Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6066
Hallo.
Siden november har jeg manglet 30t+ i mnd fordi sjefen ikke klarer å skaffe nokk arbeid til alle sine arbeidere.
Jeg var på jobb på mandag, sendte sjefen mld om hva jeg skulle ta meg til på tirsdag siden jeg ikke hadde noe spesielt, men jeg hørte ikke noe fra han før jeg ringte han selv på tirsdag morgen.
Da forklarte han at han var så trøtt at han ikke klarte å tenke og at han skulle se om han fikk ringt meg opp igjen senere den dagen. Jeg har purret på sms uten hell. Nå er det torsdag og når denne dagen er slutt mangler jeg 24t bare denne uken.

Hvordan er reglene rundt dette? Det er ikke ok for meg å sitte hjemme når jeg er ansatt i 100% stilling, det er mye tapte penger.
Kan jeg etter loven føre timer for disse dagene siden det er min arbeidsgivers ansvar å holde meg med arbeid?

-utepaanordnes
Sist endret av utepaanordnes; 15. februar 2018 kl. 10:52.
Jeg ville møtt på jobb med mindre jeg fikk skriftlig tilatelse til å være hjemme. Du kan føre timer selvfølgelig. Det er arbeidsgivers plikt å sette deg i jobb.
Har dere et kontor ? Brukt tid på rydde / vaske ? Eller annet som bør blir gjort.
Fører du ikke timer internt? Det skal da ikke gå utover deg at arbeidsgiver ikke bruker tiden du er leid inn bedre.
Har du kontrakt på 100% stilling, skal du ha betalt deretter.
Hvis han vil senke % din, så må han ha din samtykke .

Prøv å kontakte en organisasjon som er relevant til yrket ditt.

http://jobbraadgivning.origo.no/-/bu...kke-nok-arbeid
Sist endret av Chaviz; 15. februar 2018 kl. 11:20.
Jeg fører timer selv. Så egentlig skylder han meg 100t+ siden november, jeg har ikke ført timer når han ikke har hatt arbeid, men det skal jeg begynne med nå.
Vi har ikke noe kontor jeg kan være på å rydde, har ett lager da. Men vet sjefen ikke er interisert å betale meg for noe han ikke har bruk for. I det siste har jeg følt han bare bruker meg når det er behov, det er jo mindre arbeid om vinteren, men det begynner å bli slitsomt med denne usikkerheten.
Grunnen til at hen ikke permiterer meg er jo at han må ha meg i arbeid i 10 dager, så må han betale meg i 3 uker etter det (vist jeg husker riktig).
"Men vet sjefen ikke er interisert å betale meg for noe han ikke har bruk for"
Sjefen din har en kontrakt på å betale deg 100% lønn antar jeg, da skal du ha 100% lønn. Så får han heller si deg opp hvis det ikke er nok jobb.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Jeg fører timer selv. Så egentlig skylder han meg 100t+ siden november, jeg har ikke ført timer når han ikke har hatt arbeid, men det skal jeg begynne med nå.
Vi har ikke noe kontor jeg kan være på å rydde, har ett lager da. Men vet sjefen ikke er interisert å betale meg for noe han ikke har bruk for. I det siste har jeg følt han bare bruker meg når det er behov, det er jo mindre arbeid om vinteren, men det begynner å bli slitsomt med denne usikkerheten.
Grunnen til at hen ikke permiterer meg er jo at han må ha meg i arbeid i 10 dager, så må han betale meg i 3 uker etter det (vist jeg husker riktig).
Vis hele sitatet...
Møt opp, stemple inn og sitt der og se dum ut. Så lenge du er stempla inn og har 100% stilling, skal du få betalt. Det er arbeidsgivers plikt å sørge for at du har noe å gjøre på jobb.

Men du kan også se det på en annen måte. Mange bedrifter får mindre å gjøre på vinterstid, og noen håndterer dette med midlertidig ansettelse fra måned til måned, i stede for å prøve å ha folk i arbeid nettopp i frykt for å måtte betale folk som de egentlig ikke har arbeidsoppgaver til for øyeblikket. Er dette noe du heller hadde ønsket?
Har ikke fast arbeidssted, stempler ikke inn. Ønsker ikke midlertidig ansettelse, men hadde jeg blitt permitert kunne jeg søkt noe annet.
Har bare holdt det gående i håp om bedre tider. Skal sende han en mld om at jeg kommer til å føre timer fra nå av når han ikke klarer å skaffe arbeid og at han bør vurdere om jeg skal permiteres.
Det er ikke godt å si om det er noe spesielt uten å ha lest kontrakten din, men normalt vil det være slik at dersom du er ansatt i 100% stilling skal du ha 100% lønn. Det er opp til arbeidsgiver å sørge for at du har meningsfylt arbeid.

