Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilken distro anbefaler du?
Debian 40 32,52%
Arch 29 23,58%
Mandriva 6 4,88%
Fedora 14 11,38%
Kubuntu 32 26,02%
Jolicloud (har netbook) 2 1,63%
Stemmegivere: 123. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  44 4483
EDIT: Glemte å legge til et "Annet" alternativ.. Hvis du ikke anbefaler noen av disse over, ikke stem og skriv et innlegg
EDIT 2: Mente Notebook, ikke netbook..

Heisann!

Etter en pause fra Linux, er jeg veldig fristet til å installere det igjen.
Jeg har hatt Ubuntu, Mint og Suse.

Disse var gode, men nå vil jeg prøve noe nytt.

Gjerne noe som skiller seg ut fra resten.

Har et øye på Debian, og vil garantert prøve det ut senere.

Hvilken distro vil du anbefale meg?
Skriv gjerne noe om hvorfor, og hvordan distroen er, og hvorfor du anbefaler akkurat den.

Takker for svar!
Sist endret av onClipEvent; 5. oktober 2010 kl. 23:25.
I stedet for å nevne et par populære distroer burde du prøve å kategorisere distroene på en omspennende og oversiktlig måte. Ihvertfall hvis du vill noen vei med denne tråden.
I reject your distrubutions and substitute them with my own!

HP-UX 11iv3 eventuelt RHEL6 som er rett rundt hjørnet.
super OS (tidligere superubuntu) versjon 10.4.1 ubuntu med litt ekstra. dvd går fint ann å spille av, skype og amsn er inkludert, flash er ferdiginsallert i firefox og chrome. alle codecs er i boks og masse andre småting som sparer deg en del tid når du skal installere apps.

noen bugs er fixet men er fortsatt preget av å være en nyere ubuntu distro
Liker Ubuntu best som "hoved-PC", da den er ekstremt godt dokumentert, noe som er ett stort pluss for en nybegynner som meg, men bruker også Xubuntu på en noe dårligere PC, ser frem til LinuxMCE - som ikke er en egen distro men heller en haug med programmer og scripts som installeres over Kubuntu, BackTrack er vel eneste reelle valget for penetration testing osv...

Vanskelig å velge en favoritt blant alle juvelene.

Super OS hørtes forresten veldig bra ut, installere enkelte ting hundreogørten ganger kan bli slitsomt i lengden.
Linux mint all the way!
selv om jeg ikke får til flash player (youtube osv) i google chrome. Noen som vet hvordan dette funker i 64 bit?
Står at det allerede er installert når jeg skal installere, men flash player vil ikke funke.
Sitat av oamo91 Vis innlegg
Linux mint all the way!
selv om jeg ikke får til flash player (youtube osv) i google chrome. Noen som vet hvordan dette funker i 64 bit?
Står at det allerede er installert når jeg skal installere, men flash player vil ikke funke.
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke husker totalt feil ble 64bits flash player trukket tilbake ifra adobe, men relansert som beta.. søk litt på google..
Crunchbang!

Ikke noe dill, ikke noe dall, bare det du trenger.
Sitat av Zalox Vis innlegg
Crunchbang!

Ikke noe dill, ikke noe dall, bare det du trenger.
Vis hele sitatet...
yes, for de som vil ha brukervennligheten til ubuntu pakket inn i lightweight programvare er denne distroen perfekt. det var denne distroen som fikk meg interessert i arch..
Sitat av oamo91 Vis innlegg
Linux mint all the way!
selv om jeg ikke får til flash player (youtube osv) i google chrome. Noen som vet hvordan dette funker i 64 bit?
Står at det allerede er installert når jeg skal installere, men flash player vil ikke funke.
Vis hele sitatet...
Prøv Gnash.
Til alle dere Ubuntu/Mint elskere? Er dere ikke drit lei av all "reklamen" som medølger varemerket? Syntes disse distroene er like kommers som alt annet, og dermed mister sjarmen linux skal ha.

