Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3496
Hei, jeg lurer på om noen har erfaring med å anmelde en hundeeier for at hunden deres har angrepet din sin hund?
Ordne opp privat og be andre hundeeier dekke veterinærregninga di, om det ble noen. Det aksepterer han/hun nok uten å nøle om det var sånn at all skyld var hans hund. Å anmelde fører til et emosjonelt helvete og eieren og kan ende med kidnapping av hunden og tvangsavlivning, og med mindre det er en spik spenna gæren hund som er blodtørstig og går til angrep på dyr og mennesker hele tida så syns jeg ikke hund og eier fortjener det.
etter 20 august er det ikke båndtvang, og hunder kan gå løs om man har kontroll på dem. Er det slik at hunden er agressiv og angriper andre, så bør man selvsagt anmelde. I båndtvangsperioden skal alle hunder gå i bånd. Punktum.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
etter 20 august er det ikke båndtvang, og hunder kan gå løs om man har kontroll på dem. Er det slik at hunden er agressiv og angriper andre, så bør man selvsagt anmelde. I båndtvangsperioden skal alle hunder gå i bånd. Punktum.
Vis hele sitatet...
Bra du presiserte "kontroll". Mange tror man kan la hunden lufte seg på egenhånd etter båndtvangen, men det kan man altså ikke.

Datoen varierer forøvrig litt mellom kommuner.


Jeg ville også tatt det privat med hundeeier hvis mulig. Det viktigste er at du får dekket eventuelle utgifter, og at du kan føle deg trygg på at det ikke skjer igjen.
Sist endret av *pi; 21. oktober 2019 kl. 12:02.
Skal ha såpass kontroll at den ikke løper opp til andre mennesker og eller jager dyr.. svært få som har en slik kontroll på hunden sin.. da skal man ha hunden i bånd hele tiden
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Skal ha såpass kontroll at den ikke løper opp til andre mennesker og eller jager dyr.. svært få som har en slik kontroll på hunden sin.. da skal man ha hunden i bånd hele tiden
Vis hele sitatet...
Vi er maange som klarer det med hundene våre. Jeg blandt flere jeg kjenner. Min Ace ber om lov før han forlater "plassen" sin for slike henvendelser og får han nei så kommer han inn til fot

For TS, foreslår som andre her å ta det opp privat først i så diplomatisk tone som overhodet mulig, med en eventuell anmeldelse som pressmiddel. Håper det gikk bra med poochen din
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Vi er maange som klarer det med hundene våre. Jeg blandt flere jeg kjenner. Min Ace ber om lov før han forlater "plassen" sin for slike henvendelser og får han nei så kommer han inn til fot
Vis hele sitatet...
Høres ut som en bra trent hund, men hva med den dagen han får blindtarmbetennelse, et fremmedobjekt i fordøyelsessystemet, et psykotisk anfall eller noen av de hundrevis av andre tingene han ikke kan kommunisere til deg? Synes løse hunder hører hjemme i utmark, ville aldri risikert min hunds liv pga. nevnte ekstremtilfeller av uflaks. Ellers enig i at å prøve å løse det privat er beste alternativ.
Siste stedet en løs hund hører hjemme er i utmark..... En hund skal være løs når den brukes til sank, søk, redning, løs kan den være i hunde park eller i egen hage.

Løse hunder er ett problem for folk med hundeskrekk, beitedyr, ville dyr, unger, andre hunder. Jeg er glad i hundene mine men stoler ikke på dem til enhver tid. De går i bånd ute på tur.

Til spm, gå for en minnelig løsning, krev veterinær utgifter dekket. Anmeldelse er selvsagt mulig, men stor sjanse for henleggelse hvis ikke det er store skader eller gjentatt truende adferd.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Høres ut som en bra trent hund, men hva med den dagen han får blindtarmbetennelse, et fremmedobjekt i fordøyelsessystemet, et psykotisk anfall eller noen av de hundrevis av andre tingene han ikke kan kommunisere til deg? Synes løse hunder hører hjemme i utmark, ville aldri risikert min hunds liv pga. nevnte ekstremtilfeller av uflaks. Ellers enig i at å prøve å løse det privat er beste alternativ.
Vis hele sitatet...
Slike ting har man heldigvis vetrinærer for, ettersom slike ting kan skje hvor som helst og ikke bare på en tur.

