Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  258 52850
Sitat av 001 Vis innlegg
Tross medierådgivere velger han altså å la alle få vite hvordan fantasien løp løpsk. Dette er en politikker som kunne blitt statsminister med det siste og overordnede beslutningsmyndighet i sensitive og kritiske situasjoner.
En slik rolle vil han aldri kunne tillates nå.
Vis hele sitatet...
Fyren prøver å være ærlig om hva han tenkte i en vanskelig situasjon. Jeg tviler på at han kommer til å måtte ta avgjørelser mens han blir beskutt hvis han eventuelt blir statsminister. Merk også at det vil ta lang tid som aktiv i politikken før han eventuelt blir statsminister. Fyren er ikke engang 30, og var leder for AUF. Ungdomspartiene er ærlig talt, tross hva folk mener nå etter 22. juli i sorgreaksjonen, spesielt viktige politisk annet enn som en slags skole. Ungdomspartiene er for stortinget hva førstegangstjenesten er for marinejegere.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ungdomspartiene er for stortinget hva førstegangstjenesten er for marinejegere.
Vis hele sitatet...
Må nok si meg uenig her. Ungdomspartiene er selve springbrettet til rikspolitikken, hvor ideologisk begeistret ungdom får forsterket og målrettet sin fanatisme. Alle som har lest aviser det siste året har forstått at EP kommer til å stille som statsministerkandidat for arbeiderpartiet.

En bedre sammenlikning ville være befalsskole, ikke førstegangstjeneste.
Men ta tidligere leder til Frp, Ove Vanebo. Han er virkelig smart, og jeg tror han kunne blitt en god politiker for frp, men jeg tror ikke han hadde oppført seg noe mer annerledes enn de andre på utøya. Tror ikke Obama heller hadde gjort det for å si det slik, Hvor mange politikere har egentlig havnet i en slik situasjon og havnet tilsvarende? Og hva har hans evne til å egehending stoppe massakrer å gjøre med hans evner som en mulig statsminister? Jeg er nysjerrig på akkurat den biten.
reach for the sun
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Skjønner ikke at slike rasist-aktige utsagn blir stående i forumet.


Les det som ble skrevet, du. Vedkommende gjorde et poeng ut av at Pedersen er homofil.


Hva løy han om? Hvilken oppdiktet telefonsamtale?


EP stakk ikke av med båten. Han ble bedt av andre om å komme seg ombord, og så la kapteinen fra kai. Det var kapteinen som var leder på båten, ikke EP.

EP er en politisk leder, ikke en militær leder. Det blir feil å påstå at han ikke er en lederskikkelse bare fordi han ikke oppførte seg om en topptrent elitesoldat.


Du glemmer at campingturistene ikke var utsatt for terrorangrep. De kom fra trygg grunn og kunne dra tilbake til trygge områder når som helst. De var i en helt annen mental tilstand enn de som i ren panikk rømte fra terroristen. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?


Kapteinen på en båt har faktisk et formelt ansvar for sikkerheten på båten samt trening og kunnskap til å kunne ta seg av dette, og det har ikke politiske ledere. Det blir derfor en søkt sammenligning som bare avslører mangel på sans for proporsjoner.

EP var heller ikke førstemann som gikk ombord i båten. Han var vel en av de siste. Bomskudd igjen.
Vis hele sitatet...





Er det ikke slik at EP var den første av øya? EP var jo i teorien ikke klar over hva som skjedde før det var over. Hvorfor skulle han ha rett på båten? Som mange skriver her så bruker de for at han var et av målene derfor måtte han komme seg raskt av øya. Hvordan kunne noen vite dette? da ikke noen i denne verden visste egenlgit hva som var på gang til å skje.

Etter 22.7 så har Ep vært i utallige intervjuer,holdt taler etc. det som jeg irriterer meg over er at alle ordene jeg har lest så lyser det pr rådgivere laang lang vei. Burde han ikke i teorien brukt egne ord? Jeg synes det blir alt for falskt når rådgivere å taleskrivere gjør jobben for han.
Sitat av ratita Vis innlegg
Er det ikke slik at EP var den første av øya? EP var jo i teorien ikke klar over hva som skjedde før det var over. Hvorfor skulle han ha rett på båten? Som mange skriver her så bruker de for at han var et av målene derfor måtte han komme seg raskt av øya. Hvordan kunne noen vite dette? da ikke noen i denne verden visste egenlgit hva som var på gang til å skje.

Etter 22.7 så har Ep vært i utallige intervjuer,holdt taler etc. det som jeg irriterer meg over er at alle ordene jeg har lest så lyser det pr rådgivere laang lang vei. Burde han ikke i teorien brukt egne ord? Jeg synes det blir alt for falskt når rådgivere å taleskrivere gjør jobben for han.
Vis hele sitatet...
Han visste om bomben i Oslo, og nå kom denne falske politimannen som skjøt vilkårlig rundt seg. Da kobler man to og to sammen, og EP tenkte statskupp. Det kan jeg forstå, med tanke på hvor ekstrem situasjonen var.

Ingen kunne vite sikkert at Pedersen var et av målene, men han er lederen, og da er det greit å få han i sikkerhet så fort som mulig.

Jeg har forresten aldri tenkt at EP har brukt rådgivere før intervjuer og taler, jeg føler at han bruker sine egne ord.
Politikere må uansett veie sine ord nøye for best mulig få frem budskapet sitt, samt å ikke fornærme noen, så å ha en rådgiver er ikke det dummeste de gjør.

