Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 9130
Er ikke ny her på forumet, men velger å skrive denne tråden under en ny bruker, fordi jeg vil ikke at hovedbrukeren min knyttes opp mot denne saken.
Jeg dropper alle detaljene slik at de ikke på noen måte knyttes opp mot han vi kan kalle person x. Til saken:

Jeg sitter hjemme hos en venn, plutselig braker en sint mor inn døren og gir en telefon til meg. Jeg sier hei, og blir svart med:"Hva heter du". Jeg svarte:"misterlurifaks". Person x:"misterlurifaks hva? Hva er dit fulle navn?!?".

Jeg spurte da i hvilken sammenheng han måtte vite det. Han spurte om å få snakke med moren til kameraten min igjen. Hun fikk telefonen, snakket litt med han, så la hun på. Jeg fikk en fin liten kjennepreken, og that was it, trodde jeg da. 10 minutter senere kom han jeg hadde snakket med i telefonen. Masse fram og tilbake, men det hele endte opp med at vi kjørte hjem til foreldrene min. jeg ble annklaget for å ha hacket facebook kontoen til sønnen.

Meg og person X småpratet litt i bilen, og da fikk jeg vite at han jobbet med datasikkerhet, og arbeidsplassen han sin var en del av rikets sikkerhet. Jeg fikk vite hvor han jobbet, og jeg kan bekrefte at han hadde på seg tøy med logoer fra dette annlegget. Han hadde sporet ip-adressen min gjennom noen verktøyer han hadde på jobb. De hadde han brukt privat, hjemme hos seg selv, på sin egen pc. Det kan sies at han sporte til riktig husnummer, og han fikk også riktig operativsystem.

Hjemme fikk de sjekket dataen min(Person x og faren min, begge jobber innen IKT, de kjenner ikke værandre), og vi kom fra til at det ikke var nok bevis til å annmelde.

Kan sies at jeg sansyneligvis har blitt hacket, og hackeren har brukt min data som proxy.

Så da lurer jeg veldig på: Har person x lov til å spore ip-adresser som privatperson?
Btw, han hadde ikke gått gjennom noen internett levrandører.
Sitat av misterlurifaks Vis innlegg

Så da lurer jeg veldig på: Har person x lov til å spore ip-adresser som privatperson?
Btw, han hadde ikke gått gjennom noen internett levrandører.
Vis hele sitatet...
1. Ja, det er ikke ulovlig å snuse rundt.
2. Du er jammen dum som har en direkte linje mot han, utenom internettleverandøren din.
Jeg skjønner ikke helt, du ble beskylt for å "hacke" facebooken til sønnen hans?

Operativsystem kommer forøvrig opp på facebook sine sider når du logger deg inn å ser hvile iper som har logget seg på sist på brukeren
Det står også navnet på PCen som logget på sist.
Er det mulig at han så der?


By the way, hvilket fylke bor du i?
Unlicensed Surgeon
Du er hjemme hos en venn
Moren til vennen din kommer inn med telefon (mao de ringte til vennen din)
Han hadde sporet opp IP adressen DIN til der DU bor
-Spørsmål: Hvorfor ringte han da moren til kameraten din?
Han hadde på seg klær med logoer på. Nå er jeg ikke sikker på det her men all logikk tilsier at personer ansatt i NorSIS å lignende ikke går rundt med logoen på ryggen. Et ID kort: ja, logoer på klærne: Tvilsomt. Personer som jobber med slikt sier vanligvis ikke hvor de jobber.

Han hadde funnet ut av adressen din utifra IP adressen uten å ha spurt Internettleverandøren din. Jeg er over middels sikker på at det ikke eksisterer noe "Nasjonalt register" med hvilken IP adresse som tilhører hvilken personer i Norge. Politiet må kontakte leverandøren når de lurer på dette, så hvordan fant han da ut av adressen din?

Nå skal jeg ikke være for sikker men det er et par ting som lukter brent her. Det eneste jeg kan tenke meg er at du har kjøpt en fast IP adresse fra Nextgentel eller noe lignende. Da står faktisk fullt navn, og adresse når man tar whois på IP adressen, og er ingen problem å spore.
Han kan vel ha fått adressen din gjennom Facebook også? Er vel ingen stor sak.

