Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3126
Har vært ansatt som lærling i en tømrerbedrift der det var bare meg of sjef i bedriften. Etter noen måneder ble det det visse uenigheter og det endte i at vi annulerte lærekontrakt.

Etter annuleringen brukte jeg en dag på å telle opp alt utstyr som skulle leveres tilbake. Alt av handverktøy til batteri verktøy. Jeg brukte en liste jeg fikk utlevert av han for å sjekke at alt var der, og det var det.

Jeg overleverte utstyr, og bag med batterivertøy. Han sjekket ikke om noe manglet, han bare la alt i bilen og sa at alt skulle være greit sålenge alt fungerte.

To timer senere får jeg mail der det står "Hvor er denne?" og ett bilde av en Hikoki borhammer. Den VET jeg var i bagen, men han påstår at den ikke var der og at jeg må lete i bilen min etter den.

Jeg får en følelse av at han prøver å hustle meg da borhammeren var det dyreste av batteriverktøyet i bagen. Han presiserer også at jeg må finne den pågrunn av den siste lønnen han skal kjøre ut.


Når alt dette er sagt føler jeg meg dum som ikke tok bilder av utstyret før jeg overleverte dette, da ville jeg ha hatt bevis på at den var i bagen, men tenkte ikke at han ville prøve noe slikt.

Hva kan jeg gjøre i en slik situasjon? Det er mye lureri denne karen har prøvd seg på før iløpet av læretiden som også er en årsak til at det endte her vi er idag. Dette gjør meg skjelven og sint.

Ellers vil jeg si takk for at du tok deg tid til å lese, ha en fin kveld
Har du lærekontrakt er vel kommunen involvert, hva med å høre med dem?
Kan vanskelig se for meg at han med loven kan trekke deg i lønn for en sånn tvist.
Jeg har lenger ikke lærekontrakt da den ble annulert. Slik han fremstiller sine mail gir han intrykk av at jeg må finne denne borhammeren pågrunn av siste lønnen han skal kjøre ut til meg. Han sitter sikkert med borhammeren i fange mens han skriver og klapper på den som ett kjæledyr.

Er det på noen måte denne karen kan skade meg økonimisk i ettertid? Står han sterkt i noen sak her?
Har du signert på at du har lånt denne hammeren av han? Uansett så ville jeg vel bare sendt en mail om at alt utstyr iht liste ble innlevert i sin helhet til han personlig uten at mangler ble påpekt. Skriv også at du ikke har samtykket til lønnstrekk. Og hvis han likevel foretar et lønnstrekk så ser du ingen annen løsning enn å kontakte advokat.


Og ta vare på denne mailen. Og alt annet du har skriftlig fra fyren.
Her er ting ganske enkelt.

Du mottok en liste med ting som skulle leveres, du leverte alt tilbake til han personlig (Han er personlig ansvarlig for å sjekke at alt er der der og da).
HAN må komme med bevis for at du fortsatt har denne hammeren eller at du lånte denne og ikke leverte denne tilbake.
Han har ikke lov til å trekke noe av lønnen din, gjør han det så fremmer du et krav mot firmaet .

Med mindre du signerer på at det er greit
Sist endret av Notoneofthem; 5. november 2019 kl. 10:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ikke signer på en dritt. han har ikke lov trekke deg i lønn for noe han mener mangler. Blir ord mot ord og det kan ikke gå ut over lønna di.
Sist endret av mr.roundtree; 5. november 2019 kl. 12:38.
Da står jeg sterkere i saken enn jeg selv trodde. Jeg har også opptak fra da jeg leverte utstyr der du tydelig hører at han sier at alt er greit sålenge alt fungerer. Er dette noe jeg kan fortelle han på mail, eller noe som i det heletatt kan brukes i en evt sak?

