Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 18192
Satt på dass og tenkte litt; Hvorfor har vi ikke reist i tid enda? Vi skulle jo visst hvordan for lengst, noen hadde sikkert reist tilbake i tid og sagt hvordan, eh? ..heywait..! Hvis noen hadde reist tilbake til f.eks. Einstein (et sannsynlig tidsreisemål); Ville ikke mannen sagt noe om å ha møtt en tidsreisende? Ingen hittil har rapporter om å ha møtt en tidsreisende, altså har ingen forover i tid reist tilbake til "Informasjonens tidsalder"

Sådet.. Tanker, folks?
Sist endret av excubated; 26. desember 2008 kl. 18:22.
Jeg tror at dersom man lager tidsmaskiner i fremtiden, blir det forbudt å reise til fortiden.
Av sikkerhetsmessige grunner.
("satt på dass"- hehee)
Har tenkte nogenlunde i samme bane selv. Det er jo uendelig mange slike paradokser. Men en mulig forklaring er multiuniverser, slik at en reiser frem og tilbake i et alternativt univers for å si det enkelt.
Turbolego: Det er også forbudt å kjøre bil i fylla. Eller å release statshemmeligheter.

sumoivar: Det må da utgjøre en enorm belastning på skaperens maskineri? Ett univers bør være nok
Sist endret av excubated; 26. desember 2008 kl. 18:29.
Noe jeg har tenkt på er at hvis at noen skal kunne reise i tid så må alt være bestemt ,
og hvis noen i fram tiden har/skal reise i tid så må jo noen ha lagt merke til at de har komt her en gang,
men jeg tror nok at de hadde vært litt forsiktige isåfall,

Noe anet kan være at de vil bli dannet en paralell i forholdt til den tiden vi lever i ,
Sånn at hvis noen reiser fram eller i tilbake i tid vi de bli dannet en annen parallel tid med den tiden vi lever i
:/ dårlig forklart , hvis noen i dehele tatt forstår hva jeg snakker om da
Sitat av excubated Vis innlegg
sumoivar: Det må da utgjøre en enorm belastning på skaperens maskineri? Ett univers bør være nok
Vis hele sitatet...
Kan du godt si. Men nå snakkes det en del om akkurat dette - en uendelig rekke parallelle universer, uten at jeg helt klarer å graspe det selv da. Men du har vel sett "back to the future"? Der blir dette forklart ganske greit, i en av filmene iallefall

Syns forresten du bør opprette en blogg, eller en spalte av noe slag, hvor du ukentlig kommer med nye innslag fra denne dass-funderinga di.. kunne blitt noe!

iskaffe: http://www.youtube.com/watch?v=grvah...e=channel_page Fin snutt om parallelle universer. En finner det på youtube
Sist endret av sumoivar; 26. desember 2008 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Noe jeg har tenkt på er at hvis at noen skal kunne reise i tid så må alt være bestemt ,
og hvis noen i fram tiden har/skal reise i tid så må jo noen ha lagt merke til at de har komt her en gang,
men jeg tror nok at de hadde vært litt forsiktige isåfall,

Noe anet kan være at de vil bli dannet en paralell i forholdt til den tiden vi lever i ,
Sånn at hvis noen reiser fram eller i tilbake i tid vi de bli dannet en annen parallel tid med den tiden vi lever i
:/ dårlig forklart , hvis noen i dehele tatt forstår hva jeg snakker om da
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det samme som er skrevet tidligere i tråden, bare med litt dårligere staving.

For øvrig heter det "Det", ikke "de". Du skriver konsekvent feil og det gjør postene dine enda mer uforståelige enn de allerede er.
Sitat av excubated
Satt på dass og tenkte litt; Hvorfor har vi ikke reist i tid enda? Vi skulle jo visst hvordan for lengst, noen hadde sikkert reist tilbake i tid og sagt hvordan, eh? ..heywait..! Hvis noen hadde reist tilbake til f.eks. Einstein (et sannsynlig tidsreisemål); Ville ikke mannen sagt noe om å ha møtt en tidsreisende? Ingen hittil har rapporter om å ha møtt en tidsreisende, altså har ingen forover i tid reist tilbake til "Informasjonens tidsalder"

Sådet.. Tanker, folks?
Vis hele sitatet...

Dette fikk meg faktisk til å tenke på Jules Verne av en eller annen grunn...

