Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305153
Nei, du må ikke spise flere sopp hvis du spiser den fersk enn om du skulle spist den tørket. Faktisk helt motsatt med mindre de er tørket uten å miste noe virkestoff (tapet av virkestoff er så smått at det er praktisk talt neglisjerbart). Men når man tørker soppen minker den i vekt med opptil 90%, derfor må man spise mer sopp sett utfra massen til soppen.
Kan fleinsoppen ha utbreia hatt? eler har alle flein soper slik kule rakett lignende hatt?
var ute en liten tur nå og komer noen med slik utbred hatt. dem var på ett beite.
Correct me if I'm wrong, men er rimelig sikker på at Spiss Fleinsopp (Psilocybe Semilcanteata) alltid krummer innover.
Kom akkurat hjem fra en liten plukketur. Ser det er en del av en art som kan ligne på flein. Disse har ganske spiss hatt. Måten jeg ser om det er flein er bl.a å se om kjernen i stilken er lys. Skal gå en gul åre i miden av stilken. Disse "lookalikene" har en rød stilk, tvers gjennom. De har heller ikke "innsnevring" i bonn av hatten.
Ja, fant en gang på en kirkegård i midten av august.. Da mener jeg, fant i Vestfold (Ho):P

men har ikke funnet siden, detta var da ett apr år siden, så lurer faktisk på d samme selv....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Skall35
Kan fleinsoppen ha utbreia hatt? eler har alle flein soper slik kule rakett lignende hatt?
var ute en liten tur nå og komer noen med slik utbred hatt. dem var på ett beite.
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd det en gang i en større klynge av de, midt i den var det en sopp som var temmelig stor for å være flein, men den hadde alle de andre kjennetegnene: konsistens, farge, spiss tupp på hatten. Det var også en splitt i hatten, som om den hadde strekt seg for mye.

Om du ikke har plukket før, og ikke føler deg helt sikker på kjennetegnene vil jeg anbefale å la være å spise den. Såvidt jeg har erfart, så plukker 'nybegynnere' MYE rart som de er helt overbevist er flein, men jeg har korrigert dem, og etter 2 plukketurer med litt studering av soppene klarer de fleste å kjenne igjen flein på lang avstand.
Med mindre du vet hvor soppen befinner seg, kan du nok regne med å gå mer enn èn time. Det tar tid, krever tolmodighet og et skarpt blikk. Dessuten er det koselig å ta seg en tur ut i norges herlige natur på leting etter flein.
Funnet noe særlig rundt i Akershus da Sky?
Arrangerer du guidede turer, Dodecha?
Sitat av Slaktern
Arrangerer du guidede turer, Dodecha?
Vis hele sitatet...

Hehe, det hadde vært kult.
Vil bare bekrefte at det finnes masse flein på Sørlandet - ihvertfall rundt kr. sand, og da regner jeg med du finner det i Grimstad også. Finnes ute på holmene til og med - perfekt for en sensommers båttur ;-)

Ang. onkler du ikke er i slekt med, observertes en gjeng blåkledte på diverse kirkegårder for ett par år siden iført gummihanser mens de plukket sopp... Kan ikke fatte og begripe at de har ressurser til det, men moralen er klar: Kom dem i forkjøpet folkens!

Har btw ikke sett snurten av sopp her hittil i år. Tenkte meg en tur til helga for å kikke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Slaktern
Arrangerer du guidede turer, Dodecha?
Vis hele sitatet...
I will never, reveal my preeecioussssss shroomspots.
takk for bilder! nå hvet eg litt ka eg skal lete etter
Ok, takk. Men ellers virker de andre soppene greie?
HAHAHA, var nettopp ute i hagen og så litt og gjett hva jeg fant... 8 fleinsopp^^
2 store men resten var små:P
Noen var faktisk litt hvit helt nede med hodet, noen som vet om dette er normalt?
Hvordan er det med fleinsopp og "potens", eller potenthet? =) Har 3g tørket og lurer på om det holder til 2? Er fleinen "kraftig" i år eller er den som alltid? Eller varierer dette fra plass til plass?
3g er fint till 2
ingen mulighet for og finne i skog?
Sitat av playozzy
HAHAHA, var nettopp ute i hagen og så litt og gjett hva jeg fant... 8 fleinsopp^^
2 store men resten var små:P
Noen var faktisk litt hvit helt nede med hodet, noen som vet om dette er normalt?
Vis hele sitatet...
Fant rundt 70 stk i hagen til naboen.. ALLE i en hage! Sprøtt
En kompis spiste soppene, var ikke 100% sikker på at det var det men uansett, har ikke sjedd noe enda så får se xD
Sitat av playozzy
En kompis spiste soppene, var ikke 100% sikker på at det var det men uansett, har ikke sjedd noe enda så får se xD
Vis hele sitatet...

