Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 94585
vitenskapelig: Syre er så mye mer enn det som er beskrevet her, spis deg en halv lapp så skjønner du sikkert hvorfor ;-p (ikke at jeg har spist syre).
Alt er et stort sjansespill, det har ikke bare med syre å gjøre... Her kan det virke som det var overforbruk av syre sammen med et til tider noe voldsomt forbruk av andre ting som utløste det. Man kan jo fort bli litt "fucka i hue" av slikt, selv om mange klarer seg helt flott.

Jeg kan garantere deg at HPPD ikke er utbredt, det er mange mennesker som spiser syre rundt om kring, uten at det ender med slike konsekvenser.

E = X = knips = ecstasy. Hasj kan ikke utløse HPPD. Jeg vil anta syre eller sopp(helst syre?) kan være de vanligste HPPD-utløsende stoffene... Jeg har hørt om bieffekter av andre typer psykedelia(i.e. 'ikke mindfuck'-types), men ikke HPPD...
Om det er andre? Dersom det klikker for deg er vel gjerne det en lidelse - nå er ikke dette vanlig heller, men ikke alle håndterer å trippe hardt så godt... That said, du kommer egentlig alltid tilbake.

Alt med måte, vær forsiktig, så går alt bra!

Den beste måten å finne ut det på om du føler deg normal og frisk til sinns og stort sett har et ålreit liv, er vel egentlig å spise syra og se... Både fordi du ser hvordan du reagerer, du finner ut hva det er, og fordi du helt sikkert kommer til å få et helt annet forhold til hodet ditt.

Psykedelia er noe for seg selv, ha det i bakhodet. Det er snakk om å se ting fra et litt annet perspektiv, og kan være et fantastisk hjelpemiddel for å lære å kjenne deg selv.
Sist endret av comicz; 6. november 2006 kl. 21:45.
Vitenskapelig: Hasj kan ikke forårsake HPPD, men har hørt om tilfeller av hasjpsykose. Ikke i mitt miljø, men har lest om det et par ganger på nettet. Bl.a. her. Om jeg ikke tar helt feil ble eksen til mxyzptlk rammet av dette.

Etter hva jeg har forstått kan man ikke få HPPD av sopp. Man kan få trigge en del latente sinnssykdommer som schizofreni, men har aldri hørt om HPPD som følge av sopp alene. Om man har et fornuftig forbruk av hasj og andre hallusinogener skal det mye til for å ende opp med psykoser eller lignende. Det finnes selvsagt unntak, men det er av de sjeldne. Om man har en historie med psykiske problemer eller en familie som er rammet av sinnsykdommer er det kanskje en ide å holde seg unna, evt. holde forbruket nede. Til opplysning kjenner jeg flere som har familier med sinnsykdommer, men som aldri har merka noe som helst negativt.

edit: Angående bivirkninger har jeg merka at noe de tidligere turene mine henger igjen om jeg røyker meg skikkelig fjern. Dette er stort sett bare moro. Tror det kommer av at jeg har røyka tett under alle turene mine.

Pluss det Comicz sa
Sist endret av Sinister; 6. november 2006 kl. 21:49.
Jeg tenker at folk som har hatt ubehagelige opplevelser med hasj dvs. paranoia angst (hallusinasjoner?), ihvertfall ikke bør prøve sterkere ting, og at dette kan være en slags indikator på hvorvidt en bør gå lengre. Om man først skal gå lengre er det sikkert lurt å først innta svake hallusinogener, men dette er vell ren selvfølgelighet.
Sitat av vitenskapelig
Jeg tenker at folk som har hatt ubehagelige opplevelser med hasj dvs. paranoia angst (hallusinasjoner?), ihvertfall ikke bør prøve sterkere ting, og at dette kan være en slags indikator på hvorvidt en bør gå lengre. Om man først skal gå lengre er det sikkert lurt å først innta svake hallusinogener, men dette er vell ren selvfølgelighet.
Vis hele sitatet...
Både og. Vil si at om man er vant til cannabis gir det deg en liten fordel iforhold til andre, men psykedeliske og hasj fungerer på så utrolig forskjellige måter så det er veldig individuelt. Kjenner flere som ikke liker hasj(får noia, osv.) som turer og greier seg helt fint. Uansett er ikke en badtrip verdens undergang. Skal mye til for at en badtrip får negative følger i etterkant. Mange jeg kjenner som har fått badtrip, mener at badtrippen har vært like nyttig for dem som en vanlig tur. Selvfølgelig skummelt, men at de har lært noe på den turen også.
Noen spm her
Hva menes med mindfuck?
Er alle de merkene forskjellige typer lsd? Che Guevara, Fat Freddy's Cat, Miraculixen
Noe som anbefales for første gangs bruker?
Sitat av Danielen
Noen spm her
Hva menes med mindfuck?
Er alle de merkene forskjellige typer lsd? Che Guevara, Fat Freddy's Cat, Miraculixen
Noe som anbefales for første gangs bruker?
Vis hele sitatet...
Mindfuck er litt vanskelig å forklare. Du skjønner det om du engang opplever det. Mindfuck for meg er at jeg tenker på en helt annet plan(no shit). Ser sammehenger og "forstår" ting på en helt annen måte. Jeg føler at jeg kan ressonere meg fram til det meste, men om jeg tenker på virkelig fucka ting blir "tankene" fanget i en loop. F.eks. hvor kom universet fra, hvorfor er vi her, hva er tanker laget av, osv. Man kan selvfølgelig få mindfuck av andre tanker og det er veldig individuelt. Anntar at det er noen andre psychonauter her som har en annen definisjon på det

Syren er alltid den samme. Det er kun mengden syre i de forskjellige lappene\dottene som varierer.

Om du er keen på noe til førstegangstripp er det en ide å starte med sopp først. Det finnes såkalte "nybegynner"varianter som er mildere enn de andre typene. Cubensis er en av de artene som blir regnet som nybegynnersopp.
Blir vel egentlig enda litt mer offtopic detta. Mer er i samme kategori som resten av de siste postene her da.

