Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 10597
En veldig spesiell case: En god venn av min mor stakk seg uheldigvis på en kaktus for en drøy uke siden og har hatt et helvete siden den dag. Symptomene er virkelig spesielle, det VOKSER kaktus "hår" ut av negler, øyne og hud, som igjen fører til plagsomhet, smerte og kjøttsår. Hun frykter også å bli blind da dette vokser direkte ut av øyekroken.

Hun har vært innom to sykehus og en haug med eksperter, og INGEN har noe som helst løsning på dette problemet. Jeg har googlet mye rundt og finner ingen informasjon om problemet på norsk, men jeg har funnet et fåtall av utenlandske forumtråder hvor problemet diskuteres av personer som har samme symptomer. I disse forumtrådene kommer det også frem at hverken leger eller eksperter de har snakket med heller ikke har noen løsning på problemet. Noen av disse personene frykter også døden. Og de sliter med å komme seg gjennom hverdagen.

Jeg oppretter denne tråden i håp om at noen kan komme med noe som helst informasjon om problemet. Jeg vil virkelig hjelpe denne stakkars damen.
Jeg kan nok ikke hjelpe, men er nysgjerrig: Kan disse hårene påvises? Det ville vel ha vært en vitenskapelig senasjon om det kunne bevises at et menneske fikk kaktushår av å bli stukket av en kaktus. Har hørt om Morgellons, det er vel det nærmeste.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Har du lenker til disse trådene du fant?
Hvilken type Kaktus er det snakk om ? Ingen bilder av fenomenet ? Dette høres jo ut som en sak for Vg/DB/Se&Hør...
Trådstarter
Har ikke noe mer informasjon enn det jeg har beskrevet for øyeblikket. Link til forumtråd: http://forums.webmd.com/3/skin-probl...nge/forum/2096.. hun har som sagt helt samme symptomer. Og det er flere som beskriver de samme symptomene i forumtråden. Dette er ikke bullshit.

Sitat av nso Vis innlegg
Har du lenker til disse trådene du fant?
Vis hele sitatet...
http://forums.webmd.com/3/skin-probl...nge/forum/2096
Sist endret av ezel; 13. april 2017 kl. 00:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, i den tråden står det at TS fått hele kaktuspigger voksende ut av huden. Dette burde være lett å dokumentere.
Fant en til fra webmd som beskriver lignende symptomer.
Å fy faen. Jeg skal aldri ta på en kaktus igjen. Kommer til å ha mareritt i natt.
Trådstarter
Sitat av kallisti Vis innlegg
Vel, i den tråden står det at TS fått hele kaktuspigger voksende ut av huden. Dette burde være lett å dokumentere.
Vis hele sitatet...
Kan være at det utvikler seg. Enig i at dette burde vært lett å dokumentere.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Fant en til fra webmd som beskriver lignende symptomer.
Vis hele sitatet...
Tydelig at dette er et ekstremt sjeldent, men LEGIT problem.
Sist endret av ezel; 13. april 2017 kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det høres unektelig sært ut med kaktushår som vokser ut av huden. Hvilke biologiske mekanismer skulle det eventuelt være som kan stå bak noe sånt? Disse kaktushårene, om de eksisterer, burde være ganske enkle å dokumentere, i form av bilder.

I likhet med kallisti tenkte jeg Morgellons.
Trådstarter
Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Det høres unektelig sært ut med kaktushår som vokser ut av huden. Hvilke biologiske mekanismer skulle det eventuelt være som kan stå bak noe sånt? Disse kaktushårene, om de eksisterer, burde være ganske enkle å dokumentere, i form av bilder.

I likhet med kallisti tenkte jeg Morgellons.
Vis hele sitatet...
Hun har sitti med pinnsett å pirka ut disse hårene rett foran øynene på meg. Jeg skal prøve å få delt bilder.
Sist endret av ezel; 13. april 2017 kl. 00:32.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Etter litt lesing så ser dette veldig ut som noe super-psykose-aktige greier, men jeg er ingen ekspert.