Går jeg i trafikkerte områder, tett befolkede områder, parker med andre hunder, lekende barn etc og naturværn områder så bruker jeg alltid bånd for hundens sikkerhet først og fremst. Noe jeg mener alle burde igrunn, med unntak av lek i hundepark eller der det egner seg å slippe hunder.

Går jeg i utmark holder han seg i en tillatt sone og holder mye visuell kontakt med meg. Han kommer alltid til meg først om det er noe.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Siste stedet en løs hund hører hjemme er i utmark..... En hund skal være løs når den brukes til sank, søk, redning, løs kan den være i hunde park eller i egen hage.
Vis hele sitatet...
Som du er inne på kommer det vel litt an på rasen? En typisk selskapshund, med fokus på eier, omtrent ikke-eksisterende jaktinstinkt, som holder seg innenfor en ti-tjue meters radius og kommer på innkalling ser jeg lite problemer med ute i vanlig norsk natur. Da mener jeg ikke i Nordmarka hvor det kryr av folk eller på beitemark, men i rett sesong i skogen utenfor typiske turområder. Og hundeparker er forresten det stedet hvor dyra oftest blir skadd, i følge en veterinær jeg var hos. Det er jo ikke akkurat typisk (historisk sett) å være stappa sammen med andre, fremmede individer i alle slags størrelser og varianter innenfor et begrensa område, selv om det oftest går bra.

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Slike ting har man heldigvis vetrinærer for, ettersom slike ting kan skje hvor som helst og ikke bare på en tur.
Vis hele sitatet...
Men ting kan også skje akutt ute på tur, uten at du nødvendigvis legger merke til det før hunden reagerer irrasjonelt på smerten, vel?
Jeg er fult og helt klar over båndtvangs reglene, da jeg har hatt fugle hund men dette betyr ikke at du bare kan slippe hunden din ut og la den gå fritt uten eier.

Jeg er redd for å snakke med denne personen fordi han drikker en del og det virker heller ikke som at han bryr seg noe særlig fordi hunden var løs igjen idag. Den holder seg rundt huset mitt å da kan jeg ikke lufte hunden min..

Hunden min mista en negel og har fått et slag i kjeften så den ene hoggtanna holder på å dø, dette må jeg til dyrlegen med imorgen.. Han er og veldig skeptisk og redd for å gå ut nå, før igår elsket han å gå turer nå vil han bare hjem når vi går ut..


Jeg vil ikke være den personen som anmelder og eieren må kanskje avlive hunden men hva skal jeg gjøre når det går rundt husveggen her og hunden min ikke har glede av å gå tur lengere?? Skal ta en snakk med han imorgen å se om hva han sier..

Takk for alle svar!
Sist endret av Puppydemons; 22. oktober 2019 kl. 02:21. Grunn: .
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Hei, jeg lurer på om noen har erfaring med å anmelde en hundeeier for at hunden deres har angrepet din sin hund?
Vis hele sitatet...
Jeg vurderer slike situasjoner etter følgende spørsmål:

Hva var konteksten her? Ut av det blå? I en hundepark, med begge hunder løse? Trening i klubb? Osv...

Var det et angrep med alvor bak?

Ble det noen skade? Fysisk eller psykisk.

Hvilken rase var det? Det er selvsagt ugreit uansett, men det er tross alt et større hunde- og folkehelseproblem med en gæren schæfer enn en gæren dvergpuddel.

Når adrenalinet har lagt seg, kan det tenkes at det er rimelig å tenke at det var et hendelig uhell? Ting skjer, liksom. Min har blitt angrepet av hunder grunnet et sekund uoppmerksomhet fra eier, jeg har blitt forbannet ved noen anledninger, sagt klart i fra, men det kunne ikke falle meg inn å anmelde. Merk at uhell alene ikke er nok.

Har det skjedd før? Uhell kan skje, men skjer det flere ganger (ikke nødvendigvis bare mot din) så er det etterhvert ikke rimelig å kalle det uhell. Dette er gjerne også relatert til neste punkt.

