Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 6662
Det er utrolig bra at fildelingspriratene blir tatt! Slike simple tyver har vi ikke noe til overs for. Jeg synes det burde bli mye strengere straffer, og platebransjen bør få vidtgående fullmakter til å oppspore og stoppe pirater. Piratvirksomhet er skadelig. Det fører til at nye artister som er avhengige av platesalg, ikke får vokse frem, det tapper verden for kulturkapital, og det koster en ærlig og rederlig bransje milliarder av kroner hvert år.

Burde vi ikke gjøre felles sak for å stoppe piratene?
Sitat av Vindheim
Det er utrolig bra at fildelingspriratene blir tatt! Slike simple tyver har vi ikke noe til overs for. Jeg synes det burde bli mye strengere straffer, og platebransjen bør få vidtgående fullmakter til å oppspore og stoppe pirater. Piratvirksomhet er skadelig. Det fører til at nye artister som er avhengige av platesalg, ikke får vokse frem, det tapper verden for kulturkapital, og det koster en ærlig og rederlig bransje milliarder av kroner hvert år.

Burde vi ikke gjøre felles sak for å stoppe piratene?
Vis hele sitatet...
NEI, det tilbudet vi har per dags dato er så lusent at piratkopiering er bare og venne seg til.
Ehh, Du er ironisk nå?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå synes jeg det er mange viktigere ting å bruke penger på enn å stoppe litt "try before you buy" praksis:

Ja, jeg har lastet ned mye i min tid, men det jeg liker kjøper jeg, det har nesten blitt status over det å eie originalkopier av ting.
Sist endret av Dodecha; 30. mars 2008 kl. 22:27.
Hah, teh irony! Ærlig og redelig bransje som drar den siste livsgnisten ut av kreftsyke ved å kjøre sak og ta arven til de etterlatte barna?
Absolut ikke, flere store artister synes at piratkopiering er bra og flere har innrømmet at de gjør det selv. De eneste pirakopiering skader er musikkselskapene, som uansett tjener alt for mye på andres arbeid. Da synes jeg det er bedre å heller betale 20 kroner for et album og da går de 20 kronene direkte til artisten istedet for at selskapet skal kreve 90%. Det er jo flere artister som har gjort dette og synes det er flott gjort.

Tror dessuten at det var en økonomistudent ved Harvard som påsto at piratkopiering egentlig bare hjalp spill,musikk og programmvare industrien. Og mange har såpass intergritet at hvis de virkelig liker noe de har lastet ned så ender de opp med å kjøpe produktet uansett.
Ironisk at du la dette ut på et slikt forum

OT: Alle piratkopierer->ingen nye artister->slutt på piratkopiering(grunnet mangel på artister)-> nye artister kan leve fritt->piratkopieringen begynner igjen->alle piratkopierer.....

Skjønner du tegningen?. slapp av, om noen år er vi på plass igjen
Vindheim's Avatar
Trådstarter
29 9
Come over to our side... we have cookies! Neida, men ulovlig fildeling er no' herk vi må få en slutt på. Tenk hvis du tjente penger på å skrive bøker, og disse bøkene ble solgt i butikker. Men så var det noen folk som rett og slett var så frekke at de gikk rundt og delte ut gratis bøker til alle som ville ha -- bøker som DU hadde jobbet hardt for -- dele din surtjente kroner ut til alle! Ville du ikke følt at det var galt?
Sist endret av Vindheim; 30. mars 2008 kl. 22:31.
Sitat av Vindheim
Come over to our side... we have cookies! Neida, men ulovlig fildeling er no' herk vi må få en slutt på. Tenk hvis du tjente penger på å skrive bøker, og disse bøkene ble solgt i butikker. Men så var det noen folk som rett og slett var så frekke at de gikk rundt og delte ut gratis bøker til alle som ville ha -- bøker som DU hadde jobbet hardt for -- dele din surtjente kroner ut til alle! Ville du ikke følt at det var galt?
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelit surt. men når du selger boken din for 1000 kroner, så er det åpenlyst at det frister mer å få en kopi gratis.
Sitat av Restyle
NEI, det tilbudet vi har per dags dato er så lusent at piratkopiering er bare og venne seg til.
Vis hele sitatet...