Dafog: finnes intet slikt register, nei, ihvertfall ikke offentlig. Det er selvfølgelig mulig å skaffe seg en slik oversikt, men ikke lovlig. Du hadde måttet bryte deg inn hos alle internettleverandører, som ikke er en oppgave enhver kan klare.

Det med statisk ip stemmer dog, men det er vel lote sannsynlig at han har statisk ip.
Sist endret av BjørnHarrier; 18. august 2011 kl. 08:33.
Med mindre PC-navnet ditt er "OlaNordMannSkomakerGata4" ?
Har du kjøpt fast ip/statisk ip?

ISPer gir ikke ut informasjon om hvem som eier en IP uten forespørsel fra politiet.
Sitat av prenix Vis innlegg
Ja, det er ikke ulovlig å snuse rundt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å bruke strengt sensitiv informasjon som du har tilgang til i yrkessammeheng privat? Høres rart ut.

Men man kan vel ikke gjøre dette i en hvilken som helst bedrift. Med mindre man jobber i vedkommendes ISP...
Har du "hacket" facebook-brukeren da?
Til og med politiet får ikke linket ip-adresse til abbonnent uten rettskraftig kjennelse der de må ha nøyaktig oversikt over ip-adresser / klokkeslett. Virker svært suspekt at denne karen bare har "funnet det ut".
Dette høres helt rart ut. Trådstarter, sjekk PM
Sitat av misterlurifaks Vis innlegg
Så da lurer jeg veldig på: Har person x lov til å spore ip-adresser som privatperson?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke lov. Du sier jo også at du ikke kjenner til dette - så hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg anmeldt vedkommende. Viser det seg at han har brukt verktøy han har tilgang til via jobb, så kan han også miste jobben sin.
Sist endret av caperno; 18. august 2011 kl. 10:19.
Er det ingen andre enn meg som ler og stusser over at en fyr risikerte jobben og brukte tid på å finne noen som hacket sønnes facebook konto? WTF.. Må da vel ha bedre ting å gjøre..
jeg ble faktisk anmeldt for å ha fått pw til en facebook, byttet mail og passord og så deaktivert brukeren (ja, hadde mine veldig gode grunner)

ble anmeldt og avhørt på grønland politistasjon av datakrimsavdelings-sjefen med mor og far, wtf? politiet hadde forresten sporet opp ip-adressen min; saken ble henlagt tho, men ganske drøyt!!
Sitat av pyth0n Vis innlegg
jeg ble faktisk anmeldt for å ha fått pw til en facebook, byttet mail og passord og så deaktivert brukeren (ja, hadde mine veldig gode grunner)

ble anmeldt og avhørt på grønland politistasjon av datakrimsavdelings-sjefen med mor og far, wtf? politiet hadde forresten sporet opp ip-adressen min; saken ble henlagt tho, men ganske drøyt!!
Vis hele sitatet...
Skjedde noe lignende med meg. Gjetta 'secret answer' til en vennine å bytta passordet. Ja, hun andmeldte meg faktisk, uten å spørre om å få den igjen. Så hadde noen også visstnok registrert hun på noen sider, som hun trodde var meg. Sa til politiet at de kunne vel bare spore det siden det var så enkelt, men da ga de seg.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
jeg ble faktisk anmeldt for å ha fått pw til en facebook, byttet mail og passord og så deaktivert brukeren (ja, hadde mine veldig gode grunner)

ble anmeldt og avhørt på grønland politistasjon av datakrimsavdelings-sjefen med mor og far, wtf? politiet hadde forresten sporet opp ip-adressen min; saken ble henlagt tho, men ganske drøyt!!
Vis hele sitatet...
Nei, ganske etter boka. Det er ikke lov å hacke Facebookkontoer, ei heller å logge seg inn på en konto med passord uten tillatelse fra brukeren. At politiet etterforsker et lovbrudd er hverken wtf eller drøyt, det er jobben deres.
Hvor mye ressurser politiet bruker kan ha sammenheng med mange ting, det kan ha vært flere tilfeller bak som gjorde at politiet ønsket å finne ut av saken.