elling every doctor you can about your problem and seek the solution. For me, it took over my whole life anyhow, now it's all I think about. I have been afraid of my own car when I thought it came from there so I locked it up and have not touched it since Jan. I have been afraid that this has been maliciously done to me by someone in my past I may have hurt. I have become afraid of my apartment and moved to a new town.
Vis hele sitatet...
Felles for disse folka er jo hvordan de legger trykk på å bli avvist av leger og at de ikke blir trodd. Minner om en eller annen form for tvangstanker eller noe. Hadde det vokst kaktus pigger uta av øya, huden og kjeften din tror jeg neppe en lege i verden hadde avvist deg.
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Etter litt lesing så ser dette veldig ut som noe super-psykose-aktige greier, men jeg er ingen ekspert.
Vis hele sitatet...
haha. Hvordan hadde du reagert om det vokste shit ut av huden din etter stikk fra kaktus.

Sitat av A-tillah Vis innlegg
Felles for disse folka er jo hvordan de legger trykk på å bli avvist av leger og at de ikke blir trodd. Minner om en eller annen form for tvangstanker eller noe. Hadde det vokst kaktus pigger uta av øya, huden og kjeften din tror jeg neppe en lege i verden hadde avvist deg.
Vis hele sitatet...
Hun jeg kjenner er ikke avvist. Innlagt nå. Men de har ingen løsning.
Sist endret av ezel; 13. april 2017 kl. 00:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ezel Vis innlegg
haha. Hvordan hadde du reagert om det vokste shit ut av huden din etter stikk fra kaktus.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men uten å være ekspert vil jeg nok tro at dette er en eller annen form for vrangforestilling. Morgellons høres jo 100% ut som det du forklarer.
Få fatt i en sample av disse hårene og få dem analysert. Fram til du vet hva de er for noe, er det vanskelig å komme noe særlig videre. Holder en knapp på Morgellons foreløpig...
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Sant nok, men uten å være ekspert vil jeg nok tro at dette er en eller annen form for vrangforestilling. Morgellons høres jo 100% ut som det du forklarer.
Vis hele sitatet...
Ja enig i at det høres likt ut. Men det som er greia er jo at det er 3-4 tilfeller i den forumtråden jeg linket til som beskriver at plagene kom etter et stikk fra kaktus. Det samme mener jo hun jeg kjenner.
Enig i at det hele virker svært merkelig, og ikke uten videre kan avvises som mental sykdom. Veldig fascinerende sak, håper du holder oss oppdatert fremover.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ezel Vis innlegg
Ja enig i at det høres likt ut. Men det som er greia er jo at det er 3-4 tilfeller i den forumtråden jeg linket til som beskriver at plagene kom etter et stikk fra kaktus. Det samme mener jo hun jeg kjenner.
Vis hele sitatet...
Det kan fint bare være tilfeldigheter vet du!

People usually self-diagnose Morgellons based on information from the Internet and find support and confirmation in online communities of people with similar illness beliefs.
Vis hele sitatet...
Greia er jo, hvis jeg har forstått det riktig, at dama har fått disse symptomene akutt etter et kaktusstikk; det er TS som har funnet infoen på nett. Videre er det vel kun brukere her som har foreslått Morgellons, ikke hun selv eller TS.
Sist endret av kallisti; 13. april 2017 kl. 01:13.
Trådstarter
Kommer ihvertfall ikke noe vei uten mer informasjon. Skal fiske imorgen.
Sitat av ezel Vis innlegg
haha. Hvordan hadde du reagert om det vokste shit ut av huden din etter stikk fra kaktus.



Hun jeg kjenner er ikke avvist. Innlagt nå. Men de har ingen løsning.
Vis hele sitatet...
Men kan andre se disse nålene/piggene(?). Har du sett dem? Leger må jo flippe ut om det faktisk vokser tynne pigger ut av øyne og hud!
Trådstarter
Sitat av Sol-Nede Vis innlegg
Men kan andre se disse nålene/piggene(?). Har du sett dem? Leger må jo flippe ut om det faktisk vokser tynne pigger ut av øyne og hud!
Vis hele sitatet...
Skrev lenger opp her at jeg har bevitnet at hun sitter å pirker ut disse med pinnsett.
Sitat av ezel Vis innlegg
Skrev lenger opp her at jeg har bevitnet at hun sitter å pirker ut disse med pinnsett.
Vis hele sitatet...
Overså visst det svaret.

Hvordan ser de ut?
Trådstarter
Sitat av Sol-Nede Vis innlegg
Overså visst det svaret.