Sitat av Wikipedia
Jules-Gabriel Verne (født 8. februar 1828 i Nantes i Frankrike, død 24. mars 1905 i Amiens) var en fransk forfatter. Han var kjent for å skrive om reiser i verdensrommet, i luften og under vann lenge før slikt var mulig.
Vis hele sitatet...
Hva om teorien med parallelle univers stemmer; kan man reise mellom de parallelle universene..?
Når det er snakk om tidsreiser tilbake i tid kommer man alltid tilbake til det ultimate paradokse; Hvis man endrer fortiden vil man også endre fremtiden.

Se for deg at du bestemmer å reise tilbake i tid og drepe din bestefar FØR din far ble født. I det øyeblikket du dreper han, opphører du å eksistere, men da vil jo ikke bestefaren din dø for han kan jo ikke bli drept av noe som ikke eksisterer?

Et annet scenario ville jo vært om du skulle rette opp i en feil du selv hadde gjort en gang, si du sa noe dritt til kjæresten din som førte til unødvendig mye bry. Du reiser tilbake til rett før dette skjedde, og for sikkerhets skyld får du en random person på gata til å si til den fortidige deg at "du" ikke må si det du skal si. La oss se for oss hva som skjer om du lykkes; din fortidige deg vil ikke oppleve denne hendelsen og vil ikke ha noe motiv for å reise tilbake i tid for å hindre det - noe som igjen fører til at DU ikke reiser tilbake i tid, for da vil jo din fortidige deg være deg i nåtid. Og alt dette fører til at tidsreisen ikke vil finnes sted.
Sitat av excubated Vis innlegg
Hvis noen hadde reist tilbake til f.eks. Einstein (et sannsynlig tidsreisemål); Ville ikke mannen sagt noe om å ha møtt en tidsreisende? Ingen hittil har rapporter om å ha møtt en tidsreisende, altså har ingen forover i tid reist tilbake til "Informasjonens tidsalder"
Vis hele sitatet...
For deg er kanskje Einstein en viktig person å besøke hvis du noen gang skulle lage en tidsmaskin, men i fremtiden kan det hende folk ser litt annerledes på det. Har faktisk selv blitt besøk av tidsreisende en gang i blandt, trivelige folk, selv om tentaklene er en smule overdrivende.
Sitat av Thomas_taz Vis innlegg

Et annet scenario ville jo vært om du skulle rette opp i en feil du selv hadde gjort en gang, si du sa noe dritt til kjæresten din som førte til unødvendig mye bry. Du reiser tilbake til rett før dette skjedde, og for sikkerhets skyld får du en random person på gata til å si til den fortidige deg at "du" ikke må si det du skal si. La oss se for oss hva som skjer om du lykkes; din fortidige deg vil ikke oppleve denne hendelsen og vil ikke ha noe motiv for å reise tilbake i tid for å hindre det - noe som igjen fører til at DU ikke reiser tilbake i tid, for da vil jo din fortidige deg være deg i nåtid. Og alt dette fører til at tidsreisen ikke vil finnes sted.
Vis hele sitatet...
Men da kan man jo diskutere om hvorvidt vi faktisk har muligheten til å reise i tid, men at vi ikke vet om det (basert på det du skrev).
Nei jeg tror ikke vi kan reise i en menneskeskapt teori. Tid er bare en teori vi mennesker har. Det fantes ikke tid før mennesker oppfant det. Det bare fantes.

Hvis det var mulig å rekonstruere ødelagte og endrede atomer. For så og gjøre dette med ALLE atomer som har endret seg siden da du vil reise tilbake til. Dette forutsatt at du finner ut hvordan de skal settes i sammen. Som man kan se kan dette bli en utfordring.