Jon Favreau skriver talene for Barack Obama
https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Fa...peechwriter%29
I serien jeg laget til 22. juli kommisjonen - "Til de det måtte angå", er vist til en hel rekke artikler og faktagrunnlag. Del 1 av 23 starter her: http://bit.ly/JVnpx8
Sitat av Jen111 Vis innlegg
I serien jeg laget til 22. juli kommisjonen - "Til de det måtte angå", er vist til en hel rekke artikler og faktagrunnlag. Del 1 av 23 starter her: http://bit.ly/JVnpx8
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet og fordi formuleringen din er litt uklar må jeg spørre: Når du sier "serien du lagde til 22. juli-kommisjonen", mener du noe annet enn at du har kokket sammen et 23-delt innlegg på Dagsavisens diskusjonsforum?

Jeg har ikke lest hele innlegget, men det ser ut til å gå på det samme gamle. Nemlig at det teknisk sett hadde vært mulig for Eskil Pedersen å handle mer optimalt enn det han gjorde. Det er svært få som nekter på det. Kunne han hjulpet folk ved at de på båten hadde kjørt taktisk og plukket opp svømmende, uten at det hadde innebåret en uforsvarlig høy risiko for ham selv eller de andre ombord i MS Thorbjørn? Kanskje. Men det er ikke poenget. Spørsmålet er om det er riktig å bebreide en ungdom for å ha handlet i panikk under en blodsprutende massakre. Spørsmålet er også om hans verv i et ungdomsparti medfører et større ansvar og høyere forventninger til optimal handling i krigsliknende situasjoner enn andre. Og mange av oss mener at svaret på disse spørsmålene er et rimelig klinkende klart nei.
Sist endret av Provo; 26. juli 2012 kl. 22:19.
Blir "svertekampanjen" mot Eskil Pedersen drevet av omtanke for ofrene eller et hat mot sosialdemokratiet og Arbeiderpartiet? Må forøvrig si meg enig med Provo over her.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Blir "svertekampanjen" mot Eskil Pedersen drevet av omtanke for ofrene eller et hat mot sosialdemokratiet og Arbeiderpartiet? Må forøvrig si meg enig med Provo over her.
Vis hele sitatet...
Blanding. FOr det første ønsker ulike typer høyrekrefter(jeg velger kalle dem dét) å stemple Eskil Pedersen som den desidert største pingla av alle ungdomsledere, og som en generelt veik mann. Derav uegnet som statsministermateriale. >> "se her for en pinglete statsminister vifår med enda en ny sosialistregjering i fremtiden..., appåtil er'n homo..."

For det andre - og dette er en mindre gruppe en førstnevnte - så har du de som mener EP burde ha inntatt en langt bedre lederrolle under og etter angrepet. Dette er foreldre, familie, pårørende generelt, vanligvis ikke folk som har blitt direkte berørtav angrepet.

Jeg for min del - som tilhenger av partiet han er leder for - ønsker ikke EP som fremtidig statsminister. Han er en god og smart politiker riktignok, og generelt dyktig innen sitt felt, men ikke en "naturlig" ledertype.
Dog en vktig ministerolle i fremtiden muligens?

Edit; minister som i departement, evt. statssekretær, evt annen (viktig) posisjon, men en posisjon som ikke er direkte 'ledende'.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. juli 2012 kl. 23:04.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg for min del - som tilhenger av partiet han er leder for - ønsker ikke EP som fremtidig statsminister. Han er en god og smart politiker riktignok, og generelt dyktig innen sitt felt, men ikke en "naturlig" ledertype.
Dog en vktig ministerolle i fremtiden muligens?

Edit; minister som i departement, evt. statssekretær, evt annen (viktig) posisjon, men en posisjon som ikke er direkte 'ledende'.
Vis hele sitatet...
Men ser du ikke hvor latterlig dette er? Siv Jensen, mange vil påstå at hun er ganske karismatisk, og en ledertype, hørte dette sist på sommerjobben idag, hun var å foretrekke fremfor jenseman tydeligvis. Ingen kan vite hvordan Siv Jensen hadde opptrådt hvis hun befant seg på utøya, men en god gjentning vil være at hun ikke hadde reagert så forskjellig fra det folk gjorde. Jeg tror heller ikke Jens Stoltenberg hadde reagert så spesielt annerledes enn Pedersen heller, selv om alle hyller ham som landsfaderen. Jeg synes alle som mener at Pedersen har visst seg inhabil som en fremtidig leder, egentlig gjør det med de fleste andre politikere også. Skal en fremtidig statsminister må ha gjennomgått lignende scenariorer som utøya og oppføre seg som en amerikansk actionfilmhelt for å ha ren samvittighet? Mot i krig trenger ikke å ha noe med hvor god statsmann man er.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men ser du ikke hvor latterlig dette er? Siv Jensen, mange vil påstå at hun er ganske karismatisk, og en ledertype, hørte dette sist på sommerjobben idag, hun var å foretrekke fremfor jenseman tydeligvis. Ingen kan vite hvordan Siv Jensen hadde opptrådt hvis hun befant seg på utøya, men en god gjentning vil være at hun ikke hadde reagert så forskjellig fra det folk gjorde. Jeg tror heller ikke Jens Stoltenberg hadde reagert så spesielt annerledes enn Pedersen heller, selv om alle hyller ham som landsfaderen. Jeg synes alle som mener at Pedersen har visst seg inhabil som en fremtidig leder, egentlig gjør det med de fleste andre politikere også. Skal en fremtidig statsminister må ha gjennomgått lignende scenariorer som utøya og oppføre seg som en amerikansk actionfilmhelt for å ha ren samvittighet? Mot i krig trenger ikke å ha noe med hvor god statsmann man er.
Vis hele sitatet...
Siv Jensen er en ledertype enten man misliker henne sterkt eller ikke. Hun har ledet en svært stort parti gjennom mange orkaner. ENDA vanskeligere for henne er det når partiet består av mange villstyringer som drar i hver sin retnning. Så ja, hun har bevist nok. Om hun derimot er skikkelig statsministermateriale er jeg meget usikker på, sier nei siden hun ikke har kunnskapene eller utdanningen bak som er nødvendig.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor det er latterlig. Jeg har min fulle rett til å mene at herr Pedersen ikke er statsministermateriale siden han ikke har karismaen, utstrålingen og autoriteten en leder bør ha. Han er svært kunnskapsrik og relativt godt utdannet, snakker bra, og passer muligens bedre i en mer slags "diplomatisk rolle", mener jeg.