Jeg har problemer med det mindfuck greiene, når jeg spiser sopp (har bare testa cubensis) får jeg halliser og alt er fint helt til mindfucken tar over og jeg ikke skjønner noen ting lenger :P da får jeg noia og begynner å lengte tilbake til den vanlige verdnen igjen.

Så det jeg da lurer på, er om noen har noe forslag til noe annet en cubensis jeg kan putte i meg for å oppleve noe av det samme som på en grei sopp tripp bare med mindre mindfuck.

Det er ikke noe problem for meg i ettertid å tenke tilbake på tankegangen min, føler ikke at det var spesielt kjipt. Men når jeg var trippa blei jeg liksom litt lei meg for at det skulle ødelegge for alt det fine rundt meg.

Kan vel si at det blei rimelig badtrip til slutt, men jeg vil si at jeg fikk mye mer ut av en badtripp, selv om det er kjipt der og da.
Lasse: Jeg anbefaler deg å ikke spise sopp i det hele tatt... Det er tydelig at du ikke håndterer det som på mange måter "er" soppen, nettopp mindfucken. Du har 3 muligheter, gi slipp og tur med, la være, eller å spis noe annet...
2C-I/E kunne evt. vært alternativ?
Ang. sopp og HPPD: Jeg har hørt om tilfeller av HPPD forårsaket av både LSD, psilocybin og meskalin. Iflg. de offisielle diagnosekriteriene må det bare være et hallusinogen inne i bildet.

Sitat av HPPDonline.com
The essential feature of Hallucinogen Persisting Perception Disorder (Flashbacks) is the transient recurrence of disturbances in perception that are reminiscent of those experienced during one or more earlier Hallucinogen Intoxications. The person must have had no recent Hallucinogen Intoxication and must show no current drug toxicity (Criterion A). This re-experiencing of perceptual symptoms causes clinically significant distress or impairment in social, occupational, or other important areas of functioning (Criterion B). The symptoms are not due to a general medical condition (e.g., anatomical lesions and infections of the brain or visual epilepsies) and are not better accounted for by another mental disorder (e.g., delirium, dementia, or Schizophrenia) or by hypnopompic hallucinations (Criterion C). The perceptual disturbances may include geometric forms, peripheral field images, flashes of color, intensified colors, trailing images (images left suspended in the path of a moving object as seen in stroboscopic photography), perceptions of entire objects, afterimages (a same-colored or complementary-colored "shadow" of an object remaining after the removal of the object), halos around objects, macropsia, and micropsia. The abnormal perceptions that are associated with Hallucinogen Persisting Perception Disorder occur episodically and may be self-induced (e.g., by thinking about them) or triggered by entry into a dark environment, various drugs, anxiety or fatigue or other stressors. The episodes may abate after several months, but many persons report persisting episodes for 5 years or longer. Reality testing remains intact (i.e., the person realizes that the perception is a drug effect and does not represent external reality). In contrast, if the person has a delusional interpretation concerning the etiology of the perceptual disturbance, the appropriate diagnosis would be Psychotic Disorder Not Otherwise Specified.

Diagnostic criteria for Hallucinogen Persisting Perception Disorder

A. The re-experiencing, following cessation of use of a hallucinogen, of one or more of the perceptual symptoms that were experienced while intoxicated with the hallucinogen (e.g., geometric hallucinations, false perceptions of movement in the peripheral visual fields, flashes of colors, intensified colors, trails of images of moving objects, positive afterimages, halos around objects, macropsia, and micropsia.

B. The symptoms in Criterion A cause clinically significant distress or impairment in social, occupational, or other important areas of functioning.

C. The symptoms are not due to a general medical condition (e.g., anatomical lesions and infections of the brain, visual epilepsies) and are not better accounted for another mental disorder (e.g., delirium, dementia, Schizophrenia) or hypnopompic hallucinations.
Vis hele sitatet...
PS. Ja, eksen min fikk en lengre cannabispsykose etter en uke med altfor mye pot.. Dette var dog en skikkelig psykose, ikke HPPD. Hun trodde maten og drikken hun fikk var forgiftet, så hodene til døde slektninger fly rundt om i rommet, etc. Hun var innlagt i tre måneder.

Men selv om slikt skjer fra tid til annen, akkurat som at fly styrter iblant, eller at en og annen stakkar pådrar seg HPPD, vil jeg ikke si at man nødvendigvis skal utøve strikt avhold fra alt som er forbundet med en viss risiko..
Sitat av comicz
Lasse: Jeg anbefaler deg å ikke spise sopp i det hele tatt... Det er tydelig at du ikke håndterer det som på mange måter "er" soppen, nettopp mindfucken. Du har 3 muligheter, gi slipp og tur med, la være, eller å spis noe annet...
2C-I/E kunne evt. vært alternativ?
Vis hele sitatet...
Der tok du ordene rett fra munnen min

Det er jo det folk ofte bader på har jeg inntrykk av, at de vil tilbake til det normale igjen.

"mindfucken" har aldri vært noe problem for meg, synes derimot det er veldig givende og deilig, Men blir det for heftig, gjør jeg noe for å slutte å tenke, som F.eks reise meg opp å hoppe og danse litt rundt og bare flyte med som du sier
Etter hva jeg har forstått av informasjonen som er tilgjengelig på nettet, er LSD det stoffet som gir størst sjanse for HPPD. Alle hallusinogener (om man ikke regner hasj som et hallusinogen) kan utløse denne lidelsen (også sopp). At det er mest dokumentert i forbindelse med LSD, er kanskje fordi LSD er mer brukt (er dette tilfelle)? Det var en som annslo på et eller annet forum (prøvde å finne det igjen, men klarte det ikke, så jeg kan ikke vise til kilden), at 5% av de som prøver LSD får en form for HPPD. Jeg syntes dette hørtes mye ut. Hvor ca. mange er det som lider av HPPD i Norge? Er LSD i en særstilling når det gjelder lidelsen? NB: Har sikkert gjentatt meg selv eller andre.
Sitat av Sinister
Er det noen statistikker om hvor mange som har det? x antall % av alle LSDbrukere. Har vært innom emne før på Norshroom, men der var det ingen som visste. Leste en triprapport på erowid(tror jeg). Der var det en kar som hadde fått HPPD etter en tur. Etter en stund bestemte han seg igjen for å ta LSD. Da han våknet var HPPD forsvunnet igjen.
Vis hele sitatet...