Parallelle universer som har utviklet seg helt likt som oss(dersom de finnes) kan skje. Men da må hele kaosteorien på dør. For det vil si at alt er forutbestemt uten at vi kan påvirke hendelsene. Jeg tror en virituell gjenskapning av fortiden/fremtiden er det nermeste vi kommer.
http://www.tenthdimension.com/medialinks.php Om du reiser tilbake i tid og forårsaker endringer. Vil ikke disse endringene være i det universet du opprinnelig reiste fra, men i et parallelt univers som grener av fra det du foretar endringer i. For alle dine valg(handlinger) alle tilfeldigheter og andres handlinger grener et (eller flere) alternativt univers ut fra det universet handlingen eller tilfeldigheten tar plass i. Dette skaper mange paradoks, men det er dette jeg tror på. Med andre ord vill du ikke reise i "tid" i den forstand, men til parallelle univers.
Mener jeg leste en plass at man kan kun reise fremover i tid. Altså, hvis vi nå lager en tidsmaskin, så kan vi kun bruke den til å reise fram i tid eller de i fremtiden kan kun reise tilbake til den tiden maskinen ble laget.
Så hvis vi lager en tidsmaskin, kan vi kun reise tilbake til det tidspunktet den ble laget og ikke lengre bak i tid.

Eller er jeg helt på jordet nå?
Sitat av Al-Coholic Vis innlegg
http://www.tenthdimension.com/medialinks.php Om du reiser tilbake i tid og forårsaker endringer. Vil ikke disse endringene være i det universet du opprinnelig reiste fra, men i et parallelt univers som grener av fra det du foretar endringer i. For alle dine valg(handlinger) alle tilfeldigheter og andres handlinger grener et (eller flere) alternativt univers ut fra det universet handlingen eller tilfeldigheten tar plass i. Dette skaper mange paradoks, men det er dette jeg tror på. Med andre ord vill du ikke reise i "tid" i den forstand, men til parallelle univers.
Vis hele sitatet...
dette er kun én av mange teorier/hypoteser som finnes
Som murloc sier så tror jeg ikke vi kan "reise i tid".
Hva legger dere i tid? klokkeslett og dato? Dette er bare menneskeskapt slik at vi har noe å forholde oss til.
Hvordan vet vi at noen IKKE har reist tilbake i tiden og endret framtiden ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvordan vet vi at noen IKKE har reist tilbake i tiden og endret framtiden ?
Vis hele sitatet...
nei den hører ikke hjemme i en sandkassedebatt. Hvordan vet vi at gud IKKE eksisterer? Den eneste beviselige tidsreisen vi kan foreta oss er den vi gjør hele tiden. Altså ved å eksistere.

Merk jeg TROR. Er ikke noen ekspert på feltet =)
Hørte en en teori om at deja-vu er en "glitch" der fortiden din ble endret, og minnene blir endret. Kanskje på grunn av fremtidige tidsreiser? Hehe.
Jeg mener jeg leste noe om at Einstein sin spesielle relativitetsteori åpnet for den teoretiske muligheten for å reise bakover i tid, men aldri fremover... Men dette kan sikkert ivioyner eller Skyfex utdype noe?

Ellers tror jeg absolutt vi må snakke om "multi-universer" når man snakker om tidsreiser bakover i tid.. Altså om vi i dag reiser tilbake 10 år, så vil vi opprette en parallell dimensjon til Norge og verden i 1998 - og således ikke forårsake noe tidsparadoks. Det er også grunnen til at vi aldri har hatt besøk fra fremtiden; fordi i vår dimensjon har det ikke skjedd enda

Tidsreiser er egentlig simple greier, når man bare får tenkt litt.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Tidsreiser er egentlig simple greier, når man bare får tenkt litt.
Vis hele sitatet...
Så fint at noen skjønner det, har lest trådene her om det + noe på wikipedia, men jeg greier ikke fatte det i det hele tatt Jeg skjønner på en måte hva som står og hva de vil fram til, men *skjønner* det ikke
Sitat av Jani_ Vis innlegg
Hørte en en teori om at deja-vu er en "glitch" der fortiden din ble endret, og minnene blir endret. Kanskje på grunn av fremtidige tidsreiser? Hehe.
Vis hele sitatet...
Dette har du "hørt" fra The Matrix.
Sitat av Archj Vis innlegg
Så fint at noen skjønner det, har lest trådene her om det + noe på wikipedia, men jeg greier ikke fatte det i det hele tatt Jeg skjønner på en måte hva som står og hva de vil fram til, men *skjønner* det ikke
Vis hele sitatet...
Ok, jeg tok meg faktisk tid til å lage en illustrasjon på Pixlr.com (sitter på Macbook Air, så har ikke Photoshop)...