Må si meg enig med Restyle!
Sitat av Vindheim
Come over to our side... we have cookies! Neida, men ulovlig fildeling er no' herk vi må få en slutt på. Tenk hvis du tjente penger på å skrive bøker, og disse bøkene ble solgt i butikker. Men så var det noen folk som rett og slett var så frekke at de gikk rundt og delte ut gratis bøker til alle som ville ha -- bøker som DU hadde jobbet hardt for -- dele din surtjente kroner ut til alle! Ville du ikke følt at det var galt?
Vis hele sitatet...
Hvis du tar en beskjeden pris for boka som appelerer til folk, uten å måtte gi prosenter til forlaget så tror jeg ikke dette hadde vært et problem.
Men folkens. Det er da fremdeles galt ikke sant?

Altså, jeg laster ned av hjertens lyst selv og kjøper det jeg liker. Jeg er nok en av dem som holder musikkbransjen på bena siden jeg kjøper mye musikk, men jeg går da ikke rundt og forsvarer all nedlastingen min... Jeg vet at det jeg gjør er galt og velger bevisst å utføre den gale handlingen.

Piratkopiering er stjeling og ingenting annet enn det. Å drive å unskylde seg med at platebransjen suger og lignende er bare en måte å forsvare sine gale handlinger!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vindheim
Come over to our side... we have cookies! Neida, men ulovlig fildeling er no' herk vi må få en slutt på. Tenk hvis du tjente penger på å skrive bøker, og disse bøkene ble solgt i butikker. Men så var det noen folk som rett og slett var så frekke at de gikk rundt og delte ut gratis bøker til alle som ville ha -- bøker som DU hadde jobbet hardt for -- dele din surtjente kroner ut til alle! Ville du ikke følt at det var galt?
Vis hele sitatet...
Så gi meg det produktet eg vil ha da for helvete! Eg kan godt bruke penger på ting. Om eg får det produktet eg har lyst på. Eg vil ikkje betale store summer til platebransjen for ei plastskive. Eg vil ha musikken direkte til min PC - UTEN DRM, i CD-kvalitet. Kor får eg det? What.cd og waffles. Det er *ingen* legitime tilbud som gir meg det eg vil ha.

Samme gjelder film, bare enda verre, ettersom dvd har DRM og shit.
Jeg laster ned mye musikk, hører jeg noe eksepsjonelt bra så går jeg og kjøper det. Jeg kjøpte ikke CDer før, men nå takket være piratkopiering finner jeg ofte musikk jeg liker. Da hender det at jeg huker meg ned på platekompaniet for å få tak i orginal CDen med lossless kvalitet og kover.
Sist endret av Jaso; 30. mars 2008 kl. 22:42.
Sitat av Halalgeir
Piratkopiering er stjeling og ingenting annet enn det. Å drive å unskylde seg med at platebransjen suger og lignende er bare en måte å forsvare sine gale handlinger!
Vis hele sitatet...
Det blir ikke det samme som stjeling. Hvis du tar en bok, så er det stjeling. Hvis du kjøper en bok, og gir vekk kopiene, blir det ikke direkte stjeling. Kanskje inndirekte, men ikke direkte.
Sist endret av Rellativ; 30. mars 2008 kl. 22:44.
Vindheim's Avatar
Trådstarter
29 9
Er ikke indirekte stjeling og medvirkning galt også da?
Sitat av Vindheim
Er ikke indirekte stjeling og medvirkning galt også da?
Vis hele sitatet...
Jo men i mindre grad, så folk bryr seg ikke. Og ikke ulovlig å dele ut et kjøpt produkt til venner ifølge norsk lov.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vindheim
Er ikke indirekte stjeling og medvirkning galt også da?
Vis hele sitatet...
Slutt å bite på platebransjen sin propaganda.

Om Per har 200 kroner i ukepenger, så har han 200,- å bruke i uka på *alt*. Han velger kanskje å bruke 100,- på mobiltelefon, 80,- på musikk, og 20,- på andre ting. Ettersom 80,- ikkje gir så veldig mykje musikk, laster han ned i tillegg. Kanskje 3 album i uka. Platebransjen hevder da at dei har tapt 537 kroner ettersom kvart album koster 179,- i butikken.

