Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7445
jeg og noen venner (19-21 års alder) vurderer en guttetur til Tokyo, Japan, for å prøve ut en ny kultur....

Hva trenger man å vite generelt før reise?
Hvilke steder er et "must" å besøke i Tokyo (evt i nærheten av byen)?
Hva slags mat er et "must" i tokyo?

noen som har vært der tidligere, og vil dele sine tanker, så kjør på
Severdigheter
Mye å velge mellom, google severdigheter Japan og velg hva dere føler for å gjøre..

Lær dere noen gloser på japansk, skriv ut ett kart til hotellet der dere skal sove og skriv på engelsk og japansk "Kan du hjelpe meg å finne veien"
Lett å bli borte i en veldig stor og litt forvirrende by =)

Kan være greit å overnatte i Tokoyama eller lignende, noe som er litt utenfor Tokyo by. Prisene synker fort og det er godt utvalg av tog etc.

Mat er igjen ett hurtig google søk. Sett opp restauranter dere vil besøke og hva dere har tenkt å spise på den enkelte på forhånd

Lykke til!
Hvor lenge skal dere være i Tokyo?


Et par steder du må besøke:

Oedo Onsen Monogatari - Må nesten bare oppleves.

Akihabara. Svære elektronikkbutikker, tegneseriebutikker, spillehaller, etc.

Shinjuku skyscraper district.

CoCo curry house. Kjederestaurant for japansk curry.


Et par steder du bør besøke:

Skytree.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Jeg vil anbefale å få en viss forståelse for japanske normer og kroppsspråk før dere reiser.

Du kan egentlig se gjennom flere av disse videoene. Mye nytting informasjon som hjelper deg med å ikke oppføre deg som en idiot, sett med japanske øyne.

Ellers vil jeg virkelig anbefale en tur innom Super Potato. Dette er en stor retro-spill butikk i Tokyo.

English Friendly Japan er også en nettside som kan gjøre reisen deres langt mindre frustrerende, med mindre en av de reisende snakker japansk. Her finner du alt fra restauranter til treningsstudioer hvor de ansatte forstår og prater engelsk.

God tur! Japan er fantastisk!
Sist endret av CosmoKramer; 7. februar 2014 kl. 15:36. Grunn: leif
Aldersgrensen for alkohol er forresten 20 år, men de eneste som bryr seg er utesteder, som gjerne krever å få se pass.
Aldergrense på alkohol og tobakk er 20, det er sant, men om du er hvit er det ingen som spør deg om legg.
Dessuten har de sigaretter og øl på automater i gatene så det er ikke noe stress å få tak i uansett.

Utesteder kan dog være et annet problem. Veldig mange steder slipper kun inn asiatere, mye går på frykten for å snakke engelsk, og at mange japanere ikke føler seg trygge på det engelske språk. Man kan lete lenge for å finne steder som godtar white people. Irske og britiske puber er ofte safe.

Japanere generelt er veldig dårlige i engelsk, mens mange igjen er veldig stolte av den japanske kulturen og ønsker ikke å snakke engelsk, kanskje i frykt for å drite seg ut. De er et veldig stolt folkeslag. Det kan derfor være vanskelig å gjøre seg forstått eller be om vei beskrivelser. For selv om de kanskje skjønner hva dere sier på engelsk, vil de kanskje forklare det på japansk:P Vær også obs på at mye skilting kun står på japansk, så det kan bli litt surrete å finne fram med tbane, tog osv. Tbane-systemet i Tokyo er likevel ganske likt det i Oslo, mener å huske de hadde en bane som gikk i ring.

Jeg ville nok tatt turen til Tokyo Tower, det røde "eifeltårnet". Det er et av landemerkene. Jeg ville nok også tatt turen innom Harajuku, en liten handlegate med full av sære japanere. Ville nok også tatt turen innom en Maiden Cafè, mange av de er kun tillatt for gutter.

Asakusa er også et "must" om dere er opptatt av kultur. De har forøvrig også Disney World Sea i Tokyo, som er det eneste av sitt slag i verden så vidt jeg vet. Der har de Ariel og andre vannskapninger. Der arrangeres også båtcruise turer rundt byen, som jeg anbefaler på det sterkeste. Gratis alkohol og fulle japanere, med Tokyo by night. Ta med camera!

