Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6278
Er det noen av dere som har opplevd å komme i kontakt med noen dere deler nakenbilder med, gjerne gjennom Skype eller Chatroulette, som deretter ender opp med å presse dere for penger, for å ikke spre det til familie og venner? Hvordan håndterte dere det?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Vært opp til diskusjon her et par ganger, ble vel konkludert med at det ikke er lurt å betale eller gjøre noe som helst.
Ignorer det
Skjedde med en bekjent av meg for bare noen dager siden. Han la ut Facebook status og sa han dreit seg ut, og forklarte hva som hadde skjedd (noen hadde allerede mottatt bildene).
Syntes det var en fin måte å takle det på, men det krever jo baller.

Kjip situasjon.
Sist endret av Lyra; 25. januar 2018 kl. 09:35.
En kompis av meg kom i samme situasjon for ca 6 mnd. siden. Han gjorde også folk på Facebook oppmerksom på dette, noe som resulterte i ganske mange støttemeldinger.

Bildene/filmen ble aldri lagt ut, eller sendt til folk.
Skjedde noe lignende en kamerat, basically beklaget seg på Facebook om noen skulle få tilsendt bilder av han og damen. Folk var støttende, og avsenderen må vel føle seg utrolig taper med å sende rundt nakenbilder ingen har bedt om (tror ikke det skjedde heller)
Sist endret av Vontalo; 25. januar 2018 kl. 11:22.
Lat som du ikke har sett meldingene. Hvis hen ikke tror du vet om trusselen, er ikke trusselen noe verdt. Hvis du gir penger så forsvinner heller ikke bildene, og du kan utnyttes på nytt.

Ikke betal.
Anbefaler bare å gå til politiet, personen tørr vertfall ikke å legge di ut etterpå vis h*n blir kontaktet av politiet. Og er du så uheldig at personen gjør det kan du gå til retten og si du skal ha erstatningspenger.
Dette er gjerne utenlandske utpressere. Politiet gjør ikke shit.
Trådstarter
7 3
Mange takk for svar, dere! Settes stor pris på. Er det flere som har erfaringer, eller?
Hva gjør Politiet med saker som dette ? Noen som har anmeldt ?

Gjør dem noe i det hele tatt ?

Aldri finn på å betal i allefall!
Sist endret av Solarfields; 25. januar 2018 kl. 16:36.
Vet ikke om politiet gjør så mye, men tror det skremmer personen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk for mange svar! Er det flere som har opplevd dette?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei håper du har anmeldt dette .. politiet ser alvorlig på slike saker nå ...
Med tanke på dødsfallet for noen dager siden, er det på høy plan at polititet tar tak i slike saker. Vet ikke hva ts har gjort med denne saken, men framtidige saker burde politianmeldelse være riktig måte å gå fram på, og selvfølgelig ikke ha vennelista på Facebook offentlig.
Sist endret av Antidote; 11. mars 2018 kl. 16:21.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei håper du har anmeldt dette .. politiet ser alvorlig på slike saker nå ...
Vis hele sitatet...
Ja, politiet er jo nødt til å påstå at de skal "gjøre en ekstra innsats i fremtiden" pga

Sitat av Antidote Vis innlegg
dødsfallet for noen dager siden
Vis hele sitatet...
Men ærlig talt, hvor lenge tror dere dette varer, og hvor omfattende blir det? Er det noen her som virkelig tror at alt kommer til å forandre seg nå? En vanlig privatperson blir ikke tatt på alvor med mindre det handler om noe som kan måles i penger Slike saker kan ikke måles i penger før noen har betalt og kun har seg selv og klandre, eller bare tar livet sitt...

Hvis jeg tar helt feil her hører jeg gjerne på solskinnshistorier som kan motbevise meg...
Nå er det jo nylig blitt opprettet en egen operasjon innen politiet som spesifikt skal ta for seg slike saker (noe av det samme som darkroom operasjonen). Så sant jeg ikke husker feil.
Så vil tro de vil ta disse sakene alvorlig, iallefall ut året. Mer uvisst derimot er om de vil ta slike saker neste år på denne tiden.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du burde ha en lukket facebook profil. Måten slike svindlere ofte jobber på er å få tak i alle dine venner og familie enkelt via facebook. Ikke la dem kunne se hvem som har likt bildet ditt engang, ha lukket wall. Uten å vite noe om hvem som er dine venner eller familie har de ikke mye å presse med.

Og ikke del nakenbilder hvis du ikke takler at det blir offentliggjort....
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ja, politiet er jo nødt til å påstå at de skal "gjøre en ekstra innsats i fremtiden" pga



Men ærlig talt, hvor lenge tror dere dette varer, og hvor omfattende blir det? Er det noen her som virkelig tror at alt kommer til å forandre seg nå? En vanlig privatperson blir ikke tatt på alvor med mindre det handler om noe som kan måles i penger Slike saker kan ikke måles i penger før noen har betalt og kun har seg selv og klandre, eller bare tar livet sitt...

Hvis jeg tar helt feil her hører jeg gjerne på solskinnshistorier som kan motbevise meg...
Vis hele sitatet...

Og så er det jo det med å faktisk få gjort noe. Blir jo litt som at norsk politi skal få slutt på Nigeria-svindel.
Siterer meg selv fra tidligere tråd om det her:

Sitat av DfenZ Vis innlegg
Satt og tura som faen på emma for en tid tilbake og gikk i samme fella. Bare sletta fyren fra skype og har enda til gode å høre at noen har sett kølla mi.
Vis hele sitatet...
Fortsatt ikke hørt noe. Bare å kutte kontakten og lære av dumskapen.
Sist endret av DfenZ; 11. mars 2018 kl. 17:43.
Sitat av Who? Vis innlegg
Så vil tro de vil ta disse sakene alvorlig, iallefall ut året. Mer uvisst derimot er om de vil ta slike saker neste år på denne tiden.
Vis hele sitatet...
Nettopp... Det var hele poenget mitt Det er kun i form av politikk, ikke politiarbeid at slike saker kommer til å bli "sett mere alvorlig på" og da gjør det ikke så stor forskjell om en gammel sak er anmeldt eller ikke.

Sitat av hippitus Vis innlegg
Og så er det jo det med å faktisk få gjort noe. Blir jo litt som at norsk politi skal få slutt på Nigeria-svindel.
Vis hele sitatet...
I denne saken her kan jeg forstå dette argumentet. Men politiet hadde ikke nølt med å finne en grunn til å henlegge saken "på grunn av bevisets stilling" om utpresseren var fra Norge heller, så lenge utpresseren ikke legger ved kontaktinformasjon som fulltnavn og bopel.

Selv da slipper de lett unna
Du kan sende drapstrusler på sms og få saken henlagt fordi at noen andre kan jo ha lånt telefonen, så hvor går grensa? Ingen sted tydligvis...

Jeg syntes ikke man kan forsvare politiet med at de ikke kan stoppe Nigeria-svindel når de kan få inn et tonn med kliss like utpressings saker og ikke "reage" før noen har tatt livet sitt.