Bullshit. Dei har maksimalt tapt 120,- ettersom det er det maksimale Per *kan* bruke. Og dei har iallefall ikkje tapt 537. For det første har det ikkje kosta ei krone at han lasta ned. For det andre hadde åpenbart ikkje han hatt sjans til å bruke 537,- i uka på musikk.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Vindheim
Come over to our side... we have cookies! Neida, men ulovlig fildeling er no' herk vi må få en slutt på. Tenk hvis du tjente penger på å skrive bøker, og disse bøkene ble solgt i butikker. Men så var det noen folk som rett og slett var så frekke at de gikk rundt og delte ut gratis bøker til alle som ville ha -- bøker som DU hadde jobbet hardt for -- dele din surtjente kroner ut til alle! Ville du ikke følt at det var galt?
Vis hele sitatet...
For å bruke bok eksempelet ditt først.
La oss si at nettop fordi den ble delt ut gratis, så fikk et mye større publikum mulighet til å lese den, og du fikk derfor en gratis reklame, og kan fortere etablere et navn i miljøet, og ordet sprer seg og du trekker kunder.
Hadde alle måtte kjøpt boka de til full pris ville de kanskje i utgangspunktet aldri kjøpt den

Det samme gjelder nye og små artister.. De er faktisk avhengige av piratkopiering for å spre musikken si.. De som liker den vil faktisk kjøpe den alikevel.
Før jeg ser et bedre tilbud fra platebransjen er jeg ikke interessert i å betale for noe jeg kan få gratis på en langt mer praktisk måte. Selv ønsker jeg ikke å ha masse album liggende å slenge, jeg foretrekker å ha det på PCen, og da må jeg betale for musikken over internett, og det er for dyrt i forhold til kvantiteten jeg får.

Platebransjen bør gi gode tilbud som 1000 sanger for 100 kroner der sangene er velorganisert og kan gi oss musikkbibliotek-skapere lysten til å ønske å betale for musikken.
Sist endret av nidhogg; 30. mars 2008 kl. 22:58.
Piratkopiering kommer alltid til å være uansett. Og som folk sier i tråden er det bare å venne seg til det. Enkelte artister som er nye innen bransjen vil kanskje merke dårlige salgstall, men om populæriteten stiger så må jo det bety det og. Man blir populær via musikk og filmnedlastning og ikke minst stor nettstedet Youtube. Og i tillegg er det ikke artistene som tjener mest penger heller, i alle saker vi hører om piratkopiering er det "selskapene" som taper pengene sine.

Hvem bryr seg om selskapene når det er artistene vi liker. Og en god grunn til å laste ned en sang er å støtte artisten, ikke for å punge ut 160 kroner til selsapet og bare 20 av dem (eller mindre) til artisten som personlig er ansvarlig bak det hele. Dermed er det konserter artister kan tjene pengene sine på.

Når jeg hørte at iTunes vil kjøpe all musikken de har og gjøre den tilgjengelig gratis for sine brukere. Da tenkte jeg at det er veldig bra, de har kjøpt musikken og plateselskapene burde ikke klage. Og artister som er nye blir kanskje populære med å være lett tilgjengelig, kanskje desto bedre grunn til å lage konserter for å tjene penger fra den. Når du først er blitt populær
Nedlasting er min muse. Jeg får bl.a. mulighet til å høre på artister jeg aldri ville ha hatt mulighet (verken praktisk eller økonomisk) til å glede meg over ellers. Er det bra saker, kjøper jeg originalt når jeg har mulighet til det - om jeg i det hele tatt vil finne det i butikken. Jeg vil aldri, aldri stoppe med torrents - men vil nok ende opp med å kjøpe en større andel av hva jeg laster ned om prisnivået blir litt mer fornuftig. Og da mener jeg prisene på faktiske produkt du får i hånda, ikke låste mp3-filer og andre idiotiske ideer selskapene har kommet med opp i gjennom.

Siste "PIRACY is a CRIME!!!!" - snutten jeg ble tvunget til å se på min kjøpte DVD kunne forøvrig fortelle meg at ved å laste ned piratkopiert musikk og film støttet jeg trafficing, narkotikaindustrien og (hold deg fast) terrorisme. Joda. Klart Osama tjener masse spenn på at jeg ikke betaler for å sjekke ut et nytt band eller se den siste Hollywood-floppen. Hæ?