Her er illustrasjonen:


Den øverste linjen er "vår" dimensjon - dvs. her hvor du og jeg bor nå... Hvis noen i 2025 finner opp en tidsmaskin, og reiser tilbake til 1950, så opprettes en ny dimensjon (rød linje) - som ikke har noe med den virkeligheten du og jeg lever i nå å gjøre. Det er bare en "kopi" av vår egen virkelighet - og alt som skjer i kopien, skjer uavhengig av det som skjer i denne dimensjonen.

Så, neste gang noen utfører en tidsreise (samme dato som den første), og reiser tilbake til f.eks 1975 (grønn linje), så opprettes enda en dimensjon - som ikke har noe med de 2 andre dimensjonene å gjøre.

Dette betyr at ja, du kan gjerne dra tilbake og møte og/eller til og med DREPE deg selv, men det vil ikke ha noen betydning for dimensjonen du egentlig kom fra ("vår" dimensjon) - og du vil således bare endre den dimensjonen du nå (etter tidsreisen) befinner deg i. Således oppstår ingen tidsparadokser; bare nye virkeligheter
Sist endret av Stormen; 31. desember 2008 kl. 02:38.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Kjapt sp.mål Stormen: Tidsreisende nr.1 vil altså forsvinne i løse luften fra sin opprinnelige dimensjon? Eller bli duplisert inn i en ny?

Det skulle iallefall være mulig å se bakover i tid, alt vi trenger å gjøre er å reise raskere enn lysets hastighet og på den måten ta igjen lys fra fordums tid som har blitt reflektert ut i rommet. Er man f.eks 100 lysår unna jorden og ser på jorden med et ganske så kraftig teleskop vil man kunne se jorden og det som utspilte seg på den for hundre år siden.
Sist endret av Polar-; 31. desember 2008 kl. 02:51.
Jeg reiser i tid. Har gjort det i snart 45 år. Det følger med en rekke praktiske problemer. Vanskelig å reise bakover. Det er umulig å komme tilbake til utgangspunktet. Jeg tør ikke reise på de helt store turene pga dette, så jeg tar en dag av gangen.
Stormen:

Hvis jeg reiser tilbake i tid. Da til en paralell fortid. Hvis jeg tar med meg mona lisa fra den tid tilbake til nåtiden. Vil det da være to mona lisa i nåtiden, eller vil jeg ha havnet i en egen dimensjon for nå og framtid? Og hvis, har jeg da forsvunnet fra min første dimensjons nå og framtid?
Det skal være umulig å reise tilbake i tid uansett hvordan du ser på det! men fromover i tid... det er noe annet, er godt mulig at vi kan lage tidsmaskiner som sender oss frem i tid!
Beveger du deg raskt nok så beveger du deg frem i tid... dette er bevist
Hvis tid ikke er linjær, vil det være mulighet for at all tid eksisterer vedsiden av hverandre.
Da vil man ikke trenge maskiner (mennesker tror altid at det er maskiner som må hjelpe oss til hva-det-nå-skal-være) for å gjennomføre transport tilbake, eller frem i tid.

Da vil det jo faktisk være som å ta et skritt til siden for å oppleve en anen tid.

intresang ting jeg fant på forskning.no:
I sin behandling av tid sier Greene at tiden ikke egentlig går, at all tid eksisterer her og nå, den er der - i romtiden. Men hvor er i så fall i går? Hvor er sommeren 1967? Kan jeg reise dit?

Det skremmende er at en observatør på en fjern galakse, forutsatt at han har en sterk nok kikkert, kan se meg sommeren 1967, og beveger han seg noen meter nærmere, i retning oss, kan han se meg om 20 år?

Tidsreiser

Mot slutten av boka tar forfatteren helt av, men han er ærlig og fremstiller det heller ikke som noe annet. Kapittel 15 heter "Teleporters and Time Machines". Brian Greene har skisser til noen fikse modeller, men de kommer neppe på markedet i overskuelig framtid, for å si det forsiktig.

På den annen side; hvem forutså Internett i 1974?

Å reise framover i tid har vi kunnet i mer enn 100 år, sier Greene. Det følger av relativitetsteorien at hvis du setter deg i en rakett og forlater Jorda i en fart av 99,999999999999999999 prosent av lysets hastighet, og så reiser i fire timer, snur og drar tilbake - omtrent som en togtur tur/retur Tønsberg-Lillehammer - når du kommer tilbake er du åtte timer eldre enn da du dro, men på Jorda har det gått seks millioner år.