Er det mulig å få HPPD av ectacy ?

Spiste ectacy en helg, fikk skikkelig synsforstyrrelser / lette hallusinasjoner / grøtete synesfelt i hele den neste uken etterpå. Spiste til helgen E igjen, og ble helt normal. Ikke hatt noen som helst problemer med synet etter det..

Kanskje en miiiiiild form for HPPD ? Merkelig var det iallefall.



Takk til trådstarter, veldig bra lesning for meg som liker meg ganske godt i den psykedeliske verdenen...
Sitat av shroombabe
Er det mulig å få HPPD av ectacy ?

Spiste ectacy en helg, fikk skikkelig synsforstyrrelser / lette hallusinasjoner / grøtete synesfelt i hele den neste uken etterpå. Spiste til helgen E igjen, og ble helt normal. Ikke hatt noen som helst problemer med synet etter det..

Kanskje en miiiiiild form for HPPD ? Merkelig var det iallefall.
Vis hele sitatet...
En slags "drug-induced disorder" kan det nok tenkes å ha vært, men ikke HPPD. Det er faktisk mange tilstander som kan minne litt om HPPD uten å være det..
Til deg mxyzptlk!

Må bare si at din historie gjorde et sterkt inntrykk på meg. Jeg ble nærmest rystet. Samtidig så er det godt å lese alle de gode, positive, kontruktive og reflekterte tilbakemeldingene du har fått her på forumet. Og ikke minst; at du selv har kommet deg såpass godt ut av opplevelsen. Det virker som du har kommet styrket igjennom denne fasen i ditt liv. Og at du etterhvert har vokst på dette!
Det står respekt av at du var villig til å dele denne historien med andre. All honnør til deg!
Vel, dette var noen `faderlige` tanker jeg fikk da jeg leste ditt innlegg! Samtidig så kom det frem endel tanker og opplevelser ifra min egen tid som (som visstnok enda ikke er over) bruker av hasj ( for over tjue år tilbakers i tid) som jo også er et hallusinogent stoff, om enn på langt nær så sterkt som lsd.
Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe, sies det jo...!

Har med det samme lyst til å fortelle om denne opplevelsen jeg selv hadde som ung. Uten sammenlikning forøvrig!

Vi var samlet en hel gjeng freakere nede ved en innsjø litt i utkanten av Stavanger. Her fantes både kjente og ukjente fra mange kanter av byen, av begge kjønn. Den gjengen jeg tilhørte hadde over lang tid brukt denne idylliske plassen til å å røke oss fjerne og lattermilde. Etterhvert gikk ryktene til også andre deler av byen, om at det satt en gjeng fra (......... ) og røkte seg skeve her. Og denne torsdagskvelden hadde det altså samlet seg mange mennesker ifra fjern og nær.
En stund utpå kvelden ble det snakket om å samle inn hasj og piper til en `liten` felles fyring. Så ble gjort, og tre stykker satt i ring og mekket opp all den innsamlede hasjen oppå en papp-plate.
Etterhvert som mekket ble ferdig begynte pipene å vandre rundt ifra hand til hand. Jeg sugde i meg, mens hun som jeg hadde følge med denne kvelden, bare satt og humret av det komiske skuet hun nå var vitne til. Hun var avholden.
Plutselig, midt under `seansen` ser jeg min mor og far komme gående over på den andre siden av bekken. Jeg trodde nesten jeg så syner, men det gjorde jeg altså ikke. Se der, var det en annen som sa: er ikke det foreldrene dine? Jo, det er visst det, sa jeg og forsøkte å virke upåvirket...de er vel bare ute og går tur. Men på et øyeblikk sank jeg ned i meg selv, og ville helst bare bli værende der. Foreldrene mine så bort mot oss, og jeg håpet at de ikke fikk øye på meg. Men det gjorde de, min mor så meg. Hun så rett på meg, med et gjenkjennende blikk. Jeg lot som ingenting, og håpet og bad nesten til høyere makter om at de ikke ville vinke til meg, eller som værre ville vært, komme bort til oss....fjerne gjengen!
Men heldigvis, de snudde og begynte å gå tilbakers igjen. Jeg pustet lettet ut, men syntes samtidig at det var kjiipt at de plutselig, og liksom helt tilfeldigvis akkurat skulle dukke opp her nede! Jeg visste jo at de lenge hadde hatt mistanke til meg, og at de èn gang hadde tatt meg på `fersken` men at de nå muligens hadde begynt å følge etter meg syntes jeg var dødskjiipt. Jeg følte meg flau overfor mine kamerater. For noen foreldre liksom jeg hadde!
De måtte vel ha sett all røyken som omga oss? Hva hadde de egentlig sett? Heldigvis ble det ikke snakket noe mer ifra de andre omkring- sittende om at mine foreldre plutselig dukket opp, men det la en sterk demper på humøret mitt. Jeg syntes det var fryktelig flaut. Og dette var foranlendningen til den kommende noiaen og hallusinasjonene.