Jeg klarer ikke å føle sympati for en bransje som systematisk prøver å buttfucke meg ved hver anledning.
Jeg laster ned store mengder med musikk, men plateselskapet mister ikke en krone på dette.
Hvorfor? Jo, jeg er uten inntekt og har svært lite penger, og gå å kjøpe en plate til 150-200 kroner har jeg ærlig ikke talt råd til. Jo, sefølgelig har jeg råd til en plate i ny og ne, men det blir det ikke mye musikk. Så vis jeg ikke laster ned, kjøper jeg heller ikke, altså uansett, null inntekt for plateselskapene.

Dette blir vel en slags "rettferdiggjøre mine uloveligheter"
Men, som nevnt ovenfor, vis jeg finner musikk jeg virkelig liker, klarer jeg alltids å samle opp penger til å kjøpe meg cd-en dems. Men så er vel jeg også den typer som tenker, hvorfor kjøpe, når jeg kan få gratis.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Det plateselskapene mener, er at det er bedre at du ikke kjøper musikk i det hele tatt for de pengene du ikke har, enn å laste ned og faktisk kanskje kjøpe noe musikk fra samme artist eller selskap i fremtiden.
Sitat av Vindheim
Det koster en ærlig og rederlig bransje milliarder av kroner hvert år.
Vis hele sitatet...
Ærlig og redelig bransje? Når blei miliardindustri ærlig og redelig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Insanity
Ærlig og redelig bransje? Når blei miliardindustri ærlig og redelig?
Vis hele sitatet...
Ærlig og grei forretningsmodell - problemet er bare at å pushe plastskiver er en forretningsmodell som er utgått på dato. Det har gitt platebransjen panikk, og dei svarer med å saksøke kunder som ser etter alternativ.

Dersom dei hadde vore i stand til å innsjå at verden forandrer seg, og at folk ikkje nødvendigvis har behov for den plastskiva lenger, men vil ha musikken i like god kvalitet, uten DRM, så trur eg dei hadde hatt en sjanse. Det ville antakeleg ha kosta dei dyrt, og dei hadde hatt mindre del av kaka... Det er dei ikkje villige til.
Man kjøper ikke en bil uten å ha prøvd den først, kjøper heller ikke en film uten å vite om den er verdt pengene.

Laster ned en god del filmer, men alle filmene jeg syns faktisk er bra kjøper jeg også i orginalversjon. Tror filmbransjen har tjent mer på meg nå enn de ville gjort vist jeg ikke hadde gjort det på denne måten. Før kjøpte jeg bare filmer jeg viste at var bra, nå har jeg handlet mange rare filmer som jeg liker mens ingen andre har hørt om.
Det at jeg i teorien ikke en gang skal ha lov til å gjøre hva jeg vil med den CDen eller DVDen jeg kjøper, er for meg en mer enn god nok grunn til å ikke kjøpe den. Profit, profit!

Edit: jeg er forøvrig enig i Rick. Og jeg kjøper ofte musikken eller filmene jeg liker - etter at jeg har funnet ut om de er gode.
Sist endret av Joachimsen; 31. mars 2008 kl. 00:07.
Ny problemstilling: Jeg har kjøpt en CD med musikk, men den er blitt ripete pga mye bruk.
Ville du kalt meg en pirat om jeg lastet ned den samme musikken som jeg mistet for å brenne den til eget bruk igjen? (CD-en er ikke i salg lenger)

De har jo ikke tapt noe siden jeg allerede har betalt for CD-en.
Grimdoc, din problemstilling der vil jeg si er helt lovlig for oss. Men for platebransjen så ser nok dem på det som tyveri. Men jeg vil si det er ærlig og redelig.
Sitat av Grimdoc
Ny problemstilling: Jeg har kjøpt en CD med musikk, men den er blitt ripete pga mye bruk.
Ville du kalt meg en pirat om jeg lastet ned den samme musikken som jeg mistet for å brenne den til eget bruk igjen? (CD-en er ikke i salg lenger)

