Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2127
Jeg fikk en faktura fra ett vaskefirma (AS) som vasket min leilighet ifbm flytting, da jeg er uenig i fakturaen har jeg påklaget beløpet, men ikke fått noe svar.

I dag fikk jeg en "purring" på sms, om at kravet blir sendt til "Namsfogden for fravikelse"

Kan de i hele tatt gjøre dette? Det må da finnes noen retningslinjer her de må følge?



Kravet er foresten over 1 år gammelt, men vet ikke om det har noe å si?
Sakset fra politi.no:

Hva må til for at et krav skal kunne tvangsfullbyrdes?

Det må blant annet foreligge et tvangskraftig tvangsgrunnlag for kravet. Tvangsgrunnlaget må ikke være foreldet. Et tvangsgrunnlag kan for eksempel være en dom eller kjennelse, en bestemmelse i lov, et uimotsagt pengekrav eller en avtale hvor det fremgår at kravet kan inndrives uten søksmål, såkalt eksigibel avtale, for eksempel et gjeldsbrev eller en husleieavtale. For å få kravet tvangsfullbyrdet, må det fremmes en begjæring for namsmannen.

--

Jeg går ut i fra at saken har gått til inkasso tidligere og at du har varslet om at du ikke er enig i kravet? Normalt burde selskapet som utsteder kravet da ta saken videre til forliksråd. Jeg går ut i fra at det er en del detaljer du har utelatt her som gjør det vanskelig å hjelpe videre. Det du kan gjøre er å kontakte namsfodgen pr. telefon, så kan de garantert hjelpe deg videre.
Sålenge du er er uenig i kravet kan kravet ikke sendes til inkasso.
Men at du ikke er enig i kravet betyr ikke at du automatisk kan fraskrive deg ansvar og dermed unnlate å betale.
Rett instans for å avklare gyldigheten for kravet skal normalt være forliksrådet.

Namsmann kan kreve fravikelse av feks bolig men ikke i din sak. Så tror nok de som har rettet kravet mot deg har formulert seg litt klønete og kanskje på dårlig norsk.

Du må nok regne med å bli innkalt til forliksrådet i denne saken for det er nok forliksrådet de tenker på.
Og da MÅ du møte om du mener du har en god sak, unnlater du oppmøte taper du saken fordi det blir avsagt en uteblivelsesdom. I forliksrådet vil du jo få lagt frem saken til til en uhildet tredjepart slik at forliksrådet vil se på både dine argumenter og argumentene til din motpart så vil forliksrådet ta en vurdering og dersom de kommer frem til en konklusjon vil en av dere vinne saken. Vinner du får du medhold i dine synspunkter og slipper da å betale deler eller hele kravet går det andre vei og du taper må du betale ellers får du anmerkning.
Kravet er ikke for gammelt, men hvis du er uenig i kravet må det ihvertfall innom forliksrådet først. Send en melding tilbake om at

a) purringer og inkassovarsel skal sendes pr post
b) du bestrider fremdeles kravet, som du har sagt til dem før (har du det skriftlig?) og du møter dem gjerne i forliksrådet, hvis de ikke vil sende deg en korrigert faktura (på et beløp du er enig i)
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Sakset fra politi.no:

Hva må til for at et krav skal kunne tvangsfullbyrdes?

Det må blant annet foreligge et tvangskraftig tvangsgrunnlag for kravet. Tvangsgrunnlaget må ikke være foreldet. Et tvangsgrunnlag kan for eksempel være en dom eller kjennelse, en bestemmelse i lov, et uimotsagt pengekrav eller en avtale hvor det fremgår at kravet kan inndrives uten søksmål, såkalt eksigibel avtale, for eksempel et gjeldsbrev eller en husleieavtale. For å få kravet tvangsfullbyrdet, må det fremmes en begjæring for namsmannen.

--

Jeg går ut i fra at saken har gått til inkasso tidligere og at du har varslet om at du ikke er enig i kravet? Normalt burde selskapet som utsteder kravet da ta saken videre til forliksråd. Jeg går ut i fra at det er en del detaljer du har utelatt her som gjør det vanskelig å hjelpe videre. Det du kan gjøre er å kontakte namsfodgen pr. telefon, så kan de garantert hjelpe deg videre.
Vis hele sitatet...

