Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 12231
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg kom over et par oppgaver på Mensa sin nett-test forleden som gir meg litt hodepine. Jeg har derfor lyst til å høre hva andre tenker om dem. Jeg har en formening om hva korrekt svar er og kommer til å skrive litt om det lengre nede. Hvis du vil prøve deg på oppgavene selv så ligger de ute på test.mensa.no. Mine svar ligger i teksten under hvert bilde, så prøv å unngå å lese dette før du har løst oppgaven selv.


Den første helt åpenbare trenden jeg ser her er at én hvit blokk forsvinner for hvert bilde mot høyre. De hvite blokkene skifter også side mellom hvert bilde. Hvis vi ser på bildene loddrett, så virker det som det skal være samme antall hvite blokker på de to øverste, og ingen på de nederste. Dette er jo også en konsekvens av at man trekker fra en hvit blokk, og det er ingen blokker å fjerne her. Derfor må svaret være en av de to alternativene til høyre, hvor det ikke er noen hvite blokker.

Så langt tror jeg alle bør henge med. Det svaret jeg har kommet frem til er at den venstre siden av streken er "positiv" og den høyre siden er "negativ". Øverst til venstre så starter vi med 1 sort og 3 hvite "positive" blokker. I midten øverst så har vi 1 positiv sort og to negative hvite. 1+1 sort gir da 2 sorte, mens 3-2 hvite gir 1 hvit i siste bilde (og begge disse verdiene er positive, og derfor på venstre side av streken).
Samme mønster følger i midten. 1-1 sort gir 0 sorte, mens -3+2 hvite gir -1 hvit (høyre side av streken).
Svaret mitt blir derfor to sorte blokker på venstre side, fordi 2-0=2.


Denne oppgaven anser jeg for å være ganske vanskelig. Det er ikke noe åpenbart mønster hverken vannrett eller loddrett.

Det jeg tror om denne er at man skal sammenligne figurene i venstre og midtre kolonne og deretter tilpasse figuren til høyre slik at den utgjør "summen" av de to første. Der hvor figur 1 og 2 har likheter, så skal det ikke være noe på figur 3. Der det er forskjeller, så skal det være noe. Det som gjør denne ekstra vrien er at figuren i midten er rotert 45 grader med klokka. På første vannrette linje så kommer jeg da frem til at figuren har ett felles trekk og to ulikheter. Linjen til venstre på figur 1 matcher linjen øverst til venstre på figur 2. Denne skal derfor fjernes. Linjen nederst på figur 1 har ingen motpart på figur 2, og skal derfor beholdes. Linjen øverst til høyre på figur 2 har heller ingen motpart på figur 1, og skal derfor beholdes. Resultatet blir da en linje over og en linje under, slik vi ser.
Samme hypotese fungerer også på linje 2. Figur nummer 2 er igjen rotert 45 grader med klokka, slik at linjen øverst til høyre matcher med linjen over figur 1. Denne skal da fjernes, og de to linjene vi står igjen med blir beholdt.
Så fremt figur 2 på linje 3 også er rotert på samme måte, så er det ingen linjer som overlapper mellom figurene. Korrekt svar blir derfor at det er linje på venstre og høyre side, samt en linje over kvadratet (alternativet nederst til venstre).


Denne er for meg enda mer innviklet enn den forrige oppgaven. Jeg ser et mønster her også, men ved første øyekast ser det ut som kaos.

Det jeg tror er at mønsteret er loddrett, men det er en forskyvning på linje 1. Hvis vi flytter alle figurene på linje 1 ett hakk mot venstre, så blir bildet mer tydelig. Det er 3 ulike bilder, ett med "kvadrat", ett med sirkel og ett med trekant. Det som skiller hver linje er at figuren er klippet i to deler og delene har blitt rotert. Kvadratet mangler også én side, og består bare av 3 linjer (se figur 3 på linje 2).
Ut i fra mønsteret og svaralternativene så er det helt åpenbart at det er en variant av kvadratet vi skal frem til. Spørsmålet er bare hvilken vei delene er rotert. Hvis vi starter med trekanten, som er den enkleste av dem, så ser vi følgende:
- På linje 1 er både venstre og høyre del rotert feil vei.
- På linje 2 er begge deler rotert riktig vei. Dette kan enten tolkes som at begge deler har blitt speilvendte, eller at delene har byttet plass. Jeg tror det siste er mest sannsynlig, at venstre del har blitt flyttet til å bli høyre del. Årsaken til at jeg tror dette blir åpenbar når vi analyserer sirkelen litt senere.
- På linje 3 så er høyre del feil vei, men denne gangen er feilen på begge akser. Figuren er rotert 180 grader slik at bunn og topp er motsatt vei, og høyre og venstre er motsatt vei.