De har jo ikke tapt noe siden jeg allerede har betalt for CD-en.
Vis hele sitatet...
Nei, dette har vært oppe i media før og du har fullt lov til å laste ned media du har kjøpt før, du kjøper egentlig ikke det fysiske, bare rettigheten til å ha det. Noen selskap arbeider til og med ved at de sender deg en ny kopi av feks et spill om det skulle bli ripete.
Sitat av Grimdoc
Ny problemstilling: Jeg har kjøpt en CD med musikk, men den er blitt ripete pga mye bruk.
Ville du kalt meg en pirat om jeg lastet ned den samme musikken som jeg mistet for å brenne den til eget bruk igjen? (CD-en er ikke i salg lenger)

De har jo ikke tapt noe siden jeg allerede har betalt for CD-en.
Vis hele sitatet...
Ifølge loven er du nok desverre kriminell.

Edit: tydeligvis ikke
Jeg ante faktisk ikke at loven var så annlagt på disse områdene at dette kunne medregnes.
Sist endret av Joachimsen; 31. mars 2008 kl. 00:19.
Sitat av Dodecha
Nå synes jeg det er mange viktigere ting å bruke penger på enn å stoppe litt "try before you buy" praksis:

Ja, jeg har lastet ned mye i min tid, men det jeg liker kjøper jeg, det har nesten blitt status over det å eie originalkopier av ting.
Vis hele sitatet...

Helt enig, gjør det samme selv. Jeg laster ned mye "gratis" musikk på internett, men hører jeg noe jeg liker, kjøper jeg det gjerne.
Jeg ser ikke helt problemet med piratkopiering. Om jeg måtte slutte med piratkopiering ville det bare betydd at jeg ville begynt å høre på radio istedenfor. Forsatt ikke mer penger til plateselskapene.

Jeg mistenker at platekompaniene regner hver nedlastede plate som tap. Det blir jo i praksis feil, ettersom flesteparten av de platene ikke ville blitt solgt om piratkopiering ikke var tilgjengelig. Jeg tror det store flertallet av alle plater som blir lastet ned blir lasted ned med en "bare fordi det er 'gratis', kommer ikke til å kjøpe uansett" mentalitet. Så i bunn og grunn taper ikke platebransjen noe særlig, men forbrukerne får mer.
Sitat av Dodecha
Nå synes jeg det er mange viktigere ting å bruke penger på enn å stoppe litt "try before you buy" praksis:

Ja, jeg har lastet ned mye i min tid, men det jeg liker kjøper jeg, det har nesten blitt status over det å eie originalkopier av ting.
Vis hele sitatet...
Begynner å bli en stund siden jeg har kjøpt en originalcd, da jeg ikke eier en vanlig CD-spiller, men pleier å kjøpe det som er bra av musikk jeg laster ned. Sist gang jeg kjøpte musikk var jeg nedom butikken å leverte en liste med CD'er de skulle skaffe til meg.
Filmer derimot kjøper jeg det jeg liker av, har endel 'seasons' som ikke har kommet ut på DVD ennå tho..

Sitat av emphi
Jeg tror det store flertallet av alle plater som blir lastet ned blir lasted ned med en "bare fordi det er 'gratis', kommer ikke til å kjøpe uansett" mentalitet. Så i bunn og grunn taper ikke platebransjen noe særlig, men forbrukerne får mer.
Vis hele sitatet...
Helt enig!
Sist endret av Lanjelin; 31. mars 2008 kl. 00:31.
Sitat av Vindheim
Det er utrolig bra at fildelingspriratene blir tatt! Slike simple tyver har vi ikke noe til overs for. Jeg synes det burde bli mye strengere straffer, og platebransjen bør få vidtgående fullmakter til å oppspore og stoppe pirater. Piratvirksomhet er skadelig. Det fører til at nye artister som er avhengige av platesalg, ikke får vokse frem, det tapper verden for kulturkapital, og det koster en ærlig og rederlig bransje milliarder av kroner hvert år.

Burde vi ikke gjøre felles sak for å stoppe piratene?
Vis hele sitatet...
Innlegget ditt er åpenbar trolling. Vær glad du bor i et så sivilisert land som Norge, for her er det et så stort antall mennesker som laster ned at vi burde gått etter frihetsrøvende tullinger som deg med fakler og høygafler.

