Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10359
Som nevnt i en tidligere tråd, så tenker jeg å prøve å arrangere en uformell sjakkturnering for brukere av nFF, samt andre eksterne som ønsker å delta.

INFO
Når: Lørdag 5. desember, 16:00
Hvor: lichess.org
Hvorfor ikke chess.com? Fordi lichess har et bedre og morsommere turneringssystem (imo), bedre utforming, og drives av entusiaster og idealister uten noe som helst profittmotiv. Folk som dette bør og skal vi støtte!
Hvem kan delta: Alle, venner og bekjente som ikke er medlem av nFF er selvfølgelig også hjertelig velkomne.
Premier: Heder og ære (med mindre noen vil donere en liten premie)
Hvorfor: Fordi sjakk er gøy!
Tidskontroll: 5 minutter uten inkrementer. Dette gjør at man unngår situasjoner der motstander kan dra ut et parti i "evigheter", og det sørger for at man får spille flere partier i løpet av turneringen. Samtidig er 5 minutter nok til at nybegynnere får litt tid til å tenke over partiene, samt de mer erfarne har mulighet til å gå berserk (mer om dette under).
Varighet: I utgangspunktet tenker jeg 1 time. Har man ikke tid til å spille hele turneringen, er det mulig å både melde seg på, av, og på igjen i løpet av turneringen.
Hvor god må jeg være/hvor høyt er nivået? Alle er velkomne til å være med, enten du er stormester, nybegynner eller et sted midt i mellom. Selv er jeg relativt ny i sjakkens verden!

For å bli med i turneringen er det bare å opprette en (gratis) bruker hos lichess.org, gjerne litt i forkant av turneringen, så slipper du å stresse rett før vi starter. Normale sjakkregler gjelder, og det forventes også at man forholder seg til lichess sine egne regler. Disse kan du lese gjennom når du registrerer brukeren din, men kort og godt går det ut på at man ikke jukser (ikke bruk av åpningsdatabaser, selvfølgelig ikke bruk av computerassistanse) og at man rett og slett oppfører seg fint og opprettholder en hyggelig og inkluderende tone!

lichess støtter ikke opprettelse av turneringer langt frem i tid, så jeg kommer til å opprette turneringen ca. 2 timer før vi starter, og poste en lenke til turneringen i denne tråden. Jeg kommer også til å sette turneringen som privat, noe som betyr at man trenger en direktelenke til turneringen for å se den (tror jeg i hvert fall).

Ellers er det verdt å nevne hvordan lichess-turneringer fungerer (FAQ for utdypende informasjon):
  • Ved turneringsstart blir de høyeste rangerte spillerne paret mot hverandre, dvs. den med høyest rating møter nummer 2, 3 møter 4 etc.
  • Når man blir ferdig med ett parti, går man tilbake til turneringsoversikten, og der blir man så automatisk paret på ny (når det er spillere tilgjengelig). Her blir man paret etter poeng man har oppnådd. Dvs. hvis tilfeldigvis de to som har samlet flest poeng i turneringen begge er ledige for et parti samtidig, blir disse to paret mot hverandre.
  • Turneringen fortsetter frem til varigheten til turneringen har utløpt. Partier som ble startet før tiden gikk ut, men sluttet etter tiden gikk ut, blir ikke tatt med i poengoversikten.
  • Man kan når som helst melde seg på turneringen, både før og underveis. Man kan også trekke seg underveis i turneringen, for å så bli med igjen på et senere tidspunkt for å fortsette å samle poeng (du beholder poeng du samlet før du meldte deg av).
  • Vinner man ett parti, får man to poeng. Remis gir 1 poeng til begge spillerne (med visse begrensninger, remis før trekk 10 tror jeg ikke gir poeng til noen av spillerne). Har man vunnet to partier på rad, havner man på en såkalt "streak". For hver påfølgende seier får man da 4 poeng i stedet for 2, og 2 poeng for remis i stedet for remis. Spiller man remis eller taper, brytes "streaken" derimot, og man må vinne to partier på rad på ny for å havne på en ny streak.
  • Før man gjør første trekk i hvert parti, har man mulighet til å "berserke". Gjør man dette, får man halvparten så mye tid (dvs. 2:30 hvis vi spiller med 5 minutter). Motstanderen får fortsatt 5 minutter hvis ikke han også berserker. Vinner man ett parti man berserker, får man 1 poeng mer enn hvis man ikke hadde gjort det.
  • Eksempel: Seier, seier, seier, seier med berserk, remis, seier med berserk, tap, remis vil gi: 2-2-4-5-2-3-0-1
  • TL;DR: Man blir automatisk paret mot andre spillere, får poeng ved seier og remis, og blir ekstra belønnet hvis man vinner flere partier på rad og/eller berserker og vinner partier.

Tidspunkt, tidskontroll, lengde etc. som er nevnt over, er ting som absolutt er åpent for diskusjon - men hvis det ikke er store protester, så foreslår jeg at vi prøver noe som ligner dette i hvert fall!