Ikke dra inn actionfilm-greiene, er dere snille. Jeg mener ikke EP burde kastet seg over Abb på Utøya, ingen friske folk mener det. Diskusjonen er rettet mot rundt og etter situasjonen på Utøya.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Siv Jensen er en ledertype enten man misliker henne sterkt eller ikke. Hun har ledet en svært stort parti gjennom mange orkaner. ENDA vanskeligere for henne er det når partiet består av mange villstyringer som drar i hver sin retnning. Så ja, hun har bevist nok. Om hun derimot er skikkelig statsministermateriale er jeg meget usikker på, sier nei siden hun ikke har kunnskapene eller utdanningen bak som er nødvendig.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor det er latterlig. Jeg har min fulle rett til å mene at herr Pedersen ikke er statsministermateriale siden han ikke har karismaen, utstrålingen og autoriteten en leder bør ha. Han er svært kunnskapsrik og relativt godt utdannet, snakker bra, og passer muligens bedre i en mer slags "diplomatisk rolle", mener jeg.

Ikke dra inn actionfilm-greiene, er dere snille. Jeg mener ikke EP burde kastet seg over Abb på Utøya, ingen friske folk mener det. Diskusjonen er rettet mot rundt og etter situasjonen på Utøya.
Vis hele sitatet...
Ikke for å bryte inn helt i diskusjonen deres, men er enig med fritenker her. Altså, du kan fult å holdent mene at Eskil Pedersen ikke er en god ledertype, men å basere det på hans handlinger på Utøya blir jo bare tull.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ikke for å bryte inn helt i diskusjonen deres, men er enig med fritenker her. Altså, du kan fult å holdent mene at Eskil Pedersen ikke er en god ledertype, men å basere det på hans handlinger på Utøya blir jo bare tull.
Vis hele sitatet...
Forstår hva du prøver å si her, men det er ikke dét jeg snakker om. Direkte handlingene på øya altså. Heller handlinger/omstendigheter en stund etter angrepet, og handlinger/omstendigheter rett etter angrepet.
Tips, se min nederste setning i innlegg 2 på denne siden.

Forøvrig, han var ikke den beste AUf-lederen lenge før angrepet heller. Martin Henriksen var en bedre. Men uten tvil er Pedersen en meget dyktig politiker, på andre områder.
Sitat av Tfan Vis innlegg
Jeg mener rettferdighet tilsier at dødstraff bør gis i visse tilfeller. Ikke nødvendigvis dødsstraff for å ha drept en enkelt person, men heller i større saker (som for eks ABB).

Grunnen til dette er at ved et enkeltdrap, så er det mange faktorer som spiller inn. Personen bak handlingen kan fortsatt rehabiliteres (i de aller fleste tilfeller). Slik er jo ikke saken som oftest i større tilfeller.

Rettferdighet kan vel sees fra forskjellige sider. Jeg mener i hvert fall at en person som har gjort noe så inhumant (som ABB gjorde i fjor) bør straffes med døden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det heller er snakk om at man ikke skal hevne seg; at man får ingenting godt ut av dødsstraff bortsett fra en form for "rettferdighet". Noe annet man også må ta til betraktning er hvor grensen da skal gå ved dødsstraff - er det 3, 4 eller 5 drepte som tilsier at man skal få dødsstraff? Hele greia er i største grad et etisk spørsmål.

Sitat av Tfan Vis innlegg
Fengsel slik vi kjenner det fungerer ikke alltid. Heldigvis er Norge litt annerledes på denne måten, ved å heller fokusere på rehabilitering. Men i visse tilfeller (som nevnt overfor), så mener jeg dødsstraff er det eneste rette.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du dødsstraff er det eneste rettet ved dette tilfellet? Er det for å prøve å "rettferdiggjøre" handlingene? Uansett mener jeg det blir for enkelt for Breivik. Jeg håper heller at han skal - hvis i det hele tatt mulig - en gang forstå smertene han har påført de etterlatte. Forstå hvilket helvete hundrevis av barn og ungdommer har vært i gjennom. Da vil han virkelig få sin straff.
Eskil Pedersen er kanskje ingen militær leder, men hans handlinger på den øya, viser noen karaktertrekk man ikke vil ha i en leder. Jeg klandrer ikke han som person for hans handlinger, men jeg klandrer han som leder. En leder skal passe på sine "ansatte" (I dette tilfellet politisk aktiv ungdom).

