Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6316
Halla, jeg er 15 år snart 16 og jeg lurte på om hvis man stjeler på butikken og blir tatt for det kan jeg fortsatt bli politi?
Da mener jeg alt fra kinder egg til alkohol.

Takk for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan, men det gjer det ikkje enklare, så om du har planer om å bli snut bør du prøve å unngå ting som gir straff utover forenkla forelegg...
PHS krever plettfri vandel.
http://www.phs.no/studietilbud/bache...krav/plettfri/

Slik jeg leser det betyr det at naskeri begått av noen over femten år utelukker en karriere som politi.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. mai 2017 kl. 09:51.
xxxxx221
Admin221's Avatar
Trådstarter
Ok, takker
En kompis av meg har vært på pissing en stundt nå, han har blitt tatt for forskjellig.
Politiet sporte han om han var interresert i å bli politi å sa at han skulle få muligheten til det. Men han takket nei og sa han ikke ville være hykler
Ting forsinner fra vandelen etter x antall år. Så i teorien skal det ikke være et problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av haxxor Vis innlegg
Ting forsinner fra vandelen etter x antall år. Så i teorien skal det ikke være et problem.
Vis hele sitatet...
Ikkje ved uttømmande og utvida. PHS kan eksplisitt og innhente saker der du har vore mistenkt, men ikkje domfelt. Så i prinsippet kan alle saker, inkludert påtaleunnlatelse dukke opp for PHS.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje ved uttømmande og utvida. PHS kan eksplisitt og innhente saker der du har vore mistenkt, men ikkje domfelt. Så i prinsippet kan alle saker, inkludert påtaleunnlatelse dukke opp for PHS.
Vis hele sitatet...
På min siste uttømmende politiattest var 2 av punktene fjernet siden det var blitt for gammelt

Så det forsvinner fra uttømmende jo, men er jo en vis logikk i at politiet kan sjekke en logg, men det spørs om de kan ta vurderinger fra noe som er "utgått". Skal du eks få en jobb som krever uttømmende og du har noe badass shitt på den og venter i 7-8 år til det forsvinner også får jobben så kan jo ikke arbeidsgiver nekte deg jobb for noe som ikke står på papiret.
Vill nesten tro det blir samme praksis hos politiet, eventuelt at de spør om dine gamle saker og tar en vurdering ut fra hva du sier.

Men igjen, tviler det hadde blitt et problem om du hadde stjelt et kinderegg på butikken.. og husk.. du må først bli tatt.. et hint er vell og legge igjen id hjemme og løpe som en stukken gris om noen ser deg, blir du tatt så sier du ikke et eneste ord. etter en vis tid slipper dem deg uansett.. med mindre de faktisk finner identiteten din da.
Sist endret av 4asd13; 10. mai 2017 kl. 15:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les det myoxo lenker til. PhD krev plettfri vandel. Småsaker kan verte vurdert sommer ikkje relevant, men det er ei manuell vurdering PHS gjer. Dei vil få opplysning om det.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
PHS krever plettfri vandel.
http://www.phs.no/studietilbud/bache...krav/plettfri/

Slik jeg leser det betyr det at naskeri begått av noen over femten år utelukker en karriere som politi.
Vis hele sitatet...
I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid.
For å kunne få en jobb som krever sikkerhetsklarering (man kan fort komme bort i saker og fagområder som krever sikkerhetsklarering om man jobber i politiet) må man opplyse om alle tidligere straffbare forhold, og foreldelsesfrist for vanlig politiattest gjelder ikke:

Sitat av https://www.nsm.stat.no/om-nsm/tjenester/personellsikkerhet/slik-blir-du-sikkerhetsklarert/ofte-stilte-sporsmal-om-sikkerhetsklarering/
Skal jeg opplyse om alle straffbare forhold, selv de som er ”foreldet”?

Ja, det må du. Foreldelsesfristen som er vanlig ved utlevering av politiattest eller utvidet politiattest gjelder ikke i saker om sikkerhetsklarering. Opplysninger om dine tidligere straffbare forhold, forelegg, bøter og forhold du er anmeldt for, vil være relevante i saken.

Jeg har fått opplyst av politiet at det ikke er noe på mitt rulleblad, trenger jeg å føre opp noe når det gjelder straffbare forhold da?