En annen god grunn til at jeg selv benytter meg av Linux (på en annen partisjon...) er ikke denne brukervenneligheten Ubuntu tilbyr, det har man windows til, men muligheten til å ha et helt fritt valg i forhånd til programvare.
Det å slippe unna utallige tjeneste of programmer som medfølger OS-er er en drøm. Mye bedre å velge ut en håndfull selv, tilpasset DITT bruk. Og ikke bruket til 1000000000 andre.

Selv har jeg sansen for Debian. Det som ledet meg mest mot denne distroen var "poolen" og pakkebehandleren, aptitude. Man har også muligheten til å gå for "Lenny" som er en stabil versjon av Debian.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Prognisse: Windows, brukervennlig? :-P

Jeg synes Ubuntu er fantastisk både på desktop og server pga. stabiliteten som tilbys, all programvaren som ligger i repoet, og ikke minst pga. Cannonical som har drevet Ubuntu fra å være en utdatert greie basert på Debian til å være en funksjonell, moderne og svært brukervennlig linuxdistro med sine egne programvarerepos og tusenvis av brukere.

Slik jeg ser det finnes det ingen konkurrenter til Ubuntu. Fedora er veldig bra som desktop, men ikke noe å satse på som server pga. de alt for nye pakkene. OpenSuse er kronglete og rart, og blir stort sett bare brukt av slashdot. Mandriva hadde sin storhetstid for 9 år siden. Distroer som Arch og Gentoo er kjempegøy å leke med, og veldig lærerike, men hverken brukervennlig eller videre stabile løsninger (serverdrift utgår). Debian er eldgammelt.

Personlig foretrekker jeg Fedora på desktop, men den beste all-around distroen er i mine utvilsomt Ubuntu. A+++!
Foretrekker Ubuntu framfor Kubuntu.
KDE har blitt for rotete...

Ubuntu foretrekker jeg fordi man får kraften og stabiliteten til Debian, blandet med ekstremt enkelt oppsett
Sitat av Tias Vis innlegg
OpenSuse er kronglete og rart, og blir stort sett bare brukt av slashdot
Vis hele sitatet...
... made my day


Er enig i at ubuntu er best all-around, men desktopversjonen syns jeg begynner å bli farlig bloated!

Samtidig syns jeg det er en del features aktivert by default som ikke burde vært det, som f.eks kryptering av home-folders på ubuntu server.

Jeg visste ikke at dette var aktivert, og smalt inn alle 17,000 mp3 filer inn i en mp3 mappe i hjemmekatalogen, og delte det med samba.. Akkurat det har kommet tilbake og bitt meg i rævva tusen ganger, da ubuntu ofte finner ut at det er best å låse hele dritten, og dermed vil man ikke få tilgang til samba-sharet med mindre man enten er logget inn via SSH samtidig, eller man går inn manuelt og åpner via en kommando... utrollig tungvindt!
Sitat av Tias Vis innlegg
Prognisse: Windows, brukervennlig? :-P

Jeg synes Ubuntu er fantastisk både på desktop og server pga. stabiliteten som tilbys, all programvaren som ligger i repoet, og ikke minst pga. Cannonical som har drevet Ubuntu fra å være en utdatert greie basert på Debian til å være en funksjonell, moderne og svært brukervennlig linuxdistro med sine egne programvarerepos og tusenvis av brukere.

Slik jeg ser det finnes det ingen konkurrenter til Ubuntu. Fedora er veldig bra som desktop, men ikke noe å satse på som server pga. de alt for nye pakkene. OpenSuse er kronglete og rart, og blir stort sett bare brukt av slashdot. Mandriva hadde sin storhetstid for 9 år siden. Distroer som Arch og Gentoo er kjempegøy å leke med, og veldig lærerike, men hverken brukervennlig eller videre stabile løsninger (serverdrift utgår). Debian er eldgammelt.