Ellers er brukernavnet mitt på lichess også der steili - del gjerne nicket deres i denne tråden, gjerne sammen med deres tanker om dette konseptet!
Blir med om ikke noe annet dukker opp! Registrerte meg akkurat på lichess og kaller meg Laplace. Har ca 1100 i blitzrating på chess.com. Dere andre?
Ikke usannsynlig at jeg slenger meg på.

http://en.lichess.org/@/hyfe
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Blir med om ikke noe annet dukker opp! Registrerte meg akkurat på lichess og kaller meg Laplace. Har ca 1100 i blitzrating på chess.com. Dere andre?
Vis hele sitatet...
Jeg har ~1300

Stiller gjerne om jeg får tid. Er midt imellom noen eksamener, så er ikke sikkert dette kommer øverst på lista over prioriteringer.
Jeg blir med, så sant ikke noe annet kommer i veien.
Jeg er interessert.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Kult at det er litt interesse for dette folkens!
Jeg blir gjerne med
Endring i planene. Litt på etterskudd med arbeidskrav så jeg er på vent inntil videre :-)
Endring her og. Har julebord den dagen og eksamen i nær fremtid så blir lesing og øl på meg på lørdag.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Da håper jeg alle er klar for litt sjakk i morgen! Vell møtt! Det er selvfølgelig fortsatt bare å henge seg på for alle som ønsker det i morgen, man trenger ikke si i fra her

Her er lenken til turneringen. Håper vi blir en liten gjeng i det minste!
Sist endret av steili; 5. desember 2015 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bump - turneringen begynner nå!
Nå nærmer det seg! på tide å gå inn hvis dere vil være med
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Da er turneringen i gang - husk at det ikke er noe i veien for å bli med midt i turneringen, vi holder på helt frem til 1700 =)

Takk for en hyggelig turnering, folkens! Vi ble til slutt 5 spillere som kjempet med nebb og klør om den gjeve førsteplassen. Kampen pågikk til siste slutt, og det ble etterhvert klart at kampen om tittelen stod mellom 7ate9 og ambientsound. Begge to endte opp med 12 poeng, men 7ate9 sneik seg foran på "målforskjell". Gratulerer!

Ellers snakket vi litt løst om å arrangere en ny turnering i romjulen. Kom gjerne med innspill angående formatet i denne tråden, så oppretter jeg en ny tråd når julefreden senker seg.



Ggs!
Sist endret av steili; 5. desember 2015 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Glemte denne helt!

En av de fine tingene med lichess, er hvor enkelt det er å se og analysere partiene som er spilt. Nå tittet jeg på partiet som fratok ambientsound seieren, nemlig tapet med hvit mot HWLS. Interessant analyse! Særlig når man ser fra ca trekk 14 til 20 hvor begge spillerne gjør blunder på blunder på blunder på blunder! Jeg tipper begge disse spillerne ville knust meg 10 av 10 ganger, så jeg prøver på ingen måte å trekke noen ned, men jeg synes det er skikkelig interessant å se at så (for meg) gode spillere kan gjøre slike store blundere gang på gang. Tipper nok spesielt ambientsound (hvem her inne er det?) vil kunne ergre seg over å se analysen i etterkant, men det er jo slikt man lærer av!
Bruker egentlig bare stockfish når jeg har spilt et, etter min mening, veldig godt parti for å se om jeg har gått glipp av noe. Er ekstremt vanskelig å se de samme trekkene som stockfish, f.eks å ikke se taktikken den har for hvit på trekk 15 vil jeg si er helt vanlig for folk under 1800-2000 i rating - og i alle fall med 5min tidskontroll.
Glemte turneringen
Hehe, det er jeg som er ambientsound, husker veldig godt at det partiet bare ble tull for meg
Jeg gjorde svært mange tabber i alle partier, og vant stort sett bare på grunn av at motspillerne gjorde verre tabber. Fem minutters partier er veldig vanskelige, lett å gjøre feil
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Glemte denne helt!

En av de fine tingene med lichess, er hvor enkelt det er å se og analysere partiene som er spilt. Nå tittet jeg på partiet som fratok ambientsound seieren, nemlig tapet med hvit mot HWLS. Interessant analyse! Særlig når man ser fra ca trekk 14 til 20 hvor begge spillerne gjør blunder på blunder på blunder på blunder! Jeg tipper begge disse spillerne ville knust meg 10 av 10 ganger, så jeg prøver på ingen måte å trekke noen ned, men jeg synes det er skikkelig interessant å se at så (for meg) gode spillere kan gjøre slike store blundere gang på gang. Tipper nok spesielt ambientsound (hvem her inne er det?) vil kunne ergre seg over å se analysen i etterkant, men det er jo slikt man lærer av!
Vis hele sitatet...

Du har rett



fikk ikke sov i natt pga. dette tårn trekket

uansett takk nice turnering


Håper man kan ta en turnering i romjulen
Sist endret av HWLS; 6. desember 2015 kl. 14:27.
hehe, gønnet på med en rimelig solid tårn-blunder jeg også: http://en.lichess.org/WcOWCIWh/white#65.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Glemte denne helt!
Vis hele sitatet...
Sitat av Bokmerket Vis innlegg
Glemte turneringen
Vis hele sitatet...
Hver gang det arrangeres noe slikt, eller treff eller noe, er det noen som glemmer. Lurer på om det er på sin plass å foreslå noe slikt i førstepost fra nå av. =)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er klar for et parti hvis noen er hypp.