Av mat må dere prøve Maccha-is, Okinomiyaki (japanske "pannekaker"), Takoyaki (innbakte blekksprutballer), Shabu-Shabu, Onigiri (risballer, funker som snacks, eller lett matpakke, kjekt å ha i sekken om man skal på sightseeing og trø rundt hele dagen), Yakitori (kyllingspyd, selges ofte på gatekiosker, og ofte lett å finne tak i på torgene). Vegetarianere er ikke veldig kult i Japan, så om man er det bør man holde det for seg selv, vegetarmat er ikke alltid lett å finne. Soba nudler må dere også prøve. Japanere slurper forresten nudlene hele. Det er stygt å tygge nudlene i to med tennene og slippe halve nuddelen tilbake i skåla. En annen ting: ikke sett spisepinnene rett ned i risbollen, det betyr "død" og bringer ulykke. Legg spisepinnene alltid på tvers over risbollen når du er ferdig, ellers bør du alltid holde spisepinene i hånden. Vestlige retter som spagetti osv bruker de kniv og skje til. Les dere gjerne opp på kultur og etikette i Japan. Mange småting man ikke tenker over, feks at det er stygt/uhøflig å spise mens man går.

OBS! Ha alltid lommetørkler med dere, dere vet aldri om de offentlige toalettene har dopapir. Antibac er også kjekt å ha, da mange heller ikke har såpe. Kontanter er lurt å ha da mange butikker osv enda ikke har bankterminaler.

En annen ting: Vær høfflig; vis at du er ny i landet, og vær ydmyk. Japanere er særdeles ydmyke og snille.
Når du møter/hilser på noen for første gang si alltid "Hajimemashite" (Ha:dji:mEh-mash:T) og bøy ansiktet ned. Jo dypere du bøyer deg jo mer respekt viser du. Kall nye mennesker alltid etternavn etterfulgt av san, feks: Hansen-san.

Vil forøvrig anbefale dere å reise litt rundt, Japan er mye mer interessant når du kommer bort fra Tokyo. Kyoto/Osaka er feks bare 3 timer unna med hurtigtok (Shinkansen).

Enkle ord:
Ja: Hai!
Nei: iiiie
Jeg skjønner ikke: Wakarimasen / wakaranai
Unnskyld: sumimasen / gomen / gomen nasai (dersom du dulter borti noen si alltid en av de)
Hva sa du?: Nande / nanni
Øl: Biiru
Skål: Kampai!
Vann: Mizu

En annen ting: Når dere leser "romaji" for å prøve å skjønne uttalen på de japanske ordene husk at "O" uttales som norsk "Å". Gomen blir feks "Gåmen"

Om dere har noen andre spørsmål må dere bare spørre. Har bodd et års tid i Japan og har over middels japansk grammatikk kunnskaper ^^
Sist endret av kn^tte; 7. februar 2014 kl. 18:48.
Mye bra allerede. Husk dog på: Japan er pissdyrt. Det er norske priser, og det er ikke mulig å bo/spise/leve/finne på ting "billig". Sentrale hostell har dorm fra 200 kroner natten og oppover, og hotell er fra 800 kroner natten og oppover.

Hva er dere interessert i? Japan har utrolig mye å by på. Hvorfor Japan? Anime? I så fal Ghibli museumet, og suburbsene som filmene er basert på (Totoro forrest mfl) must. Kultur? Middag med geishaer (send PM). Musikk? Sjekk tourplanen til AKB48 eller andre/deres favoritter. Osv.

Om dere ikke har noen spesifikke ønsker og vil ha en mer mainstream ferie bør dere belage dere på å se mer enn Tokyo. Ta Shinkansen (bullet train) til Kyoto for eksempel. Utenfor Kyoto er det flere spennende ting. Et togmuseum, et naturreservat med ville fjellaper (som bader i varme kilder - ser sinnsykt chill ut) og mye annet. Bruk noen dager der.