Personlig foretrekker jeg Fedora på desktop, men den beste all-around distroen er i mine utvilsomt Ubuntu. A+++!
Vis hele sitatet...
Ja, windows er svært brukervennelig. Å si noe annet blir bare svada..
Et godt eksempel på dette er f.eks java. Veldig mange som bruker Linux, som nybegynnere, sliter _litt med å installere java. Si meg, når fikk du problemer med å installere Java under Windows?

Kan du påpeke hva som er så forbanna bra med ubuntu? At det funker out-of-the-box? Det er jo en fin distro, med nok av pakker å benytte seg av. Men selv mener jeg at det har blitt en stor reklame rundt hele greia (ubuntu). Noe Linux/Unix ikke skal reprensentere. Er som et kapitalist-reklame-helvette. De markedsfører seg jo seg selv med "bennern'". Folk som benytter seg av linux vil ha noe å jobbe med. De vil velge pakkene sine selv, og sette opp et eget OS, uten at det skal stå UBUNTU i hvert eneste hjørne.

Får understreke at det er JÆVLIG bloated.
...Ja, jeg er litt sint om dagen. Men jeg lar ikke faenskap som ubuntu stå i veien for det.
Sist endret av Prognisse; 8. oktober 2010 kl. 02:57.
Arch. Du har full frihet og lærer masse.

Om du velger det anbefaler jeg sterkt å ha en annen maskin tilgjengelig til wiki'ing

Selv holder jeg meg til Ubuntu. Enkelt og greit.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Ja, windows er svært brukervennelig. Å si noe annet blir bare svada..
Vis hele sitatet...
Smak og behag. Personlig mener jeg det finnes mer brukervenlige OS..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Ja, windows er svært brukervennelig. Å si noe annet blir bare svada..
Et godt eksempel på dette er f.eks java. Veldig mange som bruker Linux, som nybegynnere, sliter _litt med å installere java. Si meg, når fikk du problemer med å installere Java under Windows?

Kan du påpeke hva som er så forbanna bra med ubuntu? At det funker out-of-the-box? Det er jo en fin distro, med nok av pakker å benytte seg av. Men selv mener jeg at det har blitt en stor reklame rundt hele greia (ubuntu). Noe Linux/Unix ikke skal reprensentere. Er som et kapitalist-reklame-helvette. De markedsfører seg jo seg selv med "bennern'". Folk som benytter seg av linux vil ha noe å jobbe med. De vil velge pakkene sine selv, og sette opp et eget OS, uten at det skal stå UBUNTU i hvert eneste hjørne.

Får understreke at det er JÆVLIG bloated.
...Ja, jeg er litt sint om dagen. Men jeg lar ikke faenskap som ubuntu stå i veien for det.
Vis hele sitatet...
Å innstalere programvare i Windows er veldig kronglete. Man har ingen sentralisert pakkerepository, og det gjør det vanskelig å finne god og stabil programvare hvis man ikke på forhånd vet hva man skal se etter. I tillegg driver Windows hele tiden og maser på brukeren om han eller hun faktisk vil gjøre X eller Y, noe som jeg i alle fall oppfatter som veldig fiendtlig og skremmende.

Ubuntu funker out-of-the-box, ja. I tillegg kan du nesten være sikker på at det å installere ny programvare eller oppgradere til en nyere versjon av kjernen ikke vil brekke systemet ditt. Det er ikke nødvendigvis tilfelle i andre distroer.

Ang. markedsføringen så skjønner jeg ikke hvilken relevans det har. Personlig har jeg aldri blitt eksponert for Ubuntu-reklame, men jeg har ikke TV, og jeg går sjelden på kino, så må ærlig talt innrømme at jeg ikke helt vet hva slags reklame folk blir utsatt for nå til dags. Men at du ikke liker Ubuntu fordi det markedsføres fremstår bare som fremmed og rart for meg. Kapitalisme er da ikke uforenelig med fri programvare. Jeg jobber selv med å utvikle fri programvare for et selskap som selger spesialtilpassede løsninger for betalende brukere. Gjør det programvaren vår dårligere enn hvis vi bare hadde gitt den bort? Majoriteten av bidragene til Linux kjernen er i dag drevet fram av kommersielle aktører, utviklet av lønnede utviklere i en A4-jobb i selskaper som f.eks. Intel. Er det negativt for kjernens del?

