 6 måneder på penger som jeg har krav på, NAV sin behandlings tid er over og jeg har ikke fått noe brev eller opplysninger om saken siden jul uten eget initiativ. Min mor sier at vist ingenting skjer innen den 10 denne måneden så skal jeg gå til advokat selv å søke om gratis retts hjelp.

Er NAV jevla treige? hjelper det å ta opp advokat? hva kan jeg gjøre med en advokat i det store å hele?

Sorry for MANGE skrivefeil men håper at noen vil gi meg svar, eller innsyn i saken. Noen som har opplevd lignende?
..Hvorfor vil ikke faren din at du skal få bidrag?
er i nesten samme situationen bare at faren min motar barnebidrag for meg selvom at jeg har flyttet ut vi hadde en muntelig avtale om at jeg skulle mota disse penge noe som han ikke har holdt..
Mitt forhold til min far er veldi svakt. i min barndom har han ikke vert der for meg og som 16 åring "dro" han fra meg da vi hadde en veldig viktig samtale der jeg prøvde å få ham til å forstå hvorfor jeg ikke ville være i med han. som jeg da sa: Vist du går nå så vil jeg aldri se deg igjenn. Med det blikket og ord han sa da var for meg slutten på vårt forhold, siden har det bare blitt verre. en muntelig avtale vil aldri fungere, han vil ikke betale meg noen ting om han ikke MÅ han er en grisk jevel som ikke vil annet en å tjene penger. Vist jeg tjente va 1 mil i året hadde jeg ikke brydd meg om en lusent barnebidrag.. men for å si det, ingenting uten om NAV eller PÅLAKT plikt vil få han til å betale.

Sitat av iGnome Vis innlegg
..Hvorfor vil ikke faren din at du skal få bidrag?
er i nesten samme situationen bare at faren min motar barnebidrag for meg selvom at jeg har flyttet ut vi hadde en muntelig avtale om at jeg skulle mota disse penge noe som han ikke har holdt..
Vis hele sitatet...
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Jeg opplevde noe av det samme da jeg ble 18. Min far nektet, mens min mor og NAV presset på for å få det gjennomført. Til slutt fikk jeg etterbetalt over 40 000.- fra min far, gjennom NAV, og forholdet vårt ble bare kaldere.

Nå, flere år senere, har jeg egentlig bare dårlig samvittighet og må konstant jobbe for å opprettholde et noen lunde bra forhold med faren min. Så hvis jeg kunne gjort noe annerledes i denne sammenhengen, ville jeg heller gjort en personlig avtale med min far. Altså, ikke presset han gjennom NAV.

Dette er uansett avhengig av hvordan forhold man har til hverandre fra før. Jeg tenkte jeg skulle nevne det, da det preger meg den dag i dag.
høres ut som at vi har et veldig likt forhold til våre federe.. kommer vel til å snakke med min far i løpet av uka for å prøve å presse noe penger ut av han selvom jeg tviler på at jeg vil komme noen vei.. : / han skylder meg over 15k i barnebidrag for meg er vel egentelig ikke pengene det værste men det at han skal "tjene" penger på dette gjør meg kvalm!
min far tjener ingeting på bidraget, men må betale meg, jeg skal vel ha 40-50-60k i løpet av året. Ang ditt birag BRAVEHAMMER så forstår jeg hva du mener, men jeg vil ikke ha noe forhold til han lenger, han truer meg både med å gjøre meg arveløs å at jeg er en dårlig person fordi jeg søker om bidrag. Jeg snakker med han 2-3 ganger i året, han hilser meg ikke til bursdag og ikke jeg han. uheldigvis! har jeg fått en lillebror på nå nesten 3 år som jeg ikke har noe forhold til PGA min far og jeg, jeg synst det er synd at jeg har en bror som ikke vet om meg.
Sist endret av Tombøtte; 31. mars 2011 kl. 00:15.
Det er kjipt. Vet ikke om det finnes noen lover som sier at du har rett til å se halvsøsken jeg, men ville funnet det ut.

Vet ikke hvordan dette vil gå i en evt. rettsak i dag, men:
Snakket om en ny lov på radion forrige uke hvor de snakket om at staten kun plikter å gi oss 2 års videregående når det er mulighet for å gå ut i lærling. Tror det er fra neste år av. Da må du selv betale for å gå påbygging eller så var det at man ikke fikk stipend for å gå det 3. året. Hmm, husker ikke helt.. Finner ikke noe om det på google though.

Isåfall om den loven gjelder så vil nok en advokat vinne den saken for faren din.
Sist endret av Inspecta_Deck; 31. mars 2011 kl. 00:48.
Kort svar: JA. En advokat vil definitivt kunne hjelpe deg. Hvis både du / dere og NAV er enige om at du har krav på penger, tar det en advokat 20 minutter å fikse det.

Ei jeg kjenner hadde også problemer med NAV, og har hatt det i X antall år. Denne jenta kan kun jobbe 30% som følge av en stygg trafikkulykke, og har dermed krav på en viss sum pr. måned slik at hun kan forsørge seg selv og sitt barn.
Dette forsøker selvsagt NAV å vri seg unna ved enhver anledning, og har ved langt fler enn én anledning "mistet" papirene hennes. De bruker også kriminellt lang tid på å behandle saker og søknader, som de alltid gjør. Noe som resulterer i at ho til tider sliter med å få forsørget barnet og seg selv.