Hvordan ser de ut?
Vis hele sitatet...
Som kaktushår.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du får be vennen til moren din om å IKKE plukke ut hårene for så å gå til doktor. Eller på annet vis få det dokumentert. Kamera har eksistert såpass lenge nå at teknologien begynner å bli å stole på. Vi sees på forsiden av alle medier.

(Helt klart det er en form for mental lidelse. Hvis det er hår i det hele tatt så er det nok vanlige hår.)
Sist endret av nso; 13. april 2017 kl. 01:36.
det eneste jeg fant hvor slikt er nevnt var på webmd.com/forum, men hår ut av øynene? tror nokk du skal ta deg en tur til legen du også
Sitat av ezel Vis innlegg
Som kaktushår.
Vis hele sitatet...
Har du funnet ut noe mer? Går det an å få tatt bilder? Denne tråden har hjemsøkt meg litt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sol-Nede Vis innlegg
Har du funnet ut noe mer? Går det an å få tatt bilder? Denne tråden har hjemsøkt meg litt
Vis hele sitatet...
Det er jo fullstendig åpenbart at det er snakk om enten trolling eller psykisk sjukdom.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er jo fullstendig åpenbart at det er snakk om enten trolling eller psykisk sjukdom.
Vis hele sitatet...
Håper det. Han sier jo han har sett det med egne øyne. Så da er det vel trolling, med mindre han kan legge ut bilder.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
TS har vært pålogget og skrevet flere innlegg siden denne tråden ble laget. Hvis det virkelig var så viktig og seriøst som han får det til å fremstille i den originale posten så hadde han nok svart her inne. Jeg regner derfor med at det er ren og skjær trolling og at han ble lei.

Har han evt glemt av tråden (som jeg tviler på at han hadde gjort om det var seriøst) så er det nok snakk om psykisk sykdom ja. Som jeg leste på nett så er det motbevist at man kan få en sykdom der det vokser kaktus-hår eller lignende ut av kroppen som i Morgellons/det her.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Som jeg leste på nett så er det motbevist at man kan få en sykdom der det vokser kaktus-hår eller lignende ut av kroppen som i Morgellons/det her.
Vis hele sitatet...
Morgellons er ikke en tilstand hvor det faktisk vokser fiber e.l. ut fra kroppen, men hvor man tror/innbiller seg at fiber vokser ut fra kroppen. Det ble lenket til Wikipedia tidligere, og her er første avsnitt:

Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/Morgellons
Morgellons (/mɔː(ɹ)ˈdʒɛlənz/) is the informal name of a self-diagnosed skin condition in which individuals have sores that they believe contain some kind of fibers.[1] Morgellons is poorly understood but appears to be a form of delusional parasitosis; the sores are the result of compulsive scratching, and the fibers, when analysed, turn out to originate from textiles.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Som jeg leste på nett så er det motbevist at man kan få en sykdom der det vokser kaktus-hår eller lignende ut av kroppen som i Morgellons/det her.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig å "motbevise" at det går an å få en slik sykdom.
Fellestrekket virker å være at det ikke finnes noe bildebevis. Et fiber som ligger på huden er ikke bevis. Jeg vil se bilder av faktiske fiber som vokser ut av huden, slik som flere vil ha det til.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Pengui Vis innlegg
Det er ikke mulig å "motbevise" at det går an å få en slik sykdom.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er ganske jævla trivielt å bevise hvert enkelt påståtte tilfelle. Et bilde, for eksempel. Når det blir påstått noe som strider med all viten og fornuft, bør det være en ganske rimelig konsesjon.
Sitat av robhol Vis innlegg
Nei, men det er ganske jævla trivielt å bevise hvert enkelt påståtte tilfelle. Et bilde, for eksempel. Når det blir påstått noe som strider med all viten og fornuft, bør det være en ganske rimelig konsesjon.
Vis hele sitatet...
Usikker på hvorfor du siterer meg. Jeg har da ikke påstått noe annet?
Peter Parker ble bitt av edderkopp og slik ble han spiderman. Hvilke superkrefter har hun dama? Kan hun gå lenge uten vann og skyte kaktusnåler og få næring via fotosyntese, bli flere via vegetativ propagering?
Men seriøst… Kan man ikke bare amputere eller barbere de nålene og legge det bak seg?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Morgellons er ikke en tilstand hvor det faktisk vokser fiber e.l. ut fra kroppen, men hvor man tror/innbiller seg at fiber vokser ut fra kroppen. Det ble lenket til Wikipedia tidligere, og her er første avsnitt:
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det, det var derfor jeg sa at det var blitt motbevist. Jeg ordla meg kanskje litt uheldig der. Poenget var ihvertfall at vrangforestillingene folk får under Morgellons per dags dato ikke har kunnet blitt bevist, det eneste de har funnet ut er at "trådene" var bomullsdotter og at sårene har de mest sannsynlig laget selv underbevisst. Ergo at det er psykisk sykdom og ikke en fysisk sykdom.
Trådstarter
Jeg sitter ikke her å troller folk via internett, lol :P. Har vært ute av huset i et par dager, men uansett, her har dere bevis. Kan minne om både fiber og kaktushår:

