Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5072
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg skal om 4 uker inn til en operasjon som innebærer narkose og sterk medisinering i ukene som følger.

Samtidig har jeg kost meg en liten del med tramadol, kodein og ketamin. Ikke noe misbruk, bare som et alternativ til fylla. Når jeg først har kost meg har det vært i det høyere sjiktet av hva dosering angår.

Spørsmålet mitt er derfor, kan jeg ha ødelagt for de analgetiske effektene lignende stoffer har. Tenker her spessielt på en slags krysstoleranse, muligens ikkereversibel effekt av mitt bruk. Bør jeg være ærlig om dette i samtale med anestesilege, eller vil det bare ødelegge hvor mye tabletter jeg kan hente ut etter operasjonen. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å ta noe nå i ukene fram til operasjonen.

Takker for svar!
Jeg er jo ikke helsepersonell eller ekspert på dette, men tror ikke det vil føre til problemer å ikke si noe om det. Jeg ville ikke gjort det
Har du brukt så mye at du får toleranse? Hvis ja, ville jeg sagt ifra. Hvis nei, ville jeg ikke sagt ifra.

Hvis du har toleranse for opioider, må du ha en høyere dose narkose. Du ønsker IKKE å få for lite narkose. Men jeg tror anestesilegen uansett har kontroll, så det går nok bra.
Sist endret av TrippyKing; 29. november 2017 kl. 13:48.
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, det er i grunn det jeg også tenker, det finnes jo store individuelle forskjeller på hvordan man responderer på dop. Jeg tenker derfor egentlig at anestesilegen har full kontroll der, og at jeg ikke trenger å tenke på å være ærlig? Bare jatte med ala "åja, hmm, fentanyl ja, hmm hva er det? " hehe
Bare å si du har høy toleranse til bedøvende midler. Legene i min erfaring har ingen problemer med og gi deg dosen du trenger for og ikke kjenne noe smerte under inngrepet. Har selv en unaturlig høy toleranse på opiater og måtte ha rundt dobbelt normal dose de 2 gangen dette har vært nødvendig på sykehus.
Så lenge anestesilegen ikke spesifikt spør om dette så trenger du ikke være engstelig for det.
Hver gang jeg har vært operert har det blitt tatt blodprøve kvelden før eller på morgenen før operasjon, for å kartlegge antistoffer i blodet som kan motvirke narkosen.
I ett tilfelle ble operasjon utsatt i en dag grunnet for høy mengde somadril, men det fikk ingen virkning for mengden smertestillende etter operasjon.

Lykke til med operasjon
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok, takker for svar og lykkeønsker!

Nå vet jeg ikke hva som kommer til å brukes for narkosen, men er det tenkelig at jeg kan oppleve smerte, men ikke være i stand til å uttryke det på grunn av søvn feks? Foreksempel om det brukes forskjellige stoffer til forskjellige formål, feks noe til søvn og noe annet til smerte? Eller er jeg litt på viddene her?
Jeg hadde jobbet opp litt toleranse før operasjonen min og la på 15 kilo på kroppsvekt, de regner ut etter vekt... Det funket bra for meg
Du vil ikke klare å si fra. Narkose består av 3 ting:
- Et søvnfremkallende middel
- Muskelavslappende
- Smertestillende

Får du for lite smertestillende blir livet kjipt.
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det var det jeg tenkte meg, ja. Det er ikke tenkelig at de har et slags apparat for å overvåke aktiviteten i smertesenteret i hjernen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var det jeg tenkte meg, ja. Det er ikke tenkelig at de har et slags apparat for å overvåke aktiviteten i smertesenteret i hjernen?
Vis hele sitatet...
De kobler deg ikke på noe slikt nei. Da jeg fikk narkose sist, nevnte jeg både at jeg hadde høy toleranse for smertestillende og type sovemedisin (for det de bruker er jo mye av det samme vi får i piller).
Heldigvis fikk jeg perfekt narkose - ville vært utrolig kjipt å våkne opp eller begynne å føle noe under operasjonen fordi man ikke har sagt i fra.

Når det kommer til medisiner etter operasjonen, fikk jeg bare en liten pakning fra sykehuset, og måtte ta resten med fastlegen.
Og det var like greit, for da jeg sa at jeg måtte ta 2 Parlagin Forte der andre trenger en, ville ikke sykehuset skrive ut mer enn 1 per dose.
Og i tillegg sa jeg at for smerter bør jeg få ketorax eller i alle fall ta en PF + en tramadol, hørte de ikke på dette heller.