Idioter.
Hva forventer dere skal skje?
Om det plutselig er noe giftig vettu.
Sitat av Trespasser
Hvordan er det med fleinsopp og "potens", eller potenthet? =) Har 3g tørket og lurer på om det holder til 2? Er fleinen "kraftig" i år eller er den som alltid? Eller varierer dette fra plass til plass?
Vis hele sitatet...
1,5g er faktisk en perfekt begynnerdose i min mening. Gir neppe en alt for sterk rus, og gir en pekepinn på hva man kan forvente ved høyere doser. With psychedelics, less really is more.
hvis man har spist masse knips, røyka shit en ekstremt god del, tatt mye av alt av drugs nesten.. er det da trygt å ete en del sopp da?:P

litt funky spm, men bare må spørre
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
tomdebong: Det kommer ikke til å bli noe mer farlig fysisk sett enn det allerede er med så mye dop i systemet (ettersom sopp ikke er toksisk), men ville heller brukt soppen for seg selv. Ikke la den forsvinne i en smørje av rus, evt. kjøre en mx-missile.

Psyken er et annet kapitell. Hvorvidt det går bra eller ikke er jo opp til deg selv, ettersom du kjenner din egen psyke best, men jeg vil råde deg til å ta soppen alene.
Sist endret av Sinister; 8. september 2007 kl. 13:13.
Sitat av tomdebong
hvis man har spist masse knips, røyka shit en ekstremt god del, tatt mye av alt av drugs nesten.. er det da trygt å ete en del sopp da?:P

litt funky spm, men bare må spørre
Vis hele sitatet...
ut i fra hva du sier du har prøvd virker det ikke akkurat som om du er særlig oppfatt om det er "trygt" eller ikke.... hvis du leser rundt omkring, ser du at det er en del som ikke anbefaler det som første psykedeliske trip - men sånn er det jo med alle psykedelika, og ett sted må man jo begynne. kjør på
Hvor mye mer sopp må du spise hvis den er tørket? Beklager virkelig hvis dette er svart på tidligere...
Sitat av tomdebong
hvis man har spist masse knips, røyka shit en ekstremt god del, tatt mye av alt av drugs nesten.. er det da trygt å ete en del sopp da?:P

litt funky spm, men bare må spørre
Vis hele sitatet...
Kjør på. Har du psyke til det så går det sikkert greit , men husk, finner vi noen skal du ete de før meg
1.5g var litt i minste laget. Kryddret med litt salvia 20x ble det straks mer spennende. Forundret meg over at de varte så kort... 3-4 timer før det dabbet ned. Har spist en del sopp, men aldrig flein.
Sitat av Trespasser
1.5g var litt i minste laget. Kryddret med litt salvia 20x ble det straks mer spennende. Forundret meg over at de varte så kort... 3-4 timer før det dabbet ned. Har spist en del sopp, men aldrig flein.
Vis hele sitatet...
Du har spist en del sopp, men aldri flein? Så du har spist sjampinjong, kantarell og liknende?
Sist endret av Slaktern; 8. september 2007 kl. 15:05.
Forskjellige cubensis sopper. Mexican bl.a.
Cubensis er en fleinsopp. Fleinsopp er den norske betegnelsen på Pcilocybe-sopper. Spiss fleinsopp er den norske betegnelsen på Psilocybe Semilanceata.
Sist endret av Slaktern; 8. september 2007 kl. 15:04.
Sitat av tomdebong
hvis man har spist masse knips, røyka shit en ekstremt god del, tatt mye av alt av drugs nesten.. er det da trygt å ete en del sopp da?:P