http://bildr.no/view/aVMrTHFo
http://tinypic.com/r/2q36u81/9
Alt jeg ser er et hår på en pinsett? Det krøller seg til og med i en fin loop på slutten. Det er slettes ikke noe bevis.
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Alt jeg ser er et hår på en pinsett? Det krøller seg til og med i en fin loop på slutten. Det er slettes ikke noe bevis.
Vis hele sitatet...
Det du ser på bildet har hun dratt ut av huden kompis.
Virker ikke tinypic linken?

Flere bilder:

http://bildr.no/view/QzJjV01W
http://bildr.no/view/VUc2MVhM
http://bildr.no/view/eDhZems1
Sist endret av ezel; 16. april 2017 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her spør folk etter bilder som bevis på at det gror kaktushår ut av en annen person.

Bildet du leverer er så uklart at det er nesten ikke synlig at i det hele tatt er en finger. Det andre bildet ser ut som vanlig hår i ett pinsett.
Sist endret av ImnotEmo.; 16. april 2017 kl. 20:38.
Trådstarter
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Her spør folk etter bilder som bevis på at det gror kaktushår ut av en annen person.

Bildet du leverer er så uklart at det er nesten ikke synlig at i det hele tatt er en finger. Det andre bildet ser ut som vanlig hår i ett pinsett.
Vis hele sitatet...
Dette er små hår som kan minne om ENTEN kaktushår eller små fibre har jeg nevnt over her. Du kan jo se at det stikker ut av huden hennes? jeg har jo sett dette med egne øyne.

Hvor tilbakestående er du? Jeg har ikke påstått at dette er faktiske kaktushår. Men det er LEGIT det du ser på bildene som vokser ut av huden hennes. Klarer du ikke å forstå at jeg prøver å komme til bunns i denne saken, og at de bildene samt det jeg har beskrevet i kommentarer/innlegget er infoen jeg sitter på så langt?. Jeg er helt åpen for at dette kan være noe helt annet enn en sinnsyk kaktusforgiftning.
Sist endret av ezel; 16. april 2017 kl. 20:51.
Sitat av ezel Vis innlegg
Dette er små hår som kan minne om ENTEN kaktushår eller små fibre har jeg nevnt over her. Du kan jo se at det stikker ut av huden hennes? jeg har jo sett dette med egne øyne.

Hvor tilbakestående er du? Jeg har ikke påstått at dette er faktiske kaktushår. Men det er LEGIT det du ser på bildene som vokser ut av huden hennes. Klarer du ikke å forstå at jeg prøver å komme til bunns i denne saken, og at de bildene samt det jeg har beskrevet i kommentarer/innlegget er infoen jeg sitter på så langt?. Jeg er helt åpen for at dette kan være noe helt annet enn en sinnsyk kaktusforgiftning.
Vis hele sitatet...
Ro ned på saltet da.

Jeg er 100% enig med han over, dårlig oppløsning, dette kan være limt på eller, må da kunne finnes bedre bilder?
Du må jo forstå en viss skepsis av oss når det dukker opp noe som medisinen visstnok ikke har sett før?

Hva med film der en faktisk drar i hårene med god oppløsning, eller superoppløste bilder som vi kan zoome i?
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ro ned på saltet da.

