Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1111
Jeg kjøpte meg en pakkeløsning, med Nvidia geforce 8800 gts rett før jul.
Har ikke brukt pc'en mye til spill før nå i det siste. Det som skjer når jeg starter et spill fungerer det som det skal i ca 5 minutter. Da henger det seg og det er bare lyden som henger igjen.

Noen som vet hva feilen kan være?
Sist endret av Demolith; 23. juli 2008 kl. 12:24.
Installert drivere?
Trådstarter
Jepp, har nok det ja^^
Jeg har samme problem i blandt... Ikke alltid men

Hva er greia med Omega drivere?
Sist endret av Zony; 23. juli 2008 kl. 12:48.
Trådstarter
Hvordan funker omega driverene da?
Fikk opp sånn defragmering og sånt etter jeg hadde innstallert de!
Defragmentering er bare for at harddisken skal bli raskere.
Det er fordi den er fragmentert (logisk? Eh?) dvs. at alt er spredd tilfeldig rundt om på harddisken fordi du har lagt til og slettet filer.

En harddisk består av en metallskive som er magnetisert milliarder av ganger og har den evnen at hver magnetiske pol kan bytte om på + og - eller positiv og negativ. 0 og 1. Binære tall.

Igjen vil det si at 1 pol er 1 byte. Så når du f.eks. hører på en sang som er 3mb er det i overkant av 3 milliarder magneter som er i sving, bare for at du skal få hørt på den sangen.

Når innholdet er fragmentert bruker harddisken lengre tid på å finne filene og systemet yter treigere.

Så det har ikke noe med driverne å gjøre. Det var det jeg ville frem til.

Da vet du hvordan en harddsik fungerer også.
Sist endret av romvesenvare; 23. juli 2008 kl. 13:05.
Har kortet selv og dette skjer relativt ofte. Hos en kamerat av meg er det enda værre. Problemet ligger i 175.19 driverne og Vista. Det jeg har hørt skal hjelpe er å reinstallere operativsystemet og legge inn eldre drivere (men jeg har ikke giddi å prøve dette enda).
Omega-driverne er bare et alternativ til de offisielle. Bare slang ut forslaget siden det hjalp meg på et spill som ikke ville funke ellers.

The purpose of the Omega Drivers is to provide gamers with an alternate set of drivers, ones that have more options and features than the original sets. The drivers contain optimizations, extra features (like OC capabilities), more resolutions and internal tweaks that can give them the edge in a gaming environment over the normal drivers, which are often tailored for synthetic benchmarks. All Omega driver sets are tested (unless noted) by myself in my own PC or in an alternate PC (in the case of the Nvidia drivers) to ensure maximum compatibility and reliability.
I do this hobby in my spare time, since I have a personal life and a day work, so don't expect me to be up-to-date with everybody or everything, that means, don't send me E-Mail with questions like"When is the next set going to be released?" or "Are your drivers faster than "insert company here" drivers?", cause they will NOT be answered. When new official drivers are released by a company, expect an Omega release based on them, but don't expect a release date to be given, they will be ready when they are ready...
Vis hele sitatet...
Kanskje det funker å innstallere noen eldre offisielle drivere også.
Trådstarter
Oki. Vet noen hvor jeg kan få tak i de eldre driverene?
http://downloads.guru3d.com/ForceWar...load-1804.html

Denne burde funke. Fortsatt den driveren som funker best til G92 kortene etter min mening.
Sist endret av zipp; 23. juli 2008 kl. 16:33.
Trådstarter
Hm. Funket ikke med gamle drivere heller. Bruker forresten windows xp.
Kan jo hende at det er selve skjermkortet det er noe galt med.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av romvesenvare
Defragmentering er bare for at harddisken skal bli raskere.
Det er fordi den er fragmentert (logisk? Eh?) dvs. at alt er spredd tilfeldig rundt om på harddisken fordi du har lagt til og slettet filer.

En harddisk består av en metallskive som er magnetisert milliarder av ganger og har den evnen at hver magnetiske pol kan bytte om på + og - eller positiv og negativ. 0 og 1. Binære tall.

Igjen vil det si at 1 pol er 1 byte. Så når du f.eks. hører på en sang som er 3mb er det i overkant av 3 milliarder magneter som er i sving, bare for at du skal få hørt på den sangen.

Når innholdet er fragmentert bruker harddisken lengre tid på å finne filene og systemet yter treigere.

Så det har ikke noe med driverne å gjøre. Det var det jeg ville frem til.

Da vet du hvordan en harddsik fungerer også.
Vis hele sitatet...
Feil, en 0 eller 1 = 1 bit, 1 byte = 8 bit.
Typisk feil jeg har merket med ved noe eldre PCer tidligere. Jeg vil gjette på at dersom du bruker t.d. powerstrip eller speedfan til å underklokke skjermkortet litt vil problemet løse seg. Skal sies at det er en jævlig kjedelig fiks.

Sikker på at det ikke er varmeproblemer?
Trådstarter
Sitat av Restyle
Typisk feil jeg har merket med ved noe eldre PCer tidligere. Jeg vil gjette på at dersom du bruker t.d. powerstrip eller speedfan til å underklokke skjermkortet litt vil problemet løse seg. Skal sies at det er en jævlig kjedelig fiks.

Sikker på at det ikke er varmeproblemer?
Vis hele sitatet...
Prøvde å spille nå igjen. Og nå funket det i 40 min. Lengste hittil.
Men så hengte det jo seg igjen da. Tok på skjermkortet mitt etterpå, og da var det ganske varmt ja

Forresten er jeg jente og ikke noen spesiell "datanerd", så..hvordan underklokker jeg?^^
Sist endret av Demolith; 24. juli 2008 kl. 01:18.
Før så var det jo så enkelt å sjekke temperatur på nVidia-kort, men så lagde de den nye "fancy" nVidia kontroll-panel-tingen. Nåp er det visst en "ytelsesfunksjon" man må laste ned ekstra herfra. 43 MB ekstra.

Likte bedre den gamle metoden med bare å høyreklikke på skrivebordet - egenskaper - innstillinger - avansert og nVidia-arkfanen, så "Flere innstillinger"-knappen. Den bruker jeg fortsatt, er bare å kjøre en liten registrer-fiks, så får du knappen med "Flere innstillinger..." på plass. Er sikkert flere muligheter med den "ytelsesfunskjonen" i og med at den er på 43 MB (Det bør det være). Men den har jeg ikke prøvd. Men i tilfelle her er fiksen. Virker ihvertfall på XP SP2.

Kode

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Global\NvCplApi\Policies]
"ContextUIPolicy"=dword:00000001
"TaskbarUIPolicy"=dword:00000002
"CplGroupUIPolicy"=dword:00000003
(Som vanlig, på eget ansvar, lag backup av registeret først osv osv). Bruk f.eks. Notisblokk og lim inn ovenstående, lagre som "etellerannet.reg", dobbeltklikk og importér.

Da kan du se temperaturen på skjermkortet. Hvis du får spillt en stund, så kan du gjøre det rett etterpå, så ser du ca hvor varmt det er. Avhengig av kjøling så kan det virke som om 60-80 grader er normalt. nVidia setter en grense på 120 (?) grader før den klokkes ned automatisk.

Selv har jeg et GeForce 8600 GT, og den pleier å ligge på rundt 60 grader, og jeg tror ikke jeg har sett den mer enn ca 70. Jeg har ingen fancy eller bra kjøleløsninger heller.