Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3073
Jeg skal bestille 16 GB ram til min macbook pro 13 tommer og finner ikke helt ut hvilken størrelse jeg skal bestille. kan dere hjelpe meg med og finne størrelsen?

Takker for svar
Sist endret av tordaniel.; 19. august 2012 kl. 22:45.
204 pins (titegn)
bruk minnevelgeren til komplett den ligger under minnebrikker på datautstyr
hvilke sider er det bra og bestille fra ?
tenkte og bestille fra amazon men vil helst bestille fra en norsk side.
har ikke letet så veldig mye da men har dere noen tips ?
jeg vet ikke hvilken MBP 13" du har, men bruk minnevelgeren her, finn ønsket mengde ram, å søk opp samme ram på dustinhome
Bortkastet! Er virkelig ikke noe poeng. Gå heller for SSD og f.eks 8 GB RAM. Mye bedre
Sitat av missjones Vis innlegg
Bortkastet! Er virkelig ikke noe poeng. Gå heller for SSD og f.eks 8 GB RAM. Mye bedre
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si at det er bortkastet, når du ikke vet hva han skal gjøre på laptopen sin.
Oppgraderte te ssd og 8giga ram på min MBP, meget godt kjøp! Spesielt ramen, har ikkje merka så mykje te SSD'en då.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Oppgraderte te ssd og 8giga ram på min MBP, meget godt kjøp! Spesielt ramen, har ikkje merka så mykje te SSD'en då.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarte du å differensiere mellom disse to tingene, og hvordan klarte du å dra den konklusjonen?
Sitat av missjones Vis innlegg
Bortkastet! Er virkelig ikke noe poeng. Gå heller for SSD og f.eks 8 GB RAM. Mye bedre
Vis hele sitatet...
16 GB ram er maks e-penis, å godt ved multitasking/tung belastning. bruker gjerne 12-13 GB selv hver gang jeg kjører virtuelle maskiner eller redigeringsprogrammer men som du sier er ikke en SSD en dårlig investering heller, spesielt ikke i en laptop som flyttes rundt. heldigvis har jeg 250 gb flash-minne
SSD er veldig bra å ha med tanke på scratch disk ... så ting som videoredigering/photoshop etc. blir jo ganske mye raskere vist flashehalsen av en spinnende harddisk forsvinner ... rask disk med tanke på raskere scratch disk skal ikke undervurderes.

Så 8 eller 16GB Ram ... hadde jeg hatt en spinnende harddisk så hadde nok den forsvunnet og jeg heller gått en SSD + 8GB om det var det som var valget ... selvsagt hadde jo bare e-penisen blitt større om det var SSD + 16GB Ram da

Men nå har ikke TS sagt noe om han har SSD eller ikke, kan jo være han har, og dermed bare skal fullføre sin "e-penis" oppgradering
16 GB ram er jo egentlig ingenting... Sitter her med 64 og synes egentlig det er litt for lite...

OS på SSD, ha en 7200RPM disk som arbeidsdisk å så mye ram du klarer å dytte inn i maskinen. Flaskehals blir det et sted uansett...
Skjønner ærlig talt ikke hva du skal med så mye RAM på en MAC.. bytt heller til SSD
Kommer ann på hva man skal drive med, photoshop feks er det kjekt å la hele filen ligge i ram slik at man slipper scratch disk. Men det kommer helt ann på strl egentlig. sitter du med filer på 120 GB i scratch så kan det lønne seg med en SSD på 128 i tillegg til 16-32GB ram
Jeg kjøpte MBP i januar det er 13 tommer. skal ha mere ram for jeg bruker photoshop
Sist endret av tordaniel.; 21. august 2012 kl. 19:11.
Sitat av wapipapp Vis innlegg
16 GB ram er jo egentlig ingenting... Sitter her med 64 og synes egentlig det er litt for lite...

OS på SSD, ha en 7200RPM disk som arbeidsdisk å så mye ram du klarer å dytte inn i maskinen. Flaskehals blir det et sted uansett...
Vis hele sitatet...
da har du spesielle behov som de fleste aldri kommer i nærheten av

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Skjønner ærlig talt ikke hva du skal med så mye RAM på en MAC.. bytt heller til SSD
Vis hele sitatet...
samme som på en windows-pc?
Sitat av tordaniel. Vis innlegg
Jeg kjøpte MBP i januar det er 13 tommer. skal ha mere ram for jeg bruker photoshop
Vis hele sitatet...
8GB holder lenge, ikke det at jeg skal nekte deg 16GB, men du vil ha mye mere nytte av raskere scratch disk i PS.

Så vist du ikke har SSD så vurder dette.

Å bruke PS på min 3 år gamle bærbare ble noe nytt etter en SSD oppgradering, selv om jeg hovedsakelig sitter på min stasjonære med SSD + 16GB ram ... men selv på den ser jeg at ytelsen hadde ikke vært så bra hadde det ikke vært for SSDèn.
Sitat av tordaniel. Vis innlegg
Jeg kjøpte MBP i januar det er 13 tommer. skal ha mere ram for jeg bruker photoshop
Vis hele sitatet...
Siste versjon av photoshop kjører helt glimrende på min MacBok Air med 2GB RAM. Hvis det går treigt hos deg bør du heller kjøpe SSD disk.

Har 24GB ram på Windows maskina mi, men har store problemer med å se noen som helst fornuft i så mye RAM på en Mac
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
da har du spesielle behov som de fleste aldri kommer i nærheten av



samme som på en windows-pc?
Vis hele sitatet...


Jobber som reklamefotograf, å har gjerne filer på rundt 60-70 GB. Da er det kjekt med mye ram... =P
Sitat av Mantuz Vis innlegg
8GB holder lenge, ikke det at jeg skal nekte deg 16GB, men du vil ha mye mere nytte av raskere scratch disk i PS.

Så vist du ikke har SSD så vurder dette.

Å bruke PS på min 3 år gamle bærbare ble noe nytt etter en SSD oppgradering, selv om jeg hovedsakelig sitter på min stasjonære med SSD + 16GB ram ... men selv på den ser jeg at ytelsen hadde ikke vært så bra hadde det ikke vært for SSDèn.
Vis hele sitatet...
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Siste versjon av photoshop kjører helt glimrende på min MacBok Air med 2GB RAM. Hvis det går treigt hos deg bør du heller kjøpe SSD disk.

Har 24GB ram på Windows maskina mi, men har store problemer med å se noen som helst fornuft i så mye RAM på en Mac
Vis hele sitatet...
Hva man vil ha mest utbytte av å oppgradere osv kommer veldig an på filstørrelsene man jobber med og hvor mye man har av minne fra før, men har du nok ram vil du ikke i det hele tatt trenge å bruke harddisken som ekstra minne (altså som scratchdisk), og da vil du kun merke forskjellen på SSD og HDD ved oppstart av OS, programmer osv. Så å si helt bastant at det ene eller andre er best på helt generelt grunnlag er bare tull.

Sitat av R0flcopter Vis innlegg
(...) OSX er kjakt i seg sjølv, og meget godt optimalisert! (unntat minneforbruk... der er det heilt bak mål...)
Vis hele sitatet...
Tvert imot, OS X har egentlig veldig smart minnebruk, men det SER UT som det sluker vanvittig mye.
Sist endret av atomet; 22. august 2012 kl. 13:54.