Men det er slikt som dette man har fagforeninger til. Hvis du er organisert er dette en soleklar sak for dem. Hvis du ikke er organisert ville jeg kontaktet en forening snarest, selv om de nok ikke tar en pågående sak har de gjerne råd og innspill uansett...

tldr: fagforening. Kontakt en.
Ingen eller svært få fagforeninger tar på seg saker som holder på. Du sier at det har vært slik siden november og jeg må bare si det til deg, du er for snill med din arbeidsgiver.

Når du du har 100% kontrakt skal du ha lønn etter timer som står oppført i kontrakten din. Jobber du skift er det 35,5 timer og 37,5 ellers. Problemet jeg ser her er at du har "akseptert" at det ikke er jobb og av den grunn ikke møtt på jobb. Det som du skulle ha gjort fra starten var å føre timer som normalt og latt arbeidsgiver permitere deg når det ikke var behov for flere ansatte på jobb.

Det som du bør gjøre asap er å kontakte arbeidstilsynet for å få ryddet opp i saken din. Ja det har gått så langt. Ønsker du å få tilbake den tapte inntekten din må du forberede deg på en rettssak om arbeidsgiver setter seg på ræv.
100% stilling kan være så mangt. Har selv fått samme erfaring som deg, og dermed lært at det må stå antall timer man skal jobbe i kontrakten, for at du skal ha krav på lønn alle de timene du skulle ha jobbet. 100% kan fint være 15 timers uker, om det står spesifisert. Derfor er det viktig at det står nevnt noe om arbeidsmengde i kontrakten - i timer.
Sitat av Kamma Vis innlegg
100% stilling kan være så mangt. Har selv fått samme erfaring som deg, og dermed lært at det må stå antall timer man skal jobbe i kontrakten, for at du skal ha krav på lønn alle de timene du skulle ha jobbet. 100% kan fint være 15 timers uker, om det står spesifisert. Derfor er det viktig at det står nevnt noe om arbeidsmengde i kontrakten - i timer.
Vis hele sitatet...
En kontrakt skal iflg. arbeidsmiljøloven inneholde lengde og plassering av arbeidstid. En prosentmengde er ikke nok og kontrakten vil da være i strid med AML.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk for svar alle sammen, er litt klokere nå.
Jeg er ingen komfliktsky person men når det kommer til arbeidsforhold tar jeg det aldtid litt roligere.

De fleste andre i firmaet brøyter/salter ved behov, jeg har hatt lappen i 4mnd så får ikke kjøre plogebil enda og det er helt OK, jeg er mest fornøyd med 8t dag.

Det er flere i firma som har 300t+/mnd, og det virker som sjefen har den holdningen at "jeg-som-ansatt-skal-synest-synd-på-han-siden-han-jobber-så-mye-og-bare-ta-til-takke-med-det-arbeide-jeg-får", det har vert unskyldningen mange ganner att han er for trøtt til å tenke/skaffe arbeid.
Jeg har tilogmed nevnt tidligere at jeg kunne sittet på noen netter og brøyte bare for å se hva det gikk i og kanskje få prøve meg litt selv, sa tilogmed jeg skulle gjøre det gratis.

Men føler det er endt som en liten ond sirkel, jeg blir frustrert, han blir iritert over at jeg ikke synest synd på han og hvorfor jeg ikke bare kan finne meg i situasjonen, jeg blir forbanna når han ikke gir respons og slik går det.
Den siste tiden har alle beskjedene han har hatt til meg gått gjennom ansatte, så jeg er ofte siste som vet hva som skjer.
De andre ansatte er kjempemennesker og vi kommer veldig godt over ens.

Jeg tror faktisk sjefen stresser og er missfornøyd med meg; jeg kjenner meg litt igjen fra jeg jobbet på lager og hadde all ansvaret for opplering og bedriften skodde seg på NAV-dimlinger og ja jeg sier dimlinger fordi de var presset ut i Nav-arbeidstiltak men hadde ingen interesse i å holde en jobb eller lære noe nytt. Kjapt inn og kjapt ut og masse hodebry for meg.