Det er antagelig fysisk umulig for en rakett å gå så fort, og det bør du som astronaut være glad for. For havner du først seks millioner år inne i fremtiden, er du stucked. Å reise tilbake er langt vanskeligere, med mindre du har vært forutseende nok til å rigge opp et ormehull før du dro.

Det finnes imidlertid en del mindre teknologiske utfordringer også for de som har tenkt å leve av å produsere slike, for nok en gang å si det forsiktig.
Vis hele sitatet...
Ikke noe slkt at jeg sier "sånn er det" men morsomme tanker
I det heletatt tror jeg det er sunt å tenke slike tanker som er litt "på utsiden av boksen".

Resten av artikkelen finner du her:
http://www.forskning.no/Artikler/200.../1098882507.33
Sitat av Polar- Vis innlegg
Kjapt sp.mål Stormen: Tidsreisende nr.1 vil altså forsvinne i løse luften fra sin opprinnelige dimensjon? Eller bli duplisert inn i en ny?
Vis hele sitatet...
Ja, enhver tidsreisende som beveger seg fremover eller bakover vil - i den presentasjonen av tidsreising som jeg presenterte - forsvinne fra sin opprinnelige dimensjon, for å oppstå i en ny.

Sitat av murloc Vis innlegg
Stormen:

Hvis jeg reiser tilbake i tid. Da til en paralell fortid. Hvis jeg tar med meg mona lisa fra den tid tilbake til nåtiden. Vil det da være to mona lisa i nåtiden, eller vil jeg ha havnet i en egen dimensjon for nå og framtid? Og hvis, har jeg da forsvunnet fra min første dimensjons nå og framtid?
Vis hele sitatet...
Hvis du tar med deg Mona-Lisa, så vil den forsvinne fra din opprinnelige dimensjon - og oppstå i den nye dimensjonen. Hvis du f.eks bare reiser 1 år tilbake, så vil de da finnes 2 Mona-Lisa: Den opprinnelige i dimensjon 2 + den nye som du tok med deg. Både du og Mona-Lisa vil ha forsvunnet fra dimensjon 1 (den opprinnelige, hvor tidsmaskinen ble oppfunnet)...

Men, la meg igjen bare få si at jeg baserer meg på det jeg har lest av og om Einstein og Stephen Hawking (Har lest "Om den spesielle og generelle relativitetsteori" + "A brief history of time") - og at jeg kan huske mye feil... Tipper at ivioyner, skyfex eller andre har bedre svar på dette enn meg
Vi har jo bevis idag at vi kan se tilbake i tid, se bare på stjerner, mange av de stjernene som vi kan se i dag, er egentlig slukket, brent opp eller hva man kan kalle det, dette skyldes jo bare at lyset har en begrenset hastighet på 300 000km/s og når ikke oss like fort som stjernen er slukket.

Men vet ikke det om tidsmaskiner, har større tro på at vi kan få til teleportører.
Sitat av Al-Coholic Vis innlegg
http://www.tenthdimension.com/medialinks.php Om du reiser tilbake i tid og forårsaker endringer. Vil ikke disse endringene være i det universet du opprinnelig reiste fra, men i et parallelt univers som grener av fra det du foretar endringer i. For alle dine valg(handlinger) alle tilfeldigheter og andres handlinger grener et (eller flere) alternativt univers ut fra det universet handlingen eller tilfeldigheten tar plass i. Dette skaper mange paradoks, men det er dette jeg tror på. Med andre ord vill du ikke reise i "tid" i den forstand, men til parallelle univers.
Vis hele sitatet...
Det er jo John Titor-metoden, og vil jo ikke forårsake noen paradoks. Det er jo det som er det geniale, og jeg har litt sansen for ideén må jeg innrømme (men om det er virkelig aner jeg ikke, selvsagt). Åltså at det eksisterer et uendelig antall universer parallellt med våres, hvor det da selvsagt også eksisterer univers som har vært / er / kommer til å bli - så og si identisk med vårt. Så kan du bare reise til et annet univers som har kommet så langt som du vil reise i tid. Uten at du reiser i tid, og uten at du lager paradokser.

Reiser du f.eks. "tilbake i tid" si 50 år og dreper bestefaren din, vil du bare ha drept en identisk (eller virtuellt (nesten) identisk) person i et annet univers, som fra da av vil få en mer avvikende historie enn historien i ditt eget univers. Du vil derfor fortsette å eksistere.