Hvordan reagerte eier av den andre hunden? VIKTIG! Dette er det aller viktigste punktet for min del. Er eier idiot så vil det være nok - gitt at det er en hund med skadepotensial - at hunden har vært og bråket med min uten at det ble full slosskamp. En idiotisk eier her er i prinsippet alle som ikke haster til for å få løst situasjonen og legger seg langflat etterpå.

Hvordan oppførte din hund seg før dette skjedde? Har hunden din et godt språk? Tar den dempende signaler fra andre hunder? Sto den selv og truet eller bjeffet? Dette er vanskelig både rent "faglig" og fordi man gjerne tenker sin egen hund er perfekt. Men faktum er at en del hunder kan oppføre seg ekstremt provoserende mot andre hunder selv om de ikke mener det (de kan selvsagt også faktisk mene det). Min er litt sånn - tror alle andre hunder er venner, stopper opp og står stivt og stirrer når en annen hund kommer. Litt avhengig av kontekst og definitivt ikke alltid. Det er selvsagt ikke grønt lys for at andre eiere ikke skal ha kontroll på hunden sin, men i noen sammenhenger kan det være greit å ha med i betraktningen.

Min har blitt angrepet noen ganger. Tre ganger på trening - av to hunder. Den ene gangen var det snakk om ei klin kokos flat-tispe som hatet andre tisper. Min var ikke året en gang. Tispa tok sats og klarte å slite rett av et tykt lærkobbel. Det var et åpenbart uhell, og eier tok umiddelbart ansvar. Det var selvsagt ikke snakk om å anmelde noe. To ganger har en labbe gått ut av treningssituasjon og begynt å yppe med min 30-40 meter unna. Den har også gått etter hunder vesentlig lengre unna - tilfeldige forbipasserende. Første gang ble det avbrutt før det smalt, og vi smilte det vekk. Andre gang smalt det skikkelig, men det var jeg som fikk skaden da jeg slengte armen mellom for å avlede. Min hadde blitt maltraktert av den hunden. Nå smilte jeg det ikke vekk, sa klart i fra at dette ikke var greit, men det kunne ikke falle meg inn å anmelde. Eier la seg langflat og jeg vet det har vært tungt for hen at hunden som har fungert i drøye tre år begynte å oppføre seg slik. Hva gjør jeg om det skjer igjen? Neppe anmeldelse (om eier oppfører seg som før), men krav om at hunden enten tas ut av trening for godt eller at klubben legger til rette slik at det ikke KAN skje igjen - om det er mulig.

På den andre siden så vurderte jeg anmeldelse etter kun en gang, til dels uhell, ingen skade, da den nye naboens staff gikk rett i strupen på min på gårdsplassen. Min i bånd. Den løs. Hvorfor? For det første var det null reaksjon fra eierne. For det andre, når jeg sa klart i fra, så lo de først, deretter ble de sinte og kom med fraser som at "vi er da voksne mennesker". For det tredje har staffer - selv om de er relativt små - et stort skadepotensial grunnet genetikk og at eiere ikke forstår hvilken type hund de har. En gang til, om jeg bare observerer de løse på eiendommen (det er to av dem), så blir det anmeldelse eller i det minste et klart pålegg fra sameiet.

En siste ting man bør tenke på er at å levere inn anmeldelse (dersom det er rimelig etter å ha vurdert punktene over) er en grei måte å dokumentere hendelsen på selv om saken blir henlagt. Det kan være greit å ha med seg neste gang det skjer enten det er mot din eller andre sine hunder.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
etter 20 august er det ikke båndtvang, og hunder kan gå løs om man har kontroll på dem. Er det slik at hunden er agressiv og angriper andre, så bør man selvsagt anmelde. I båndtvangsperioden skal alle hunder gå i bånd. Punktum.
Vis hele sitatet...
Den generelle båndtvangen som ender 20. august er ikke der for å unngå at hunder ikke angriper andre hunder. Den er der for å beskytte bufe og vilt. Det er altså en distraksjon i denne sammenhengen. Kommunal båndtvang, som ofte er til for folks (inkludert hundeeiere som bare vil lufte hunden sin i fred) trygghet(sfølelse), er en annen historie. Uansett så er det først og fremst aktsomhetskravet i hundeloven som gjelder og den gir ikke rom for at hunder skal kunne angripe andre hunder - uansett status på båndtvang. Jeg tror ikke du mener noe annet altså, men ville bare presisere at status på generell båndtvang ikke kan brukes som formildende eller skjerpende siden andre hunder ikke er den paragrafens virkeområde. Noe man kunne få for seg etter å ha lest det du skrev.