Da kvelden var på hell, tok jeg følge med mitt følge oppover mot heimen. Midt under turen sier jeg til mitt følge at jeg ville ta en annen vei hjem, en omvei, liksom for å nøktre meg opp før jeg traff mine foreldre. Hun forstod!
Vi skilte lag, og nesten med det samme kjente jeg angsten gripe tak i meg. Hva skulle jeg nå gjøre denne tiden til jeg følte meg nøkter nok til å gå hjem. Jeg begynte å få angst for å treffe på folk på veien. Jeg håpet inderlig at jeg ikke ville treffe på folk, iallefall ikke folk jeg kjente, det var den største angsten. Litt lenger nede i veien så jeg plutselig to menneskeskikkelser. Åh, herregud, jeg begynte å stramme meg opp, kjente at jeg ble så stiv og rar i gangen. Ville de merke noe? Jeg følte meg plutselig som en merkelig fyr som var ute og gikk helt alene i verden,på denne litt avsides veien. De måtte vel jo se på lang vei at her kom en freaker som var sterkt påvirket av hasj, NARKOTIKA!
Idet de nærmet seg,( for det var liksom de som nærmet seg meg, og ikke jeg dem) ble jeg mer og mer stiv, jeg så rett frem som om det ikke fantes et eneste menneske i hele verden fremfor meg. Jeg var stiv som en stokk både i psyke og i kropp. Helt noia, en forferdelig rusbasert skyldfølelse hadde stivnet til. Kanskje ville jeg komme til å ramle, rett foran dem, steindød av ANGST!
Idet jeg passerte dem gjorde jeg meg selv `usynlig`, gjorde ikke antegn til å se på dem. Jeg steamet rett og slett forbi dem som om de skulle være av luft. Kanskje var de noen naboer som var ute på sin kveldsrunde, ikke vet jeg. For jeg SÅ dem ikke.
Jeg kjente at jeg klarte å få litt luft inn i lungene etter denne hasardiøse og livsfarlige forbipasseringen. Ja, jeg kjente at jeg til og med ble litt lettet. Puuhhh. Første hinder unnagjort, liksom. Ville det komme flere?
Noiaen kom tilbakers like etter dette lille pusterommet. Hva om det kom flere folk? Noiaen bare steg i styrke. Angsten gikk på om eventuelle forbipasserende så det på meg, at jeg var ruset og påvirket av hasj! Hva skulle jeg si til dem, om de stoppet meg og sa; åhei, er det deg som er ute og går? Og hvorfor går du denne veien, er det ikke raskere å ta den andre veien, liksom? Hva er det med deg, er du påvirket av noe...?!
Veien sluttet, og jeg kom til et skogsområdet hvor en skogs-sti fortsatte bortover. Plutselig syntes jeg at jeg igjen så noen folk litt lengre der borte. I et byks spratt jeg av skogstien, og gjemte meg bak et buskas litt overfor stien. Og her, der jeg satt gjemt bak buskene steg noiaen til uvanlige høyder, samtidig med at jeg følte meg temmelig smart som satt bak et buskas. Tenk om de forbipasserende fikk øye på meg, hva skulle jeg da si, om de var noen jeg kjente.
Men ingen kom, selv om jeg syntes jeg hadde sittet der uendelig lenge. Noiaen var enda svært høy, og jeg fikk hørselshallusinasjoner. Ca en kilometer ifra der jeg satt gjemt med høy noia, og en flau smak i munnen, går det en hovedvei. Ifra denne veien hørte jeg alle bilene som kjørte forbi. Det var som om bilene kjørte like ved siden av meg. Så tydelig hørte jeg suset ifra bilene. Og den dag i dag, så tror jeg ikke at det bare var en hallusinasjon, men at jeg virkelig hørte dem. Sansene var skjerpet til det nærmest var uutholdelig! For kunne noen komme, liksom? Jeg følte meg som et dyr i dødsflukt, og skalv av angst og frykt. Alt dette bare fordi jeg var redd for om mine foreldre skulle oppdage at jeg hadde røkt hasj!!!
Jeg hadde aldri opplevd noe liknende, en slik noia!
Min far hadde ved en anledning, da han og min mor `tok`meg i å ha røkt hasj, ristet meg til jeg følte meg helt flat, og ydmyket...! Se på ham, skrek min mor, se på ham, han må ha røkt hasj, han ser helt rar og merkelig ut. Og så hentet hun min far ut av sengen. De var temmelig hysteriske, og mistet helt begrep om hvordan de skulle takle situasjonen.La meg legge til at dette var en tid hvor begrepet hasj og narkotika var synonymt, og et stort skrekk scenario for enhver forelder. Men herregud, det får være måte på hysteri! De var jo helt gale i sin fremtreden overfor meg, og mistet helt fatningen.
Jeg unnskylder dem ikke på noen måte!
Heldigvis sèg mørket mer og mer frem, slik at jeg etterhvert våget å `krype` frem fra hiet mitt. Jeg kavet meg oppover langs fjellsiden, og over til et annet lite fjell, og til slutt satte jeg meg ned oppå en tredje fjelltopp, og tenkte at her vil/må jeg sitte stille helt til rusen går over.
Så der satt jeg i noen timer helt til jeg kjente at noiaen, angsten og rusen var på tilbaketog. Så gikk jeg hjem!

Dette var en høyst negativ opplevelse for meg. Samtidig så ser jeg i ettertid også litt av komikken i forskjellige deler av opplevelsen.

Jeg hadde vel bare lært at jeg ikke måtte komme ruset hjem, og det måtte jeg denne gangen lide fryktelig for!
freakyman: Har hatt lignende opplevelser selv, dog ikke så ekstreme som din. Er ofte jeg har vært ute å røyka, og vennene mine har dratt tidlig hjem. Om jeg hadde den minste anelse av røde øyne var det ikke snakk om å stikke hjem. For 2års tid tilbake hadde jeg en kompis som bodde hos meg. Engang vi hadde vært ute å røyka stakk alle hjem, og ettersom vi var fjerne kunne vi ikke det. Det endte med at vi satt og gjemte oss i skogen i 1-2timer. Om vintern Det var kaldt det. Kompisen min har en helt unik evne til å sovne så han sov, mens jeg satt og hadde noia til 1000:P
Hehe, meget bra beskrevet freakyman, jeg har opplevd lignende opplevelser, og du traff spikeren på hodet med teksten din. Noen veldig få ganger relativt tidlig i min ruskarriere tippa det såpass over at noiaen tok helt overhånd. Det var ikke så festlig da, men gøy og lærerikt å tenke tilbake på..
Altså: Hvor mange sånn ca. har HPPD i Norge? Er det noen som vet om konkrete tilfeller av HPPD uløst av fleinsopp?
Ingen vet hvor mange HPPD'ere det er i Norge eller verden.