I tillegg tror jeg ikke du bastant kan hevde hva folk som benytter seg av Linux vil ha. Hvis du vil ha full kontroll over systemet ditt så står du naturligvis fritt til å f.eks. legge inn Linux From Scratch, eller kanskje Gentoo hvis du kan akseptere litt mindre kontroll og litt mer automatisering, men disse løsningene er strengt tatt brukt av en liten minoritet - ikke majoriteten.
jeg personlig liker gentoo best. etter som at en må kompilere den under installen. Noe jeg lærte mye av og gjøre. å per dags dato så er den enda stabil og go. så vis du ønsker og lære mer linux så går enn gjerne for det.
Sitat av Tias Vis innlegg
Å innstalere programvare i Windows er veldig kronglete. Man har ingen sentralisert pakkerepository, og det gjør det vanskelig å finne god og stabil programvare hvis man ikke på forhånd vet hva man skal se etter. I tillegg driver Windows hele tiden og maser på brukeren om han eller hun faktisk vil gjøre X eller Y, noe som jeg i alle fall oppfatter som veldig fiendtlig og skremmende.

Ubuntu funker out-of-the-box, ja. I tillegg kan du nesten være sikker på at det å installere ny programvare eller oppgradere til en nyere versjon av kjernen ikke vil brekke systemet ditt. Det er ikke nødvendigvis tilfelle i andre distroer.

Ang. markedsføringen så skjønner jeg ikke hvilken relevans det har. Personlig har jeg aldri blitt eksponert for Ubuntu-reklame, men jeg har ikke TV, og jeg går sjelden på kino, så må ærlig talt innrømme at jeg ikke helt vet hva slags reklame folk blir utsatt for nå til dags. Men at du ikke liker Ubuntu fordi det markedsføres fremstår bare som fremmed og rart for meg. Kapitalisme er da ikke uforenelig med fri programvare. Jeg jobber selv med å utvikle fri programvare for et selskap som selger spesialtilpassede løsninger for betalende brukere. Gjør det programvaren vår dårligere enn hvis vi bare hadde gitt den bort? Majoriteten av bidragene til Linux kjernen er i dag drevet fram av kommersielle aktører, utviklet av lønnede utviklere i en A4-jobb i selskaper som f.eks. Intel. Er det negativt for kjernens del?

I tillegg tror jeg ikke du bastant kan hevde hva folk som benytter seg av Linux vil ha. Hvis du vil ha full kontroll over systemet ditt så står du naturligvis fritt til å f.eks. legge inn Linux From Scratch, eller kanskje Gentoo hvis du kan akseptere litt mindre kontroll og litt mer automatisering, men disse løsningene er strengt tatt brukt av en liten minoritet - ikke majoriteten.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forstår at smaken er som baken; delt på to. Det er jo såklart bra at prosjektet er så omfattende som det er.
Du sier du aldri har sett eller hørt noe til reklamen, det kan vel ikke være sant? Så sant det dukker opp en ny versjon eller lignende floreres hele nettet med "reklamer" om hvor bra ubuntu er.

Når det kommer til Ubuntu: Fuck you mainstream.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Nei, jeg forstår at smaken er som baken; delt på to. Det er jo såklart bra at prosjektet er så omfattende som det er.
Du sier du aldri har sett eller hørt noe til reklamen, det kan vel ikke være sant? Så sant det dukker opp en ny versjon eller lignende floreres hele nettet med "reklamer" om hvor bra ubuntu er.