Det er synd at jeg ikke er mer belært over mine rettigheter eller enkle lovverk i en slik situasjon :/

Takker for mange gode svar, dette roer magen min en del
Opptaket kan brukes i en eventuell sak. Du står fritt til å ta opp samtaler du selv er en del av.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Har du signert på at du har lånt denne hammeren av han? Uansett så ville jeg vel bare sendt en mail om at alt utstyr iht liste ble innlevert i sin helhet til han personlig uten at mangler ble påpekt. Skriv også at du ikke har samtykket til lønnstrekk. Og hvis han likevel foretar et lønnstrekk så ser du ingen annen løsning enn å kontakte advokat.


Og ta vare på denne mailen. Og alt annet du har skriftlig fra fyren.
Vis hele sitatet...
Formulerte en kort og tydelig mail der jeg ikke samtykket til noe lønnstrekk. Informerte også om dette ikke ble overholdt så jeg ingen annen løsning enn å kontakte advokat, eventuelt LO.

Nå har han sluttet å svare på mail, men isteden ringer han heletiden. Jeg tar den ikke da jeg ønsker å ha alt på mail, alt startet uansett også på mail og da ser jeg ikke hvorfor vi skal plutselig ringes.

Jeg kontaktet også mitt lokale Fellesforbund. De kunne også fortelle at han ikke hadde noe rett i det han gjorde. Hvis ikke lønnen kommer inn til riktig tid vil de fremme krav. De syntes også at fremgangsmåten hans ang å fremme krav om borhammeren ikke hører hjemme. Da burde han politianmelde saken og ha tydelige bevis på at jeg har stjålet den.

Tror jeg har vekket en nerve hos den kar'n

Jeg sliter også en del med stamming som kan føre til en god del stress, tull og glemming i telefonsamtaler :P
Sist endret av Rubllr; 5. november 2019 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ikke ta telefonen, hold alt skriftlig. Send han en sms der du forklarer at du vil ha alt skriftlig, om han alikevel vil ringe så vil du spille inn samtalen og ha den i arkivet tilfelle trøbbel. Garanterer deg han slutter å ringe.
Jeg skrev at jeg ønsket all fremtidig kontakt til å foregå på mail for ryddighetens skyld.

da fikk jeg svar på sms "Jeg tenkte bare det ville gå raskere, det er du som sitter å venter på lønn"

Føler ikke den telefonsamtalen ville bare vært om lønn, desverre. Mye rart denne fyren har sagt før, rett og slett en giftig manipulerende person.
Svar at om ikke avtalt lønn er på konto på lønnsdato, så går fellesforbundet videre med saken. Kort sagt, om han ikke betaler deg, så kan du slå han konkurs. Selv om det bare gjelder tusenlapper.

Svar også at om det skal prates på telefon, så blir samtalen spillt inn for ryddigheten sin skyld. Da er han også informert og har lite han kan si på det.

Viktig at du informerer opplæringskontor og kommune om hva han holder på med, slik at ingen flere lærlinger blir utsatt for samme mann.
Sist endret av mr.roundtree; 5. november 2019 kl. 18:22.
Har fått ny mail der han skriver at jeg har to muligheter. Godta trekk fra lønnen, eller skaffe en tilsvarende ny. Han hadde også kontaktet LO selv, og de var enige og gav han medhold i fremgangen i dette. Rart. Da jeg snakket med Fellesforbundet var ikke det svaret jeg fikk.

Saken er den. Han holder faktisk tilbake lønn inntil vi har enighet i saken, med bare to muligheter som han fremstiller det. Dette har jeg skriftlig på mail. Jeg tenker at jeg tar kontakt med fellesforbundet igjen i morgen og forteller hvordan situasjonen har utviklet seg. Skal prøve å få frem mer fusk han har drevet med. Da jeg var i praksis hos han sa han ved flere anledninger "Si at du er lærling om noen spør" slik at han kunne fakturere kunder for lærling, men i realiteten var jeg der via nav. Jeg trodde han mente dette på spøk, men etter å ha sett hvor shady denne fyren er tror jeg LO burde sjekke ut dette. Høres dette fornuftig ut?