Dog, man kan jo trekke det litt lenger, og si at sjansen øker for at den som er "nesten deg" fra et annet univers (som har kommet lenger; "fra fremtiden") ville ha gjort akkurat dette mot ditt univers (og din bestefar) for 50 år siden også... Så du ville aldri fått sjansen
(eller ikke, mulighetene er vel uendelige?)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Selv om du ikke har hørt noen rapporter om tidsreiser betyr det ikke nødvendigvis at det ikke har forekommet...hva tror du man gjorde med folk som kom og prøvde og si at du kunne snakke med noen på andre siden av verden ved hjelp av en liten firkantet kloss, ja jeg snakker om mobiltelefon, om 350år, de ville etter all sansynelighet bli lagt inn og lobotomert.
Og hvis de ikke hadde blitt lagt inn og lobotomert ville vi muligens hatt mye mer avansert teknologi.

Personlig har jeg flere tanker om dette. Imo ville jeg tenkt i de baner at det er umulig å reise i tid og oppleve ting som ikke har skjedd enda. Bare tanken på det gjør meg utrolig forvirret jo mer jeg tenker over det. Dette er noe jeg sier ut fra personelige tanker og meningen uten å ha lest noen teorier om slike ting.

Enda en tanke kan være at de stadig er her og at de er personene som skaper og utvikler banebrytende teknologi, sakte for at ingen skal merke det, de vil da endre utviklingen i sitt eget samfunn og på den måten utvikle seg stadig mer.
Sitat av excubated Vis innlegg
Satt på dass og tenkte litt; Hvorfor har vi ikke reist i tid enda? Vi skulle jo visst hvordan for lengst, noen hadde sikkert reist tilbake i tid og sagt hvordan, eh? ..heywait..! Hvis noen hadde reist tilbake til f.eks. Einstein (et sannsynlig tidsreisemål); Ville ikke mannen sagt noe om å ha møtt en tidsreisende? Ingen hittil har rapporter om å ha møtt en tidsreisende, altså har ingen forover i tid reist tilbake til "Informasjonens tidsalder"

Sådet.. Tanker, folks?
Vis hele sitatet...
Går du ut i fra denne teorien, kan du like så godt gå ut i fra at det har skjedd, men at noen i enda senere tid fant ut at det ikke var lurt, så de dro tilbake i tid og stoppet de som hadde dratt tilbake og "made contact", og derfor vet vi ikke om noen som har gjort det..

hvis dere skjønner hva jeg mener.. Ble visst en smule innviklet formulert
Sist endret av Gamgee; 12. januar 2009 kl. 05:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ukjent Naturlov mange forskere støtter:

man kan ikke reise langer tilbake i tid til det tidspunktet tidsmaskinen først ble brukt.
Mine tanker er;

Det er umulig å reise tilbake i tid. Om man beveger seg raskere enn lyshastigheten kan man bare se tilbake i tid. For det er jo bare lyset man ser... Massen er jo på samme plass uansett om det du ser befinner seg 10sekunder tilbake i tid.

Logisk ?
Det blir vel umulig å reise lenger tilbake i tid enn til tidspunktet maskinen ble laget?
[quote=Stormen;1314413Men, la meg igjen bare få si at jeg baserer meg på det jeg har lest av og om Einstein og Stephen Hawking (Har lest "Om den spesielle og generelle relativitetsteori" + "A brief history of time") - og at jeg kan huske mye feil... Tipper at ivioyner, skyfex eller andre har bedre svar på dette enn meg [/QUOTE]


Hehe, jeg forventet ikke at du visste fasiten, men formulerte meg nok litt dårlig. Lurte på hva din teori/mening på spørsmålet var, og det fikk jeg jo. For nettop det du beskriver er det eneste jeg kan se for meg at muliggjør tidsreiser. Men aner heller ikke hvordan det fungerer.
Hehe hadde glemt at jeg hadde svart i denne tråden.