Jeg vet om konkrete tilfeller av HPPD etter psilocybesopp-bruk ja, men ikke flein spesielt.

to eksempler..
Triste greier. Det virket som at det andre tilfellet var mer alvorlig ann det første. Lurer på om det er noe spesielt med LSD som gjør at det lettere utløser f eks. HPPD. Ingen tvil om at sopp er farlig også, men har etterhvert lest mye kjipe ting om LSD. Leste foresten på en side at 1 -2% av de som prøver (psykedelika?) ender opp med HPPD - Link: http://psychedelia.dk/wiki/index.php/Hppd
Sitat av vitenskapelig
Triste greier. Det virket som at det andre tilfellet var mer alvorlig ann det første. Lurer på om det er noe spesielt med LSD som gjør at det lettere utløser f eks. HPPD. Ingen tvil om at sopp er farlig også, men har etterhvert lest mye kjipe ting om LSD. Leste foresten på en side at 1 -2% av de som prøver (psykedelika?) ender opp med HPPD - Link: http://psychedelia.dk/wiki/index.php/Hppd
Vis hele sitatet...
Tror ikke LSD er noe spes. "farligere" enn sopp. Er bare at det er så sinnsykt mye mer brukt. Det med at 1-2% av alle som prøver psykedeliske ender opp med HPPD er hvertfall bullshit. Det betyr at 1-2 for hver 100 person som tester ender opp med det. Om dette hadde vært faktum hadde vi hørt veldig mange flere historier om det.
Et sterkt hallusinogen som muligens ikke gir HPPD, kan være ketamin. Ketamin har vært i klinisk bruk i Norge i mer enn 30år. Tror ikke det ville vært brukt om det ga bivirkninger som HPPD, psykose osv, slik som annet psykedelika. Rett på meg om jeg tar feil.

Ikke at hallusinogener fremkaller psykose i seg selv, det trigger en latent psykose.

Foresten. Kom over dette på nett: "- Vi kjenner eksempler hvor ketaminbrukere har fått grusomme flashback som har overgått selve rusen, sier Ziebarth. " Kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/05/28/166268.html
Fantastisk lesning! Jeg var oppslukt hele veien igjennom.
meget bra skrevet mxyzptlk!

Jeg ble meget imponert over hvordan du har taklet situasjonen. Har selv hatt noe ala dette du beskriver, men det har på langt nær vart så lenge som du beskriver, men hadde slike små trippe 3D look på spesielt trær etter en spesifikk syretripp jeg hadde. Det var ikke mye artig.

Cheer up man, dette er bra! :-)

Selv har jeg bestemt meg for å ikke trippe mer, på en god stund iallefall. Hukommelsen er ikke hva den en gang var (hasjen har jo sitt innspill også :P)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager å måtte dra fram denne tråden igjen, men jeg syns ikke det jeg skal skrive her fortjener en helt egen tråd. Uansett, here goes:

I helgen, omtrent ni år etter siste dose med hallusinogener (LSD), spiste jeg fleinsopp. Ikke mye, en veldig forsiktig dose faktisk, ca. 0,8 gram. Men det var mer enn nok til å få fantastisk trippy vision, fabelaktige musikkopplevelser, holistiske fornemmelser osv. Vi satt bare og slappet av og hørte på psykedelisk elektronika hele natta og så på de fine gardinene og mimret om gamle dager. En fantastisk opplevelse, og dagen etter var det ingen tegn til HPPD-flashback. Kanskje ting så litt mer "vivid and vibrant" ut enn dagen før, men det er vel vanlig etter en slik opplevelse.

Jeg kommer nok til å ta sopp igjen i fremtiden, men sannsynligvis ikke mer enn ett gram om gangen (ikke noen full-on takeoff-trip for meg med andre ord). LSD rører jeg nok aldri igjen. Men jeg er veldig takknemlig for å ha fått oppleve dette, og for at jeg nå vet at jeg kan utsette hjernen min for litt ekstra piff en gang i blandt uten å ha så mye å frykte.

Men nå skal jeg ut og strekke armene mine litt, så jeg får gitt hele kloden en god klem...
Bra at alt gikk perfekt. Må ha vært ganske spesielt for deg å ture igjen med tanke på alt du har vært igjennom.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Der fikk du et gratispoeng, men du har sikkert vært snill gutt i det siste (evt jeg var litt kjapp på labben ved utdeling av KP)

Sitat av Forconin
Tja, høres ut som noen av flashbacksene jeg får i uka etter LSD-tur. Hadde et par i går...

Når det gjelder 2C-E: Merkelig hallusinogen. Fikk muskelkramper så det holdt, jaw clenching, tallerkenpupillene fra helvete.. Men fy så artig Svidde som faen i nesa og...
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei, orker ikke lese gjennom alt, bare lurer på om man kan få HPPD av alle hallusinogener eller bare noen få? Eneste hallusinogener jeg kanskje kommer til å prøve ville vært Cannabis, 2C-B, Meskalin og Flein. Bare lurer for det der virker helt jævelig.
HPPD er en fellesbetegnelse på visuelle forstyrrelser pådratt etter hallusinogenbruk, ja. Man kan få lignende tilstander av andre stoffer, men er de ikke klassifisert som hallusinogener er det ikke HPPD.

Jeg mener å huske å ha lest noe om HPPD etter 2C-B, men husker ikke hvor. Erowid sier:
there are also reports of HPPD being caused by other psychedelics such as mushrooms, MDMA, MDA, 2CT7, 5-MEO-DiPT, etc
Vis hele sitatet...
Så jeg tipper det kan skje etter bruk av 2C-B og meskalin også. Uansett er det en sjelden lidelse, og for de fleste som opplever det forsvinner symptomene etter kort tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
syke greier... lengste turen min varte i ca 6 - 8 timer...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
xtapolapocetl: En kompis fikk synsforstyrrelser i to uker etter et overdrevent inntak 2C-B i noen dager, så ja, det er fullt mulig. Vil tro de fleste visuelle hallusinogenene kan utløse symptomene, men at det skal forskjellig bruk til for å utløse det. I tilfellet jeg prater om gikk det med rundt 150mg to dager på rad, med enkeltdoseringer på så mye som 100mg i en sleng oralt.