litt funky spm, men bare må spørre
Vis hele sitatet...
sopp og knips kan være en veldig heftig mix
Sitat av Trespasser
1.5g var litt i minste laget. Kryddret med litt salvia 20x ble det straks mer spennende. Forundret meg over at de varte så kort... 3-4 timer før det dabbet ned. Har spist en del sopp, men aldrig flein.
Vis hele sitatet...
Forr å få en god efekt av soppen skall du helst faste i eit døgn før du tar sopp,da klarer kroppenn og ta opp meire av dei gode stoffa, og hold deg unna sukker(brus er ikkje bra) da de dempar og kortar ned ein tripp,drikk VANN... 1,5g god spiss f sopp er nokk vist du gjer de rett.
Sist endret av monsemann; 9. september 2007 kl. 13:23.
Sitat av monsemann
Forr å få en god efekt av soppen skall du helst faste i eit døgn før du tar sopp,da klarer kroppenn og ta opp meire av dei gode stoffa, og hold deg unna sukker(brus er ikkje bra) da de dempar og kortar ned ein tripp,drikk VANN... 1,5g god spiss f sopp er nokk vist du gjer de rett.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er noe godt råd at man bør faste et helt døgn før man spiser sopp. Det er mye viktigere å ha godt med energi tilgjengelig i kroppen når man skal begi seg ut på noe slikt.

Det er langt større sjanse for at turen slår ut negativt hvis man er sulten og sliten. Hva er viktigst, at man har en god opplevelse, eller at man blir mest mulig påvirket av stoffet?

Om man vi ha en kraftig tur, så bør man ta seg råd til å konsumere eller investere i litt mer sopp, og ikke la det gå på bekostning av energinivået sitt..
Sist endret av mentalmelt; 9. september 2007 kl. 17:09.
Sitat av Awayoflife
Tror jeg mener å ha lest at de liker seg i jord som inneholder en del sand. Sandjord rett og slett.
Vis hele sitatet...
Må være bra å plukke i Sandefjord da?
Må jo ikke fortelle spotten vår da vettu mongo ;p
Haha snart finner dere tjukt av sopp gale folk irundt hytten deres

gratulerer med fangsten btw
Sist endret av mårnings; 11. september 2007 kl. 20:00.
sykt, aldri sett så mye i hele mitt liv. Har bare hatt 10stk i handa en gang da
Men hvordan kan du være sikker på at de store er flein? synes de ligner lite jeg, men nå er ikke jeg en flein-ekspert heller da
Sitat av Trippa
sykt, aldri sett så mye i hele mitt liv. Har bare hatt 10stk i handa en gang da
Men hvordan kan du være sikker på at de store er flein? synes de ligner lite jeg, men nå er ikke jeg en flein-ekspert heller da
Vis hele sitatet...

hehe, er veldig digg å finne så mye på en gang ja de store er flein ja, varier kjempe mye.
Leter dere alltid rett etter det har regnet, eller kan soppene stå et par dager i sol uten å råtne / forsvinne totalt ? Lurer på om jeg skal sykle til en golfbane jeg vet om
Hei.
Noen som har funnet noe i akershus ennå?
Så noen på tirsdag men de var veldig små, så jeg håper de er kommet seg til i morgen stikker en tur å sjekker da
Sitat av Chikara
Leter dere alltid rett etter det har regnet, eller kan soppene stå et par dager i sol uten å råtne / forsvinne totalt ? Lurer på om jeg skal sykle til en golfbane jeg vet om
Vis hele sitatet...
Jeg plukket mine på en golfbane. Da hadde det ikke regnet på en dag der.
Er det noe fare for at soppen blir soltørket nå da? Er jo nesten ikke sol ute. Enklest å finne dem når dem er tørre og lyse. Dagen etter det har regnet funker fett. Er vel egentlig ingen begrensning på når en kan/bør plukke...
Kan bekrefte at det finnes på sunnmøre iallefall...... Fant vel 200stk i løpet av et par timer:P
Så d blir bra i kveld
hvor fort vokser soppen ifra 0 til voksen? bare så eg vet hvor ofte eg skal ut å leite.
Fleinsoppen er ikke nødvendigvis brun. Avhengig av hvor fuktig bakken er, alder, og varierende nærigsstoffer i jorda, kan soppen være alt fra beige-hvit til mørkebrun-nesten sort..
Ser ingenting på det bilde eg, kommer bare til en plasse eg kan laste opp bilde :S
Jeg har forsåvidt nettop lært meg å kjenne igjen en flein. Mine gjenkjennelsesmetoder:
Spiss hatt (seff), innsnevring nederst på hatten, striper etter "gjellene" på utsiden av hatten, en lys åre som går i midten av stilken(!) og "konsistensen" på hatten. Når du først har lært det er det lett.
Her er et bilde hentet fra den norske Wikpedia-artikkelen om flein:

http://img440.imageshack.us/img440/5781/260pxpsilocybesemilanceng2.jpg