Men det fikk jeg fra fastlegen, for han vet hva som må til i mitt tilfelle.

Skal sies at da jeg et par år senere opererte bort et par tenner, og sa til tannlegen at jeg ved sterke smerte pleide å få både PF og tramadol, så var ikke det noe problem. Fikk 20 av hver til bruk noen dager etter.

Litt rart at tannlegen er mer liberal enn sykehuset, da operasjonen på sykehuset var mye mer omfattende enn å fjerne et par tenner.
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok, så her blir jeg usikker. Tingen er vel bare at jeg er usikker på hvor godt det mottas med tips om hvordan de skal medisinere meg. Hadde det vært opp til meg hadde det vært ketorax i venstre arm, morfin inn i høyre og tramadol i gapet. Samtidig er det veldig kjipt om jeg skulle få for lite under selve operasjonen på grunn av at jeg ikke sier noe.

Jeg har fra naturens side en høy toleranse mot det meste av disse smertelindrende stoffene, men jeg mistenker at om jeg uttrykker noe ekspertise på området at det bare vil hindre meg i å få ut så mye som man potensielt kan få ut post operasjon.

Jeg kan jo kanskje fortelle at jeg har lagt merke til at det skal mer til enn hos andre på en litt uskyldig måte?
Så du tenker at hvis du ikke sier noe, så vil de pøse på med piller etter operasjonen? Gi deg et par 100 pakninger med Ketorax.
Men hvis du nevner at du har høy toleranse ( du kan jo si at erfaringen din er at du tåler mer enn normal dose, uten å si at du har "misbrukt" noe) - De kan jo ikke sjekke mer enn 3 år tilbake i tid, og det kan jo være mer enn 3 år siden du fikk smertestillende sist grunnet noen smerter fra fastlegen - så vil du eventuelt kun ende opp med en 20 pakning paracet??

Jeg endte som sagt opp med å måtte få "god sakene" fra fastlegen.
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei, men jeg tror at leger vil være mer strict om de vet at du bruker stoffene som hobby. Kanskje finne en fin mellomting?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hva som kommer til å brukes for narkosen, men er det tenkelig at jeg kan oppleve smerte, men ikke være i stand til å uttryke det på grunn av søvn feks? Foreksempel om det brukes forskjellige stoffer til forskjellige formål, feks noe til søvn og noe annet til smerte? Eller er jeg litt på viddene her?
Vis hele sitatet...
Hvis du er engstelig for dette så bør du ta det opp med narkoselegen, da kan han eventuelt tilpasse narkosen.
Som Zon123 også sier, det er begrenset med smertestillende du får med fra sykehuset, det er fastlegen som "kjenner" deg og dine behov.
Så lenge du er på sykehuset er de ansvarlige for medisiner
Profesjonell fuck up
19 6
Jeg er redd det kan straffe seg hvis du faktisk er ærlig. At dem f.eks blir skeptiske til å gi deg sterke medisiner. Ble nylig operert selv og fikk jo blant annet Tramadol actavis ( skrev jeg dette rett? ) som jeg etter hva jeg har forstått kan ruse seg på med nok piller. Tviler på at de vil gi slike tabeletter til en som innrømmer rusproblemer? Men dette er bare hva jeg tenker, jeg er strengt tatt ikke helsepersonell og har ikke peiling.
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tror jeg bare skal forklare at jeg har opplevd at mildere smertestillende ikke virker like bra hos meg som hos andre. Det må da tas hensyn til tenker jeg, er jo en ærlig sak det vel.

