Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1267
Hei

Trenger å få laga/kjøpt en DC booster. Input spenning vil være mellom 12 og 24 volt, og output bør helst være melom 250-400 volt. Har søkt på google i flere timer nå, både på DIY og ferdiglagde omformere man kan kjøpe, men er bare fra utenlandske sider.

Er det noen som har erfaring fra dette, og/eller har tips til norske nettsider eller butikker som selger ferdiglagde omformere? Jeg fant en DIY på nettet som passet bra, men da måtte jeg kjøpe en del fra USA, noe jeg prøver å unngå (dyr frakt).
Mener du forsterker eller omformer? Har du et DC-signal på 12-24 V som skal forsterkes til et signal på 250-400 V og som kan drives av vanlig nettspenning, eller er det en strømkilde, slik at du skal gjøre med DC som man normalt gjør med en transformator for AC?
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Det beste ville egentlig vært noe som kunne gjort det som en trafo gjør for AC.

Forresten, ta en titt på denne. Ville ikke denne kretsen fungert til å lade opp en kondensator? Del A gjør om vekselstrømmen til likestrøm, og de to diodene i del B sørger for at kondensatoren ikke mister sin lagrede energi når spenningen går mot null inni mellom spenningstoppene.
La meg gjette, du vil ha strøm fra et (eller flere) bilbatterier og skal bruke dem til å drive noe som normalt går på nettspenning?

Har du noen krav til effekt i dette? Du kan få boostet volten, men vil ikke ha særlig ampere å gå på og dermed er det veldig begrenset hva slags utstyr du kan koble på.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
http://img197.imageshack.us/img197/3527/unlednx.jpg

Her er bildet, siden det visst ikke går ann å edite poster
Det jeg trenger er rett og slett noe som kan brukes til å lade opp kondensatorbanken min. Trenger ikke høy effekt, men høy spenning.
Sist endret av 1UP; 10. juni 2011 kl. 13:21.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Er det bare jeg som ser noe alvorlig galt med den tegningen? Ble litt usikker nå
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Hmmm... Hva da, nemizz? :P
Ser ikke noe feil, jeg.
Hva skal du med diodene (B) når du har dioder i likeretteren (A), og kondensatoren må tåle værtfall 380VDC når likeretter 230VAC.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
At kondensatoren må tåle så mye er jeg klar over. De ekstra diodene.... Vel, det tenkte jeg ikke over skikkelig. Ser det nå, de er jo totalt ubrukelige :P
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Sitat av 1UP Vis innlegg
Hmmm... Hva da, nemizz? :P
Ser ikke noe feil, jeg.
Vis hele sitatet...
Nei jeg syntes bare likeretteren så litt galen ut, men det er nok fordi jeg hadde fri igår
Del A i tegningen er en likeretter som gjør om AC til pulserende DC. Den gjør ikke DC om til AC, slik du sier. For å gjøre DC om til AC trenger du en oscillator. Deretter kan du kjøre AC inn på en trafo for så å likerette igjen. To andre alternativer er å lage en boost converter eller en charge pump.
Sist endret av Provo; 10. juni 2011 kl. 15:35.
Sitat av 1UP Vis innlegg
http://img197.imageshack.us/img197/3527/unlednx.jpg

Her er bildet, siden det visst ikke går ann å edite poster
Det jeg trenger er rett og slett noe som kan brukes til å lade opp kondensatorbanken min. Trenger ikke høy effekt, men høy spenning.
Vis hele sitatet...
Trinn B er helt unødvendig siden du her idensikt rettede dioder i trinn a, det eneste trin B gjør er å tape deg 1,4 volt
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Del A i tegningen er en likeretter som gjør om AC til pulserende DC. Den gjør ikke DC om til AC, slik du sier. For å gjøre DC om til AC trenger du en oscillator. Deretter kan du kjøre AC inn på en trafo for så å likerette igjen. To andre alternativer er å lage en boost converter eller en charge pump.
Vis hele sitatet...
Jeg sa aldri at den gjorde AC om til DC...? Jeg vet hva den gjør.
Burde kanskje spesifisert at den tegningen ikke hadde noe med DC boosteren jeg snakket om i første post.
Hva skal du egentlig ha??? Og hvorfor skli ut av sin egen tråd med kretstegninger som ikke hadde noe med saken å gjøre? Og hva er problemet med å handle fra utlandet?

Kan du greie deg med 12v DC -> 230 AC?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bi.../Vekselretter/
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Det går bra
Grunnen til at jeg tok opp likeretteren i denne tråden er fordi jeg følte at det hadde med OT å gjøre, skal ha en strømforsyning til kondensatorbanken min. Likeretteren gjør den jobben. Men jeg har løst saken, jeg går for likeretteren. Takk for alle svar!