Sitat av *pi Vis innlegg

Datoen varierer forøvrig litt mellom kommuner.
Vis hele sitatet...
Kan sikkert oppleves som flisespikking, men det er egentlig et litt viktig poeng: Datoen for den generelle båndtvangen er 1. april til 20. august og er ikke forskjellig fra kommune til kommune. Tidsrommet er nedfelt i lov. Kommunene har i tillegg begrenset (vel, det kan diskuteres) myndighet til å innføre lokal båndtvang i hele eller deler av kommunen hele året eller deler av det.

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Vi er maange som klarer det med hundene våre. Jeg blandt flere jeg kjenner. Min Ace ber om lov før han forlater "plassen" sin for slike henvendelser og får han nei så kommer han inn til fot
Vis hele sitatet...
Høres litt ut som famous last words... Har både hørt og sett det før - med fatalt resultat for hunden (kjørt over av en buss). Uansett så håper jeg du overholder båndtvangen som normalt er innført i tettbygd strøk og populære utfartsområder. Den er til for at folk skal føle seg trygge og det å se at hunden er i bånd betyr mye for mange. Hva du gjør i skogen alene er en annen sak.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Siste stedet en løs hund hører hjemme er i utmark..... En hund skal være løs når den brukes til sank, søk, redning, løs kan den være i hunde park eller i egen hage.
Vis hele sitatet...
Det er MYE utmark i dette landet og det gir ingen mening i å generalisere slik. Spesielt når man vet hvor forskjellige hunder er. I tillegg er loven uenig med deg. Så lenge hunden "blir fulgt og kontrollert på aktsom måte" kan den selvsagt slippes i passende utmark. Men nei, ikke alle hunder vil la seg følges og kontrolleres på en aktsom måte og der syndes det altfor ofte. Og for mange eiere forsøker ikke en gang.
Hunden min sto i bånd utenfor et familie medlem sitt hus og den hunden som angrep gikk laus uten eier følte bare for å klare det opp!
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Jeg er fult og helt klar over båndtvangs reglene, da jeg har hatt fugle hund men dette betyr ikke at du bare kan slippe hunden din ut og la den gå fritt uten eier.

Jeg er redd for å snakke med denne personen fordi han drikker en del og det virker heller ikke som at han bryr seg noe særlig fordi hunden var løs igjen idag. Den holder seg rundt huset mitt å da kan jeg ikke lufte hunden min..

Hunden min mista en negel og har fått et slag i kjeften så den ene hoggtanna holder på å dø, dette må jeg til dyrlegen med imorgen.. Han er og veldig skeptisk og redd for å gå ut nå, før igår elsket han å gå turer nå vil han bare hjem når vi går ut..


Jeg vil ikke være den personen som anmelder og eieren må kanskje avlive hunden men hva skal jeg gjøre når det går rundt husveggen her og hunden min ikke har glede av å gå tur lengere?? Skal ta en snakk med han imorgen å se om hva han sier..

Takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Jeg rakk ikke å lese dette før jeg startet på den altfor lange forrige post. Føler virkelig med hunden din og håper den finner roen igjen snarlig.

Her ringer mange av mine alarmbjeller i alle fall. Hund løs ofte, eier bryr seg ikke og det er i tillegg rus med i bildet. I utgangspunktet ville jeg anmeldt. Det ER tiltak mellom ingen reaksjon og avliving. Her er det neppe snakk om avliving, men et formelt pålegg eller i alle fall en muntlig anmodning om å stramme inn hundeholdet. Dokumenter med video når du ser hunden løs framover.

Er du usikker på om du våger å snakke med ham, fortell politiet hvorfor. Du kan også vurdere SMS eller telefon? Tror jeg ville holdt det høflig i første omgang - bare fortell hva som har skjedd, hva det gjør med deres trygghet og at han må være snill å ikke la hunden gå løs.