Takker alle for innspill!
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Blondie87 Vis innlegg
Jeg er redd det kan straffe seg hvis du faktisk er ærlig. At dem f.eks blir skeptiske til å gi deg sterke medisiner. Ble nylig operert selv og fikk jo blant annet Tramadol actavis ( skrev jeg dette rett? ) som jeg etter hva jeg har forstått kan ruse seg på med nok piller. Tviler på at de vil gi slike tabeletter til en som innrømmer rusproblemer? Men dette er bare hva jeg tenker, jeg er strengt tatt ikke helsepersonell og har ikke peiling.
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig det jeg også tenker. Kommer nok ikke til å innrømme noe hobbybruk av noe, men kanskje få fram på et annet vis at jeg har høyere enn normal toleranse for disse stoffene.
Virker som ett interessant spørsmål her blir litt glemt. Går det virkelig an å få permanent toleranse?
Profesjonell fuck up
19 6
Ja, gjør det på den måten, si du har lav smerteterskel og at vanlig smertestillende sjelden hjelper deg.
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, jeg vet fortsatt ikke. Jeg kan huske å ha lest at man kan utvikle permanent toleranse ovenfor både ketamin og tromadol og at den smertelindrende effekten blir mindre (på permanent basis), men om det gjelder bare for nevnte stoffer eller om det er en slags generell virkning på reseptorene disse virker på vet jeg ikke. Heller ikke om det overhodet er sant.
Dette kommer til å gå helt fint. Jeg har naturlig høy toleranse for bedøvelse, , og det opplyser jeg om før inngrep. Jeg har ikke hatt problemer med hverken tenner eller seriøs kirurgi.
Klem fra Betty
Mye feilinformasjon i denne tråden, tenkte det kan være greit å rette opp et par ting. For det første: Ja, anestesi innledes som regel sammen med muskelblokkere, men de vanligst brukte har relativt kort halveringstid, og vil ikke være aktive utover i operasjonen. Ved noen typer kirurgi anvendes nevromuskulære blokkere under større deler av operasjonen, men man vil likevel ha en klar indikasjon på anestesidybde gjennom blodtrykk, pulsfrekvens, med mer. Man kan også bruke en avlesning av elektrisk aktivitet i hjernen, som sier noe om anestesidybde, dette brukes ved en del mer langvarige operasjoner. At pasienten er våken, og kan føle smerte, er dermed ganske uvanlig, og i så fall som regel svært kortvarig. Enkelte ekstreme eksempler finnes fra operasjoner hvor pasienten har ligget på hjerte-lunge-maskin, og puls og BT ikke har vært anvendbare indikatorer, men dette er ekstremt uvanlig.

For det andre: Det vil som regel lønne seg å være ærlig om faktisk tidligere forbruk av rusmidler når man snakker med anestesilegen. Enkelte medikamenter kan absolutt gi toleranse for anestesimidler, og kreve høyere dose, samtidig som at postoperativt smertelindringsregime vil kunne måtte legges opp mer intensivt for å hindre større gjennombruddssmerter. Under operasjonen vil anestesipersonellet som regel klare å titrere seg frem til et passende nivå, men det kan bli vanskeligere dersom man ikke kjenner til historikken.
Sist endret av Drachir; 30. november 2017 kl. 00:21.
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Der var kunnskapen jeg var ute etter ja. Tusen takk for utfyllende svar.

Jeg har absolutt ikke noen lang historie med disse stoffene. Er vel heller det at jeg har pushet de øvre anbefalte dosene. Har passet på å ikke utvikle en avhengighet og har vel vært veldig flink i å holde bruket moderat. Ser at jeg har forstått det riktig med at bruket mitt kan ha økt toleransen min for generell anestesi, og derfor burde være ærlig.

Spørsmålet da blir vel, hvor ærlig skal man være. Jeg kan tenke meg at det ikke skal så mye til for å bli stemplet som misbruker, eller potensiell narkoman og derfor få skeptiske leger når det blir snakk om å skrive ut smertestillende postoperativt (noe jeg for den saks skyld godt kan forstå).

Uansett, takk for alle svar og innspill.
@TS

Du kan jo si at du har vært plaget av mye smerter og i den forbindelse tatt en del smertestillende.
Nå vet jeg ikke hva du skal opereres for, men er det noe som er smerterelatert? I så fall vil det jo være helt naturlig at du har tatt litt ekstra smertestillende. Om ikke kan du bruke en tidligere skade, ryggproblemer eller noe annet som ikke er helt usant.
Hei,

Dette var et spørsmål som det var greit å lage en bruker for å svare på. Jeg har diskutert denne problemstillingen noen ganger med flere legevenner, hvorav en av de kanskje er anestesilegen som skal være med på operasjonen du skal igjennom.

De vil absolutt vite om alt du har hatt i deg og det er lurt og være ærlig på det. Du vet ikke hvordan de ulike medikamentene de bruker reagerer på det du har tatt tidligere, men det vet legene.