Ja, se svaret ovenfor.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke har helt rent rulleblad, så er det dermed ikke sagt at du må lide til evig tid for små synder begått mens du var ung og dum - det kommer helt an på hvor alvorlig saken er og hvor gammel den er:

Sitat av https://www.nsm.stat.no/om-nsm/tjenester/personellsikkerhet/slik-blir-du-sikkerhetsklarert/ofte-stilte-sporsmal-om-sikkerhetsklarering/
Vil enhver negativ opplysning om meg, for eksempel et straffbart forhold, medføre at jeg ikke får sikkerhetsklarering?

Nei, en klareringsavgjørelse fattes på bakgrunn av en helthetsvurdering. Et hvert straffbart forhold vil derfor ikke nødvendigvis føre til en negativ avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Uansett er det nok det beste å holde sin sti helt ren om du har tenkt på en karriere innen Politiet eller Forsvaret, eller andre etater hvor det er aktuelt med sikkerhetsklarering. Konkret vet jeg at det for enkelte IT-relaterte jobber hvor man jobber med samfunnskritiske ting er nødvendig med sikkerhetsklarering.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid.
Vis hele sitatet...
Det har jeg da heller ikke bestridt?
Jeg skrev at slik jeg leser det vil naskeri begått av en femtenåring utelukke en karierre som politi. Hovedregelen er at døra er lukka, men det kan altså forekomme skjønnsmessige unntak. I noen tilfeller. Jeg burde sikkert tatt det akademiske forbeholdet "trolig utelukke", men jeg står ved min opprinnelige påstand: Politiet anser neppe tyveri som bagatellmessig, og dersom du søker som tyveåring har det bare gått fire-fem år. Og, som sagt: Hovedregelen er at rulleblad = gtfo. Jeg skjønner virkelig ikke hva det er å kverulere på her? Vil du bli snut bør du ikke stjele i butikken. Det er en nobrainer.
Spørs helt hva utfallet blir om du blir tatt, tror noen butikker faktisk er villige til å ta saken i konfliktråd hvor det eventuelt kan bli meklet frem en løsning. Dersom saken blir løst i konfliktråd og du ikke begår nye lovbrudd ila. en 2 års periode så fjernes det helt, om jeg ikke tar helt feil.
Hvis ikke blir det nok stående, og sjansen for å komme inn på politiskolen minker betraktelig.
Vil også anbefale deg å ikke stjele, gjort noe lignende selv en gang og for å si det sånn så er det ikke like kult lenger når du sitter der med foreldrene dine hos politiet.
Sist endret av Dreams; 10. mai 2017 kl. 21:59.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Politiet anser neppe tyveri som bagatellmessig, og dersom du søker som tyveåring har det bare gått fire-fem år. Og, som sagt: Hovedregelen er at rulleblad = gtfo.
Vis hele sitatet...
Hva som er bagatellmessig eller ikke er vel veldig avhengig av sammenhengen, selv om det sorterer under samme paragraf i straffeloven. Dersom du har stjålet en luksusklokke fra en urmaker er det noe ganske annet enn om du har stjålet en tyggis fra Ræva titusen. Det kommer vel også an på oppførsel etter at du har blitt tatt (uforbeholden tilståelse, dyp anger, vilje til å gjøre opp for seg vs. arroganse og fuck you-holdning). Alt dette regner jeg med blir registrert i systemene i form av sakspapirer. I tillegg er 4-5 år relativt lenge i en 20-årings liv, faktisk hele 20-25% av livet, mot bare ca 10% for en 40-50-åring.

Men ja, hovedregelen er at lovbrudd ikke tolereres, men det tas altså i følge inntaksreglene til Politihøyskolen høyde for ungdommelig dumskap og at folk faktisk kan ha lært av egne feil og holdt seg på rett side av loven i ettertid. Noe annet ville også vært noe urimelig, etter min mening.
Sitat av haxxor Vis innlegg
På min siste uttømmende politiattest var 2 av punktene fjernet siden det var blitt for gammelt
Vis hele sitatet...
Merkelig, det har jeg aldri vært borti og det skal heller ikke skje. På en uttømmende attest dokumenteres alt. Selv saker som har skjedd før du er fyllt 15, dersom sakens karakter tilsier det.

Om en straff blir reversert hvor den skyldige blir rullert som uskyldig skal anmerkninger på vandelen fjernes, men det kan sitte igjen i lang tid.

