Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1519
Jeg er en person som liker å ha det passelig mørkt på kontoret, ikkje helt mørkt men sånn passelig. Og det skal vel å merke nevnes at vi snakker om kontoret som jeg har hjemme.

Nå som det begynner å bli mørkt ute på kveldene så har jeg det problemet med at etter hvert som kvelden kommer så må jeg gradvis dimme opp lyset på kontoret for å holde den behagelige lysstyrken. Så jeg kom til å tenkte på en ide i sted når jeg satt på kontoret, hva med å utvikle en lyskontroll device. Mulig dette er gjort før, hvis ikkje så tror jeg ikkje ideen er verdt så mye at det er dumt å publisere den på freakforum.

Jeg ser for meg at denne enheten skal fungere på samme måte som en termostat til varmeanlegg. Ved bruk av LDR som sensor, og Pulse Width Modulation. Etterhvert som det blir mørkt i rommet så skal ON-pulsene bli lengere og OFF-pulsene bli kortere, slik som en dimmer fungerer, bare at det automatisk holder et gjevt lysnivå.

I tillegg så må jo denne enheten ha en tidskontroller, da kontoret som oftest står tomt i mellom 00:00 til 15:00, slik at det starter å dimme lyset ned fra klokken 00:00 og er helt mørkt 01:00. Eventuelt en manuel bryter der man kan deaktivere/aktivere kontrolleren.

Hva tenkter freakene om ideen? Fordeler/ulemper? Eventuelt andre funksjoner som hadde vært fint?

Det skal sies at jeg har ikkje den elektroniske kompetansen alene til å utvikle en slik enheten, så ideen blir nok bare en ide.
Denne teknologien fins, men det er et fint DIY-prosjekt dersom du vil lage noe selv.
Det er ingen særlige ulemper ved et slik system utenom kostnadene ved å lage/anskaffe det, og det positive er at du får lyset du ønsker, pluss at du sparer noen få kroner siden du ikke alltid bruker makspotensial av lampene.

http://www.lightingresearch.org/prog...otosensors.pdf
Se på side 26 for en del forskjellige modeller.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En måte å løse dette på er å bruke et hjemmeautomasjonssystem.
Jeg bruker en TellStick Duo til å styre mottakere fra nexa med programvaren Switch King, og EventGhost.

Nexa har mottakere med mulighet for dimming som kan styres med TellStick og Switch King.
Der har du mulighet til å sette at en sensor skal påvirke en mottaker med begrensing til visse tidsrom. Selv bruker jeg bare av/på styringer så jeg er usikker på hvordan en sensor med tallverdi kan brukes til å styre dimmenivå.

Jeg har heller ikke funnet noen sensor som kan gi lysnivå som en tallverdi, eneste jeg har sett er å bygge om en temperaturføler med en LDR i stedet for temperatursensor.

Oppdater gjerne med hva du finner ut, er ute etter noe lignende selv, tenker å styre en markise basert på sollys.