Vurder også å stikke andre veien til Mt. Fujii. Foten av Mt. Fujii har masse spennende å by på også; en skog som er kjent/beryktet for å være populær plass å ta selvmord og i følge japansk tradisjon full av demoner (Aokigahara), nedlagt fornøyelsespark og hovedkvarteret til en japansk terrororganisasjon som blant annet har gjennomført gassangrep på undergrunnen i Tokyo.

Ellers kjekt å vite:
- Kabuchiko er "red light district", og ligger i Shinjuku. Stedene er dyre, men trygge. Pass på at du vet hva du betaler for, ettersom det er veldig populært å betale for ikke-seksuelle tjenester i Japan.
- Shibuya er det beste stedet å bo, IMO. Eller i vertfall i nærheten av når man tar pris og avstand i betraktning. Ligger også på Yamanote-line som er en sirkel i "sentrum" av Tokyo. Anbefaler å ta denne en runde - hopp av et stopp etter du gikk på når du har tatt en runde for å betale minst mulig :3 ! Greit for å orientere seg.
- Sky tree er drit dyrt. Vurder om du synes det er gøyest om dagen (se mest) eller kvelden (mest lys n shit). Vær obs på at det fort blir stengt på toppen om det blåser for mye.

Glemte si det:
Reiser du til Kyoto, ta en svipp innom Kobe for å spise Kobe beef! LETT verdt det! "Steak land"/"steak arandu" er billigst på lunsj, tror det er 5000 yen eller noe sånn. Middag er dyrere.
Sist endret av nikita; 8. februar 2014 kl. 00:27.
I tillegg til alt de andre har skrevet:

-Kattecafé.
-Ørevask, MEN, det føles litt horehus ut hele greia.
-Dere burde, og vil sikkert, ta en natt utenfor byen. Hiroshima? Får tatt det überkule toget også, da.
-Utestedene utenfor turistløypa er mye mye morsommere enn de internasjonale kjedene og naboene dems
-99% av alle vi møtte lyste opp og ble kjempeglade så fort de fant ut vi ikke var amerikanske

Og VISA/MC taes ikke så mange steder, så finn nærmeste minibank og gjør store uttak. Å gå rundt med mange tusen NOK i lommene virket helt trygt, og var ikke noe problem.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Og VISA/MC taes ikke så mange steder, så finn nærmeste minibank og gjør store uttak. Å gå rundt med mange tusen NOK i lommene virket helt trygt, og var ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
FamilyMart har ATM.
Meg og min kone har vært der en gang for flere år siden, og eg trur enda desse tinga gjelder:
Japan 7/11 = Lawson kiosker, variere kva dei har, men dampa sånne pizzaboller greier e godt som varmmat, ellers hendig for; å kjøpe nuddelpakker å ha på hotellet for sultne kvelder sjølv om man har spist ute. Alltid greitt å kjøpe inn diverse matvarer fra Familymart og Lawson for å spare penger. + Dei har minibank og masse turistinfo om man trenger. ++ kan kjøpe billetter fra automat til forskjellige museum og events(da dette er litt vanskelig ellers når man kommer fram).

Vi var på Tokyo Gameshow og hadde 5 dager tokyo og 4 dager kyoto deretter 4 dager til tokyo før vi reiste heim. Anbefaler å sjekke ut events i Japan før dere reiser.

Og skal dere ta bilde av noken som er morsomt kledd el aka cosplay greier, husk å være høfflig å vent til dei poser! ++ spørre på japansk var vel shashin desu ka(:sjasjin:des:ka. "Kan eg ta bilde?"


Ellers anbefaler japanspesialisten.no, dei var veldigt flinke med å hjelpe oss med alt t.o.m. skaffet billetter til oss for gameshow når vi kom til hotellet. Men eg anbefaler å bare ta 2 dager hotell med japanspesialisten.no, deretter finne billigere hotell sjølv, men prisane er som Norge, litt billigare i Kyoto. Skyskraper plassen hadde eit par fine hotell til priser man kan leve med ellers anbefaler det vertshus om du vil ha heile opplevelsen, skjønt dårlig for ryggen om du ikkje er vandt til å sove på matte.


