Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2552
http://img828.imageshack.us/img828/7660/glassplosjonliten.jpg

Bilde til skoleoppgave, 3MK.
Bra idè, men litt dumt at du har kuttet bildet slik som du har gjort, skulle gjerne fått med all væsken. Ellers så var det bra, fine fargekombinasjoner
Hvor mange glass knuste dere totalt?
For meg, så ser det ikke ut som at fysikken i det hele harmonerer noe særlig. Er det meningen at det skal være abstrakt?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Bra idè, men litt dumt at du har kuttet bildet slik som du har gjort, skulle gjerne fått med all væsken. Ellers så var det bra, fine fargekombinasjoner
Vis hele sitatet...
Var vanskelig å finne et godt utsnitt her, og skulle gjerne fått med mer av væsken, men det ble rett og slett for lite glass, og interessepunktene forsvant liksom litt. Men jeg skjønner hva du mener.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvor mange glass knuste dere totalt?
Vis hele sitatet...
Tre.
Sitat av Psycedelic Vis innlegg
For meg, så ser det ikke ut som at fysikken i det hele harmonerer noe særlig. Er det meningen at det skal være abstrakt?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke ment å virke superrealistisk, men du har rett, kunne prøvd å få helheten mer fysisk korrekt.

Gav kp til alle. Takk.
Sist endret av Curious; 6. november 2010 kl. 15:34.
Veldig flott bilde! Hvilket kamera bruker du?
Brukte vel Nikon D80 til dette her.
Likte bildet, litt synd at det var kuttet så. Men det ble bra!
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Når du først skal ta et slikt bilde syns jeg litt av poenget er å faktisk kunne "fange" alle dråpene i en litt mer fysisk korrekt stil. Ikke et bilde med for lav lukkertid slik at væsken blir, i mangel av bedre ord, "blurry". Hvor også væsken flyr i alle retninger og skaper kaos.
Alt nedenfor selve glasset er svært dårlig satt opp..synes ikke hva glasset står på osv skal synes i en slik setting. Bildet fremstår også noe rotete

Noe å forsøke på http://1x.com/?viewpic=36952 ?
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Ikke et bilde med for lav lukkertid slik at væsken blir, i mangel av bedre ord, "blurry". Hvor også væsken flyr i alle retninger og skaper kaos.
Vis hele sitatet...
Hva med uklar, ikke gjennomsiktig eller tåkete?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
4 sekunder faktisk. Jeg hadde først tenkt å foreslå mindre blendertall, men så at det var på f/9. Kortere lukkertid og høyere ISO I'd say. Selv om D80 kom ut fire år siden, så kan man nok pushe det en del lengre enn 100. Lang lukkertid for å få med alt tipper jeg? Tja, 3 fps er ikke så mye akkurat.

Det blå som renner ut ødelegger veldig. Bildet er generelt ikke "rent" nok imo.

Fremgangsmåte? (Hvordan ble glasset knust osv)
Sitat av Jonta Vis innlegg
4 sekunder faktisk.
Vis hele sitatet...
På alt du ser er lukkertiden 1/125 sek. Den viser vel fire sek fordi jeg hadde en usynlig layer i photoshop hvor jeg malte med lys - eksperimenterte med en eventuell bakgrunn.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Fremgangsmåte? (Hvordan ble glasset knust osv)
Vis hele sitatet...
Softgun. Skjøt på glass med vann av forskjellig konditorfarge, for så å sette det sammen i photoshop.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva med uklar, ikke gjennomsiktig eller tåkete?
Vis hele sitatet...
Formulerte meg kanskje litt dårlig, mente at han hadde for lang lukkertid, slik at det ble en slags "motion blur" på væsken, ikke at væsken i seg selv var uklar/gjennomsiktig.
Sist endret av Johnny B; 6. november 2010 kl. 22:13.
Bakgrunnen og flaten glasset står på gjør bildet uryddig og rotete, i tillegg kunne du ha gjort en bedre jobb med photoshoppingen på det grønne vannet som kommer ut midt/ på siden på på glasset.

Ideen er god, men gjennomføringen kunne vært bedre.
Hvilken optikk brukte du? Satt du opp flere kameraer for å få sikret deg et godt bilde? Og har du "photoshoppet" til deg 3 farger, eller var det 3 væsker med forskjellig farge i glasset?
Litt mange farger syns jeg... Og så burde du fått med "toppen" på dråpene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikke bry deg om alt tøyset flere av posterne legger for dagen. Det må skyldes et betydelig behov for å "mene noe".
Spennende fargelek der du har løst det tekniske på en fin måte. Keep it up
hvordan trigga du det?
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Ikke bry deg om alt tøyset flere av posterne legger for dagen. Det må skyldes et betydelig behov for å "mene noe".
Vis hele sitatet...
Jeg tar til meg all kritikken jeg får, og jeg respekterer alles meninger rundt bildet. Jeg legger ikke ting ut for å utelukkende få ros.
Sitat av atomet Vis innlegg
hvordan trigga du det?
Vis hele sitatet...
Softgun. Skjøt på glass med vann av forskjellig konditorfarge.
Sist endret av Curious; 18. november 2010 kl. 22:45.
Ok, du skjønte ikke hva jeg mente:

Hvordan fikk du KAMERAET til å trigge i riktig øyeblikk?
Veldig fargerikt og fint bilde.
Jeg ville jekket opp blenderen til f/11, og fyrt bildet med blits og 1/250 lukkertid.
I tillegg ville jeg nøyet med med ett bilde, og heller lagt inn farger i PS i ettertid, med masker og blending modes eller noe.
Sitat av atomet Vis innlegg
Ok, du skjønte ikke hva jeg mente:

Hvordan fikk du KAMERAET til å trigge i riktig øyeblikk?
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg misforsto. Jeg holdt softgunen ved siden av kamera og trykket på både knappen og avtrekkeren nokså samtidig. Jeg forsøkte å trykke på kamera omtrent 20 millisekunder etter avtrekkeren. Skjøt vel om lag 15 ganger. Ble timet riktig hver gang.
Jeg synes det var et awesome bilde
Jeg kunne egentlig sett for meg at du hadde brukt færre farger, og kanskje ikke rød og "rosa" sammen. Ellers synes jeg det var et fint bilde, men du kunne kanskje benyttet deg av høyere lukkertid som andre allerede har nevnt.
Sitat av Curious Vis innlegg
Beklager, jeg misforsto. Jeg holdt softgunen ved siden av kamera og trykket på både knappen og avtrekkeren nokså samtidig. Jeg forsøkte å trykke på kamera omtrent 20 millisekunder etter avtrekkeren. Skjøt vel om lag 15 ganger. Ble timet riktig hver gang.
Vis hele sitatet...
Ok, da er det ikke så rart om det ble litt "så som så" resultat (tenker spesielt på uskarpe dråper osv). Her er et oppsett jeg har litt lyst til å prøve selv:

http://www.diyphotography.net/univer..._flash_trigger

Kort fortalt bygger man om en optisk slavetrigger til blitzen til å trigge på lyd i stedet. Så setter man opp kamera+resten i et rom som er helt tett for lys utenfra, skrur av lyset, setter lukkeren åpen, fyrer av, blitzen blir fyrt av av lyden, og vips får man fryst bevegelsen av det korte blitzblinket. Så lukker man lukkeren i kameraet igjen, og kan skru på lyset og sjekke resultatet
Sist endret av atomet; 21. november 2010 kl. 19:23.
Sitat av atomet Vis innlegg
...
Her er et oppsett jeg har litt lyst til å prøve selv:
...
Vis hele sitatet...
Frysing av raske bevegelser ved bruk av blits er et gammelt triks i boken. En gammel haug av en blits jeg har kommer ned i et blink på ca 1/40000 sekund når alt stemmer.

Jeg trodde først at dette var måten Curious hadde laget sitt glassbilde på, og synes det var godt gjort å få til manuell sync av skudd med softgun og kamera samtidig. Jeg liker godt slike bilder, og synes bildet til Curious var spennende nok til at jeg har sett på det flere ganger.

Tidligere har jeg brukt både audio-, optisk- og mekanisk trigging (sølvpapirstrimmel som brytes). Bilder jeg har tatt er blant annet en pistol som avfyres, hvor man kan se munningsflammer og kulen på vei mot kameraet. , en pistolkule som passerer gjennom en glassflaske, og det klassiske "hammer og lyspære". Dessverre har disse lysbildene gått tapt (det var før jeg fikk digitalkamera). Men jeg husker godt hvordan jeg tok alle bildene, så jeg har lyst å prøve på nytt digitalt.

Det går an å eksperimentere med slike blitsbilder uten trigger også:

http://img72.imageshack.us/img72/2401/dsc1699y.jpg

Her er det bare å rigge opp (helst på stativ) og skyte en serie bilder mer eller mindre i takt med dråpene og håpe at det slumper til.

Blåstikket i bildet er med hensikt. Hvitbalanse satt til wolfram (tungsten), og da blir blitslyset blått. Blitsen i dette tilfellet er en SB-600 i manuell modus 1/64, som er rettet mot en hvit relektor i bakkant av bildet.

Harold "Doc" Edgerton må nesten kalles for oppfinneren av denne teknikken. Interesserte kan se under "Galleries".
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Ikke bry deg om alt tøyset flere av posterne legger for dagen. Det må skyldes et betydelig behov for å "mene noe".
Spennende fargelek der du har løst det tekniske på en fin måte. Keep it up
Vis hele sitatet...
Lykke til å videreutvikle deg innenfor dette faget hvis du aldri mottar konstruktiv kritikk...

Ellers kult konsept, synd at bildet ble litt blurry. Fortjener uansett kp
Sist endret av Spelly; 22. november 2010 kl. 01:04.
Sitat av capidog Vis innlegg
Bilder jeg har tatt er blant annet en pistol som avfyres, hvor man kan se munningsflammer og kulen på vei mot kameraet. , en pistolkule som passerer gjennom en glassflaske, og det klassiske "hammer og lyspære". Dessverre har disse lysbildene gått tapt (det var før jeg fikk digitalkamera). Men jeg husker godt hvordan jeg tok alle bildene, så jeg har lyst å prøve på nytt digitalt.
Vis hele sitatet...
Interessant post, kp.

Hvordan utførte du det første eksempelet med pistolen? Siktet du rett under/over kameraet?

Og ja, prøv gjerne å gjenskape bildene digitalt. Det hadde vært veldig interessant, og ikke minst artig, å se resultatet.
Sitat av Curious Vis innlegg
...
Hvordan utførte du det første eksempelet med pistolen? Siktet du rett under/over kameraet?
...
Vis hele sitatet...
Jeg har såpass respekt for både våpen og kostbart fotoutstyr at jeg rettet begge deler mot et speil. Den optiske illusjonen gjør at kulen ser ut til å være på vei mot kameratet.

Det gikk med noen speil i forsøket, men disse hadde jeg fått kostnadsfritt.