Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2165
Halla!

Jeg er på utkikk etter et miksebord samt to spillere. Da jeg er relativt fersk på miksing og spilling og ikke har noe utstyr fra før av, så må jeg ha en slags pakke.
Trenger to spillere til å få switcha mellom sangene, pluss en kontroller til alle justeringer av lave, middels og høye frekvenser.

Har begynt å bruke Serato (Scratch Live), så jeg lurer litt på å bare kjøpe en Rane-boks, siden jeg kommer til å bruke datamaskin som musikkilde. Jeg er overhodet ikke så erfaren enda at jeg ser den store forskjellen mellom to uavhengige spillere og en Rane-boks som gjør at jeg er helt avhengig av softwaren for å få det til å funke. Bruker forresten Mac om det skal ha noe av betydning.

Alle innspill og tips blir tatt imot med stor takk!

- Fredrik
Hva er budsjettet ditt da?
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
At jeg klarte å glemme det; rundt 4000,- til 5000,- kr.
Denne ser helt kurant ut

Jeg har ikke jobbet med DJ-utstyr i den prisklassen før, så jeg har ikke noe konkret å si om akkurat denne mikseren - men det er en mikser, med:
  • To CD-spillere
  • Pitch og BPM-måler for hver side
  • EQ for low, mid, high + gain på begge sider
  • Volum og crossfader
  • Ekstra linjeinnganger
  • ..og alt annet man trenger for å mikse musikk..
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av excubated Vis innlegg
Denne ser helt kurant ut

Jeg har ikke jobbet med DJ-utstyr i den prisklassen før, så jeg har ikke noe konkret å si om akkurat denne mikseren - men det er en mikser, med:
  • To CD-spillere
  • Pitch og BPM-måler for hver side
  • EQ for low, mid, high + gain på begge sider
  • Volum og crossfader
  • Ekstra linjeinnganger
  • ..og alt annet man trenger for å mikse musikk..
Vis hele sitatet...
Takker og bukker, den ser meget bra ut!

Hvilken prisklasse har du best erfaring med? Ser at det kanskje blir mye å bruke rundt 5000,- kr på utstyr før jeg har noen spesiell erfaring med det. Er tross alt ikke helt sikkert det virkelig blir min greie. Om du har jobbet med utstyr på et hakk lavere pris er jeg takknemlig for tips.
Jeg har bare jobbet med utstyr som firmaet jeg hadde oppdrag for hadde - der brukte jeg Pioneer-utstyr hvor hvert CD-drev kostet fem lapper, og selve mikseren i overkant av ti..

Den høyere prisen har vel sin forklaring i at det er et mer kjent merke, bedre og mer holdbare komponenter, og sikkert bedre lydkvalitet på det som kommer ut til slutt. Dette er uansett ikke noe du vil merke med mindre du er lydgeek, og når du bare skal bruke utstyret selv er det begrenset hva du får av slitasje på det..

Utstyret jeg brukte er laget for å tåle flere tiår med festing, og det var ikke mange helger i året at utstyret jeg satt med, ikke ble brukt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anbefaler traktor kontrol s2. Evt s4 om du har behov for fire tracks.
Sitat av surrrr Vis innlegg
Anbefaler traktor kontrol s2. Evt s4 om du har behov for fire tracks.
Vis hele sitatet...
Helt enig med surrr her!
Da får du traktor som plattform (som er mest vanlig)

Tror s4 går for rundt 6500 ny nå.
Hadde pruta til 4500-4000 brukt , avhenging av stand.

Har ikke så mye peiling på s2 , men jeg vet at mange bruker s4.
Det som er fantastisk med s4, er det at du er fri til å bruke 4 decks eller 2.
Og man kan sette 2 av kanalene til en loop bank. Som er ganske morsom å leke rundt med.

Pluss at jeg har hørt masse gode ting, om både effektene den presser ut.
Og god lydkvalitet , siden alt av lyd blir prossesert i datamaskinen.