Når det kommer til Ubuntu: Fuck you mainstream.
Vis hele sitatet...
Jeg må innrømme at jeg skjønner hva du mener med at Ubuntu er overalt. jeg blir ganske irritert når jeg velger stumble:Linux og det kommer side på side med "10 ways to do n00b stuff in ubuntu" eller "100 programs to install after a fresh ubuntu install" og "how to be a complete fanboi tool, the ubuntu edition" og aldri noe som er relevant for meg som hakket mer avansert bruker...

...MEN! Dette kan du ikke si er ubuntu sin feil. Det hele er en bieffekt av at ubuntu har blitt så sinnsvakt populær blandt mindre pc-kyndige, samt hele hypen rundt blogger og top 10 lister...

Å si fuck you mainstream er i mine øyne like ille som å kun følge mainstream. At du misliker noe kun på grunnlag av at andre liker det viser ikke akkurat din mest reflekterte side...
Grunnen til at jeg ikke liker de fleste "populære" distribusjoner er at de kommer med altfor mye software inkludert i en minimal installasjon.

Greit med Arch o.l. som har en ordentlig bare-install.

Arch er forøbrig stabilt nok til ikke-kritiske servere.
Til annet er RHEL og CentOS OK.
Selv trur jeg det så absolutt er Ubuntu's intensjon å skape så mye omtale. De fikk jo ihvertfall verden til å åpne øynene for Linux, og det er jo bra. Ikke misforstå meg, da jeg mener gratis programvare er et meget godt prosjekt.

Jeg misliker det ikke pga andre liker det. Jeg misliker det pga ALLE liker det. Og de liker det kun pga ALLE liker det. Forbanner meg over mainstream for tiden!
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Selv trur jeg det så absolutt er Ubuntu's intensjon å skape så mye omtale. De fikk jo ihvertfall verden til å åpne øynene for Linux, og det er jo bra. Ikke misforstå meg, da jeg mener gratis programvare er et meget godt prosjekt.
Vis hele sitatet...
joda, canonical har sikkert ikke jobber imot omtalen, men det er fortsatt ikke noe å hate distroen for, det er jo ikke canonical sin skyld at distroen er populær, det faller jo på at "produktet" er bra.

Sitat av Prognisse Vis innlegg
Jeg misliker det ikke pga andre liker det. Jeg misliker det pga ALLE liker det. Og de liker det kun pga ALLE liker det. Forbanner meg over mainstream for tiden!
Vis hele sitatet...
Vel, for det første vil jeg si det er en ganske barnslig holdning. For det andre er jeg ikke enig i at alle liker det fordi "alle liker det", men heller fordi det faktisk er en bra distro, som fungerer for veldig mange.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Server: Debian
Vanlig PC OS: Ubuntu
Skal du ha en desktop PC, og ikke har så mye erfaring med linux, så er Ubuntu ett soleklart første valg.

Men synes det blir for mye pakker ferdig instalert. Alt for mye som følger med. Så man ender opp med og måtte avinstalere en haug med pakker.

Debian er min nr1. kun pga pakkesystemet. Aptitude er det beste pakkesystemet uansett OS. Det kan ingen si noe i mot.

Ellers så bruker jeg Slackware og Gentoo. Dette mest pga 100% stabilitet.
Jeg vil si at jeg har ganske så god erfaring med linux.

Har prøvd Ubuntu, Mint og Suse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg begynte selv på Debian, (Noe jeg ikke vil anbefale) og så gikk jeg over til Ubuntu, men jeg gikk fort lei. Jeg synes mye av sjarmen i Linux er akkurat det at du må gjøre mye selv, og at du har 100% kontroll, men jeg syntes jeg mistet litt av det når jeg brukte Ubuntu. Gikk så over til Linux Mint som jeg brukte i rundt en uke før jeg byttet til Arch linux. Jeg er veldig fornøyd med Arch så langt, og anbefaler det på det sterkeste!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Arch Linux. Trenger ikke si mer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av fetter Vis innlegg
yes, for de som vil ha brukervennligheten til ubuntu pakket inn i lightweight programvare er denne distroen perfekt. det var denne distroen som fikk meg interessert i arch..
Vis hele sitatet...
Har faktisk aldri hørt om det før, har du lyst til å slenge opp litt mer kunnskap om det? Hørtes interessant ut? Tenkte kanskje mobil server eller å kjøre på billige kina mobiler/pader.. Hva tenker du om dette?