Til slutt fikk denne dama nok, og pusset en advokat på dem. Pengene stod på konto neste dag, og har siden den gang vært der nøyaktig når de skulle.


Dagens gode råd: Hvis NAV krangler / er treige, eller forsøker å vri seg unna; Send advokat på dem, og saken er løst på et øyeblikk. Egentlig burde man ha med en advokat hver gang man skal til NAV, uansett hva det måtte gjelde.
Har og muligheten til å få bidrag fra min far. Det var min mor som fortalte det, og hun ville at jeg skulle søke om det, men føler at det ikke blir riktig å melke han bare for at jeg vil ha mere. Føler at det er mitt problem hvis jeg ikke har penger. Jeg kunne jo ordne meg en jobb eller spare litt bedre på stipende osv.

Men til det jeg lurer på, hvor mye ville jeg kunne få? er det et beløp som regnes ut fra inntekt osv?
mener at jeg får "maks" av vanelig barnetrygd iom at jeg er sisste i flokken som er under 18 + lav lønn osv..
det er på 2100-2500/mnd eller noe lenge siden jeg fikk dette brevet hvor de ga meg høyere barnetrygd..
Underholdsbidraget fastsettes etter inntekt og faktiske forhold for begge foreldre.
▼ ... over et år senere ... ▼
Heia...kom over innlegget D om bidrag...lurer på værdame endte dette egentlig?

Ikkje værdame...vordan?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Er mye bedre å ha en personlig avtale med faren din imo. Har det selv der jeg får 2000 i måneden selv om jeg egentlig har rett til 4k gjennom nav, men jeg vil heller beholde forholdet mitt til han enn noen usle 1000 mer i et år.
Sitat av iGnome Vis innlegg
..Hvorfor vil ikke faren din at du skal få bidrag?
er i nesten samme situationen bare at faren min motar barnebidrag for meg selvom at jeg har flyttet ut vi hadde en muntelig avtale om at jeg skulle mota disse penge noe som han ikke har holdt..
Vis hele sitatet...
Det kan du fint kreve utbetalt, med renter. Bidraget skal følge barnet.
Hvorfor skal dere ha penger fra faren deres egentlig? Mange som klarer seg fint uten bidrag fra foreldrene sine når de går på VGS. Jobb feks! Er dette en måte å straffe på?
Sitat av Dasset Vis innlegg
Hvorfor skal dere ha penger fra faren deres egentlig? Mange som klarer seg fint uten bidrag fra foreldrene sine når de går på VGS. Jobb feks! Er dette en måte å straffe på?
Vis hele sitatet...
Nå skal vel ikke VGS elever ha nødt til å jobbe på siden for å være med på kino, og alt annet mellom himmel og jord. Dette blir vanskelig hvis mor såvidt får ting til å gå rundt.

Sier ikke at man skal få være med på ALT. Bidraget er vel beregnet til ene foreldre hvor den som har ungen sliter med å få ting til å gå rundt.
Denne tråden er da forferdelig gammel. alt er ordnet på denne fronten :P
Sitat av Dasset Vis innlegg
Hvorfor skal dere ha penger fra faren deres egentlig? Mange som klarer seg fint uten bidrag fra foreldrene sine når de går på VGS. Jobb feks! Er dette en måte å straffe på?
Vis hele sitatet...
Hvis du bor hos moren din så går gjerne barnebidraget til moren din, som da betaler for klær og mat.
Det skal ikke være en selvfølge å jobbe ved siden av studie. Om du satser veldig kan det kreve mye og det blir sene kvelder med skolearbeid. Om du skal jobbe i tillegg, da blir det veldig slitsomt etter en stund.
Men om du går 4 året på VGs er det kanskje på tide å få seg jobb uansett om du fortsatt går skole? Jeg jobbet fra jeg begynte 1 året på VGs. Hadde ingen problemer med dette, føltes godt å tjene egne penger.

Spør ikke for å kritisere, men er nysgjerrig.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg

Er NAV jevla treige?
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe med at dem er trege. Dem har bare alt for mye å gjøre fordelt på alt for få personer.


Edit: skrivefeil
Sist endret av HuskaIkke; 11. desember 2013 kl. 12:54.
Bortkjemte snørrvalp.
Jævla curlingsgenerasjon drittunge...

Lær deg å gå i motbakke, og ikke forvent at du har krav på andres penger.
Jeg synes ærlig talt du ikke fortjener et forbanna øre av faren din, da du likevell ikke kunne trengt han som en far til og begynne med.

Faen,...Hvorfor tar folk opp gamle tråder..

Hva i all verden hjelper min ekstrem syting da?


errr...Freak forum i et nøtteskall..

Godt om forholdet deres er ordnet opp igjen Tombøtte
at voksne mennesker over 18år kan true penger ut av sine foreldre er bare latterlig ... du er over 18 år så er nå er det på tide å vokse opp og slutte å snylte på faren din skaff deg en jobb