Men, så over til hvorfor jeg plukket ut en liten del av innlegget ditt: Hvor har du dette med ærlig og rederlig bransje fra? Sony BMG er kanskje ikke representativ for hele bransjen, men er et godt eksempel allikevel på hvor gæli det kan gå og hvor lite disse store selskapene fortjener de pengene de tjener i dag.

1) Sony BMG får resten av Sony til å lage dårligere produkter. Opptakere og avspillere får begrenset funksjonalitet. MiniDisc kunne tatt over verden om ikke det var for Sony BMG.
2) Selv med rettighetene på enorme mengder musikk har ikke Sony BMG startet en online musikkbutikk der brukerne kan laste ned billig DRM-fri musikk. Fy.
3) Root-kit. Du har sikkert fått med deg dette. Velger å bruke wikipedia-artikkelen her, siden den også linker til de utallige nyhetssakene.
4) Senest i dag dukka det også opp en annen sak, de er ikke noe bedre når det kommer til piratkopiering enn oss selv! Tydeligvis velger Sony BMG å piratkopiere programvare. artikkel på ZeroPaid.


Og som nevnt tusen ganger: Vi piratkopierer og det er ikke noe galt i det. Det er flere grunner til at vi piratkopierere:
1) Tilegne oss materiale vi ellers ikke har råd til. Her taper ikke bransjen noe.
2) Piratkopiering er enklere og raskere. Her må bransjen våkne. Når jeg f.eks kjøper et spill kan det hende at jeg må avinstallere Daemon Tools og når jeg endelig har fått inn spillet nekter det å la seg kjøre pga. en bug i kopibeskyttelsen eller fordi autentiseringsserveren er nede. Hadde jeg lastet det ned i utgangspunket hadde jeg sluppet turen i butikken og ville fått spilt med en gang. Mye av det samme gjelder film. At jeg på en kjøpt DVD må lide meg gjennom tvungen antipiratreklame og trailere burde noen skytes for.

Hvis det er artistene du er bekymret for er det nok rettighetshaverne du bør klage til fremfor piratene. Det er tross alt førstnevnte som lager horrible kontrakter og kjører over artister som de vil.
tror plateselskapene har det ganske bra fortiden nå som oink er nede,
hadde de vært smarte så hadde de gjort noe for å fylle tomrommet.
Jeg har alltid trodd at tyveri innebar at man fjernet en vare slik at den ikke kunne selges til andre, og dermed led butikken et tap. Jeg har midler til å kjøpe meg ganske mye musikk og filmer, og for å si det sånn, jeg hadde aldri kjøpt meg 3 sesonger av deadwood og 6 med sopranos originalt på DVD om ikke det haddde vært for fildeling. Jeg så ikke 1 episode av dette når det gikk på TV.

Ja fildeling er nok mest sansynlig ulovlig, nei jeg har ikke dårlig samvittighet.

Fin trolling forresten.
Sitat av Vindheim
Come over to our side... we have cookies! Neida, men ulovlig fildeling er no' herk vi må få en slutt på.
Vis hele sitatet...
Drøm videre
Sist endret av Pinneknurk; 31. mars 2008 kl. 07:57.
Sitat av TETRS
tror plateselskapene har det ganske bra fortiden nå som oink er nede,
hadde de vært smarte så hadde de gjort noe for å fylle tomrommet.
Vis hele sitatet...
waffles og what.cd er vel gode alternativer, imho
Sitat av vidarlo
Slutt å bite på platebransjen sin propaganda.

Om Per har 200 kroner i ukepenger, så har han 200,- å bruke i uka på *alt*. Han velger kanskje å bruke 100,- på mobiltelefon, 80,- på musikk, og 20,- på andre ting. Ettersom 80,- ikkje gir så veldig mykje musikk, laster han ned i tillegg. Kanskje 3 album i uka. Platebransjen hevder da at dei har tapt 537 kroner ettersom kvart album koster 179,- i butikken.

