Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 12363
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Og det har jeg, men jeg prøver å være diskret. Men kanskje jeg bare skal hoppe ut av den rollen først som sist. Jeg har misbrukt heroin, og jeg vet hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Føler du motsier deg selv litt her. Jeg skjønner ikke meg helt på det du sier her. La meg quote post #30 for å vise hva jeg mener:

Sitat av janedoe
Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om. Jeg har aldri vært der selv. Heldigvis. Men det er lov å ytre meninger likevel. Og jeg har kanskje vært litt krass mht svært tunge misbrukere. Men poenget er at det kan bli vanskelig å trekke en skillelinje. Skal man også tilby folk som er svært avhengige av Paralgin forte gratis av det medikamentet? OSV..
Vis hele sitatet...
Sist endret av spQ; 10. juli 2009 kl. 10:14.
Sitat av speq Vis innlegg
Føler du motsier deg selv litt her. Jeg skjønner ikke meg helt på det du sier her. La meg quote post #30 for å vise hva jeg mener:
Vis hele sitatet...
OK, klar for en oppdatering. Jeg prøvde heroin ved en anledning, så sånn sett vet jeg hva jeg snakker om. Men ellers er det bare svada for å stanse overivrige debattanter som dere til å slutte å analysere alt som skrives. Jeg er litt irritert på denne heroindebatten, for jeg mener den har et innlysende svar. Derfor kan jeg kanskje bli litt vel overivrig når jeg svarer.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
En annen ting jeg kom på, er at utdelingen vil ødelegge det svartemarketet. Så ja til gratis utdeling til tunge rusmisbrukere.
At du har prøvd heroin én gang kvalifiserer deg ikke til å uttale deg bastant om hva som funker i behandling av heroinavhengige.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
At du har prøvd heroin én gang kvalifiserer deg ikke til å uttale deg bastant om hva som funker i behandling av heroinavhengige.
Vis hele sitatet...
Si det til de politikerne som bestemmer dette. Sende dem på obligatorisk kurs i å teste ut heroin?

Jeg tror ikke at man må prøve ut heroin for å være med i en debatt som dette. Har du prøvd mye heroin? Du har vel det da, siden du svarer på den måten du gjør. Men det gjør deg ikke til en bedre debattant enn meg. Jeg har vært på plata i oslo flere ganger, jeg har hatt narkomane på besøk hjemme hos meg. Jevnt over er dette fantastiske mennesker som har fått sjansen til livet forspilt. Spesielt en person husker jeg svært godt. Han kunne de fleste sanger på gitar og var svært dyktig sanger. Men ingen så ham. Jeg så hvilket talent han var, men hva hjalp vel det? Jeg var jo bare en ung kvinne som ikke hadde det helt bra selv på den tiden. Men at mange av de jeg snakket med ville legalisere heroin var veldig klart. Selvsagt. Det er jo en stor utgiftspost, og mange misbrukere bruker en hel dag på å skaffe seg inntekt bare for å holde seg friske. Samtidig er det å gjøre heroin gratis med på å rekruttere flere inn i helvete. På den tiden jeg prøvde ut ulike stoffer var jeg svært åpen på alt som fantes, og hadde gratis heroin vært tilgjengelig, så hadde jeg nok stilt meg i kø og sagt jeg var tyn gre misbruker enn det jeg var.
Sist endret av JaneDoe; 15. juli 2009 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
/sigh

JaneDoe:

Naturligvis er man ikke nødt til å ha prøvd heroin for å delta i debatten! Men selv om man har prøvd det, har hatt narkomane på besøk, sett ditten og datten, dritten og fnatten så betyr ikke det at man har noe bedre grunnlag å basere meningene sine på. Livserfaringer er vel og bra, men perspektivene som følge av dette gjenspeiler ikke nødvendigvis realiteten. Det man hevder kan fremdeles være helt på trynet, noe dessverre det du sier er.