Vær ærlig, unngå f.eks. hjertestans.... kan være lurt...
Anonym bruker
"Lykkelig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har jo brukt disse stoffene sikkert som en slags lindring på symptomene som jeg nettopp skal opereres for, så jeg tenker som sagt bare å være ærlig. Ærlighet varer lengst, er det ikke det de sier.

Jeg har skjønt det slik at det er mer sentralstimulerende stoffer som kokain som lett fører til hjertekomplikasjoner sammen med anestika. Stoffer jeg uansett holder meg langt unna. Du jobber ikke tilfeldigvis på st. olavs hospital? Det hadde vært artig!
ring anonymt til avdeling og forhør deg.
jeg sku opperere en gang, og da hadde 38c i feber. så ksnselerte døm hele opperasjonen.

det er en grunn for att det er såpass strengt og legge noen i narkose.
vet ikke hva de tidligere innleggan er (så mulig jeg gjentar noen) men så en dokumentar liknende program (norsk faktisk.) at bedøvelseen slutta å fungere under narkose. ho var tilstede men lam så ho bar3e lå der å kjente alt. sa ho og de andre som var med...

men haddedet ært meg tipper jeg att jeg hadde holdt kjeft. men jeg tar altid dårligere valg for meg sjøl. d
Om det er sant som du sier at du ikke har hatt noe "missbruk" og du nå går 4 uker uten smertestillende så bør du ikke ha noe toleranse ved operasjon som kan være farlig. Ikke noe du har tatt som er blødende heller så det burde nok gå fint.

Forteller du at du bruker dette ulovlig kan du få bot for bruk av narkotika, miste førerkort og evt få problemer med å få skrevet ut medisiner senere pga misbruk.


Eneste farlig med opioder er at uten toleranse så kan du slutte å puste. Har selv en sykdom hvor jeg har sterke smerter og jeg leste en artikkel om en som hadde fått en viss dose når han ble lagt inn på akutten som var altfor høy for en uten toleranse, han sluttet og puste og døde. Den dosen det stod han fikk var laaaaaangt under den dosen jeg fikk annahver time hele døgnet sist jeg var lagt inn på sykehus, selv med 50kg kroppsvekt jeg hadde da(toleranse). Lå 8 dager på sykehus, når jeg kom inn ga de meg en tramadol jeg nesten gikk i bakken av, når jeg skulle hjem hadde jeg fått så høy toleranse at det gikk i ketorax, oxynorm og oxycodone om hverandre i svært høye doser hele døgnet og måtte på nedtrappings plan etter bare 8 dager på sykehus.
Sist endret av deGrønne Skoger; 3. desember 2017 kl. 20:41.
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Om det er sant som du sier at du ikke har hatt noe "missbruk" og du nå går 4 uker uten smertestillende så bør du ikke ha noe toleranse ved operasjon som kan være farlig. Ikke noe du har tatt som er blødende heller så det burde nok gå fint.

Forteller du at du bruker dette ulovlig kan du få bot for bruk av narkotika, miste førerkort og evt få problemer med å få skrevet ut medisiner senere pga misbruk.


Eneste farlig med opioder er at uten toleranse så kan du slutte å puste. Har selv en sykdom hvor jeg har sterke smerter og jeg leste en artikkel om en som hadde fått en viss dose når han ble lagt inn på akutten som var altfor høy for en uten toleranse, han sluttet og puste og døde. Den dosen det stod han fikk var laaaaaangt under den dosen jeg fikk annahver time hele døgnet sist jeg var lagt inn på sykehus, selv med 50kg kroppsvekt jeg hadde da(toleranse). Lå 8 dager på sykehus, når jeg kom inn ga de meg en tramadol jeg nesten gikk i bakken av, når jeg skulle hjem hadde jeg fått så høy toleranse at det gikk i ketorax, oxynorm og oxycodone om hverandre i svært høye doser hele døgnet og måtte på nedtrappings plan etter bare 8 dager på sykehus.
Vis hele sitatet...
Oi, hvordan var denne nedtrappingen? Opplevde du det som nær og trygg oppfølging? Hvordan er det å være avhengig av smertestillende? Har prøvd smertestillende en eneste gang i livet mitt og det var pitteliten dose for smerter, så er litt nysgjerrig på hvordan det er å få skikkelig trøkk fra sykehuset og hvordan de behandler det i ettertid