Er det noe ala easypeasy ?

Edit: Med mobil server mener jeg en liten drittpc som kan hives bak i sekken og settes opp hvor som helst i verden og brukes som proxy ++ Aller beste hadde vært en mobil da.. eller pda e

Apropos det, noen som vet om det er mulig å få ethernet til micro-usb? Jeg vet det er mulig å få fra vanlig usb til lan(De selger jeg faktisk! Hehe) Men ikke sett noe til micro-usb?
Sitat av Belte Vis innlegg
Har faktisk aldri hørt om det før, har du lyst til å slenge opp litt mer kunnskap om det? Hørtes interessant ut? Tenkte kanskje mobil server eller å kjøre på billige kina mobiler/pader.. Hva tenker du om dette?

Er det noe ala easypeasy ?

Edit: Med mobil server mener jeg en liten drittpc som kan hives bak i sekken og settes opp hvor som helst i verden og brukes som proxy ++ Aller beste hadde vært en mobil da.. eller pda e
Vis hele sitatet...
CB er ikke så veldig hokus pokus egentlig, bare en Ubuntu-distro med openbox WM og en del ressurskrevende programmer og innstillinger fjernet.

Sikkert helt perfekt til en liten mobil GUI-server. Skjønner ikke helt hva du skal med en slik minidings, men..
Slackware.
Full kontroll, sikkert, og stabilt.
Jeg liker aptosid best. Den er basert på debian sid, og bortsett fra småproblemer er den helt fantastisk. Man kan enkelt lage usb-pinner med både 32 og 64 bit. Kjempelett installasjon, og den er nyere enn debian og ikke like bloated som Ubuntu.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg liker aptosid best. Den er basert på debian sid, og bortsett fra småproblemer er den helt fantastisk. Man kan enkelt lage usb-pinner med både 32 og 64 bit. Kjempelett installasjon, og den er nyere enn debian og ikke like bloated som Ubuntu.
Vis hele sitatet...
Å lage usb penner er kjempelett til "alle" versjoner med unetbootin.. Legger ved link viss du ikke har vært borte i det: http://unetbootin.sourceforge.net/

Det lager oppstartsflashdisk samtidig som det laster ned programvaren for deg Kjempefint program for deg som vil prøve litt forskjellig uten å lete!
Arch ! Ettersom det er den jeg har lært mest av ved å bruke
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noe uten om det vanlige, begge fungerer meget bra
1. Calculate basert på Gentoo 2. Zenwalk basert på Slackware.
En kjempe media server VortexBox basert på Fedora(fungerer bra som filserver og.)
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
bruker ubuntu på servern/routern/SAN, men kommer til og gå over til pfsens når jeg har tid xD ubuntu var langt fra optimalt til mitt formål

ellers bruker jeg ubuntu på laptopen, og er storfornøyd med det, (når jeg er på skolen/ skriver dukumeneter) vurdere og prøve ut mint
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
bruker ubuntu på servern/routern/SAN, men kommer til og gå over til pfsens når jeg har tid xD ubuntu var langt fra optimalt til mitt formål

ellers bruker jeg ubuntu på laptopen, og er storfornøyd med det, (når jeg er på skolen/ skriver dukumeneter) vurdere og prøve ut mint
Vis hele sitatet...
SAN? Kjører du iSCSI eller FC ut fra boksen?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
SAN? Kjører du iSCSI eller FC ut fra boksen?
Vis hele sitatet...
vil lerte på(forige uke) at SAN var det som normale folk kaldte NAS. men at du kjører den opp som en normal hdd over nettverket. og filene vil bli vist som om de ligger fysisk på maskinen.