Jeg er en rolig og reflektert person, og løser alle oppgaver jeg har blitt tildelt til nå, men jeg kom jo også fra NAV :P

Har bedt kontordamen finne frem igjen kontrakten, men har ikke fått hentet den, jeg fikk ikke mitt eget eksemplar når jeg signerte, men tok meg tid til å lese gjennom den selvom jeg ikke husker alt innholdet.

Det jeg beit meg fast i var:
Betast lunsj
3*500,- brutto/mnd
Firmabil


Sitat av BigJaffa Vis innlegg
Problemet jeg ser her er at du har "akseptert" at det ikke er jobb og av den grunn ikke møtt på jobb. Det som du skulle ha gjort fra starten var å føre timer som normalt og latt arbeidsgiver permitere deg når det ikke var behov for flere ansatte på jobb.

Det som du bør gjøre asap er å kontakte arbeidstilsynet for å få ryddet opp i saken din. Ja det har gått så langt. Ønsker du å få tilbake den tapte inntekten din må du forberede deg på en rettssak om arbeidsgiver setter seg på ræv.
Vis hele sitatet...
I den forstand at jeg er ferdig iført arbeidstøy sittet meg i bilen og ringer sjefen og spør hva jeg skal ta meg til i dag. Vi har ingen fast arbeidsplasser unntatt enkelte dager, så det er ikke mulig for meg å holde det gående alene.
Andre dager har jeg sendt meldinger eller ringt på kvelden og han har sagt han skal ta kontakt uten å gjøre det. Noen ganger på telefon har han sagt at det ikke er arbeid og at "du får bare ta fri da".
De andre kolegaene i firmaet er kjempegreie og gjør det de kan for å holde meg i aktivitet, så det hjelper litt.

Har ikke noe håp om å få tilbake pengene, de bryr jeg meg ikke om heller, har virkelig bare håpet at det skulle ta seg opp igjen, jeg vet det blir vanvittig mye arbeid fra juni av, men det som har holdt meg lengst er at jeg virkelig ikke vil tilbake på NAV, jeg tjener mer her i firma med 90t uke en jeg hadde sist jeg var på NAV. Har heldigvis lav husleie :P

Det er blitt en lang kveld og ser det ble mye ramblin. Takk igjen og god natt
Det virker jo som om du ikke har 100% i kontrakten din men er heller timebetalt. Står det 100% i kontrakta skal du lønnes deretter med mindre noe annet er avtalt.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
De fleste andre i firmaet brøyter/salter ved behov, jeg har hatt lappen i 4mnd så får ikke kjøre plogebil enda og det er helt OK, jeg er mest fornøyd med 8t dag.
Vis hele sitatet...

Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Jeg har tilogmed nevnt tidligere at jeg kunne sittet på noen netter og brøyte bare for å se hva det gikk i og kanskje få prøve meg litt selv, sa tilogmed jeg skulle gjøre det gratis.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du jobber med brøyting.

Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Har ikke noe håp om å få tilbake pengene, de bryr jeg meg ikke om heller, har virkelig bare håpet at det skulle ta seg opp igjen, jeg vet det blir vanvittig mye arbeid fra juni av
Vis hele sitatet...
Ikke for å være vanskelig, men hordan får man da mere jobb i Juni?
Du må beise sjarken!
Entrepenører flest( som det høres ut som TS jobber for) brøyter ofte på vinteren bare for å ha en inntektskilde, å holde folk i jobb.
På sommeren derimot er det veibygging, veivedlikehold.
Nybygg( grunnarbeider og lignede) nedgraving av strøm, vann og kloakk.
Vet av flere entrepenører i mitt område som ansetter for på kontrakt fra mai til september for å ha nok folk på sommeren, fordi det er ikke jobb nok til å lønne 25mann på vinterstid.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det høres ut som du jobber med brøyting.
Ikke for å være vanskelig, men hordan får man da mere jobb i Juni?
Vis hele sitatet...
Det har seg slik at når temperaturen stiger og frosten slipper taket begynner gresset å vokser og det vokser noe jævlig og gir seg ikke på mange månender Mye tømrerarbeid tar seg opp mot våren også, det er det jeg er utdannet som.