Hei, net saken har ikke vært innom inkasso, det er det jeg synes er merkelig, det virker som en "trussel".
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Hei, net saken har ikke vært innom inkasso, det er det jeg synes er merkelig, det virker som en "trussel".
Vis hele sitatet...
Høres useriøst ut spør du meg.
Betyr det at du kun har fått en faktura, som du har gitt beskjed om at du ikke er enig i, og ikke hørt noe mer før nå?

Normalt skal du få faktura - purring/inkassovarsel - betalingsoppfordring. Selskapet kan selv velge hvor mange purringer de sender, men varsel om inkasso skal komme på papir per post, og det skal gå klart frem at det er et inkassovarsel. Når saken så går til inkassoselskapet kan man bestride kravet ovenfor inkassoselskapet, og neste steg vil da være forliksrådet.

For meg høres dette ekstremt merkelig ut. Ring selskapet, få klart frem at kravet er bestridt, og at du ikke har mottatt noen inkassovarsel, som du skulle ha fått på papir. Det skader deg ikke å møte i forliksrådet, og ta vare på dokumentasjon som f.eks. denne sms'en som du evt. kan legge frem for forliksrådet. At firmaet ikke har besvart din bestridelse, ventet et år, for så å sende deg en trussel på sms er kritikkverdig.

Merkelige greier..
Sitat av Nøytral Vis innlegg
Betyr det at du kun har fått en faktura, som du har gitt beskjed om at du ikke er enig i, og ikke hørt noe mer før nå?

Normalt skal du få faktura - purring/inkassovarsel - betalingsoppfordring. Selskapet kan selv velge hvor mange purringer de sender, men varsel om inkasso skal komme på papir per post, og det skal gå klart frem at det er et inkassovarsel. Når saken så går til inkassoselskapet kan man bestride kravet ovenfor inkassoselskapet, og neste steg vil da være forliksrådet.

For meg høres dette ekstremt merkelig ut. Ring selskapet, få klart frem at kravet er bestridt, og at du ikke har mottatt noen inkassovarsel, som du skulle ha fått på papir. Det skader deg ikke å møte i forliksrådet, og ta vare på dokumentasjon som f.eks. denne sms'en som du evt. kan legge frem for forliksrådet. At firmaet ikke har besvart din bestridelse, ventet et år, for så å sende deg en trussel på sms er kritikkverdig.

Merkelige greier..
Vis hele sitatet...
Jepp, har bare fått en faktura, som jeg glaket på, så har jeg ikke hørt noe mere.
Skriv et skriftlig brev/e-post til selskapet hvor du bestrider kravet og hvorfor du gjør det. Da vil du ha dokumentasjon på dette. Ta også vare på eventuelle tilbakemeldinger du måtte få. (Dette burde ha vært gjort tidligere, men bedre sent enn aldri) Alt dette kan hjelpe din situasjon i forliksrådet. Det at du har bestridet kravet tidligere og det har tatt rundt ett år før du hørte mer fra dem vil helt klart være til hjelp for deg videre i saken.
Tror nok avsender av kravet har missforstått saksgangen i slike krav.
Du har allerede informert selskapet at du har innsigelser mot kravet. Kravet i sin helhet kan da ikke kreves inn hverken via inkasso eller namsmann. Dere må først få avgjort tvisten i saken, altså må forliksrådet som jo er laveste instans først avgi sin dom i saken for fordringshaver kan gå videre med saken.

Heller ikke tvangsgrunnlag kan brukes i denne saken fordi du har innsigelser i kravet og det foreligger ingen kjennelse eller som i saken. Får du derfor beskjed fra namsmann om lønnstrekk eller at de vil selge bilen din må du bare sende skriftlig tilsvar innen fristen der du forklarer at du har innsigelser til kravet og det er fordringshaver gjort oppmerksom på. Legg ved dokumentasjon som kopi av det brevet du sendte vaskefirmaet om at du mente summen var feil.
Da vil saken starte i forliksrådet, kanskje blir dere enige der.
Tusen takk for god hjelp alle sammen! Da vet jeg hvordan jeg skal gå frem på beste måte
Forresten er det nye regler for privat inkasso som gjør at man ikke lenger trenger å gå via forliksrådet hvis man (kreditor) håndterer inkassosaken selv uten å involvere et inkassobyrå. Saken kan gå direkte til tvangsindriving dersom du ikke betaler inkassoen.

Regelen om at kravet ikke skal være omtvistet gjelder selvfølgelig uansett.