Men hvis en ny dimensjon "opprettes" og man gjør faen i denne dimensjonen, hva skjer med denne da? Kan du rett og slett herpe hele planeten for de som hører hjemme der, så de lever et jævlig liv framover, stenges dimensjonen igjen etc.?
Jeg tror ikke på tidsreiser eller paralelle univers. Hvis en bygger en maskin som skaper et paralelt univers når du bruker den er det ikke en tidsmaskin, det er en "gud". Hvis det faktisk hadde vært en tidsmaskin, hvordan skulle maskinen forholdt seg til alt rundt den? Maskinen måtte vært "immun" mot universets lover og regler. Si at du bygger en tidsmaskin hjemme i stuen din og reiser 300 år tilbake i tid. Løsningen hadde da vært at maskinen hadde reversert alt som hadde skjedd, men da ville maskinen også reversert seg selv, og produksjonsprosessen av den, og du ville endt opp på det tidspunktet da maskinen manglet en "komponent" for å fungere.

Hvis man imidlertid fikk til dette kunne man jo satt i gang produksjonen av en ny maskin og gjøre den klar for bruk, og 100 år inn i fremtiden kunne man benyttet seg av denne maskinen for å dra tilbake 100 år i tid.
Tidsreise er jo en smal sak, problemet er bare å befinne seg i 4. dimensjon, fra der er det bare å brette din posisjon i 4D til ønsket posisjon i 3D
Sitat av NijO Vis innlegg
Tidsreise er jo en smal sak, problemet er bare å befinne seg i 4. dimensjon, fra der er det bare å brette din posisjon i 4D til ønsket posisjon i 3D
Vis hele sitatet...
Ok. Ettersom det er så enkelt, så kan du forklare hvordan du skal gjøre det
Jeg har ikke lest mye om teorier rundt det å reise tilbake eller forover i tid (les; nada), men slik jeg alltid har tenkt meg det er at dersom man går raskere enn lysfarten vil man ta igjen lyset som en gang var.
På en slik måte kan man OBSERVERE det som har skjedd tidligere, men ikke ta del i det.
Sist endret av John B; 24. januar 2009 kl. 16:53.
Jeg klarer ikke å tenke meg fram til en teori engang med tidsreiser.
Det går ikke ann å reise i tid what so ever. Hvordan skal kroppen, med alt levende shit kunne reise tilbake eller eventuelt fram i tid/ til et nytt sted ? Kan vel ikke reise til et sted som ikke eksisterer?

Hvis det hadde vært mulig å reise tilbake i tid, da må jo alt vi har gjort i livet fortsatt "leve" hvert sekund som har gått ER fortsatt? Si at naboen min reiser tilbake i tid og møter meg? Det blir jo ganske vanskelig med tanke på at jeg befinner meg i nåtid? Eller finnes jeg også tilbake i tid eventuelt fram i tid på samme tidspunkt?

Nei, umulig.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Det skal være umulig å reise tilbake i tid uansett hvordan du ser på det! men fromover i tid... det er noe annet, er godt mulig at vi kan lage tidsmaskiner som sender oss frem i tid!
Beveger du deg raskt nok så beveger du deg frem i tid... dette er bevist
Vis hele sitatet...
Hvis du beveger deg raskt nok reiser du fram i tid..? Er det bare jeg som ikke ser logikken i det der?
Sist endret av Inspecta_Deck; 29. januar 2009 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Inspecta_Deck: Les litt om strengteorien så kan det bli litt enklere å forstå. Jeg sier ikke at strengteorien garantert stemmer eller at tidsreiser er mulige, men hvis man ser på strengteorien kan det svare på mange spørsmål.
Skal få sjekket det ut i helgen. Har ikke interessert meg engang, fordi det er "umulig" =p
Det er 100% mulig aa reise framover i tid.

Dersom jeg beveger meg i en fart raskere enn deg, beveger jeg meg ogsaa raskere i tid enn deg.

La oss si at jeg sirkulerer rundt jorden i en fart tilsvarende 50% av lysets hastighet (maalt fra jorden), og at jeg lander 50 aar seinere (maalt fra jorden). I det jeg lander vil din kropp vaere betydelig eldre enn min kropp, fordi jeg har reist de 50 aarende fram i tid raskere enn deg: det tok meg 30 aar aa reise 50 aar fram i "jord-tid".

Dette hoeres soekt ut, men det er fakta (tallene er fullstendig oppdiktet). Poenget er at det er virkeligheten, og at tidsreise er en dagligdags ting i vaar verden. Satelitter som beveger seg rundt jorden beveger seg raskere i tid enn oss. Dette er en saa betydelig faktor at i f.eks GPS -systemer er denne tidsforskjellen kalkulert og tatt hensyn til for aa unngaa feilaktig innformasjon!