Stimulanter og hallusinogener bør man være svært forsiktig med å kombinere, hvertfall. Hodet trenger å roe seg ordentlig for å prosessere. Lærte dette på den harde måten med en langhelg metaamfetamin med 5-MeO-DiPT-tripp i midten, som resulterte i en uke med fullblåste psykoser og flashbacks.

vitenskapelig: Har selv brukt _mye_ ketamin, eneste gangen det har kommet noe tilsvarende flashback, så ble det utløst av episoden over. Har aldri opplevd noe verre enn å måtte kaste opp av ketamin, selv om jeg syntes det var litt døvt å være en sofa helt til jeg fant ut at jeg kunne kjøre sidelengs gjennom veggen og ut av rommet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av bread
a. Isåfall ser jeg for meg en tønne med plass til 1000 skudd, og at man sikter på foten. Liten sjanse for at skuddet går av, mikroskopisk for at det i tillegg blir infisert slik at man må amputere eller dør.
b. Det er nok fullt mulig, dog ingen sikker medisin.
c. Det er veldig sjeldent, men ikke uhørt. Folk tar fortsatt fly selv om de av og til styrter.
d. Piller, ecstacy. Ecstacy = MDMA, men dagens piller inneholder sjeldent kun det, og ikke alltid noe av det heller.
e. Tja. Har ikke hørt om det. Virker som HPPD hovedsakelig utløses av psykedeliske stoffer som virker direkte på serotoninsystemet.
f. Aner ikke. Tipper det er ganske likt over hele linja når det kommer til fenetylaminer og tryptaminer , selv om man som regel hører om tilfeller forårsaket av LSD eller sopp i og med at disse er mest utbredt.
g. Jeg har aldri hørt om noen andre lidelser som er "direkte forårsaket av hallusinogener", selv om en del tilfeller har blitt utløst i forbindelse med stoffbruk. Stoffene får selvfølgelig ofte skylden,
h. og det er dessverre umulig å forutsi slike tilfeller. En god start er selvfølgelig å ha en sunn psyke og å være selvreflektert og forholdsvis trygg på ditt sted i verden.
Vis hele sitatet...
a. Jeg er uenig. Kun et skudd, og tønna rulles for hver gang revolveren settes mot hodet. Er du riktig uheldig, så er kammeret med kula di der, og når du trekker av går den alt annet enn gjennom foten.

b. Nytt inntak av lsd for å stoppe problemene tror jeg ikke skal benyttes som medisin i det hele tatt. Modum Bad hadde neppe gjort samme feilen om igjen.

c. Svært få som har opplevd flystyrt vil fly hvis alternative løsninger er mulig. At noen er mentalt sterke nok til å gjøre det, har du rett i - men til og med folk med slik styrke ser helst etter alternative løsninger, unntaksvis er yrkesflyvere.

d. Ingenting å si på dette punktet - stemmer helt korrekt slik jeg ser din beskrivelse.

e. Tror xtapol nevnte tidligere at hasj alene ikke utløser HPPD, hvilket jeg forøvrig vil støtte oppom hans forklaring, selvom i Norge er det satt opp som medvirkende under forskjellige studier.

Hasj kan derimot bringe fram psykedelisk tidligere opplevelser i rus, og den kan ved jevnlig bruk skape flashback-fenomenet som HPPD ofte gir.

Selv ble jeg nødt til å kutte ned på hasj-røykingen fordi at når jeg så mot lys fra lyktestolper, eksempelvis etter å ha røyka, så danset lysa bortover. Samme var i bilkjøring, der dashbordet ofte fikk "mark" som krøp bortover eller "smeltet" sammen - og kunne danne seg ekle, tegnefilm-aktige bilder i huet mitt.

f. Jeg tror alle stoffer med særlig potent funksjon psykedelisk er kapabel å gi HPPD, men garderer meg med å være enig med du.

g. Du har flere psykose-lignende tilstander forårsaket under rus og etter rus. HPPD er en av dem, men du har også de som betegnes psykoser i helhet. Mens HPPD er en for den som lider en mer "klar" og "merkbar" tilstand, har du psykoser generellt som en selv ikke er klar over - men som merkes godt av alle rundt deg.

Vrangforestillinger, en form for narsissme jeg ikke husker betegnelsen på (slags dr. jekyll/mr. hyde i psykopat-beskrivelse), schizofreni etc. Metamfetamin kan gi såkalte shadow people, et fenomen som kan oppstå på alle stimulanter av den potente typen.

h. Slike ting kan være arvelig, om en i familien er disponert for slike lidelser eller har de, er det verdt å være obs! Den gode starten din som beskrevet gir jeg ikke fem øre for, det betyr isåfall at du klarer å kontrollere evt. lsd, for å ta et eksempel, utfra oppgitte kriterier. Til det sier jeg bare: "Emil - du lyver" (sitat Emil fra Lønneberget). Det klarer du nemlig ikke!

Det fins ingen fasit-svar på det, se punkt a og russisk rulett spilt på den russiske måten med den vrien at en ruller tønna for hver gang. Munningen peker så absolutt mot tinningen, og selv med god psyke og trygge omgivelser, ville du vært ferdig hvis kula lå i kammeret når du trykte av. Modum Bad er igjen et eksempel.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er risikoen for å få HPPD større om man tenker at man får det? F.eks hvis man turer på LSD og tenker hele tiden under turen at man får HPPD. Eller har dette ingenting å si?
Tror alt du tenker på når du turer og innstillinga di før du turer har noe å si, men det betyr ikke at det er den eneste årsaken til HPPD, kanskje overdrevent bruk "straffer" deg med det også.
Har vaffal fått intrykk av at instillinga(og ikke minst verdensbilde) du har før du turer har veldig mye å si for hvordan turen blir og at hvordan turen blir er veldig avgjørende for hva som skjer med deg etterpå.
Jeg selv har alltid vært åpen for ting og er ikke noe spesielt redd for å ture(så første gangen var som en god drøm for meg), men har opplevd at andre har holdt på å bade helt første gangen fordi de ikke takler alt som skjer med dem og de blir veldig redde.
Tura med en jente(var første gangen hennes) og ble alvorlig bekymra for henne fordi hun holdt på å flippe, tror det kunne ha gått ganske galt hvis jeg ikke hadde roa henne ned og forklart henne ting osv under trippen.
Jeg kan jo legge til at psilocin/psilocybin kun stimulerer tre av 5-HT reseptorene, mens LSD stimulerer betydelig flere.
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Psilocin#Pharmacology
Psilocybin is rapidly dephosphorylated in the body to psilocin which acts as a 5HT2A, 5HT2C and 5HT1A agonist.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/LSD#Pharmacodynamics
LSD affects a large number of the G protein coupled receptors, including all dopamine receptor subtypes, all adrenoreceptor subtypes as well as many others. LSD binds to most serotonin receptor subtypes except for 5-HT3 and 5-HT4. However, most of these receptors are affected at too low affinity to be activated by the brain concentration of approximate 10–20 nM.[29] Recreational doses of LSD can affect 5-HT1A, 5-HT2A, 5-HT2C, 5-HT5A, 5-HT5B, and 5-HT6 receptors.
Vis hele sitatet...
Dette kan jo muligens ha en relevans for hvor stor sjangsen er for at HPPD og andre mentale lidelser kommer til overflaten. Cannabis kan jo som kjent ikke utløse HPPD av seg selv, men hjelpe til i selve prosessen, spesielt sammen med stimulanter som kan virke psykotiske (amfetamin, metamfetamin, MDA?) og cannabis roter ikke med noen av disse reseptorene.