Velger å referere litt til denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...a-6805603.html

"Jeg handlet på instinkt"

Ja, han handlet på instinkt. Dessverre for ham har han ikke et lederinstinkt. Det går selvfølgelig an å si at dette er urettferdig, ettersom ingen ledere i Norge har blitt utsatt for dette. Jeg tror derimot at hvis du satt en norsk næringslivsleder, eller Jens Stoltenberg for den saks skyld i den samme situasjonen, så hadde h*n ikke reddet sitt eget skinn, og kjørt av gårde med en båt som potensielt kunne reddet titalls liv. (Eller som noen andre sier, kunne i det minste ligget midtsjøs og plukket opp folk)

"Jeg gjorde som jeg ble fortalt, og gikk ombord i båten"

Hvem fortalte han dette? Han var lederen på øya. For det første tviler jeg på dette. Ingen i den situasjonen sier til Eskil Pedersen: "Redd deg sjæl, og ta med båten".
Men hvis vi sier at han ble fortalt dette, så er det ingen som kan gi ham ordre, noe som igjen viser manglende lederevne.

Jeg understreker igjen at jeg ikke klandrer han som menneske, men han er ikke egnet som leder. Basta.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Eskil Pedersen er kanskje ingen militær leder, men hans handlinger på den øya, viser noen karaktertrekk man ikke vil ha i en leder. Jeg klandrer ikke han som person for hans handlinger, men jeg klandrer han som leder. En leder skal passe på sine "ansatte" (I dette tilfellet politisk aktiv ungdom).
Vis hele sitatet...
Jamen for n'te gang: vi vel ikkje leiarar av sivile organisasjoner på bakgrunn av det militære talentet dei har. Det er ikkje eit kriterie nokon nyttar når dei vel leiarar, og då kan ein ikkje i etterkant klage. Det er enkelt og greit irrelevant. Det viktige i eit politisk ungdomsparti er dei politiske leiareigenskapane. Ikkje dei militære.

Ja, ein leiar skal passe på dei under ho i organisasjonen, men ikkje mot gærninger med våpen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jamen for n'te gang: vi vel ikkje leiarar av sivile organisasjoner på bakgrunn av det militære talentet dei har. Det er ikkje eit kriterie nokon nyttar når dei vel leiarar, og då kan ein ikkje i etterkant klage. Det er enkelt og greit irrelevant. Det viktige i eit politisk ungdomsparti er dei politiske leiareigenskapane. Ikkje dei militære.

Ja, ein leiar skal passe på dei under ho i organisasjonen, men ikkje mot gærninger med våpen.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke at de ferdighetene har noe med hverandre å gjøre? Takle ekstreme stressituasjoner, dirigere mennesker og gi ordre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Du tror ikke at de ferdighetene har noe med hverandre å gjøre? Takle ekstreme stressituasjoner, dirigere mennesker og gi ordre?
Vis hele sitatet...
Nei, eg trur ikkje dei har så veldig mykje med kvarandre å gjere.. Det er heilt ulike scenarioer å bli fysisk trua på livet, og å ha ein stressa situasjon politisk. I tillegg er militære leiarar trent for å handtere slike situasjoner, det er ikkje ein tillitsvald i eit ungdomsparti. Trening har alt å sei når ein kjem i stressa situasjoner. Har ein drilla nok på det vil autopiloten kicke inn, og du vil gjer det du gjorde i treninga. Det er difor militære har øvinger.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Mon tro hva denne politiske lederen hadde gjort i samme situasjon.
http://www.home.no/hjorthen/bilder/erna01.jpg
Sikkert noe skikkelig tøft som kvalifiserte til videre karriere.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det var en stor slosskamp mellom de som ville tilbake til øya og redde folk, og de som ville til fastlandet og redde seg selv. Seriøst, det var en stor fysisk slosskamp om dette. Jeg kan ikke si hvem, men jeg har 100% sikre kilder på dette.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eg trur ikkje dei har så veldig mykje med kvarandre å gjere.. Det er heilt ulike scenarioer å bli fysisk trua på livet, og å ha ein stressa situasjon politisk. I tillegg er militære leiarar trent for å handtere slike situasjoner, det er ikkje ein tillitsvald i eit ungdomsparti. Trening har alt å sei når ein kjem i stressa situasjoner. Har ein drilla nok på det vil autopiloten kicke inn, og du vil gjer det du gjorde i treninga. Det er difor militære har øvinger.
Vis hele sitatet...
Neivel, da får vi vel være enige om å være uenige.

Men du kan vel ikke si imot at det er lite heldig å ha en leder som blir kalt feig av egne partifeller, og som generelt har fått mye kritikk internt?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av luni Vis innlegg
Mon tro hva denne politiske lederen hadde gjort i samme situasjon.
http://www.home.no/hjorthen/bilder/erna01.jpg
Sikkert noe skikkelig tøft som kvalifiserte til videre karriere.
Vis hele sitatet...
Jeg tror hu der hadde vært mer bestemt og innehatt større selvsikkerhet i krisesituasjoner som oppstår plutselig.

Det er ikke kroppsvekt og fysiske egenskaper vi snakker om, selvom bildet var gøyalt.

Edit; en ting til: Kan dere som avfeier kritikk av Eskil Pedersen holde dere nogenlunde seriøse? Et komisk bilde av Erna Solberg endrer ikke på faktumet at hun er en meget standhaftig leder, som mange i dette landet ser opp til!
Nei, hun har ikke blitt skutt på og flyktet fra en øy, men ja, dama har vært i mang en presset situasjon tidligere.
Hvis dere ønsker en seriøs diskusjon, hold dere like seriøse selv.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Du tror ikke at de ferdighetene har noe med hverandre å gjøre? Takle ekstreme stressituasjoner, dirigere mennesker og gi ordre?
Vis hele sitatet...
Takle stressituasjoner. Ikke ekstreme situasjoner på det nivået som Utøya var, og det vet du. Ganske mange av de Utøya-overlevende hadde politisk skolering i lederskap, og ifølge ditt resonnement skulle altså psykolog-behovet vært minimalt i etterkant. Det er det ikke. Selv ikke voksne, erfarne politikere har trening i å løpe over likhauger av folk de kjenner.