Det virker virkelig ikke som om du forstår essensen i denne diskusjonen. Du holder dine perspektiver basert kun på dine egne erfaringer, uten å ta i betraktning alle andre faktorer som må taes hensyn til. Et snevert og mangelfullt syn er et resultat av dette. Og forresten, hvor i den sorte satansboligen får du fra at rekrutteringen vil øke?
Sitat av Sky Vis innlegg
/sigh

JaneDoe:

Naturligvis er man ikke nødt til å ha prøvd heroin for å delta i debatten! Men selv om man har prøvd det, har hatt narkomane på besøk, sett ditten og datten, dritten og fnatten så betyr ikke det at man har noe bedre grunnlag å basere meningene sine på. Livserfaringer er vel og bra, men perspektivene som følge av dette gjenspeiler ikke nødvendigvis realiteten. Det man hevder kan fremdeles være helt på trynet, noe dessverre det du sier er.

Det virker virkelig ikke som om du forstår essensen i denne diskusjonen. Du holder dine perspektiver basert kun på dine egne erfaringer, uten å ta i betraktning alle andre faktorer som må taes hensyn til. Et snevert og mangelfullt syn er et resultat av dette. Og forresten, hvor i den sorte satansboligen får du fra at rekrutteringen vil øke?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fasiten, men jeg sier det jeg tror på. Og du kan jo begynne med å intervjue de folkene som sitter langs e18 og høre hva de synes. Det er deres mening som teller. Ikke vår. Vi har ikke herredømme over disse personene. De bestemmer sine egne liv......og godt er det. Jeg vet hvor de satt før, og jeg vet hvor de sitter nå. Det er bare mennesker. Mennesker som folk fra høyre, ap eller frp vil komme til livs i litt forksjellig grad. De er null verdt i vårt samfunn. For meg personlig er de mye verdt.
Det virker som om du prøver å få det til å se ut som vi ikke bryr oss et døyt om disse menneskene. Det er nettopp det vi gjør, og det er nettopp derfor vi sier det vi sier. Vi ønsker også å gi disse menneskene et verdig liv igjen, vi bryr oss, vi vil gjøre forandringer som vi ser nødvendige for å gjøre ting bedre. Og slik politikken blir ført an i dag er ingen god løsning.

Det finnes vel egentlig ingen løsning heller, men det finnes en måte å ta for seg problemet på som antakelig er bedre enn måten vi gjør det på nå. Vi som står på andre enden av denne diskusjonen har heller ikke fasitsvaret, det har ingen. Men basert på et objektivt perspektiv med statistikker og fakta i ryggen (for ikke å snakke om livserfaringene enkelte her inne sitter med) slår vi den konklusjonen at å innføre gratis heroin til tunge misbrukere er en bra ting å gjøre.

Det er klart deres mening også teller, men problemet er at de ikke har en dritt de skulle sagt. De er uglesett av samfunnet, de lever på utsiden og vil fortsette å gjøre dette om ikke nye tiltak blir gjort. Slik jeg ser det så vil dette tiltaket vi diskuterer hjelpe til å dra dem litt inn i varmen igjen.
Sist endret av Sky; 16. juli 2009 kl. 02:13.
OK, kom med en løsning nå! En løsning som vil fjerne deres problem og som vil gjøre deres hverdag bedre. Kom med det nå!

Sitat av Sky Vis innlegg
Det virker som om du prøver å få det til å se ut som vi ikke bryr oss et døyt om disse menneskene. Det er nettopp det vi gjør, og det er nettopp derfor vi sier det vi sier. Vi ønsker også å gi disse menneskene et verdig liv igjen, vi bryr oss, vi vil gjøre forandringer som vi ser nødvendige for å gjøre ting bedre. Og slik politikken blir ført an i dag er ingen god løsning.

Det finnes vel egentlig ingen løsning heller, men det finnes en måte å ta for seg problemet på som antakelig er bedre enn måten vi gjør det på nå. Vi som står på andre enden av denne diskusjonen har heller ikke fasitsvaret, det har ingen. Men basert på et objektivt perspektiv med statistikker og fakta i ryggen (for ikke å snakke om livserfaringene enkelte her inne sitter med) slår vi den konklusjonen at å innføre gratis heroin til tunge misbrukere er en bra ting å gjøre.

Det er klart deres mening også teller, men problemet er at de ikke har en dritt de skulle sagt. De er uglesett av samfunnet, de lever på utsiden og vil fortsette å gjøre dette om ikke nye tiltak blir gjort. Slik jeg ser det så vil dette tiltaket vi diskuterer hjelpe til å dra dem litt inn i varmen igjen.
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til å hisse seg opp JaneDoe, jeg tror nok ikke du har lest nøye hva jeg har skrevet (eller noen andre i denne tråden for den saks skyld).