Det er ingen automatikk som sletter anmerkninger på din uttømmende vandel etter gitt tid.
Sitat av Ksi Vis innlegg
En kompis av meg har vært på pissing en stundt nå, han har blitt tatt for forskjellig.
Politiet sporte han om han var interresert i å bli politi å sa at han skulle få muligheten til det. Men han takket nei og sa han ikke ville være hykler
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle politiet spørre en på pissing om han vil bli politi og si at han skal få muligheten til det?

Det er ikke politiet generelt som avgjør om en perosn får muligheten til å bli politi. For å bli politi må man ha generell studiekompetanse, fylle kravene for opptak til Politihøgskolen, og gå gjennom fysiske og psykiske tester, samt vandelssjekk. Dette er det PHS som står for, ikke enkelte politibetjenter eller de ulike politidistriktene.

Det høres altså ut til at du farer med røverhistorier.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det har jeg da heller ikke bestridt?
Jeg skrev at slik jeg leser det vil naskeri begått av en femtenåring utelukke en karierre som politi. Hovedregelen er at døra er lukka, men det kan altså forekomme skjønnsmessige unntak. I noen tilfeller. Jeg burde sikkert tatt det akademiske forbeholdet "trolig utelukke", men jeg står ved min opprinnelige påstand: Politiet anser neppe tyveri som bagatellmessig, og dersom du søker som tyveåring har det bare gått fire-fem år. Og, som sagt: Hovedregelen er at rulleblad = gtfo. Jeg skjønner virkelig ikke hva det er å kverulere på her? Vil du bli snut bør du ikke stjele i butikken. Det er en nobrainer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at hvis man gjør noe slikt som 15-16-åring og søker som 25-åring, så ligger det såpass langt tilbake i tid at det ikke er usannsynlig at det vil bli sett bort fra. Hvis vedkommende fremstår som at han har modnet siden den gang, naturligvis.

Men det kommer nok litt an på tyveriets størrelse også.

Sitat av haxxor Vis innlegg
På min siste uttømmende politiattest var 2 av punktene fjernet siden det var blitt for gammelt
Vis hele sitatet...
I hvilke sammenhenger har du hatt behov for uttømmende politiattest? Man kan jo ikke bare gå og kreve det utlevert uten reell grunn.
Sist endret av hemmeligegreier; 15. mai 2017 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
I hvilke sammenhenger har du hatt behov for uttømmende politiattest? Man kan jo ikke bare gå og kreve det utlevert uten reell grunn.
Vis hele sitatet...
Det er mange reelle grunner for å hente ut en slik politiattest. Jeg gjorde det selv for ikke så lenge siden i sammenheng med giftemål i utland. Det viste seg senere at det ikke var nødvendig, men bedre føre var. Når jeg fylte ut bestillingskjemaet var det en dropdown med 10-ish grunner for at man trengte den, samt et felt for "annet".
Sist endret av nso; 15. mai 2017 kl. 12:53.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Altså jeg og en venn ble tatt da vi var 15, og vi ble også politianmeldt men d ble ikke tatt opp siden d var en liten sak så ingenting skjedde
Litt irrelevant - men om du tenker å bli politi: Ikke bryt loven. Uansett om det ikke ødelegger din sjanse for å bli politi. Dette gjelder spesielt om du bor i mindre byer og steder. Når du jobber som politi er det utrolig viktig at folk har respekt for deg. De trenger ikke å like deg, men la ikke folk ha for mye dritt på deg.

Som politi er det mange folk du vil møte ofte. Dette er gjerne også folk du har gått på skole med. Det er mye bedre å være han politimannen som "trodde han var bedre enn alle andre", enn han politimannen som "stjal på butikken", "røyka hasj uten å bli tatt", "fyllekjørte - men det gikk bra".

Som politi er det viktig at folk kan stole på at du iallefall respekterer loven. Hvordan ellers kan de stole på deg, som statlig ansatt for å opprettholde loven? Min far var politimann, og han fortalte meg ganske mye om slike ting. Og i senere tid har jeg forstatt hva han mente. En skikkelig idiot fra barneskolen ble politimann, men han var i allefall en lovlydig idiot. Hadde han vært en av de som naska på butikken når vi gikk på ungdomskolen, da skulle han virkelig sliti med å fått respekt som politimann i bygda.