Jeg er 100% enig med han over, dårlig oppløsning, dette kan være limt på eller, må da kunne finnes bedre bilder?
Du må jo forstå en viss skepsis av oss når det dukker opp noe som medisinen visstnok ikke har sett før?

Hva med film der en faktisk drar i hårene med god oppløsning, eller superoppløste bilder som vi kan zoome i?
Vis hele sitatet...
Jau bildene suger. Skal høre om hun kan sende bedre. Men som sagt, dette vokser legit ut av fingeren hennes.
Sist endret av ezel; 16. april 2017 kl. 21:05.
Sitat av ezel Vis innlegg
Hvor tilbakestående er du? Jeg har ikke påstått at dette er faktiske kaktushår.
Vis hele sitatet...
Det er da vitterlig det du har. Du skriver i åpningsinnlegget ditt at det "VOKSER kaktus "hår" ut av negler, øyne og hud, som igjen fører til plagsomhet, smerte og kjøttsår". Du kaller det altså selv "hår" fra kaktus. Videre siterer du en som linker til en post på WebMDs forum, der det fremgår følgende: "I have cactus needles forming lumps all over my body and 3 days ago under my eyelid." Din kommentar til dette ar at det er "[t]ydelig at dette er et ekstremt sjeldent, men LEGIT problem". I beste fall er åpningsinnlegget ditt klart (på at du mener "hårene" stammer fra kaktus), og kommentaren til det du siterer tvetydig.

Du presterer deretter å spørre hvor "tilbakestående" noen andre er fordi du ikke klarer å kommunisere klart.
Meget mulig jeg er tilbakestående. Beklager at sinnet dit tok overhånd pga. det jeg skrev.

Du får komme tilbake med litt bedre bilder med god oppløsning. Bedre bilde av selve fingeren det gror hår fra. Et nærbilde av selve håret i bedre oppløsning hadde også vært kjekt. Det er umulig se at det er noe annet enn et vanlig i hår i en pinsett med det bildet du legger fram.

Flere som har påpekt at de tror hele tråden er trolling. Da er det opp til deg bevise at det ikke er det. Hjelper lite med elendige bilder.
Sist endret av ImnotEmo.; 16. april 2017 kl. 21:11.
Trådstarter
Sitat av Pengui Vis innlegg
Det er da vitterlig det du har. Du skriver i åpningsinnlegget ditt at det "VOKSER kaktus "hår" ut av negler, øyne og hud, som igjen fører til plagsomhet, smerte og kjøttsår". Du kaller det altså selv "hår" fra kaktus. Videre siterer du en som linker til en post på WebMDs forum, der det fremgår følgende: "I have cactus needles forming lumps all over my body and 3 days ago under my eyelid." Din kommentar til dette ar at det er "[t]ydelig at dette er et ekstremt sjeldent, men LEGIT problem". I beste fall er åpningsinnlegget ditt klart (på at du mener "hårene" stammer fra kaktus), og kommentaren til det du siterer tvetydig.

Du presterer deretter å spørre hvor "tilbakestående" noen andre er fordi du ikke klarer å kommunisere klart.
Vis hele sitatet...
Var kanskje ikke tydelig nok på at det jeg beskrev i innlegget var sånn hun formulerte det.

De bildene beviser absolutt ikke at det vokser kaktusgår ut av huden hennes, selvfølgelig. Men det viser etter min mening noe hårlignende som vokser direkte ut av fingeren. Jeg kan ikke bevise at bildene er ekte, at håret er ekte. Men det er det.
Sist endret av ezel; 16. april 2017 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Kan det rett og slett bare være hår fra en kaktus? Får man disse på henda og man tar seg i fjeset så kan de jo feste seg der også.
https://www.gardeningknowhow.com/orn...e-glochids.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Glochid

Cactus glochids are so small, tweezers are of little assistance. That said, tweezers are the most effective if you pair them with a magnifying glass and plenty of patience.
Sist endret av daffe; 16. april 2017 kl. 22:56.
Dette ser ut som et hvilket som helst fiber/lo fra hva som helst, og ikke noe som vokser ut av en kaktus. Hvorfor kan vi ikke få bedre bilder? Hvorfor er det alltid slik at de som kommer med ekstraordinære påstander alltid kommer med de dårligste bildene?