Bullshit. Dei har maksimalt tapt 120,- ettersom det er det maksimale Per *kan* bruke. Og dei har iallefall ikkje tapt 537. For det første har det ikkje kosta ei krone at han lasta ned. For det andre hadde åpenbart ikkje han hatt sjans til å bruke 537,- i uka på musikk.
Vis hele sitatet...
Det er sant, de fleste musikere tjener jo mest på konserter. Det er bare late pop-dronninger som bare kjører en konsert i året og klager over at de tjener forlite penger. Så skylder de på piratkopiering, men sannheten er at det ikke er nok småjenter på 9-10 år som har nok penger til å kjøpe albumene deres.

Musikere tjener forresten også fett på at folk bruker musikken deres i f.eks. film, reklame og tv-shows.

Det er bare idiotisk å si at piratkopiering er en så big deal, det er som i den ene south park episoden(husker ikke navnet), det er jeg helt sikker på.
Jeg synes det burde bli mye strengere straffer, og platebransjen bør få vidtgående fullmakter til å oppspore og stoppe pirater.
Vis hele sitatet...
Når man mener noe sånt så betyr det bare at man ikke har peiling på hvordan vårt land skal fungere. Hva skal vi med politi da? Kan vi ikke bare slutte å utdanne politifolk og la platebransjen overta? De har jo den nødvendige kompetansen ikke sant, og de er sikkert mye billigere å skolere. Så kan vi legge ned de norske rettene. Platebransjen har jo etterforsket, så da kan de også dømme, de har helt sikkert den kompetansen også. Rettferdigheten seirer!
platebransjen har ikke fulgt med i den teknologiske utviklingen. om de skal ha livets rett så må de foreta en kraftig revurdering av sine forretningsmodeller.
Sitat av Vindheim
Det er utrolig bra at fildelingspriratene blir tatt! Slike simple tyver har vi ikke noe til overs for. Jeg synes det burde bli mye strengere straffer, og platebransjen bør få vidtgående fullmakter til å oppspore og stoppe pirater. Piratvirksomhet er skadelig. Det fører til at nye artister som er avhengige av platesalg, ikke får vokse frem, det tapper verden for kulturkapital, og det koster en ærlig og rederlig bransje milliarder av kroner hvert år.

Burde vi ikke gjøre felles sak for å stoppe piratene?
Vis hele sitatet...
Jeg håper da for all jævla del at du ikke skriver noe sånt som det helt fullstendig alvorlig og serriøst? Joda, det er ikke lov, jada det er å stjele og det var dagens moralpreken. Er det ikke noen andre ting her i verden som kanskje er viktigere å gjøre noe med enn akkurat piratkopiering? Ehh... Nei si det... Krig? Fattigdom?

Hvis du syns det er så forferdelig skrekkelig med med folk som laster ned noen sanger, så tror jeg vel jeg kan definere det som ditt problem. Du kan la være å gjøre det selv, punktum.

Mvh Oskar.
Vet ikke om OP var tenkt som troll eller ikke (håper det?) men å si at platebransjen er en hederlig, eller i det hele tatt nødvendig bransje er sprøyt. Jeg trenger ikke dra opp alle sakene om saksøking av alenemødre som har lastet ned 12 sanger med kazaa heller, fordi de jo i teorien bryter loven, enn hvor urimelig den er. Det jeg mener er at platebransjens eksistens i dagens samfunn er overflødig.

Hvorfor skal artister selge seg til slike musikkhalikker for å få utgitt musikken sin? Jeg er helt enig i at i tiden før internett var de ett nødvendig onde for å få musikk ut i butikkene, men med dagens teknologi er bransjen i sin helhet overflødig. Ved å gi ut musikken selv (i lossless uten DRM please), på egne nettsider (se NIN sitt "Ghost" album for eksempel, NIN har brutt all kontakt med plateselskapet sitt), får artistene alle pengene selv (minus server-kostnader osv selvsagt, trenger ikke gå inn på det) noe som seg hør og bør når det er de som tross alt står for den kreative varen vi betaler for. Dessuten får vi som kunder frihet til å bruke de lovlig kjøpte varene våre som vi vil.

Jeg har ikke noe imot å betale for musikk jeg liker, jeg gjør det til stadighet, men når waffles og what.cd gir meg BEDRE produkt enn jeg får kjøpt lovlig, hvordan kan de da forvente at jeg skal følge loven?