Og hvis du hadde så gode grunner så er det jo sannsynlig at du heller burde anmeldt saken selv...
jeg hacket han ikke, han hadde gitt meg passordet en gang i tiden.
grunnen til at jeg gjorde det var fordi han svindlet meg for virtuelle goder verdt vel over 100k nok, saken ble fort henlagt.
Sist endret av pyth0n; 18. august 2011 kl. 13:35.
Sitat av misterlurifaks Vis innlegg
Er ikke ny her på forumet, men velger å skrive denne tråden under en ny bruker, fordi jeg vil ikke at hovedbrukeren min knyttes opp mot denne saken.
Vis hele sitatet...

Sitat av pyth0n Vis innlegg
jeg hacket han ikke, han hadde gitt meg passordet en gang i tiden.
grunnen til at jeg gjorde det var fordi han svindlet meg for virtuelle goder verdt vel over 100k nok, saken ble fort henlagt.
Vis hele sitatet...
Snakk om å holde brukeren hemmelig
Sist endret av moret; 18. august 2011 kl. 13:46.
Når i helvette ble å vite et passord å hacke?

Om han hadde så høy status som du sier, så hadde han vel vist forskjellen på å vite et passord eller ren bruteforcing og social engineering.

La oss si jeg ser en person taste inn passordet sitt og jeg kan huske hva han trykket på, jeg hacker da ikke kontoen hans forde.

Noe lukter muffins. Hvordan skulle han fyren vite om du faktisk bruteforcet eller ved en eller annen black hat løsning fikk tak i passordet hans enn om han gav det til deg?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Når i helvette ble å vite et passord å hacke?
Vis hele sitatet...

Forrige gang hackerparagrafen ble oppdatert. Er ikke så lenge siden. Nå trenger man ikke lenger å fysisk hacke noen for å bli straffet for det, det regnes nemlig som hacking så lenge man logger inn på en annen person sin konto uten samtykke.
Historien henger ikke helt på grep her?
Ingen som jobber i datasikkerhet har bry til å spore opp en hacker av sønnens facebookkonto og risikere jobben i samtidig?

For det første er det nesten garantert bots som står bak, for det andre så vil saken bli henlagt.
Sist endret av Bombasa; 18. august 2011 kl. 14:42.
Får å få noen ting klart:
Mannen jobber i et energiselskap.
Og da mannen ringte moren til kompisen min, var det fordi han hadde sporet hackerangrepet til deres adress gjennom en ip-adresse han fikk gjennom facebook. Gjennom facebook fikk han også operativsystemet og nettleser. Kan si at jeg var den eneste som brukte den modellen av operativsstemet i min kamerats hus da. Nettleseren var standar,og jeg hadde flere nettlesere på maskine. Ink. den han oppga. Han hadde ikke fått noen mac adresse.

Saken vil ikke bli annmeld, fordi det var ikke nok bevis til å gå ut med en annmeldelse, sa person x. Ingen ip-adresse har blitt sporet til mitt hjem, han sa at han ikke satt på sporingen før skal vi si halv seks, og jeg kom til kameraten min klokken fire.
Sist endret av misterlurifaks; 18. august 2011 kl. 15:59.
Hvis du har nummeret og evt. opptak av samtale er det vel et bra bevis, det er tilatt å ta opp samtaler man SELV deltar i.
Løser ikke ungdommen sine egne problemer nå til dags? Om en kompis hadde klart å hacket meg, så hadde jeg ikke begynt å sippe om det til foreldre.