NAS derimot er en backup/ en filplassering som vises som den ligger på netverket, ikke fysisk på maskinen.

jeg kan sende link til en powerpoint som pm hvis du er interreser i og se hva vi lerte forige onsdag

Edit: og hvis du lurte så er det faktisk scsi disk på servern, men da kun til os
Sist endret av Frufsa; 6. desember 2011 kl. 21:26.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
vil lerte på(forige uke) at SAN var det som normale folk kaldte NAS. men at du kjører den opp som en normal hdd over nettverket. og filene vil bli vist som om de ligger fysisk på maskinen.

NAS derimot er en backup/ en filplassering som vises som den ligger på netverket, ikke fysisk på maskinen.

jeg kan sende link til en powerpoint som pm hvis du er interreser i og se hva vi lerte forige onsdag

Edit: og hvis du lurte så er det faktisk scsi disk på servern, men da kun til os
Vis hele sitatet...
Isåfall burde de du går i lære hos få seg en kuk i rektum, for de har absolutt ingen peiling på lagringsterminologi.

Og at det er SCSI-disk på serveren er irrelevant.
Sist endret av AtXbYeA; 6. desember 2011 kl. 21:27.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Isåfall burde de du går i lære hos få seg en kuk i rektum, for de har absolutt ingen peiling på lagringsterminologi.

Og at det er SCSI-disk på serveren er irrelevant.
Vis hele sitatet...
skal hilse og si det til lærern i morra
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
skal hilse og si det til lærern i morra
Vis hele sitatet...
Da kan du fortelle ham samtidig at SAN er et begrep som omhandler enheter som er på et adskilt lagringsnettverk (hence storage area network) som kun transporterer data til og fra disksystemer.

Og når man snakker om disksystemer i SAN snakker man om blokkaksess-enheter, gjerne storage arrays slik at serverne får tilgang til blokknivå \ rådisk kontra et filsystem.

NAS er fattigmannsSAN og betyr at det ligger et filsystem mellom server og lagring, enten på toppen eller foran, mao deles det ut f.eks SMB eller NFS filsystemer fra et lagringsystem som kalles et NAS, dette NASet er ofte på samme logiske nettverkssegment (siden det i 99.999% av tilfeller går over ethernet) som serverne er på.


In laymans terms :

NAS == SMB(CIFS) \ NFS \ mm filsystem som er delt ut fra en server \ ferdig boks, eksempler er QNAP (uten iSCSI) eller at du deler en mappe i windows.

SAN == FC eller iSCSI-tilkoblede enheter som lever på et separat kablet nettverk, eksempler er HP P6500 \ HP Lefthand P4800 \ HP P2000 men ombefatter også interimenheter som f.eks SAN-switcher (brocade \ cisco f.eks) og eventuelle overganger fra FC -> iSCSI konnektivitet.
Sist endret av AtXbYeA; 6. desember 2011 kl. 21:35.
Crunch Bang er min favoritt på linuxfronten. Det er i mine øyne den sexy lillesøsteren til Ubuntu. Oppfatter distoren som enklere og renere. Genialt enkel distro. Da jeg ikke drifter servere eller har noe ønske om å bli en linux-h4XX0r er denne akkurat det jeg trenger. Jeg bruker min PC mest til programmering, random nettsurfing, filmvisning og musikkavspiller så trenger ikke en milliard pakker og styr og stell opp i mente. Jeg er heller ikke videre interessert i å fikse masse skit selv, som å skrive driver til touchpad'en eller lignende..

Jeg har brukt de siste 3-4årene på å prøve ut diverse distroer og har høvlet igjennom de fleste for å finne en jeg syntes var fin; det viste seg å være Crunch Bang.

Har også Ubuntu installert på de fleste PC'ene mine da det er et fantastiskt OS i skolesammenheng. Ubuntu takler det meste skolen/lærere føler de skal dytte på meg og derfor er dette favoritt distro #2.
Arch på det meste... begynt å små leke med Debian som erstatter på servere.