Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7341
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Hva vil det si å være en norsk frimurer?
Så ett program på TV'n (Auction Kings, hvis jeg ikke tar feil ) hvor de solgte ett slikt sverd og en slags 'kjole' som tilhørte en tidligere frimurer.

Har jo selvfølgelig hørt om frimurere før, men har aldri helt forstått hvem de er og hva de gjør, eller hva poenget med denne virksomheten er.

Kan noen her på Freak forklare meg hva det er? Muligens noen her på freak også er en frimurer?

Så ett slikt register over norske frimurere også, det er en del kjente folk med store stillinger, men også den typiske Ola Norman.

Og hvorfor er alt som foregår der inne så hemmelig? Ritualer og slikt?
Leste også en artikkel om Roger Aase som var frimurer i en lang tid, som vist nokk har avsløret 'Frimurernes hemmligheter' i sin bok; Frimurernes hemmeligheter – fortalt fra innsiden.

Ser også at det er en del grader/ranger/titler man kan få.

Dette er bare av ren nysgjerrighet!

«Skulde jeg handle mot dette mitt ingangne Løfte, samtykker jeg i at min hals maa afhugges. Mit hjerte uddrives, min Tunge og mine Involde udslites, samt alt kastes i Havets Afgrunn, at mit Legeme maa oppbrændes, og dets aks adspredes i Luften...»
Sist endret av M4Dhatter; 25. august 2013 kl. 16:21.
En kristen syklubb for menn.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Forøvrig er wikiartikkelen lang som fy, begynn gjerne på Wikipedia før man lager tråder.
Du må være oppe i tjueåra, og ha en nogenlunde ordnet økonomi hvis du skal være med (sånn i tillegg til det som er nevnt over). Er generelt sett færre av dem nå i forhold til tidligere, vet riktignok ikke om dette gjelder alle land/byer i Norge.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. august 2013 kl. 16:32.
Sitat av danseku Vis innlegg
En kristen syklubb for menn.
Vis hele sitatet...
Den kristne delen er vel rimelig norsk. Flere steder holder det å tro på noe større enn seg selv.
Frimurerlosjen i dag er vel egentlig bare en sær måte å networke på.
De har ting av gull. En hall, noen sverd. Egentlig er det bare en klubb for voksene menn som ønsker at verden var mer spennende enn den egentlig er.
Det er jo et rykte at , flere viktige personer er med i frimurer losjen. Og bruker lokalene til møter der de kan diskutere og gjøre vinn vinn situasjoner for seg selv, eller drive lobbyvirksomhet ..

en annen mystisk og større gruppe er jo Bilderberg Group
Don't even get me started on the Bilderberg Group sier nå jeg bare
Sitat av surkin Vis innlegg
en annen mystisk og større gruppe er jo Bilderberg Group
Vis hele sitatet...
Større? I antall medlemmer? Nei. I samfunnsinnflytelse? Mulig, i hvert fall økonomisk vil jeg tro.
Og så har dere jo tvangsmurerlosjen. Kontakt dem hvis du ønsker å bli med, sier jeg bare! Kjempebra for personlig utvikling og utvidelse av dine kunnskaper om deg selv og masse andre ting.
Hehe tvangsmurerlosjen ja, var noen som linket meg den for en stund siden. Morsomt å lese vedtektene
For å få en bedre innblikk i hva en frimører er og gjør, ville jeg sett secret history of the freemasons. Veldig interessant dokumentar!
Frimurerlosjen og andre hemmelige organisasjoner som Illuminati, oppstod i Europa samtidig med føydalismens regresjon. Det var opprinnelig et forsøk på en tilbakevending mot teokratiet, hvor den guddommelige viljen skulle gjennomsyre samfunnets utvikling. Hvis vi ser på den franske revolusjonen og dens ringvirkninger, er det illustrativt for borgerskapets overtagelse og (spinkle) forsøk på å reinstallere et meningsfult politisk system. De ulike kultene var altså først og fremst et forsøk på en tilbakevending. Hvor virksomme (religiøst sett) de har vært kan diskuteres, men de fostret og inspirerte åpenbart interessante kunstprosjekter, som Mozart. I dag er organisasjonene uinteressante - rike menns arena for networking.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Det er en teit liten klubb, hvor menn, med litt penger og som blir annbefalt av andre medlemer blir medlem og driver networking
Vi snakker ikke om det. Ber om at denne tråden stenges.
Kan vell sammenligne de med Mensa på en måte.
Det er personer som er framgangsrike på sine felt, som har en gutteklubb ilag, der det handler om å utveksle ressurser og tjenester =)
Sitat av Stormen Vis innlegg
Vi snakker ikke om det. Ber om at denne tråden stenges.
Vis hele sitatet...
Hahaha!

Fantastisk kommentar.


Ellers:
AtXbYeA har et poeng, for det er ikke mye ved frimureriet som er hemmelig lenger...
Medlemslister, ritualer, rangorden og så videre... det meste er å lese. På internettet.

Men jeg deler trådstartes facinasjon for temaet. Og lurer også på motivasjonen for "å bli med". (Man kan ikke bare "bli medlem", man må inviteres/anbefales av minst to medlemmer.)
Frimurere er vi som egentlig styrer verden. Bildenberger er en avledningsmanøver.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Illuminati.. google it . education er viktig. creds!