Sirkelen starter med å være korrekt på linje 1, så her er det altså en forskyvning. Det bildet som tilsvarer utgangspunktet for trekanten er linje 2, hvor sirkelen er delt og begge deler er feil vei. I tillegg så ser det ut til at sirkelens mønster går motsatt vei loddrett, fordi den korrekte sirkelen er på linje 1 i stedet for linje 3 (trekanten har "speilvendt-feilen" på linje 1 og korrekt trekant på linje 2). Hvis vi da tar høyde for disse 2 tingene og ellers gjentar reglene som vi fant for trekanten så ser vi følgende:
- På linje 2 har vi "speilvendt-feilen" som tilsvarer trekantens figur 3 på linje 1.
- På linje 1 (vi går nå oppover) så har venstre del blitt flyttet mot høyre, slik at sirkelen blir riktig.
- På linje 3 (vi går fortsatt oppover, men har nå gått "en runde rundt") så er én av delene rotert 180 grader. Det som er pussig er at det er den venstre delen som er rotert, i motsetning til på trekanten, hvor det var den høyre. Det jeg tenker er at dette faller seg naturlig fordi sirkelen også har mønsteret sitt motsatt vei (opp i stedet for ned). Hvis de to tingene henger sammen, så kan vi fortsatt løse kvadratet ved å se hvilken vei mønsteret på den går. Det er heller ikke mulig å se om sirkelen har blitt snudd opp-ned, ettersom den vil se nøyaktig likedan ut - men min antakelse er at den har blitt snudd på hodet. Det vi får da er i alle fall en "CC"-figur, hvor høyre side ser ut som før, mens venstre er rotert 180 grader.

Og da har vi kvadratet. På første linje så har vi "speilvendt-feilen", likt som på trekanten. På linje 2 er figuren korrekt, slik som trekanten. Hvis vi følger reglene våre, så vet vi da at mønsteret går nedover, og det er høyre side på figuren som skal snus 180 grader. Det jeg da ender opp med som svar er figuren øverst til høyre, hvor vi starter med en "L"-figur, og deretter går opp i midten og til slutt rett ut mot høyre. Dette er det som vil bli resultatet hvis vi tar figur 3 på linje 2, kapper den loddrett midt på, og roterer høyre side 180 grader.


Denne oppgaven er irriterende for meg fordi jeg ikke føler at resonnementet mitt holder vann. Jeg klarer ikke å finne et solid mønster langs noen akser, og har heller ikke funnet noe mønster med forskyvning, slik som på den forrige oppgaven.

Det beste jeg har klart å komme frem til er at man skal legge sammen alle de små boksene i venstre og midtre kolonne, og "summen" av dem skal være i den høyre kolonnen. Problemet mitt er at det ser ut til å være en "cap" på størrelsen på boksene, slik at de kun har to ulike størrelser. Hvis dette var korrekt løsning, så gir det ingen mening at boksene ikke øker mer i størrelse, og det er derfor jeg tror min løsning er feil. Men bare for å ta det, så blir linje 1 slik: 0+2=2 på venstre side. Linje 2, figur 1 har 2 bokser til venstre, og 0 på høyre. Figur 2 har liten og stor (1 og 2) til venstre og 2 små til høyre (1 og 1). Hvis vi tar for oss hver av de 4 boksene fra venstre mot høyre, så blir svaret mitt da 1+1=2 (stor boks), 1+2=3 (fortsatt stor boks, skulle gjerne vært større), og på høyre side har vi 2 ganger 0+1=1, altså 2 små bokser.
Nederste linje, etter denne logikken, blir da 1+2=3 på begge til venstre, og 0+1=1 på begge til venstre. Jeg forventer derfor 2 store bokser på venstre side og 2 små bokser til høyre, slik som vi ser i alternativet nederst i midten.

Jeg har andre hypoteser for denne oppgaven, men det er ingen svaralternativer som passer til løsningene jeg kommer frem til, og da må det nødvendigvis være feil.



Denne oppgaven er litt mer solid enn den forrige, og jeg føler igjen at jeg har kommet frem til korrekt svar. Veien dit er imidlertid ganske kronglete. Jeg tror også dette er en sånn oppgave hvor to figurer skal "summeres", slik at svaret er det man har igjen etter å sett på forskjeller og likheter til de to første. Denne gangen er mønsteret loddrett, slik at de 3 figurene til venstre henger sammen, de 3 i midten henger sammen og de 3 til høyre henger sammen. Dette fremgår også i svaralternativene; vi ser mange likheter med alle alternativer og de 2 figurene helt til høyre i oppgaven.

Det jeg tror er nøkkelen til å løse venstre kolonne er at figur 1 (øverst til venstre) skal speilvendes loddrett. Når vi gjør dette så havner den lille firkanten i nederste høyre hjørne. Deretter begynner vi å sammenligne figur 1 og figur 2 i venstre kolonne. Der hvor begge figurer har linjer så skal det ikke være en linje i figur nummer 3, og der det er forskjeller mellom figur 1 og 2, så skal det være linje i figur 3. Det blir vanskelig å forklare nøyaktig hvor forskjellene og likhetene oppstår, men om du snur figur 1 opp-ned, så bør du kunne se at dette stemmer.