Men du sier:

Hunden min sto i bånd utenfor et familie medlem sitt hus og den hunden som angrep gikk laus uten eier følte bare for å klare det opp!
Vis hele sitatet...
Nå er det selvsagt uansett ikke greit at en hund løper løs i nabolaget og gjør folk og hunder utrygg, men hadde du hunden under oppsikt når dette skjedde eller var hunden alene og du inne hos naboen? For hvis den var alene så aner du jo overhodet ikke hvem som startet bråket. Personlig ville jeg aldri i verden la en hund stå ute uten oppsyn om det ikke er i en hundegård, godt inngjerdet eiendom eller lignende. Man aner virkelig ikke hvem eller hva som kan finne på å oppsøke den. Kombinasjonen av hund i bånd møter hund som ikke er i bånd er en elendig kombinasjon. Hvis så så ville jeg i alle fall latt hundeeier få en sjanse til å forbedre seg før jeg gikk til videre skritt.

Med forbehold om at du like gjerne kan ha stått rett ved siden av. Det var bare uklart.
Har ikke telefon nr hannes men vet hvem det er å har vurdert å skrive til han på Facebook!
Når jeg har han utfor så holder jeg øye med han, vi satt ved kjøkken bordet der jeg kan se ut vinduet hvor han sto. Så jeg ser at hunden kommer mot min og reiser meg opp får å gå ut så jeg kan ta han inn, idet jeg kommer ut biter hunden min hund.

Hunden min er veldig vennlig, jeg har en del venner som har hunder som vi henger med. Jeg har aldri sett at han blir sint eller vært slem mot en annen hund. Hunden min er veldig nervøs fordi han blei ikke behandlet så bra før jeg fikk han, så når traumatiske ting som dette skjer blir han et nerve vrak. Selv legger jeg mye av skylda på megselv og føler at jeg faila på å beskytte han..
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Har ikke telefon nr hannes men vet hvem det er å har vurdert å skrive til han på Facebook!
Når jeg har han utfor så holder jeg øye med han, vi satt ved kjøkken bordet der jeg kan se ut vinduet hvor han sto. Så jeg ser at hunden kommer mot min og reiser meg opp får å gå ut så jeg kan ta han inn, idet jeg kommer ut biter hunden min hund.

Hunden min er veldig vennlig, jeg har en del venner som har hunder som vi henger med. Jeg har aldri sett at han blir sint eller vært slem mot en annen hund. Hunden min er veldig nervøs fordi han blei ikke behandlet så bra før jeg fikk han, så når traumatiske ting som dette skjer blir han et nerve vrak. Selv legger jeg mye av skylda på megselv og føler at jeg faila på å beskytte han..
Vis hele sitatet...
Du skal ikke skylde på deg selv. Når du fulgte med i vinduet, så synes jeg det er bra nok, i alle fall. Men klart, man blir jo så glad i disse dyra at man aldri føler at man har gjort nok i slike sammenhenger.

Du får ta det pent med hunden framover. Små steg og mestring hele veien. Godis og ros. Gøye ting. På plasser den er trygg og liker seg. Og veldig gjerne med hunder den er trygg på. Ikke ta den i ubehagelige situasjoner. Introduser de litt etter litt etterhvert. Og forsøk å ikke være bekymret selv og ikke trøst hunden om det ikke trengs (det er greit å trøste hvis noe faktisk skjer, men hvis man synes synd på hunden er det lett å trøste bare fordi man synes generelt synd den og ikke fordi det er noe i akkurat den situasjonen man er i - om det gir mening.)

Facebook høres jo greit ut det!

Krysser virkelig fingrene!
Jeg ville ha anmeldt fordi det på sikt er den beste måten og stoppe et uforsvarlig hundehold.
Men hvis hunden din sto bundet på offentlig sted og ikke i en privat hage eller lignende kan det hende politiet ikke klarer å la seg engasjere. Noe sånt skjedde meg en gang når noen bolevrak slapp dyret sitt løs på hunden min. Hunden min var løs og derfor rettsløs rett og slett.

De som lar hundene sine rote rundt på egenhånd burde også tenke mer på hva hunden deres kan bli utsatt for fra andre. Vi har tross alt nødrett i norge. Eneste kriteriene for gyldig bruk av nødretten er at en skal bruke hensiktsmessig makt/vold og melde hendelsen til politiet så fort det lar seg gjøre.