For det første så gjentar jeg igjen at det ikke finnes noen løsning som er altomfattende og som vil fjerne alle problemer på sekundet. Dette er håpløs ønsketenking. Derfor har jeg heller ingen å gi deg, har du noen å gi meg?

For det andre så kan man heller ikke fjerne problemet de har, for det er et problem som kommer til å følge dem resten av livet: nemlig det å være narkoman. Once a drug addict, always a drug addict - uansett hvor lenge man har vært nykter.

For det tredje gjentar jeg igjen at det finnes måter å ta for seg saken på, som potensielt og etter mye sannsynlighet, kan være bedre enn måten vi kjører på med i dag. Jeg understreker nok en gang at det ikke er en løsning, kun en annen måte å gjøre ting på.
Sitat av KEBL Vis innlegg
Hvis heroin deles gratis ut, hvor mange flere vil ikke da begynne med heroin? Og det er vi, skattebetalere, som må betale for det. Og alle vet jo hvor dyrt det er. Det er ikke sikkert at kriminaliteten vil gå ned likevel, det eneste som er sikkert er at overdoser unngås.
Vis hele sitatet...
Skattebetalerne betaler allerede for metadonbehandlingen disse får, som både er dyrere og fungerer dårlige enn heroinbehandling (av erfaring i andre land som f.eks nederland). Du sier "Alle vet hvor dyrt det er". Det du snakker om er gateheroin, og selvfølgelig er det dyrt, det er jo mafia som står bak... Om norge hadde kjøpt syntetisk heroin gjennom legemiddelindustrien hadde prisene falt til bunns...

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg har ikke fasiten, men jeg sier det jeg tror på. Og du kan jo begynne med å intervjue de folkene som sitter langs e18 og høre hva de synes. Det er deres mening som teller. Ikke vår. Vi har ikke herredømme over disse personene. De bestemmer sine egne liv......og godt er det. Jeg vet hvor de satt før, og jeg vet hvor de sitter nå. Det er bare mennesker. Mennesker som folk fra høyre, ap eller frp vil komme til livs i litt forksjellig grad. De er null verdt i vårt samfunn. For meg personlig er de mye verdt.
Vis hele sitatet...

Du bruker ganske skitne argumentasjonsteknikker! Du skriver som om hele norges narkomane befolkning er på din side, og at vi andre driter totalt i disse menneskene, mens du er den reddende engel som faktisk eier empati! Som om du vet nøyaktig hva alle har gått igjennom og hva de tenker og mener!