Bra at alt er over nå da!
Ja men da er det jo dumt å si av x at han har sporet deg, det blir jo å true deg på en måte
tull, hvordan skal han ha en ip fra deg når du har tuklet på facebook? han kan jobbe for akkurat hvilket rike han vil, liten sannsynlighet for at fb gir ut iper for morroskyld.

ang. det at han sjekket deg opp, uten å vite om lovene vil jeg heller tippe på at dette er misbruk av arbeidsstillingen hans, men om det er ulovlig vet jeg nå ikke.
Sitat av Ivar Vis innlegg
tull, hvordan skal han ha en ip fra deg når du har tuklet på facebook? han kan jobbe for akkurat hvilket rike han vil, liten sannsynlighet for at fb gir ut iper for morroskyld.
Vis hele sitatet...
Du kan se overikt over IP-adresser som har vært brukt til å logge inn på din brukerprofil på kontoinstillingene dine på Facebook.
Oppdatering: Har funnet ut at energiselskapet person x jobber i, er også internettleverandør, bare under et annet navn.
Kompisen min sin ISP er dette selskapet. Sikkert imot selskapets policyer, men såvidt jeg vet så kan ISPen dele databasene sine så mye de ønsker (fra et juridisk perspektiv). Han nevnte foresten siden ripe.net og at han sporte git-hubben, vist jeg husker riktig.
Dele databasene? Personvernsloven smeller bra til her og det er overhodet ikke sånn at hvem som helst skal snike inn og se hva privatfolk gjør på nettet.
Synes det høres temmelig spesiellt ut at noen klarer å plukke ut et navn på måten der via ip'en. Trodde man måtte via ISP'en og få tillatelse til å hente ut slikt?
Slik jeg forstår det så har denne personen funnet din IP, OS og nettleser på sønnens Facebook-konto etter at du hadde logget deg inn og skapt problemer for han. (Jeg vet ikke om det er mulig å se enhetsnavn på Facebook i så fall er det enda enklere å finne frem til riktig person). Deretter har han tatt et whois oppslag på IPen og funnet ut at maskinen er koblet opp mot samme selskap som han jobber i. Han har deretter tatt i bruk firmaets database for å få tak i fult navn og adresse på abonnementets eier, ringt de opp og forhørt seg om hvem som sitter å "hacker"-sønnens facebook-konto evt. tatt i bruk ditt maskinnavn for å spørre etter deg direkte.

Jeg viI tro at ISPen han jobber for ikke ser så lyst på slike saker og jeg regner med at denne personen kan få problemer på arbeidsplassen hvis du retter en klage i mot han.

Og btw. Hvorfor lar du en slik kronidiot snoke gjennom maskinen din?
Sist endret av Jaso; 18. august 2011 kl. 21:48.
hmm... hvis jeg ikke tar helt feil har nok denne personen skryti på seg litt når det gjelder og spore en IP. Han har helt sikker bare funnet litt diverse småspor som er lagt igjen, som f.eks datamskinnavn o.l. Har man litt peiling på og bruke internett så finner man fort ut identiteten til en person.
Må bare være djevelens advokat her. Det han gjorde var helt greit. Hvor har du det fra at det er mot loven å bli sporet opp, når man mistenkes for fusk?

Du har (ulovlig) hatt tilgang til en konto du ikke skulle ha. Og gjort endringer. Du ble fersket, du må nesten bare forholde deg til det. Neste gang så gjør du det sikkert ikke på den måten.
Sitat av misterlurifaks Vis innlegg
Så da lurer jeg veldig på: Har person x lov til å spore ip-adresser som privatperson?
Btw, han hadde ikke gått gjennom noen internett levrandører.
Vis hele sitatet...
Antakelig ikke. Dersom han jobber for et firma som har oppdrag for PST er dette misbruk av konfidensialitet og makt, og en svært alvorlig sak som bør føre til oppsigelse. Du burde ta en prat med sjefen for firmaet hans. Jeg vet om folk som har mistet jobben for liknende episoder. Du kan også vurdere å varsle media (f.eks. Digi.no) anonymt, be om å møte en journalist som kan garantere din anonymitet. Dette kan du gjøre i tillegg til eller uavhengig om du velger å ta en prat med sjefen til den som har gjort dette. Det er mulig du kan anmelde det, men mer sannsynlig at det å gå til sjefen hans og/eller media er mer effektivt.

Hendelsesforløpet du beskriver virker forøvrig ganske rart.

ISP i Norge leverer ikke ut noe uten en skriftlig henvendelse fra politiet der det vises til hjemmel i lov. Hvis det er et firma som kan gjøre denne typen ting uavhengig av en slik prosess, er dette også av interesse for Datatilsynet og media. Du burde melde fra om dette til Datatilsynet også.