Håper dere gjer noke ut av denne turen, for det er en fin opplevelse
Har hørt at du bør dra en gang i April, da de rosa blomstrene er der. Skal være veldig fint.


Eksempel: http://bildr.no/thumb/OXdoZi81.jpeg
Sist endret av stinkdyr; 8. februar 2014 kl. 23:50.
Sitat av nikita Vis innlegg
FamilyMart har ATM.
Vis hele sitatet...
Alle? Vi klønet en del rundt uten å forberede oss, så bare tok max uttak der vi kunne, haha.

Sitat av meple Vis innlegg
Meg og min kone har vært der en gang for flere år siden, og eg trur enda desse tinga gjelder:
Japan 7/11 = Lawson kiosker,
Vis hele sitatet...
Jeg så 7/i-Holding over alt, som var samme greia som du snakker om. Lawson vaaar det vel også der, tror jeg. I hvert fall en like ved hotellet, men var mest 7/i-Holding. Ingen ATM der.
Synres ikke Tokyo var dyrt i det hele tatt, ikke dyrere enn enn annen europeisk hovedstad som london eller paris. Sammenlignet med min hjemby, kanskje halv pris. Hvis du beveger deg ut av tokyo så er det latterlig billig for en nordmann. Det som er dyrt er hurtigtog, 1000kr pr tur for 3 timer... du kan kjøpe togpass for 14 dager FØR du reiser men ikke i japan. Om du skal gå amok på tog anbefaler jeg det, du sparer det fort inn bare med to reiser med hurtigtog.
Sitat av meple Vis innlegg
men prisane er som Norge, litt billigare i Kyoto.
Vis hele sitatet...
MYE billigere i Kyoto var min erfaring. Flere gode hoteller til 400-600 kroner natten midt i sentrum. Det finner du ikke i Tokyo.

Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det som er dyrt er hurtigtog, 1000kr pr tur for 3 timer... du kan kjøpe togpass for 14 dager FØR du reiser men ikke i japan. Om du skal gå amok på tog anbefaler jeg det, du sparer det fort inn bare med to reiser med hurtigtog.
Vis hele sitatet...
Husk på at JR Rail Pass ikke inkluderer hurtigtogene, eller de gjør det, men du må betale ekstra. Om man reiser på budsjett kan man reise med nattbuss. Da sparer man også hotellovernatting.

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Jeg så 7/i-Holding over alt, som var samme greia som du snakker om. Lawson vaaar det vel også der, tror jeg. I hvert fall en like ved hotellet, men var mest 7/i-Holding. Ingen ATM der.
Vis hele sitatet...
Det er kun ATM som godtar norske kort på Family Mart.

Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Har hørt at du bør dra en gang i April, da de rosa blomstrene er der. Skal være veldig fint.
Vis hele sitatet...
Vår og høst er best for Kyoto, ja. Men det er masse annet som skjer i naturen og; for eksempel Firefly-sesongen. Synes også vinteren er vakker, men da Hokkaido etc.
Sist endret av nikita; 9. februar 2014 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok takk til alle innspill.....hva med Sør Korea? hva er egentlig best av de landene. Jeg har lest at Sør Korea er billigere, men mer "uryddig" enn Japan?

Noen som har innspill mellom disse landene?

Takk
Sitat av MrNord94 Vis innlegg
Ok takk til alle innspill.....hva med Sør Korea? hva er egentlig best av de landene. Jeg har lest at Sør Korea er billigere, men mer "uryddig" enn Japan?

Noen som har innspill mellom disse landene?

Takk
Vis hele sitatet...
Sør-Korea er veldig annerledes enn Japan. Det ene er som du sier at det er mye billigere, riktignok utenfor Seoul. I Seoul er det fortsatt rimeligere, men ikke mer enn prisforskjellene mellom Norge og England for eksempel.

Uryddig er Korea ikke, men vanskelig å være vestlig turist. Veldig vanskelig. Mange snakker ikke engelsk, og det er generelt dårlig tilrettelagt for turisme mange steder. Det har sin egen sjarm for noen, mens for andre er det en plage.