Derimot er det urgammel praksis (og helt logisk) å evakuere lederen når en livstruende situasjon oppstår. Hva tror du Secret Service gjør hvis noen begynner å plaffe løs på presidenten? Gir presidenten en pistol så han kan fikse situasjonen -- eller skyfler ham inn i nærmeste skuddsikre limo og stikker?

De eneste på øya som faktisk prøvde å angripe ABB (med steiner), var to gutter med erfaring fra krigen i Tsjetsjenia. De gav opp da han begynte å skyte etter dem, og de skjønte at de ville blitt drept med én gang om de gikk nærmere. Heltemodig: Absolutt. Dumdristig: Kanskje. Ville situasjonen løst seg om EP hadde vært med dem? Nei.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Ramaskrik;

Vi diskuterer ikke hvorvidt Eskil Pedersen skulle slå ned Breivik eller ikke -fysisk, men hvordan han taklet situasjonen og etter Utøya, og lederegenskapene.
Det er blitt nevnt flere ganger at Eskil P. slett ikke burde kaste seg inn slosskamp el.likn, les nøyere (;
Sist endret av aeon_illuminate; 27. juli 2012 kl. 12:03.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Neivel, da får vi vel være enige om å være uenige.

Men du kan vel ikke si imot at det er lite heldig å ha en leder som blir kalt feig av egne partifeller, og som generelt har fått mye kritikk internt?
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at han får mye kritikk internt? Så vidt jeg vet, så kunne ikke de fleste AUFerne tenke seg å ha en annen leder.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kritikken hans er:

"Det er lett å si at det er det folk ville gjort, at de fleste ville flyktet fra stedet. Men dette var lederen for gruppa på øya. Det er som om kapteinen forlater skuta."

Ihler vet tydeligvis ikke at kapteinen på en skute er ansvarlig for sikkerheten ombord, og ikke minst sikkerheten til passasjerene. Kapteinen har opplæring for å kunne ta dette ansvaret.

Pedersen har ingen slik opplæring og ikke noe slikt ansvar. Han kan ikke sammenlignes med kapteinen på en skute, og det er spesielt siden han ikke var med på å arrangere Utøya-leiren.

Så kan man lure på hva Ihler mener Pedersen burde ha gjort. Blitt igjen på øya?

Sitat av 001 Vis innlegg
Glem ikke at Pedersen også gikk stort ut i dagene etterpå med fantasiene han hadde da han rømte. Han var overbevist om at politiet hadde gjort statskupp.

Jeg kan forstå at mange rare tanker går i hodet i en slik ekstrem situasjon. Men det som bekymrer meg er at han som misslykket leder i AUF ikke evner å filtrere sine fantasier, heller ikke i ettertid. Fantasiene hans avslører enten en paranoid grunnholdning til statsapparatet eller stor kunnskapsmangel i norsk politihistorie.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du han ikke klarte å filtrere i ettertid? At han gjenforteller tanker som raste gjennom hodet da han var i panikk og hadde ekstrem dødsangst betyr ikke at de samme tankene fortsatt er aktive.

Når en (tilsynelatende) politimann kommer og begynner å skyte folk rett ned, hva skal man tro? En hjerne i panikk vil gå på høygir og produsere haugevis av fullstendig irrasjonelle tanker som i ettertid virker helt ville.

Å klandre noen for dette synes jeg faktisk er ganske ondskapsfullt.

Sitat av 001 Vis innlegg
I lys av hvordan han sviktet som leder i den aller mest kritiske situasjonen, burde han vist en helt annen ydmykhet.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte da?

At han tenkte så mye rart når han burde tatt ansvar for barna og evakuert dem med det tidligere millitære og skuddsikre landgangsfartøyet ms Torbjørn.
En mann med små kvaliteter som leder.
Vis hele sitatet...
Du har altså ingen forståelse for at noen som har panikk og akutt dødsangst ikke nødvendigvis handler rasjonelt?

Det blir ekstra spesielt når vi leser om at de kunne se ryggen til Breivik fra båten. Da virker det som du mener at Pedersen burde ha blitt igjen for å dø.

Hvordan er det du mener de skulle evakuert folk egentlig? Kapteinen tok båten ut på vannet da de ikke kunne se eller høre noen i nærheten. Skulle de ventet? Hvor lenge da? Hvor mange måtte de ta ombord før det var greit å dra?

Sitat av ratita Vis innlegg
Er det ikke slik at EP var den første av øya? EP var jo i teorien ikke klar over hva som skjedde før det var over. Hvorfor skulle han ha rett på båten?
Vis hele sitatet...
Nei, han var ikke den første av øya. De andre var på båten og han fikk beskjed av dem om å dra dit. EP visste godt hva som skjedde, siden han både så døde mennesker og ryggen på Breivik.

