Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 876
Hei. Jeg trenger hjelp. Jeg har et antec 900 kabinett med E8400 prosessor, P5N-D. E8400. 6400 DDR2,4096MB CL5 ram. Og kjører dette på et P5N-D nforce-750i hovedkort. Muligens flere som har alt likt av utstyr, siden denne er en komplett pc fra Komplett.no. Kjører også 9800gtx som visse andre. men glem det. Jeg ønsker å kunne ha HELT stabil overclocking på 3.6 ghz. og lurer på hvordan. kjører antec 900 på low på vifte, og holder en lav temperatur forde smile.gif Er også usikker på hvordan overclocking fungerer. Er heeeeelt ny i overclockings miljøet. Men har googlet litt rundt på dette, og har fått visse svart på hvordan jeg gjør det osv. Men ønsker her å få et helt konkret svar, før jeg går i gang med overclockingen.

-Simen.
Gå inn i BIOS, skru opp FSB til du når 3,6GHz.
Se om maskinen booter, spill litt eller noe annet du driver med til vanglig. Kræsjer den ikke? Knall, du er ferdig.

Kræsjer den? Gå tilbake i BIOS og skru opp vcore et hakk. And repeat.

Sjekk samtidig temperaturer, CPU bør ikke gå over 50 grader ved load, gjør den det kjøper du deg ny og bedre kjøling.
ikke over 50? det er vel LITT feil er det ikke? mener intel cpu-ene skal klare seg fint opp til 80 grader eller deromkring..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ztaale
ikke over 50? det er vel LITT feil er det ikke? mener intel cpu-ene skal klare seg fint opp til 80 grader eller deromkring..
Vis hele sitatet...
Min E6600 kjører 40' med en Coolermaster (non-stock) kjøler.
Dette uten last ja, dog har jeg aldri sjekket den med last, men så er det ca 25-30 grader i leiligheten min også.
Sitat av ztaale
ikke over 50? det er vel LITT feil er det ikke? mener intel cpu-ene skal klare seg fint opp til 80 grader eller deromkring..
Vis hele sitatet...
Det er på standard klokkefrekvens og standard spenning.
Øker man disse vil varme ta livet av prosessoren mye lettere.

De tåler greit opptil 100 grader med litt flaks, 120 for mobile, men det er ikke akkurat å anbefale.
Trådstarter
6 0
Takk for svar. Men kan noen legge til hvordan og hvilket volt jeg burde bruke ? Usikker på hvordan jeg overclocker i det hele tatt. Noob i overclocking.. Men en gang må jeg jo begynne! Takker for alt av hjelp.

Vet at jeg burde sjekke ut dette selv, men ønsker jo å kjøre helt safe og med god temp. De fleste vet hvor godt en Antec 900 kjøler, og kjører den på low, og selv kjøler den bra. Men kan noen lage en kjapp guid om hvordan jeg bruker Bios i P5N-D nvidia.750i hovedkort.
V-core burde ligge på rundt 1,30-1,35v, og ikke mer 1,40. Ram bør vel ligge på rundt 1,10-1,20v.
Sitat av zipp
V-core burde ligge på rundt 1,30-1,35v, og ikke mer 1,40. Ram bør vel ligge på rundt 1,10-1,20v.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite hvilke spenning RAMen skal ligge på? Han har da aldri nevnt hvilke brikke det er, og meg bekjent finnes det ingen fast regel.

Gjør som Goophy sa, ta et steg av gangen.
Sitat av knutsen92
Men kan noen lage en kjapp guid om hvordan jeg bruker Bios i P5N-D nvidia.750i hovedkort.
Vis hele sitatet...
Les manualen til hovedkortet ditt, der står det hvordan du stiller på FSB og vcore, samt eventuelle automatiske overklokkingsfunksjoner.
Trådstarter
6 0
Ok, takk for alt hjelp! Slenger et sitat inn senere om alt går vell! Eller om jeg trenger mer hjelp (a)
Rolig nå, det er ikke "bare" og øke FSB'e så plutslig har du en raskere pc. Slikt skal gjøres med varsomhet, og i tillegg er det mange andre ting man på tenke på. Man bør øke med max 100mhz om gangen, (FSB*multiplier=cpu hastighet) men når man øker fsb'en øker man også hastigheten på rammen. Så om pcen plutslig ikke vil boote er det nok rammen som setter en stopper først, da er det greit og ha litt ekstra volt på den.

Men volt skal man være forsiktig og klusse med! Det ødelegger pcen i no-time.
Max 2.2v ville jeg sagt hvertfall på rammen. Øke vcore på CPU har jeg aldri gjort da det ikke har vært nødvendig. Min E6600 fikk jeg opp på 2.8ghz med å bare stille på fsb'en. Så endret jeg FSB:dram forholdet, satt opp volten på minnen til 2.1v og voila jeg fikk den opp i 3.2ghz.

Dette på stock kjøler med noen 120mm vifter i kabinettet Har vel rundt 40 grader på idle og når jeg spiller setter jeg opp viftene på ca 1500rpm og da holder den rundt 50 grader. Det er ok temperaturer, men max 70 grader vil jeg si.

Jeg har satt på alarm så pcen automatisk slår seg av om cpuen overstiger 70 grader.

Men som sagt, det er mye og tenke på når man klokker. Og det er ikke vits i å si at "jeg skal klokke den til 3.6". Du tar det stegvis og slutter når du føler du har holdt på lenge nok og ikke tukler FOR mye med volter her og der. Lykke til!
Jeg fikk min E8400 stabil på 3,8GHZ ved 1,35v-core, vet ikke om CPU'n tålte det, følte at den ble litt ustabil etterhvert, fikk testa den i noen programmer og det gikk greit, max 50grader load. Men bruker Noctua CPU kjøler da : )