Vi gjør nøyaktig det samme på kolonne 2. Snu figur 1 opp-ned og sammenlign med figur 2. Igjen så stemmer alt 100%. Det eneste som gnager litt på meg er at figuren er plassert lavt i rammen sin, og ved å snu den opp-ned, så skulle man tro at figuren fikk en høyere plassering i rammen, og dermed ikke fikk noe overlapp med figur 2. Hvis vi bare ignorerer dette faktumet, så blir svaret uansett riktig - så jeg velger å tro at dette rett og slett er en feil i oppgaven.

Og da kommer vi til kolonne 3 hvor vi skal frem til en løsning. Vi snur figur 1 på hodet og sammenligner med figur 2. Det blir voldsomt mye å sammenligne her, men det er én linje som avslører løsningen umiddelbart; linjen nederst til venstre. 5 av de 6 svaralternativene har en linje nederst til venstre, og vi kan med en gang se at løsningen ikke skal ha denne linjen. Korrekt svar er derfor alternativet nederst til høyre, med striplet linje og trekant.

Jeg er spent på å høre om noen mener jeg har feil svar, og jeg er særlig nysgjerrig på om noen klarer å finne løsningen på oppgave 4. Her regner jeg med at mitt resonnement er feil, og sannsynligvis er svaret mitt det også.
Enig med alle. Nest siste oppgave: Liten boks = 3, Stor boks = 1. Riktig svar er øverst til høyre.
Jeg gikk gjennom disse uten å lese kommentarene dine først, og så gikk jeg tilbake og sammenlignet etterpå. Her er mine tanker:

Oppgave 1: Vektskål hvor hvite og svarte klosser veies separat. Følger man linjene vannrett så er det helt tydelig at 3. rute er den totale "vekten" av hver farge. Svaret er derfor to sorte klosser til venstre, og dette følger ellers resonnementet ditt.

Oppgave 2: Sum av streker, slik at strek+strek=ingenting. Figuren i midten må roteres 45 grader mot klokka. Samme resonnement og svar.

Oppgave 3: Det er tydelig at det ikke er noen summering her pga. kurvene. Hvis du ser nøye på rad 1, så ser du at den første ruten er lik den 6 ruten, bare speilet på hver side av Y-aksen. Det samme gjelder rute 3, som er en trekant tilsvarende rute 5, bare skjært i to og speilet om en akse. Hvis du fra det tidspunktet anser hver rute som to halve figurer, speilet om en eller flere akser, så blir det tydeligere hva som foregår. Svaret må være venstre halvdel av rute 6 og høyre halvdel av rute 1, snudd opp-ned (om X-aksen). Dette tilsvarer svar nummer 3 (øverst til høyre).

Oppgave 4: Jeg tror ikke man kan anta noen relativ størrelse mellom klossene, men det er tydelig at størrelsene er like eller økende. Hvis hver vannrette linje med 3 bokser er i en slags likevekt, så ser vi at siste rad er lik andre rad, bare snudd opp-ned. Det følger derfor at siste boks må være den manglende boksen fra rad 2, snudd opp-ned. Dette tilsvarer svaret øverst til høyre. Hvis man blåser i rekkefølgen på klossene, og antar at rad 2 utleder at liten * 3 = stor, så kan man også argumentere for at svaret er øverst til venstre. [1+1] + [3+3+1+1] = [3+3+3+1].

Oppgave 5: Tydeligst mønster loddrett og i kolonne 2. Differansen mellom øverste figur (snudd opp-ned, men i samme posisjon) og midtre figur er lik den nederste figuren. Det krever litt å visualisere det i hodet, men tar man linje for linje så blir det riktig. Forsøkte å illustrere det med en figur, men bildet var fullt av JPG-artifacts, så det var ikke så rett-fram. I den midterste ruten plasserte jeg de over hverandre for sammenligningens skyld, men i resten la jeg de så og si oppå hverandre. Man ser i alle fall at svaret må inneholde en trekant nederst i høyre hjørne og ingen vannrett strek nederst til venstre. Dette tillater egentlig kun svaret nederst til høyre, og ignorerer samtidig spørsmålet om hva "linje" minus "stiplet linje" er.

▼ ... noen uker senere ... ▼
De testene der virker unødvendig kompleks som om noen har bevist gjort de vanskelig. Jeg tok Weis, en mer utdypende iq test, hos psykolog i forbindelse med adhd utredning i høst, og den var langt bedre enn dette her. Psykologen sa og at testen vi tok var mer omfattende en den mensa driver med.