Salvinorin A has no actions at the 5-HT2A serotonin receptor, the principal molecular target responsible for the actions of ‘classic’ hallucinogens, such as mescaline and LSD.[26]
Vis hele sitatet...
Om det viser seg at Salvia Divinorum ikke kan trigge HPPD, er dette kanskje en pekepinn på hvilke former for hallusinogener som kan skape det?

Alt dette er kun spekulasjoner fra min side, men jeg håper dere finner det interessant og relevant til tråden.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har ikke lest alle kommentarene, men vil gir respons.

Dette er en av de beste artikler jeg har lest på en forum. Jeg gir kudos til både ærlighet og innhold. Og vil sammtidig gir yteligere kudos til deg som persjon som kom deg igjennom dette på en så positiv måte. Jeg kjente en kar som ikke klarte det.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Om det viser seg at Salvia Divinorum ikke kan trigge HPPD, er dette kanskje en pekepinn på hvilke former for hallusinogener som kan skape det?
Vis hele sitatet...
Her ligger det en tripprapport på det temaet der - http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=53946
jeg trur jeg fikk hddp for 2 år siden etter en illeluktende makka som gidde halliser dagen derpå. Siden den gang har all skrift jeg har sett på vandret sakte frem og tilbake. Legger bare merke til det på bokstaver sa lenge jeg ikke er trott da. Da svinger mer...
Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
jeg trur jeg fikk hddp for 2 år siden etter en illeluktende makka som gidde halliser dagen derpå. Siden den gang har all skrift jeg har sett på vandret sakte frem og tilbake. Legger bare merke til det på bokstaver sa lenge jeg ikke er trott da. Da svinger mer...
Vis hele sitatet...
Hehe, er dette mulig? Høres litt rart ut i mine ører ihvertfall =) Tror nok ikke det er HPPD du mener. Kanskje du bare var sliten i øynene.
Sist endret av Quetzalcoatl; 9. desember 2008 kl. 09:51.
Sitat av puffman Vis innlegg
Hehe, er dette mulig? Høres litt rart ut i mine ører ihvertfall =) Tror nok ikke det er HPPD du mener. Kanskje du bare var sliten i øynene.
Vis hele sitatet...
Det er mye som kan gi et siste kraftig spark for å kicke igang en HPPD. La oss si at du har trippet regelmessig over et halvt år, med mye cannabis og andre rusmidler imellom og at du til slutt er på en amfetamin kule en natt, så kan dette fort være siste brikken som mangler. Hvis du leser tråden så ser du også at det var dette som skjedde med xtapolapocetl. HPPD'en hans sprang ikke ut for fullt før etter en natt med mye amfetamin og hasj.
Sitat av Sky Vis innlegg
Det er mye som kan gi et siste kraftig spark for å kicke igang en HPPD. La oss si at du har trippet regelmessig over et halvt år, med mye cannabis og andre rusmidler imellom og at du til slutt er på en amfetamin kule en natt, så kan dette fort være siste brikken som mangler. Hvis du leser tråden så ser du også at det var dette som skjedde med xtapolapocetl. HPPD'en hans sprang ikke ut for fullt før etter en natt med mye amfetamin og hasj.
Vis hele sitatet...
Åja. Jeg får bare beklage da Jeg viste ikke amfetamin kunne utløse noe sånt, så jeg regnet med han trodde bare amfetaminbruk hadde gitt han HPPD. Får vell snart lese igjennom hele denne veldig interessante tråden.
Sist endret av Quetzalcoatl; 9. desember 2008 kl. 13:06.
Basme: Hvis du leser hele tripprapporten vil du se at vedkommende har erfaring med både sopp og syre fra før. I tillegg virker det som om vedkommende fikk en mer dyptpløyende psykologisk lidelse etter denne salviatrippen, ikke bare HPPD.

Puffman: Amfetaminbruk alene kan føre til forskjellige psykiske lidelser, og kan nok også føre til en tilstand som virker til forveksling lik HPPD. Men iflg. diagnosen må man ha inntatt et hallusinogen en eller annen gang for at det kan kunne kalles HPPD.
Var bare ment som en kommentar til det rottegift skrev om salvia. Salvia kan hjelpe til å trigge HPPD, i alle fall om en har lekt litt rundt med psykedelia før.

"The full-fledged case of HPPD, with the much increased and painful-to-look-at tracers and all the psychological problems, did not happen until after the salvia trip described here"
Jepp, akkurat som en litt for heftig speedtripp kan gjøre det (som i mitt tilfelle). Er overbevist om at overdreven bruk av f.eks. ecstasy eller kokain kan gjøre det samme. Det er også kjent at store påkjenninger i nykter tilstand kan utløse flashback. Så jeg vil tørre å påstå at de kan utløse HPPD i spesielle tilfeller også.
Okey, jeg har et litt annet spørsmål, men har troa på denne tråden er beste stedet.
I dag, for første gang på en god stund har jeg IKKE røyka(tatt mye annet men ikke regelmessig så lenge som røykinga), og har i den sammenhengen merka at dybdesynet mitt er helt ødelagt?! Noen som helst logisk forklaring? Er vanskelig å forklare, men når jeg ser på f.eks et tre så er det som om det er en stor pappbit(F.eks).
Edit: Og jo, jeg har flere ganger i dag bomma, ja rett og slett BOMMA når jeg har tatt etter ting.
Sist endret av Bundy; 10. desember 2008 kl. 01:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Første gang jeg leser denne tråden, veldig bra formulert vil jeg si . Anyway over den siste uka har jeg begitt meg ut på to tripper, hvor jeg har inntatt 2c-i og 2c-t-7. I dagene etterpå har jeg hatt visuelle forstyrrelser i form av tracere(oppheng) i alt som rører på seg. Jeg er litt småbekymret siden jeg ikke har opplevd dette før, men for tiden har jeg brukt hallusinogener en smule for mye.

