Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 13246
Jeg har en flaske vin jeg liker å åpne noen ganger i uken. Jeg merker kvaliteten blir noe redusert etter hvert som den står. Har vel stått på rommet mitt i 2-3 uker nå. Spørsmålet mitt da, er om det er noe annet enn kvaliteten som endrer seg på vinen og hvor grensen går for at vinen vil være helsefarlig med tanke på gjær o.s.v?
jo mer luft vinen kommer i kontakt med jo dårligere blir den. ergo etter du har åpnet flasken og vinen har kommet i kontakt med oksygen vil den sakte men sikkert starte å surne så gradvis vil den bli dårligere og dårligere. den blir kanskje ikke sur før etter en to til fire dager, men smaken er en helt annen etter bare noen timer, så hvor lenge en vin holder avhenger faktisk bare av hvor kresen du er,
Lykke til..


Ta en titt her : http://www.aperitif.no/index.db2?id=6796
Sist endret av Pegasus; 27. mai 2008 kl. 18:57.
Står den åpen i 2-3 uker som du sier er den udrikkelig...
Den 17: Jeg og en kamerat konsumerte 2-3 små kopper Amigo Spansk Rødvin (3l til 229,90) Vinen smakte godt nok, men vi ville ikke drikke så veldig mye, ettersom det ble svært mye natten før.

Den 26: Jeg og samme kamerat konsumerte 6-7 store kopper av samme rødvin. Vinen smakte surt og vond, kort sagt, udrikkelig. Vi inngikk veddemål, der taperen måtte konsumere en hel kopp rødvin, han tapte og drakk den. Han ble umiddelbart kvalm og trengte noe luft. Vi stakk deretter ut. Vi var temmelig aktive, og løp rundt å kødda. Det var etter tolv. Senere begynte jeg å føle meg svært uvel å kvalm, og jeg kastet opp. I dag da jeg snakket med han, fortalte han at han hadde kastet opp skikkelig mye når han våknet opp i natt.


Moralen er: Ikke åpne en ny vin, med mindre du er sikker på at du skal drikke hele, spesielt 3l vin dunker.
Vindunker holder jo seg lengre da nidhogg. Er jo sånn stengningsmekanisme på dem.
Alkoholisert gamer
Så konklusjonen er: Har du først åpna opp vinen... Drikk den samme dag
Man får kjøpt pumper for å pumpe mest mulig oksygen ut av flaska, og deretter sette på en kork. Da holder den lengre.
Sitat av KultNick
Man får kjøpt pumper for å pumpe mest mulig oksygen ut av flaska, og deretter sette på en kork. Da holder den lengre.
Vis hele sitatet...
Noe mer informasjon? Evt. hvor man kan skaffe en slik genial ting?
bor du i oslo så er det en fin liten butikk ved solli som har alt man trenger av vin og bar utstyr
gå oppover alléen fra solli så ligger den på høyre side, husker ikke hva den heter tho :S
Om du har planer om å ikke drikke vinen samme dag som den åpnes, kjøp heller en pappvin.
Sitat av røyksky
Vindunker holder jo seg lengre da nidhogg. Er jo sånn stengningsmekanisme på dem.
Vis hele sitatet...
Pappvin kan jo få luft i seg om du snur og vender litt på de. Mulig det er det som har skjedd hos nidhogg.
Spør du meg er det egentlig smak og behov. Vist du har behov og holde en vin i 3uker kan du det. Men vi kan ikke fortrenger det at smaken blir surere.
Sitat av Pegasus
Spør du meg er det egentlig smak og behov. Vist du har behov og holde en vin i 3uker kan du det. Men vi kan ikke fortrenger det at smaken blir surere.
Vis hele sitatet...
Men man bør jo prøve å sørge for at den blir minst mulig sur
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Gabbeh
bor du i oslo så er det en fin liten butikk ved solli som har alt man trenger av vin og bar utstyr
gå oppover alléen fra solli så ligger den på høyre side, husker ikke hva den heter tho :S
Vis hele sitatet...
Bak Olavskvartalet i Trondheim ligger det også en butikk som selger barutstyr (men lar de deg prøve flairjuggling? Neeei! Jævla betjenings...). Er det mulig de har? Aner ikke hva de heter, men dette høres ut som en flott gaveidé.
Ja selvfølgelig . Men som KultNick sa finnes det pumper som suger ut oksygenet.
som så mye annet holder vin seg bedre i kjøleskap etter den er åpnet.
Nå er ikke akkurat rødvinen Amigo noen referansevin, kan man si. Den smaker helt jævli, nyåpna eller ei!