Vestlige har også et ganske dårlig rykte enkelte steder, som en følge av at kriminalitet begått av amerikanske soldater utstasjonert på baser får veldig, veldig mye oppmerksomhet. Hver gang. Noe som leder meg til et annet poeng; de er pur rasistisk, selv om de kan være hyggelig nok.

Kan dog avslutte med å si at jeg liker Korea veldig godt. Både mat og kultur, og det er langt ifra umulig å få gode venner. Har hatt besøk flere ganger i Norge også av folk jeg har blitt kjent med.

Seoul og Busan er antakeligvis de mest spennende byene uavhengig av årstid. Ellers så er jo grenseområdet spennende, og det er en del bra vinterresorts og et par gode sommerdestinasjoner, men for å være ærlig så vil du finne bedre strender i Sør-Øst Asia og bedre vinterresorts i Europa, så reis for kultur og mat, og bruk heller budsjettet på andre ting.

Kan legge til at Korea har masse gratis greier for turister; guider, busstransport mellom byer osv. Verdt å gjøre litt research om du reiser på budsjett fordi det er en del gøye ting å plukke opp.
Sitat av nikita Vis innlegg
Mye bra allerede. Husk dog på: Japan er pissdyrt. Det er norske priser, og det er ikke mulig å bo/spise/leve/finne på ting "billig". Sentrale hostell har dorm fra 200 kroner natten og oppover, og hotell er fra 800 kroner natten og oppover.

Hva er dere interessert i? Japan har utrolig mye å by på. Hvorfor Japan? Anime? I så fal Ghibli museumet, og suburbsene som filmene er basert på (Totoro forrest mfl) must. Kultur? Middag med geishaer (send PM). Musikk? Sjekk tourplanen til AKB48 eller andre/deres favoritter. Osv.

Om dere ikke har noen spesifikke ønsker og vil ha en mer mainstream ferie bør dere belage dere på å se mer enn Tokyo. Ta Shinkansen (bullet train) til Kyoto for eksempel. Utenfor Kyoto er det flere spennende ting. Et togmuseum, et naturreservat med ville fjellaper (som bader i varme kilder - ser sinnsykt chill ut) og mye annet. Bruk noen dager der.

Vurder også å stikke andre veien til Mt. Fujii. Foten av Mt. Fujii har masse spennende å by på også; en skog som er kjent/beryktet for å være populær plass å ta selvmord og i følge japansk tradisjon full av demoner (Aokigahara), nedlagt fornøyelsespark og hovedkvarteret til en japansk terrororganisasjon som blant annet har gjennomført gassangrep på undergrunnen i Tokyo.

Ellers kjekt å vite:
- Kabuchiko er "red light district", og ligger i Shinjuku. Stedene er dyre, men trygge. Pass på at du vet hva du betaler for, ettersom det er veldig populært å betale for ikke-seksuelle tjenester i Japan.
- Shibuya er det beste stedet å bo, IMO. Eller i vertfall i nærheten av når man tar pris og avstand i betraktning. Ligger også på Yamanote-line som er en sirkel i "sentrum" av Tokyo. Anbefaler å ta denne en runde - hopp av et stopp etter du gikk på når du har tatt en runde for å betale minst mulig :3 ! Greit for å orientere seg.
- Sky tree er drit dyrt. Vurder om du synes det er gøyest om dagen (se mest) eller kvelden (mest lys n shit). Vær obs på at det fort blir stengt på toppen om det blåser for mye.

Glemte si det:
Reiser du til Kyoto, ta en svipp innom Kobe for å spise Kobe beef! LETT verdt det! "Steak land"/"steak arandu" er billigst på lunsj, tror det er 5000 yen eller noe sånn. Middag er dyrere.
Vis hele sitatet...
Norske priser er det ikke. Synes det egentlig så ganske rimelig ut jeg:

http://www.numbeo.com/cost-of-living...an&city2=Tokyo
De prisene er ikke korrelerende med min erfaring. Har også varierte erfaringer med Numbeo sine statistikker generelt. "Mid-level restaurant" - tar de da høyde for prosjoner? Antall retter? Drikke? Mm. Min erfaring er at de ikke kan det. Tokyo er kjent som en av verdens dyreste byer: http://money.cnn.com/gallery/pf/2013...ensive-cities/