Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 20822
Bare sånn notat, de sjekker om navnet ditt er registrert i folkeregisteret med riktig fødselsdag (og nummer kanskje?) så man må enten oppgi sitt eget og gjøre som fregnete sjøorm sier, eller vite ganske mye om den andre personen du oppgir personalia til.

Er forsåvidt ganske kjipt hvis du blir tatt for å utgi deg for å være noen andre, kan fort bli noen fine bøter da.

Ellers så "sneik" jeg på toget ganske effektivt på vei hjem fra freaktreffet 22 ved å bare sovne fordi jeg var sinnsykt full, våkne et stopp før jeg skulle av, være forvirra og måtte kjøpe billett fra forrige stasjon. Trur konduktøren syntes litt synd på meg fordi jeg var helt zombie. Vil ikke anbefale denne metoden.
Sist endret av Ekvivokk; 24. februar 2019 kl. 16:39.
Anonym bruker
"Fregnete Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle har sin egen måte å skrive en underskrift på, bare pass på at den ikke er lik den du pleier. Skriv med venstrehånda feks om du er høyrehendt.
Vet om flere som har blitt holdt tilbake og overlatt til Politiet etter å ha brukt underskrift-trikset (igjen). Det registreres at navnet er knyttet til en person som har oppgitt feil personalia..
Sist endret av kallisti; 24. februar 2019 kl. 16:57.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
[quote=Anonym bruker;3493643]
Sitat av Best og værst Vis innlegg
Hva kan man klage på om man ikke har billett?



Du gjør følgende.
Du blir tatt i kontroll, og de spør deg om legitimasjon.
Du kan ikke fremvise dette fordi du ikke har det med deg(kan også være en grunn til at du ikke har billett).
Når du oppgir personalia, så må du skrive under. Du skriver under med en falsk underskrift, altså ditt eget navn, men på en måte som du ikke skriver din egen signatur.
Når du får boten i posten så klager du, fordi det er jo nemlig ikke deg som har blitt tatt i kontroll
Vis hele sitatet...
De har kamera på toget. De slipper deg vel ikke vekk uten personnummeret ditt? (Fra ID), er ikke lurt å bare juge heller tror jeg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er vanskelig å si, men jeg ville nok kjøpt billett Lillestrøm-Hamar. Tror ikke det er mange kroner forskjell.
Vis hele sitatet...
OK, bra. Det är 35 kr skillnad.
En fraaga till: är det vanligtvis kontroll paa Raumabanen?
Sitat av Rottyankwards Vis innlegg
En fraaga till: är det vanligtvis kontroll paa Raumabanen?
Vis hele sitatet...
Vil tro det ja.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så, lyckades ta mig till Trondheim och kan dela med mig av erfarenheten:

Köpte barnbiljett Lilleström-Hamar och gick på tåget på Oslo S. Såg konduktören efter Lilleström, men han kom in i min vagn först efter Gardermoen. Han tog biljetten och knappade på mobilen (stämplade inte biljetten).

Efter Lillehammer var jag nära på att bli tagen: en annan passagerare hade bokat min plats, så flyttade mig en plats. Konduktören, som kände igen mig, frågade misstänksamt varför jag bytt plats, varpå jag svarade att den nya platsen var min egentliga. Så var det inte mer med det, och resten av resan gick problemfritt.
Sist endret av Rottyankwards; 29. april 2019 kl. 16:53.