Reint kjemisk går alkoholen over fra C2H5OH til CH3COOH, som er edikk/ edikksyre , når den blir eksponert for O2. Vinen blir altså sur av edikk. Det er også grunnen til at man ofte blir sur i magen etter ei fyllekule


OT: Metanol går over fra CH3OH, til HCOOH som er maursyre. Så sånn sett er ikke metanol farlig i seg selv, det er først når den oksiderer i kroppen din at den dreper deg.

Organisk kjemi er gøy...
Sist endret av Squirrel; 27. mai 2008 kl. 23:50.
For de som ikke skjønte posten til Squirrel: Vin blir eddik. Man blir verken full, glad eller kunstnerisk av å drikke eddik, bare dårlig. Og ja, det kan være skadelig i stort inntak. Du merker raskt om vinen er blitt sur. Lukt på den, er du i tvil, smak. Smaker det av eddik, skal den kastes.

Åpnet vin skal lagres i kjøleskap med tett kork, aller helst skal lufta suges ut med ovennevnte vakuumpumpe. Har du kartong skal den stå kjølig for å kunne oppbevares like lenge som det står på pakka. Ville du spist mat som lå i åpna pakke på rommet ditt i to-tre uker?
Sist endret av capo420; 28. mai 2008 kl. 01:08.
nå veit jeg ikke om dere manglet glass eller hvordan situasjonen var, men vin smaker best fra vinglass, ikke kopper
Sist endret av pawsan; 28. mai 2008 kl. 17:47.
Sitat av pawsan
nå veit jeg ikke om dere manglet glass eller hvordan situasjonen var, men vin smaker best fra vinglass, ikke kopper
Vis hele sitatet...
Selv mener jeg ikke det er sant, smaken forandres ikke, dog det er mer klasse over å drikke fra vinglass, det skal jeg si meg enig i.
ja, du har sikkert rett, og alle andre har feil

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171668
Sitat av pawsan
ja, du har sikkert rett, og alle andre har feil

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171668
Vis hele sitatet...
Syntes bare det var ulogisk. Men takk for linken Jeg er nå overbevist
Sitat av nidhogg


Moralen er: Ikke åpne en ny vin, med mindre du er sikker på at du skal drikke hele, spesielt 3l vin dunker.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull, vin på kartong holder seg mye lengre enn på flaske, og setter du vinen i kjøleskap kan den stå nærmere en måned og fint være drikkelig, den blir ikke "Udrikkelig" etter 9 dager sånn som du sier.

Enten må ha skjedd noe fælt med vinen din, ellers så er nok ikke vin tingen for dere.
Sitat av nidhogg
Selv mener jeg ikke det er sant, smaken forandres ikke, dog det er mer klasse over å drikke fra vinglass, det skal jeg si meg enig i.
Vis hele sitatet...
Både smak og lukt forandres, etter formen på glasset. Til dels usikker på grunnen, men dette kan man nok google seg frem til. : )

- gjett_
Sist endret av gjett_; 28. mai 2008 kl. 19:17. Grunn: Ser noen har besvart dette mer grundig enn meg tidligere. Beklager
Tror det var sånn ca 6 uker på pappvin, etter dette blir den dårlig i smak.
Så den bør drikkes opp før 6 uker. Hadde selv en pappvin her som stod mer enn 6 uker, den hadde blitt
dårlig. Husker ikke om det var rød eller hvit vin men den smakte ikke bra.
Hadde tatt noen glass av den hver uke så den var fin i smaken.