Dette betyr at dersom jeg reiser raskt nok (det er ikke noedvendig aa overskride lyshastigheten), kan jeg komme tilbake til jorden flere hundre aar etter at min generasjon er utdoedd, mens jeg fortsatt har flere aar igjen og leve.

Alt dette er mulig fordi tiden er relativ.

Hvor fort du beveger deg i tid avhenger ogsaa av hvor sterkt gravitetfelt du befinner deg i, evt din avstand fra en kilde til en betydelig masse (f.eks jordkloden). Din hastighet gjennom tiden er annerledes enn en som sitter i toppen av en skyskraper, og din kropp eldes i et annet tempo..

Reiser tilbake i tid kan ogsaa vaere mulig, men betydelig vanskeligere..

Jeg oensker aa understreke nok en gang at dette er konkrete fakta som fysikere er enige om og benytter i dagens teknologi (jmf GPS eksemplet).
Sist endret av reisemac; 1. februar 2009 kl. 22:33.
Okey tviler ikke. Fikk ikke sjekket ut den teorien i helgen, men slik jeg tenker nå så reiser man jo ikke fram i tid selv om man reiser fort? Man kommer bare mye lengre på kortere tid? Har jo ikke reist fram i tid fordeom?

"tid" er jo regnet ut i fra soldøgnet og "vi" har kommet fram til at det er en periode på ca 12 måneder i et år med den tiden vi regner som tid. Dette tidsbegrepet passer for oss på jorda, men om vi hadde bodd på en annen planet kansje "1 år hadde vært lenger/kortere"? tiden vi lever i, er jo bestemt ut i fra avstanden til sola og banen jorda og sola beveger seg i. Det er ikke likt i hele universet.

Selv om kroppen ikke eldres like fort når man reiser i en veldig høy hastighet så går jo fortsatt sekundene like fort for den som reiser som for dem som står stille på jorda? Bare at en person kansje beveger seg i 100000km i sekundet mens jeg sitter stille i soffaen.
Sånn jeg skjønte innlegget ditt, så blir jo det å reise i tid, at man beveger seg så fort at kroppen bruker lengre tid på å eldres? Hvis man har reist fort i 1 år så har det jo gått 1 år på jorda også? Vi lever jo i samme tid selv om vi oppholder oss på to forskjellige steder. "Jeg kan sikkert sitte å se på deg reise så fort via en satelitt, hvis det hadde vært mulig da".


* Dersom jeg beveger meg i en fart raskere enn deg, beveger jeg meg ogsaa raskere i tid enn deg. *
- Men om du reiser fort i 10år og jeg sitter hjemme i 10 år så har ikke du kommet til framtiden forde =p ? Sånn jeg skjønner det du skriver, så har bare kroppen din brukt lengre tid på å eldres? Om hvem vet om en slik eldringsprosess har så mye å si hvis man hadde reist fort i 100år? Er jo ikke prøvd ut enda og kunne jo hende at menneskekroppen ikke hadde taklet å reise i en ummenneskelig hastighet i ja... en del timer når han er ferdig med reisen

fordi jeg har reist de 50 aarende fram i tid raskere enn deg: det tok meg 30 aar aa reise 50 aar fram i "jord-tid". *
Du kan ikke bruke 30år på noe som tar 50 år på jorda. Det er jo sola osv som bestemmer et år på jorda?

Kansje bare jeg som tenker rart da?
Sist endret av Inspecta_Deck; 2. februar 2009 kl. 13:53.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det skal være umulig å reise tilbake i tid uansett hvordan du ser på det! men fromover i tid... det er noe annet, er godt mulig at vi kan lage tidsmaskiner som sender oss frem i tid!
Beveger du deg raskt nok så beveger du deg frem i tid... dette er bevist
Vis hele sitatet...
Noen kilde?, du beveger deg vell ikke dirkete framover i tid. Du beveger deg bare fortere enn ting blir oppfattet.
Hehe samme mener jeg, man kan ikke få et år på jorda til å gå fortere selv om man reiser fort =p
Blir som å si at en som løper fortere enn meg reiser fortere i tid da/reiser i tid?
Sist endret av Inspecta_Deck; 2. februar 2009 kl. 14:04.