Sitat av ratita Vis innlegg
Etter 22.7 så har Ep vært i utallige intervjuer,holdt taler etc. det som jeg irriterer meg over er at alle ordene jeg har lest så lyser det pr rådgivere laang lang vei. Burde han ikke i teorien brukt egne ord? Jeg synes det blir alt for falskt når rådgivere å taleskrivere gjør jobben for han.
Vis hele sitatet...
Herregud, dette er lavmål.
@aeon_illuminate: jeg er helt enig med hemmeligegreier, det er IDIOTI at folk som ikke var der klager på sånt som dette i etterkant.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen: I sånne situasjoner er ikke det beste at man blir sittende og gruble og tenke seg om for å finne det som ville være den optimale løsningen hvis man hadde masse tid, for det har man ikke. Det viktigste er at man GJØR NOE, at man HANDLER. Og det gjorde de. De fikk med seg alle som var innen synsvidde, og kom seg unna, noe som alt i alt nok var det beste de kunne gjøre.
Atomet; jeg er forsåvidt relativt enig med deg når det gjelder sjølve øya. Nå har riktignok hele tråden dreid inn i retning Pedersens lederegenskaper de siste 3-4sidene, og jeg er enig med dem som kritiserer _det han gjorde i _etterkant_.
Det som skjedde i etterkant av angrepet var ikke helt god attitude for situasjonen. Forresten gjelder det også den kretsen rundt Pedersen.

Ja, det er riktig at de hadde svært få alternativer imens de befant seg på øya + evt. båten, så akkurat der bør dem/han være mest mulig fri for kritikk.
Sist endret av aeon_illuminate; 13. august 2012 kl. 11:39.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ok. Nå har du demontert ofte diverse svar, innlegg og synspunkter.. Lurer bare på _du_ har _egne_ synspunkter på hva som burde ha blitt gjort og ikke gjort (si f.eks av Pedersen)??, i og med at du så fremragende demonterer, klipper og hakker ned andres innlegg og synspunkter på saken.
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel at jeg ikke synes han gjorde noe galt? Det er vanskelig å klandre mennesker som er utsatt for slike ekstreme situasjoner.

Pedersen burde gjort det han gjorde. Han overlevde nemlig. Ferdig med det.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det som skjedde i etterkant av angrepet var ikke helt god attitude for situasjonen.
Vis hele sitatet...
Hva var det?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nyeste artikkel på saken; Brynjar Meling; " legitimt å diskutere Eskil Pedersens innstats 22.juli " (VGnett, 10.sept.2012)
Sist endret av aeon_illuminate; 11. september 2012 kl. 00:28.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du skjønner vel at jeg ikke synes han gjorde noe galt? Det er vanskelig å klandre mennesker som er utsatt for slike ekstreme situasjoner.

Pedersen burde gjort det han gjorde. Han overlevde nemlig. Ferdig med det.


Hva var det?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har han gjort noe galt.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Dersom jeg hadde dratt på tur til en øy med noen venner og det kom en gal mann og begynte å skyte på oss hadde jeg blitt ekstremt forbanna dersom en av mine venner stakk av med båten vår som i praksis var eneste mulighet til å komme seg fra øya.

De som påstår at de ikke ville blitt forbanna og følt at han sviktet alle lyver.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Selvfølgelig har han gjort noe galt.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Dersom jeg hadde dratt på tur til en øy med noen venner og det kom en gal mann og begynte å skyte på oss hadde jeg blitt ekstremt forbanna dersom en av mine venner stakk av med båten vår som i praksis var eneste mulighet til å komme seg fra øya.

De som påstår at de ikke ville blitt forbanna og følt at han sviktet alle lyver.
Vis hele sitatet...
Èn ting er hva man føler ovenfor andre folks reaksjoner og hva de gjorde/ikke gjorde. Det er vanskelig å styre sånn helt uten videre.

En annen ting er å tenke rasjonelt, altså se saken "utenfor boksen", om du vil. Eskil Pedersen hadde ikke noe ansvar for ungdommene på Utøya foruten å traske med Brundtland, Støre, og være snill og grei. AUF er et ungdomsparti. Ikke en eller annen militær organisasjon der ens leder forventes å stille opp hvis de blir angrepet.

Hva mener du de skulle gjort med MS Thorbjørn? Hentet ut hundrevis av ungdommer mens kulene fyker rundt ørene deres? Jeg har vanskeligheter med å se at det hadde lyktes.
ViceR:
ar du kilder på at han får mye kritikk internt? Så vidt jeg vet, så kunne ikke de fleste AUFerne tenke seg å ha en annen leder.
Vis hele sitatet...
Sjekk linken til VGnett og Brynjar Melings uttalelse (samt fleres utalelser) som jeg som jeg la til. Det er nok en del som ikke ønsker ham som leder, men vil ikke røpe det foran media.
Jeg tror nok ikke så mange etterlatte er så interessert i hva som skjedde på MS/Thorbjørn, de er nok heller forbannet over Eskil Pedersens samlede oppførsel så langt, spesielt hans helhjertede støtte til planene om å ruste opp Utøya for flere titalls millioner kroner og drive politisk virksomhet der i fremtiden.

Man må ikke glemme at 22. Juli var en tragedie vi ikke har sett sidestykke til i norsk historie. At Eskil Pedersen presterer å kalle de unge personene som ble ble drept på Utøya for "politiske pionerer", er et utsagn som er helt hårreisende. "Politiske pionerer" var typiske betegnelser innenfor sovjetiske ungdomsorganisasjoner. Man får som utenforstående inntrykket av at AUF og Eskil Pedersen reduserer de individuelle ofrene til en samling politiske martyrer som falt i kampen mot fienden.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10060874

Dette er jo hva en mor mener om saken. Jeg mener kritikken angående MS/Thorbjørn-affæren er blåst opp ut av proporsjoner. Det er naturlig å ville redde seg selv, men mange av de etterlatte vil ha Eskil Pedersen bort til enhver pris, og det er forståelig når man ser den totale mangel på respekt AUF og Eskil Pedersen behandler de etterlatte med.
Sist endret av Serpentor; 11. september 2012 kl. 01:35.
En leder stikker ikke av. Punktum. Det er i krisesituasjoner man finner ut hvem som er gode lerere eller ikke. Det var flere ungdommer som hjalp andre å flykte. Det var flere ungdommer som ga sine liv mens de hjalp andre. Eskil Pedersen stakk av med en båt som hadde hatt plass til en hel haug med livredde ungdommer. Eskil Pedersen er ingen leder, hva skal til for at de som blindt forsvarer denne mannen skjønner dette?