Kan det ha noe med HPPD å gjøre? Å kan research chemicals også fremkalle HPPD?
RC'er kan fremkalle HPPD ja, og siden vi vet utrolig lite om deres effekt på hjernen vil jeg råde deg å være forsiktig med bruk av ukjente RC's generelt, og spesielt hvis du er redd for at du har HPPD. Om tracers kan ha noe med HPPD å gjøre så kan jeg vel si både ja og nei, men jeg foreslår at du prøver å ikke tenke så mye på det. Men å ta seg en pause fra alt med rus når du er bekymret for slikt er nok en grei ting å gjøre.

Edit: Å trippe to ganger i løpet av en uke er vel aldri lurt heller?
Sist endret av Sky; 22. desember 2008 kl. 18:45.
Det er mye som tyder på at 2C-* også kan forårsake HPPD ja. Vil definitivt anbefale deg å ta deg en riktig lang pause, ikke bare til symtomene forsvinner (som de vanligvis gjør etter noen dager / uker), og ikke bare fra hallusinogener (hvis du driver med andre skumle ting).

Halliser og synsforstyrrelser er fine og flotte ting, men man blir litt smålei når man har vært tvangsgift en stund.
Utrolig bra skrevet, jeg storkoste meg under hele lesingen, å det skulle gjerne blitt enda litt lenger, jeg synes dette var veldig interesant, bonus poeng fra meg. go jul å ta vare på deg selv

HPPD is the natural state of the eye ?
Sist endret av FranzLiszt; 23. desember 2008 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det jeg har fått inntrykk av er at man ikke vet veldig mye om hvordan hjernen fungerer og mye mindre om akkurat hvordan LSD påvirker den. Her er min teori om HPPD:

Vår bevissthet, våre tanker, alt vi ser, hører, kjenner, følelser osv... er jo bare informasjon som blir behandlet i vår hjerne. Informasjon sendt mellom forskjellige deler av hjernen som til slutt påvirker hver enkelt celle for lagring og prosessering. Hjernen begynner "tom" med kun et fåtall instinkter ferdigkoblet, og så blir den koblet om iløpet av hele livet hele tiden basert på hva sansene forteller.

Om psykedeliske stoffer påvirker og forvrenger signalene som blir sendt rundt mellom cellene i hjernen, der hvor vi har alt vi har lært om filtrering av sanseinntrykk, behandling av data fra sansene osv... så vil jeg tro at hjernen lagrer mye "feil-informasjon" rundtomkring som følge av misforståelser i denne kommunikasjonen. Disse dataene som blir lagret, evt overskriver det vi har lært helt i starten av vårt liv om våre sanser, er det som bestemmer hvordan vi tenker framover.

Siden hele vår bevissthet er et resultat av hver enkelt hjernecelle i samarbeid med hverandre, og det blir lagret feil-informasjon på diverse tilfeldige steder rundt i hjernen, så tror jeg at dette kan være årsaken til HPPD. Hjernen har lagret så mye feil-informasjon at det skal mye trening og tid til før hjernen eventuellt lærer seg hvordan det egentlig skal være igjen og ting returnerer til normalt.


Det er bare min teori. Det som er skremmende er at det virker helt tilfeldig om det skjer etter en trip eller om det skjer etter 1000 trips. For eksempel han som pådro seg kraftig HPPD i over 20 år som følge av EN trip på LSD. Det er snakk om toppen av uflaks, spørsmålet er om det er verdt sjansen? Det kan skje på hvilken som helst psykedelisk trip, du kan være nestemann.

Det ser ikke ut som det har noe med bad trips eller psyken å gjøre eller. Flere av de på HPPD Online sier de hadde en god og sterk psyke, den siste utløsende trippen var heller ingen bad trip, og alt var fint. En av de kom ned fra siste trippen, men etter 3 dager så fikk han plutselig en tripp uten å ha tatt noe, og den var kommet for å bli (HPPD i 16 år så langt!).
Jeg tror ikke du er helt på jordet, ChrisThePsyko. Sansene våre fungerer som de gjør fordi prosesseringsverktøyene har fastlagte baner i nevronnettet, og signaler som sendes fra f.eks. høre-inputen nær alltid ender opp hos høre-outputen, og signalet registreres som lyd i hjernen. LSD og andre hallusinogener rører godt rundt i dette ellers så strenge regimet, og signaler som egentlig skulle vært registrert som lyd ender eksempelvis opp i syns-senteret. Dette er grunnen til at man opplever at man kan "se musikk", "lukte farger" osv. på syretripp.

HPPD er en varig, fysisk endring i måten hjernen forvalter signalstrømmene på. Dette kan faktisk måles med en avansert form for EEG, kalt kvantitativ EEG eller qEEG.

Det er også på det rene at alle til enhver tid opplever en slags "default-psykose", og at ingen registrerer sanseinntrykk som uforstyrrede bilder på hva verden faktisk er. Blandt annet er det vanlig at både hørsel og minne og forventninger har en innvirkning på det man ser. Hører man en lyd rundt en sving, som man i tillegg binder til noe spesifikt i fortiden, er sjansene der for at man ser noe annet rundt svingen enn det som faktisk lager lyden. Iallfall et lite øyeblikk.

Ellers er jeg enig med deg at det er litt skremmende at man kan pådra seg HPPD ut av det blå, selv om man er ansvarlig og moderat i sin omgang med hallusinogener.
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2009 kl. 02:01.