Lykke til, og det er en mann på youtube som har lært meg utrolig masse.
Håper han kan lære deg like mye!

http://www.youtube.com/user/ellaskin...Xh4V4TwGg&lr=1

han har tutorials på det meste man kommer til å tenke på i begynnelsen!

Husk og stock opp med pils og spill god musikk man!
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Takker for svar!

Såg litt på videoen du linket til, Incog, takk for tipset!

Må si jeg syntes Numark Mixtrack Pro så ganske greit ut til å starte med (spesielt etter videoen Incog linket til). Er det noen som har noen erfaring med Numark?

Klart det er forskjell på å kjøpe utstyr til 5 til 6 tusen kroner og å kjøpe noe til 2 tusen, men er som sagt nybegynner.
Mixtrack pro er bra, men hva med N4? http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/da...rk-n4-p710267/

mange kontrollere har nå 4 decks, men med denne har du mulighet for 4 decks men du har også 4 fysiske fadere og eq. er også veldig gunstig pris.
Sist endret av krth8; 19. november 2012 kl. 19:27.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av krth8 Vis innlegg
Mixtrack pro er bra, men hva med N4? http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/da...rk-n4-p710267/

mange kontrollere har nå 4 decks, men med denne har du mulighet for 4 decks men du har også 4 fysiske fadere og eq. er også veldig gunstig pris.
Vis hele sitatet...
Det jeg har hørt om mixtrack pro.
Er at man får mye for pengene, tror den ligger på rundt 1800 kr i norge.
Og er et veldig bra nybegynner start sted, men som krth8 sier, så vil man ofte lengte etter 4 decks.

Jeg kjører numark nå selv, og skal bytte fra numark.
For å komme meg bort fra serato itch.
Ettersom traktor er et program man kan modifisere mye mer selv , i mine øyne er dette et stort pluss for å få en egen sound.

Nå har det seg ikke sånn at alle numark kontrollere kjører serato.
Men jeg vet den jeg har gjør det, også N4, den kan man lure til å virke i traktor. Men jog wheelet fungerer ikke optimalt.

Mixtrack pro, kjører forøvrig også traktor.

Om du syns 6500 ,var litt vel mye for en ny kontroller.
Så er modellen under den som HanDuck linker til samme, s2.
Det er så og si samme greia. Bare at den har 2 decks istedenfor.
hodgeyboy her på formuet eier en sånn en, http://www.youtube.com/watch?v=p3PGQHmAmp0 litt complimentary dubstep på G

Forøvrig, så har jeg en diskusjons tråd om traktor s4 kontrolleren på hele 32 sider, som jeg kan gi til deg på PM om det er av interesse.

Om ikke noe av dette er av interesse, send meg en PM.
Så er det mulig jeg har no utstyr liggende, men kun serato utstyr though.
Det er vel 2 stk Numark V7 og en X5 mikser jeg har her.
Som jeg vurderer å kvitte meg med.

Tror jeg har fått med meg det jeg tenkte på så langt..
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Hey igjen,

har egentlig funnet ut av at jeg ikke tror jeg blir helt fornøyd med Numark Mixtrack Pro, og har derfor halvveis bestemt meg for å kjøpe Traktor Kontrol S2, da Traktor virker mye smoothere både med tanke på programvare, byggekvalitet, og rett og slett helhetsinntrykket.

Jeg tror det er like greit å kjøpe noe skikkelig som varer lenge og har flere muligheter, enn å begynne med noe til et par høvdinger og etter et år eller to, måtte kjøpe nytt og bedre utstyr.

Har sendt deg PM, Incogn1to, alt av interesse!
Sist endret av fisk23; 20. november 2012 kl. 13:46.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Traktor S2 er sterkt å anbefale , har spillt litt på en selv og må si at den er veldig grei for nybegynnere , selv har jeg en Allen & Heath Xone 4D som ligger til 15 lapper her i Norge (jeg fikk den endel billigere dog )