Sitat av misterlurifaks Vis innlegg
Får å få noen ting klart:
Mannen jobber i et energiselskap.
Og da mannen ringte moren til kompisen min, var det fordi han hadde sporet hackerangrepet til deres adress gjennom en ip-adresse han fikk gjennom facebook. Gjennom facebook fikk han også operativsystemet og nettleser. Kan si at jeg var den eneste som brukte den modellen av operativsstemet i min kamerats hus da. Nettleseren var standar,og jeg hadde flere nettlesere på maskine. Ink. den han oppga. Han hadde ikke fått noen mac adresse.

Saken vil ikke bli annmeld, fordi det var ikke nok bevis til å gå ut med en annmeldelse, sa person x. Ingen ip-adresse har blitt sporet til mitt hjem, han sa at han ikke satt på sporingen før skal vi si halv seks, og jeg kom til kameraten min klokken fire.
Vis hele sitatet...
Det han har gjort kan være straffbart. Du burde ta opp misbruket han har gjort med sjefen for energiselskapet og sende en klage til Datatilsynet. Sannsynligheten for at du blir tatt for å ha hacket facebooken hans ved en evt. motanmeldelse er forsvinnende liten dersom det ikke finnes bevis.

Hva er grunnen for at du gjorde det uansett? Hvis det var snakk om misbruk av bilde burde du gått til politiet og anmeldt, ikke hacket kontoen hans. Og du, du har avslørt deg selv ganske mye her ved å bruke det nicket og ikke være mer diskret i måten du snakker om dette på. Det er bevis.

Du burde kryptere disken din med TrueCrypt Hidden Operating System.
Sist endret av smekk; 19. august 2011 kl. 00:03.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
jeg hacket han ikke, han hadde gitt meg passordet en gang i tiden.
grunnen til at jeg gjorde det var fordi han svindlet meg for virtuelle goder verdt vel over 100k nok, saken ble fort henlagt.
Vis hele sitatet...
Mener du at han svindlet deg for 100K EKTE penger eller 100K NOK liksom penger ?? Og hva mener du med "virtuelle goder" ?
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Mener du at han svindlet deg for 100K EKTE penger eller 100K NOK liksom penger ?? Og hva mener du med "virtuelle goder" ?
Vis hele sitatet...
Han mener selvfølgelig at han ble frastjålet virtuelle ting som kunne blitt solgt for ca 100.000 NOK hvis han hadde fått muligheten.
Kan han ikke bare kjøre sak på tyveriet av disse godene i USA i stedet? Sikkert en advokat som vil ta saken om han får halvparten DERSOM dere vinner.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Når i helvette ble å vite et passord å hacke?

Om han hadde så høy status som du sier, så hadde han vel vist forskjellen på å vite et passord eller ren bruteforcing og social engineering.

La oss si jeg ser en person taste inn passordet sitt og jeg kan huske hva han trykket på, jeg hacker da ikke kontoen hans forde.

Noe lukter muffins. Hvordan skulle han fyren vite om du faktisk bruteforcet eller ved en eller annen black hat løsning fikk tak i passordet hans enn om han gav det til deg?
Vis hele sitatet...
Så lenge du er på en annen person sin bruker uten tilatelse, enten du vet passordet eller ikke så er dette hacking.
Det er dumt av "vennen" å gi deg passordet med eller mindre frivillig, men det er ikke tilatt.
Ett passord er ment for kun én person, en brukerkonto er ment for kun én person. Hvorfor skal andre kunne gi deg passordet til brukerkontoen som gjør at du kan gjøre faenskap på brukeren hans når han vet du ikke vil det, men kan gjøre det?

Risikoen er der!

Ontopic:

Jeg synes førsteposten virker VELDIG rotete forklart og usammenhengende.