Han er selvstendig næringsdrivende, håper dette gjør at han går konkurs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rubllr Vis innlegg
Har fått ny mail der han skriver at jeg har to muligheter. Godta trekk fra lønnen, eller skaffe en tilsvarende ny. Han hadde også kontaktet LO selv, og de var enige og gav han medhold i fremgangen i dette. Rart. Da jeg snakket med Fellesforbundet var ikke det svaret jeg fikk.
Vis hele sitatet...
LO er ikkje generell jusshjelp. Dei vil neppe svare ein arbeidsgjevar på kva arbeidsgjevar skal gjere.

Han har ikkje rett til å trekke i lønn utan din aksept. Nektar han å utbetale løn, må du gå rett fram formelt. Kontakt fellesforbundet, og gi dei kopi av all korrespondanse. At idioten har vore dum nok til å gi deg dette skriftleg styrkar di sak, for å sei det slik.
Setter så ufattelig stor pris på alle svarene jeg har fått. Ja, tror den siste mailen var spikeren på kista i denne saken for han.

Virker som han ønsket å "Fucke" med meg angående den borhammeren, men nå har det gått så langt fra hans side at han kan ikke trekke seg å si det bare var tøv. Jeg kommer til å holde tråden oppdatern om hvordan saken går uten å gå spesifikt i detaljer om det er ønskelig.

Om han ikke går konkurs, håper jeg han mister retten i å ha lærlinger
Sist endret av Rubllr; 5. november 2019 kl. 20:35.
Sitat av Trådtitel
Annulering av lærekontrakt og uenighet
Vis hele sitatet...
Sitat av Rubllr Vis innlegg
Har vært ansatt som lærling i en tømrerbedrift der det var bare meg of sjef i bedriften.
Vis hele sitatet...
Sitat av Rubllr Vis innlegg
Da jeg var i praksis hos han sa han ved flere anledninger "Si at du er lærling om noen spør" slik at han kunne fakturere kunder for lærling, men i realiteten var jeg der via nav. Jeg trodde han mente dette på spøk, men etter å ha sett hvor shady denne fyren er tror jeg LO burde sjekke ut dette.
Vis hele sitatet...
Hæ? Var du lærling, eller ikke?

Forøvrig bør du sørge for å få utbetalt oppsparte feriepenger på neste lønning. Spesielt dersom det er fare for at fyren går konk.
Sist endret av NAPse; 5. november 2019 kl. 22:03.
Sitat av NAPse Vis innlegg
Hæ? Var du lærling, eller ikke?

Forøvrig bør du sørge for å få utbetalt oppsparte feriepenger på neste lønning. Spesielt dersom det er fare for at fyren går konk.
Vis hele sitatet...
Jeg var lærling, men jeg var utplassert hos han først i 3 måneder for å teste om det fungerte. I denne utplasseringsperioden fikk jeg beskjed om å si at jeg var lærling hos kundene slik at han kunne fakturere dem for en lærling.

Da har situasjonen utviklet seg videre. Har vært i kontakt med Fellesforbundet igjen idag. Der blir jeg fortalt at denne fyren har også vært i kontakt med de, men har fortalt en helt annen versjon over hvordan overlevering av utstyr ble gjort. Han sier selv til LO at han sjekket utstyr på stedet, og fortalte der og da at det manglet borhammer.

Der dreit han seg totalt ut. Jeg har lydopptak, og skriftlig på mail der han sier at han pakket ut utstyret (hjemme) på kontoret. I lydopptaket blir det ikke sagt noe om mangel på utstyr, bare at alt er grteit sålenge det fungerer.


Er dette noe jeg kan saksøke han over? Føler han krenker mitt gode navn i LO sine ører med å fortelle feilaktige historer jeg kan motbevise?
Sist endret av Rubllr; 6. november 2019 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.