Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1254
One of the good guys
2rs1's Avatar
Driver og leker meg litt med kamera for tiden, hovedsakelig for å lære meg litt innstillinger osv. Testet litt med raw i det siste, men lite sikker på hva som bør stilles på av innstillinger. Hva er vanlig å stille på? Tar du det på feelingen, eller er det noen standarder en bør følge? Når jeg slår meg løs, ender jeg som oftest opp med at originalen ser bedre ut

Uansett, tok noen bilder her en natt og prøvde meg litt med innstillingene. Hva bør jeg gjøre annerledes? Noen tips, retningslinjer, linker osv. La også ut raw-filene, om noen "ønsker og vise meg hvordan det gjøres"

Er ingen nøye planlegging av motiv o.l. hovedsakelig redigeringen jeg er ute etter.

Bilde 1: jpg, nef
Bilde 2: jpg, nef
For det første; gode bilder. Jeg er ingen ringrev på raw, men det jeg liker er at man kan tweake for eksempel kontrasten og fargene noe helt jævlig uten at det ser daufødt ut. Hvis du kjører mer black og bare litt mindre saturation feks blir det et noget spesielt uttrykk.

Det er egentlig ikke noe som heter "vanlig å stille inn" fordi det finnes så mange motiver. Det blir som om en klesdesigner skulle si "hvilken farge er det vanlig å ha på jakker?"

Det finnes mengder med tutorials som viser deg et bilde av hvordan uttrykket blir før du begynner. Dette kan være svært hjelpsomt dersom du ikke er sikker på hva du vil med RAWsa dine.

Uansett: fortsett med RAW. det er pwnage!
Hvis du bruker PS til raw-konvertering kan du prøve å legge på lens-vigneting. er på en av de menyene. det gjør at du får litt mørkere felter i de ytterste hjørnene. En kul effekt som jeg liker iallefall :P
Har ikke lest noe annet en din post men, må bare kommentere en ting:

+For kule bilder, likte de
-For at det ikke var vannstille, dog du kan ikke gjøre noe med det. Men tror det hadde fullført bildet helt
Relativt standard type bilde å ta, oversiktsbilder over en by, med lang lukkertid, men jeg syns dette var blandt de bedre slike jeg har sett. Hvilke innstillinger tenker du på? I kamera eller i redigering etterpå?

Syns forøvrig bildet som helhet var veldig fint. Lyset var utrolig bra og formene og kurvene fengslet meg litt. Bare å fortsette i den samme banen, gjerne med forskjellige motiver da selvfølgelig. Er noe helt annet å ta portrettbilder og landskapsbilder for eksempel, men dette var et veldig bra utgangspunkt.

Lykke til videre med kameraet.
Part time ninja
locked65's Avatar
Litt off topic. Men Drit bra bilder Blei bra som bakgrunns bilde på pcen :P
Prøv deg frem, lek, du vil lære mye av deg selv.
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Har ikke lest noe annet en din post men, må bare kommentere en ting:

+For kule bilder, likte de
-For at det ikke var vannstille, dog du kan ikke gjøre noe med det. Men tror det hadde fullført bildet helt
Vis hele sitatet...
Det er fult mulig å fikse bildet vannrett i ettertid. Dog mister man noe av bildet pga crop, men det er verdt det. Bilder som ikke er rette, spesielt i vannlinjer osv, gir meg magesår og fråde ut av kjeften
Vannstille: Ikke bølger -> Refleksjon i vannet

Ellers hiver jeg meg på trådstarter. Jeg leser i mange annmeldelser av dSLR at "RAW er bra, men trenger endel etterjustering" uten at jeg har peiling på hva disse etterjusteringene er.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Grunnen til at de ikke er helt vannstille, er nok at det var mange-etasjer over bakken, blåste bikkjekaldt og hadde ikke stativ, så måtte improvisere

Som sagt motivet og sånt er ikke så farlig, mer interessert i hva man kan gjøre med raw bildene i etterkant. Fint om dere som la ut egne versjoner også kan si hva dere har gjort med dem.

For all del, om noen har andre bilder som kanskje passer bedre, så stiller jeg gjerne med hosting.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Ellers hiver jeg meg på trådstarter. Jeg leser i mange annmeldelser av dSLR at "RAW er bra, men trenger endel etterjustering" uten at jeg har peiling på hva disse etterjusteringene er.
Vis hele sitatet...
Helt enig!
Sist endret av 2rs1; 11. desember 2008 kl. 15:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
Driver og leker meg litt med kamera for tiden, hovedsakelig for å lære meg litt innstillinger osv. Testet litt med raw i det siste, men lite sikker på hva som bør stilles på av innstillinger. Hva er vanlig å stille på? Tar du det på feelingen, eller er det noen standarder en bør følge? Når jeg slår meg løs, ender jeg som oftest opp med at originalen ser bedre ut

Uansett, tok noen bilder her en natt og prøvde meg litt med innstillingene. Hva bør jeg gjøre annerledes? Noen tips, retningslinjer, linker osv. La også ut raw-filene, om noen "ønsker og vise meg hvordan det gjøres"

Er ingen nøye planlegging av motiv o.l. hovedsakelig redigeringen jeg er ute etter.

Bilde 1: jpg, nef
Bilde 2: jpg, nef
Vis hele sitatet...
Du bør også være klar over at RAW format ikke uten videre gir deg fordeler. Instillinger du gjør på kameraet vil ikke påvirke RAW bildet ditt i det hele tatt. Dette er fordi raw-format ikke er bildeformat, men bare sensordata. Dermed kan du stille så mye du vil uten at det utgjør noen forsjell. Derimot, instillingene du gjør på kameraet får utslag på jpeg bildene kameraet produserer.

I de aller fleste tilfeller vil jpeg bildene fra kameraet være bedre, og noen ganger langt bedre enn raw. enkelt og greitt pga jpeg er prosessert. Stlyfjerning, oppskarping, kontraster etcetc. Du merker det spesielt godt ved høye iso verdier. Skal du bruke raw, _må_ du gjøre etterbehandling av bildene for å oppnå like gode resultater. Det er trossalt det som er grunnen til å bruke raw, for å ha større muligheter til etterarbeid.
Driver du ikke mye etterarbeid, er det bare en myte at raw er bedre.

Keep up the good work mate!