Meg og person X småpratet litt i bilen, og da fikk jeg vite at han jobbet med datasikkerhet, og arbeidsplassen han sin var en del av rikets sikkerhet. Jeg fikk vite hvor han jobbet, og jeg kan bekrefte at han hadde på seg tøy med logoer fra dette annlegget. Han hadde sporet ip-adressen min gjennom noen verktøyer han hadde på jobb.
Vis hele sitatet...
Jeg har mine tvil om at statlige bedrifter sjekker opp smågutter som sitter på gutterommet og morer seg litt på facebook samt ringer og skremmer mødrene til kompiser og igjen møter opp personlig på kveldstid. Det har de ikke lov til

Denne historien henger ikke på greip, trollgutten!
Sist endret av Snapshoot; 20. august 2011 kl. 03:41.
Jeg har mine tvil om at statlige bedrifter sjekker opp smågutter som sitter på gutterommet og morer seg litt på facebook samt ringer og skremmer mødrene til kompiser og igjen møter opp personlig på kveldstid. Det har de ikke lov til

Denne historien henger ikke på greip, trollgutten!
Vis hele sitatet...
Jeg kan faktisk tenke meg at han har gjort noe sånt. Mange som sitter i en tillitsfull stilling som utnytter denne..*host* leger, prester *hark*
Jeg troller ikke, det kan jeg med hånden på hjerte si. Som jeg har skrevet tidligere så er energiselskapet også en internettlevrandør, bare at de gjør det under et annent navn. Kompisen min har dette selskapet som ISP. Mest sannsynlig har person x gått inn å sjekket i ISP'ens kunderegister.

Etter litt googling har jeg funnet ut at person x har en god del erfaring med social engineering. Når jeg tenker over det nå i ettertid ser jeg at dette stemmer, han har gitt utrykk for at han har mye mer makt enn han egentlig har, og må si jeg var ganske overbevist av han.

Foresten, må si meg enig, førsteposten er ganske så uoversiktlig, den var skrevet tidlig på morgenen, 15 minutter før bussen min gikk. Så til, hvorfor jeg lot en slik "kronidiot" snoke gjennom maskinen min. Vel jeg var hjemme med min far, mor og han til stede. De virker jo ganske så mistenkelig å nekte han.
Sist endret av misterlurifaks; 20. august 2011 kl. 21:34.
Sitat av dafog Vis innlegg
Nå er jeg ikke sikker på det her men all logikk tilsier at personer ansatt i NorSIS å lignende ikke går rundt med logoen på ryggen
Vis hele sitatet...
NorSIS? Virkelig? Tror du at Opplysningskontoret for kjøtt er de som slakter kyr også kanskje?
Sikkerhetsklarert
Sitat av moret Vis innlegg
Snakk om å holde brukeren hemmelig
Vis hele sitatet...
Er to forskjellige caser det der da
Sitat av Safewood1 Vis innlegg
Har man litt peiling på og bruke internett så finner man fort ut identiteten til en person.
Vis hele sitatet...
Ble litt nysgjerring jeg... Hvordan gjør man det?

Sitat av pidget Vis innlegg
Hvor har du det fra at det er mot loven å bli sporet opp, når man mistenkes for fusk?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lovlig å urettmessig skaffe seg tilgang til kundedata.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
NorSIS? Virkelig? Tror du at Opplysningskontoret for kjøtt er de som slakter kyr også kanskje?
Vis hele sitatet...
NorSIS = Norsk Senter for Informasjonssikkerhet.... Tror ikke de jobber mye med kyr.....

Men uansett så har ikke de tilgang til slike ting.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du har vel ikke tilfeldigvis facerapa sønnen hans da :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av saroth Vis innlegg
NorSIS = Norsk Senter for Informasjonssikkerhet.... Tror ikke de jobber mye med kyr.....

Men uansett så har ikke de tilgang til slike ting.
Vis hele sitatet...
Nettopp, de informerer næringslivet og offentlige organ/etater. I dataverdenen er de som et opplysningskontor.

Tror du blander NorSIS med NorCERT....
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Hva i alle dager er det folk sier om at man kan ikke kan spore opp personer via IPen? Er man sjuk nok kan man gjøre alt gjennom data.
Sitat av nightLook Vis innlegg
ISPer gir ikke ut informasjon om hvem som eier en IP uten forespørsel fra politiet.
Vis hele sitatet...
er ikke værre enn litt social engineering og en telefon til førstelinje-support så kan du få tak i vedkommende