En bransje som går til krig mot sin egen kundebase er dømt til å tape.
Sist endret av ifni; 31. mars 2008 kl. 18:14.
ifni: takk for et velformulert innlegg! skulle akkurat til å utdype mitt eget over her, men det hadde blitt overflødig ettersom du sa alt jeg hadde tenkt å si. velfortjent KP tildelt.
Dere snakker om musikkartister som om de er et inkassobyrå.
Mange artister lager ikke musikk bare for å tjene penger, mange musikere har gjerne hatt dette som en livslidenskap eller en hobby, før pengene begynner å komme inn.

Derfor blir argumentet om at vi ikke få flere artister ikke relevant hos lidenskapelige musikere.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mange gode innlegg her, føler ikke til å legge til så mye. Men jeg vil rette oppmerksomheten til Jeff Price, som gikk fra eier av et lite plateselskap til stordistributør av musikk på internett:
http://www.huffingtonpost.com/jeff-p...h_b_93065.html

Saken dreier seg litt om at før var det de store plateselskapene som bestemte hva vi skulle høre på: prosessen har blitt temmelig demokratisert i moderne tid ettersom brukerne selv distribuerer musikk, kontrollen er rett å slett ikke plateselskapenes lengre, og de står omtrent bare i veien.
Det her dem påstår om at kopiering er stjeling, er et prinsipp jeg aldrig har blitt helt klok på!
Kopiering er da vel ikke stjeling, kopiering er kopiering det. Det er stjeling som er stjeling.
Eksempel: selger har 1 stk plate. Om noen kopierer denne, så har han/hun fortsatt orginalen, som kan selges til noen andre, ved en senere anledning. Her har selger da gått glipp av litt penger, men har da ikke direkte tapt noe. Om derimot noen STJELER plata, altså, fysisk tar den, så har ikke selger mulighet til å selge den senere, og har da TAPT den summen det tilsvarer å anskaffe/produsere plata.

Men altså, jeg skjønner at det fortsat i prinsippet er galt med piratkopiering, og at dette er noe platebransjen vil motarbeide.
Men det jeg vil fram til, er at kopiering ikke er like galt som stjeling, og at å gå glipp av penger ikke er helt det samme som å tape penger.

Tror nok også at piratkopiering kan slå ut begge veier. Vi har først den gruppa som kopierer det dem vil ha i stedet for å kjøpe, fordi en vil spare penger. Her går nok produsenten glipp av en del penger.
Så har vi den gruppa som uanset ikke ville kjøpt, men bare kopierer fordi det er gratis(tror flesteparten av piratene hører til under her). Her verken tjener eller "taper" produsenten noe .
Så er det den gruppa som laster ned ting, finner ut at det er bra, og enten kjøper orginalen, eller kjøper oppfølger/mer fra samme produsenten. Her tjener bransjen på kopiering.

Så jeg tror nok disse tapstallene til platebrasjen er STERKT overdrevet, og at det ikke er så ille som dem skal ha det til.
Sist endret av Sarv_2; 31. mars 2008 kl. 20:18.
Jeg kunne gått kjøpt en plate i butikken om den ikke kostet 179,-.
Jeg vil si at musikkbransjen har gjort en for dårlig jobb med det med lovlig billig nedlastning.
Hvis musikkbransjen hadde gjort det billig og enkelt å laste ned musikk, så hadde vell folk heller gjort det. La oss ta et eks: Jeg så ei ny Marylin Manson plate på FRS i Norge til 160Nkk, så kommer jeg til Danmark ca. 1-2 uker etterpå og der koster samme plata 50Dkk.

Det er altfor dyrt å kjøpe musikken, derfor tyr folk til nedlastning.
Hvis jeg hadde spillt inn musikk ville jeg heller at flest mulig skulle hørt musikken min enn at jeg skulle tjent mest mulig på den.

DRM er også noe dritt. Nå som vi lever i en digitalisert verden blir det for teit om DRM skal stoppe meg å legge inn en lovlig kjøpt plate inn på iPoden min. Fy skamme seg.

Hvorfor skal vi betale flesk for CD'er som vi ikke kan bruke til hva som behager oss?

Jeg sier bare til plateselskapene: Face it, dere har tapt kampen om musikknedlastning...

Burde vi ikke gjøre felles sak for å stoppe piratene?
Vis hele sitatet...
You scare me.