Mannen er falsk tvers igjennom. Han har kopiert Stoltenberg ned til minste detalj, og hva slags mennesker er det som snakker slik Stoltenberg og Pedersen gjør? Jeg stoler ikke på Pedersen et sekund. Hadde noen i min ommgangskrets plutselig kopiert kroppsspråket mitt og måten jeg snakker på hadde jeg distansert meg fra vedkommende fordi han hadde tydligvis hatt psykopatiske trekk.
Sist endret av Flaskeposten; 11. september 2012 kl. 13:24.
Jeg synes muligens det er litt vel hardt å stemple E. Pedersen som falsk, og at han har gjennomkopiert Jens Stoltenberg. Derimot sier jeg meg ganske enig i han har lånt masse fra sitt statsministerforbilde.

Men en ting som Flaskeposten, Serpentor(trur jeg), jeg og flere andre her er enige i er følgende; det å stikke av viser at enkelte grunnleggende egenskaper som leder mangler. Jeg har nevnt det før, nå nesten som en papegøye nevner n'te gang; det stemmer at man primært _ikke_ bør se på selve Utøya, men heller situasjons-håndteringen i etterkant. Samtidig må man nesten reflektere over det så kjappe 'halen mellom beina'-flukten fra øya, med lite hensyn til de mange Auf-medlemmene rundtomkring.

Nå leste jeg i VG i morges at Telemark A.P. ikke ønsker Pedersen gjenvalgt til Stortinget og heller satte en litt mer erfaren politiker på 1.plass på lista. Dét var et riktig valg av dem mener jeg!
Jeg håper at vi _overhodet ikke_ skal se en slags heksejakt på E.Pedersen, men heller konstantere at han ikke er statsminister-materiale for fremtiden.

Noe av det som jeg reagerer mest på i denne tråden er følgende: 1)Luni's latterliggjørende bilde av Erna Solberg, det der mener jeg seriøst er usmakelig ; 2)Ingen evne/vilje fra tilhengere av "disse" til innrømme at systemer og enkeltpersoner sviktet 22.juli, deriblant Pedersen og politietaten.
Jeg er ikke medlem, men liker godt Auf. Derimot vil jeg ikke ha en så svak statsminister -fordi som Auf-leder har du god sjangs på statsministerstolen.

My two cents. (har skrevet endel nå^^)
Sist endret av aeon_illuminate; 11. september 2012 kl. 15:46.
Jeg ser godt ditt poeng. Eskil Pedersen er ikke noen statsmann eller naturlig lederskikkelse.

Hans talegaver begrenser slik jeg har sett han, til stotrende opplesning av prefabrikkert tale eller uttalelse han åpenbart ikke har laget selv, og dersom han ligner på noen i retorisk klønethet må det være Thorbjørn Jagland.
Jeg fatter ikke at dere ikke blir lei sirkelrunkinga og den evinnelige gnuringa og oppgulpet om hvordan folk som blir skutt på skal opptre. Når det gjelder Eskil Pedersens evner som en framtidig statsminister om 20-25 år er dette en like meningsløs diskusjon, men jeg skjønner at Arbeiderpartiets motstandere er desperate etter å finne noe å ta folk på.

http://img.nrk.no/img/518849.jpeg
DonTomaso, jeg tror du misforstår. Motstandere av arbeiderpartiet ønsker Eskil Pedersen som leder og fremtidig statsministerkandidat.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg fatter ikke at dere ikke blir lei sirkelrunkinga og den evinnelige gnuringa og oppgulpet om hvordan folk som blir skutt på skal opptre. Når det gjelder Eskil Pedersens evner som en framtidig statsminister om 20-25 år er dette en like meningsløs diskusjon, men jeg skjønner at Arbeiderpartiets motstandere er desperate etter å finne noe å ta folk på.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke kun arbeiderpartiets motstandere som ønsker denne saken belyst. Det er jo også en del om dette i media for tiden, så det er jo tydelig at det ikke er kun her på freak diskusjonen går. Dette er noe som opptar mange.
Jeg (blant annet) er ikke noen fæl motstander av Arbeiderpartiet, og er forsåvidt enig med dem i mye, Don Tomaso. Har gitt stemme til dem et par ganger, trass at jeg har vært med på bare relativt få valgrunder (ung ennå serru )

Synes heller ikke det foregår all verdens av sirkelrunking i denne tråden - noe er det selvfølgelig, man kan jo også se det på "den andre fløyen" med f.eks si mange K.p. gitt for litt tåpelige innlegg. Uansett, Jens var neppe høyt oppe i systemet da bildet ble tatt, han ser jaggu ung ut.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. september 2012 kl. 16:13.
Eskil Pedersen må gå av som leder. Ufyselig type.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå er det ikke kun arbeiderpartiets motstandere som ønsker denne saken belyst. Det er jo også en del om dette i media for tiden, så det er jo tydelig at det ikke er kun her på freak diskusjonen går. Dette er noe som opptar mange.
Vis hele sitatet...
Er det det? Brynjar Meling er bistandsadvokat til flere pårørende og sier det er flere av dem som er motstandere av de nye planene for Utøya. Dette er en politisk diskusjon og bør selvsagt tas på alvor. Den eneste politisk nøytrale personen jeg har registrert som har uttalt seg om at "Eskil er feig som tok båten til land" er mora til ei jente som døde på Utøya, men det er mulig noe har gått meg hus forbi. Mitt inntrykk av dem som innehar dette synspunktet er at disse befinner seg enten svært langt på høyresiden og bruker svertingen med tanke på politisk gunst, eller at de bare er tøffe bak tastaturet.

Samtlige forskere og psykologer jeg har lest uttalt seg om menneskets normalreaksjoner i krisesituasjoner avfeier "kritikken" som vrøvl.
Eskil Pedersen er en homoaktivist i forkledning. Hans motivasjon for å bli politiker er mest sannsynlig at han ser seg selv som personlige diskriminert av storsamfunnet. Vil tro han har hjertet sitt hos homofile, kvinner og minoriteter han oppfatter som diskriminerte og marginaliserte.

Ønsker vi en statsminister som kanskje beskytter minoriteters interesser framfor interessene til landet og de brede lag av befolkningen, hvis interessene går mot hverandre?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Eskil Pedersen er en homoaktivist i forkledning. Hans motivasjon for å bli politiker er mest sannsynlig at han ser seg selv som personlige diskriminert av storsamfunnet. Vil tro han har hjertet sitt hos homofile, kvinner og minoriteter han oppfatter som diskriminerte og marginaliserte.

Ønsker vi en statsminister som kanskje beskytter minoriteters interesser framfor interessene til landet og de brede lag av befolkningen, hvis interessene går mot hverandre?
Vis hele sitatet...
Jøss. Jeg trodde ikke tråden kunne bli tåpeligere men du har dratt den til nye høyder. Godt jobba.
Sist endret av DonTomaso; 11. september 2012 kl. 16:32.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
DonTomaso, jeg tror du misforstår. Motstandere av arbeiderpartiet ønsker Eskil Pedersen som leder og fremtidig statsministerkandidat.
Vis hele sitatet...
Om Høyresiden virkelig ønsker Eskil Pedersen som leder, hvorfor fronter de da kritikken av han?

Det virker for meg som om høyresiden bruker sin egen formening om hvordan en person skal opptre i en utenkelig situasjon som grunnlag for å kritisere en politisk fløy.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Om Høyresiden virkelig ønsker Eskil Pedersen som leder, hvorfor fronter de da kritikken av han?

Det virker for meg som om høyresiden bruker sin egen formening om hvordan en person skal opptre i en utenkelig situasjon som grunnlag for å kritisere en politisk fløy.
Vis hele sitatet...
Det du skriver mangler rot i virkeligheten. Kan du vise til at noe opposisjonelt parti har brukt EP´s oppførsel til å kritisere arbeiderpartiet? Har du fått med deg hvor kritikken kommer fra? Dette var den siste artikkelen jeg leste: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10060874
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jøss. Jeg trodde ikke tråden kunne bli tåpeligere men du har dratt den til nye høyder. Godt jobba.
Vis hele sitatet...
Hehe. Kanskje du skal prøve med argumenter neste gang? Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ikke lar meg skremme av personangrep. Det betyr som oftest bare at den man diskuterer med allerede har tapt diskusjonen
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg synes muligens det er litt vel hardt å stemple E. Pedersen som falsk, og at han har gjennomkopiert Jens Stoltenberg. Derimot sier jeg meg ganske enig i han har lånt masse fra sitt statsministerforbilde.
Vis hele sitatet...
Det å være falsk er muligens et subjektivt begrep. For meg er å være falsk det å man kopierer andre, og i tillegg nekte for det når det er så åpenbart. Vet ikke om det var VGTV eller Dagbladet som hadde en ungdomspolitiker 'special' for en god stund tilbake hvor alle ungdomslederne møttes til debatt. Enten var det leder for unge Høyre eller så var det lederen for FPU som kommenterte at Pedersen kopierte Stoltenberg, alle lo men Pedersen benektet det. For meg er dette uærlighet med tanke på at dette er noe alle vet. (Det var ikke jeg som proppa høyt)


Nå leste jeg i VG i morges at Telemark A.P. ikke ønsker Pedersen gjenvalgt til Stortinget og heller satte en litt mer erfaren politiker på 1.plass på lista. Dét var et riktig valg av dem mener jeg!
Vis hele sitatet...
Tror ikke han kom på 3. plass engang.

Jeg er ikke medlem, men liker godt Auf. Derimot vil jeg ikke ha en så svak statsminister -fordi som Auf-leder har du god sjangs på statsministerstolen.

My two cents. (har skrevet endel nå^^)
Vis hele sitatet...
Jeg var medlem en gang for lenge siden(medlem i framfylkningen til og med som barn), helt til jeg ble aktiv og så hva slags typer de på toppen egentlig er.
Sist endret av Flaskeposten; 11. september 2012 kl. 16:42.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Det du skriver mangler rot i virkeligheten. Kan du vise til at noe opposisjonelt parti har brukt EP´s oppførsel til å kritisere arbeiderpartiet? Har du fått med deg hvor kritikken kommer fra? Dette var den siste artikkelen jeg leste: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10060874
Vis hele sitatet...
Du ber meg nå bevise en påstand jeg aldri har fremmet.