Ingen har snakket om menneskeverd, det var det DU som dro opp. Hele poenget med denne tråden var å diskutere best mulig måte å hjelpe disse menneskene på, men du argumenterer mot en kynisk person som ikke finnes og så linker du denne personen med våre meninger.. Unødvendig!
Sist endret av fetter; 16. juli 2009 kl. 10:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En bedre løsning vil være å sende disse herionmisbrukerne på en langvarig "helsefarm", hvor det måles om de har tatt stoff eller ikke daglig, og hvor de selv opplæres i hva som skjer med kroppen når man bruker heroin. Å tilby gratis heroin vil ikke medføre noen som helst læring, og de vil stå på stedet hvil den dagen politikere finner ut at heroin som gratis behandling var feil vei å gå. Får du heroin som hver menigmann bruker Fisherman hvis han føler seg groggy i halsen, så vil DU normalisere holdningene til det å bruke heroin. Folk vil tenke at "det er ikke så farlig om jeg tester ut heroin noen ganger, blir det for overveldende så kan jeg alltids få heroin av legen min". Akkurat som enhver som sliter med hyppig halsinfeksjon vet at det alltid finnes Fisherman i butikkhyllene. Mulig en svært dårlig sammenlikning, men likevel. Det understreker det jeg mener: Normaliseringen av å bruke dette stoffet er uheldig. Og hva slags dobbeltmoral ville det ikke signalisert? Tunge misbrukere av heroin skal kunne gå med sine doser fritt på gatene, mens folk som er avhengige av amfetamin må slite med politiet. Som jo er mer synlig enn noengang, iallefall i Oslo. Senest lørdag var jeg ute på Oslo S i et ærend, og så en ung gutt bli ransaket til offentlig forlystelse. Skal de godta heroin for tunge misbrukere, ja, da får de også legalisere amfetamin og hasj. Alkohol er jo allerede lovlig, og medfører store samfunnsmessige problemer, så vel som familiære. Men hva om vi godtok narkotika også? Legaliserte alt som hadde med rus å gjøre? Det hadde frigitt politiressurser og fått folk som reker gatelangs etter din daglige dose til å heller oppsøke legen sin. Kanskje det er veien å gå til alle dere som mener at legal distribuering av heroin er tingen? For det kan neppe rettferdiggjøres overfor de som er avhengige av andre narkotiske stoffer, eller alkohol for den saks skyld.
Sitat av skumpa2009 Vis innlegg
En bedre løsning vil være å sende disse herionmisbrukerne på en langvarig "helsefarm", hvor det måles om de har tatt stoff eller ikke daglig, og hvor de selv opplæres i hva som skjer med kroppen når man bruker heroin.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg nok de heroinavhengige selv er de som trenger minst opplæring i hva heroin gjør med kroppen. Ellers høres innlegget ditt veldig freppersk ut, og jeg tror det meste du har sagt her har blitt nedargumentert allerede.
Uansett hva man sier i denne tråden så vil man jo bli nedstemt. Min mening er fremdeles den samme. En heroin misbruker som ikke trenger info om hva han egentlig gjør med kroppen sin???? OK, han vet at han vil få svært sterke bivirkninger hvis neste dose ikke tas. Men hva ellers vet man som heroinmisbruker? Tviler på at heroinmisbrukere tenker over den skaden heroin gjør med kroppen utenom å lage et helvete så fort en ikke får i seg dosen.

http://www.patientsville.com/medicat...e_effects.htm:

Heroin Effects

There are many different types of heroin effects that a drug user can experience, and heroin effects can be extremely detrimental to a person's mind and body. Heroin is an opiate derived from the drug morphine, and its highly addictive properties and quick acting-effects made it a popular street drug immediately.

Heroin is a relatively pricey drug, however, even after a person uses it for the first time, he/she will most likely become addicted to the heroin effects that are felt. The idea of 'heroin chic' was popularized through advertising and films in the eighties and early nineties and told viewers that heroin effects such as losing one's appetite and becoming ghastly and pale were attractive. In reality, a heroin user's body is unable to function normally, and once heroin is put into the body the person no longer has any desires but to find more of the drug.

Heroin can be smoked, snorted and injected intravenously, however the heroin effects felt from injecting the drug are often more intense, therefore more desirable. In recent years, with the large outbreak of drug-related HIV and AIDS cases, users have tried to be more cautious and have looked to snorting and smoking as alternatives. Aside from the heroin effects risk of contracting incurable and fatal diseases such as HIV/AIDS and hepatitis, the drug's addictive quality makes it extremely difficult for a user to ever try to stop.

When heroin is first infiltrated into a person's body, the brain's natural chemistry reacts with the heroin toxins to create what users describe as a feeling of 'euphoria'. Other heroin effects can also include dizziness, feeling as though the body has become heavy and the person cannot move, as well as nausea and a change in skin temperature. In addition , heroin users will also begin to feel tired, or as though the world no longer exists around them and their ability to function both mentally and physically will decrease. Heroin effects damage the nervous system and can also cause short and long term harm to the respiratory and cardiovascular systems. Because of the toxins in the drug, as well as the way that it is taken into the body, heroin is a drug that many people overdose on. While lucky people come out of the overdose alive and unharmed, others either die or have severe and permanent damage as a result.

Heroin users that continue to use the drug will find that they feel the heroin effect of addiction start to take control of them. Once a user comes down off the high the desire to obtain more of the drug grows in the form of an obsession or craving. With this obsession also comes a higher tolerance for the drug, meaning more is needed to experience the same heroin effects and high.

If and when a person comes down off heroin, he/she will experience a painful period from detoxing off of the heroin effects. Withdrawal symptoms can include diarrhea, convulsions, vomiting, and uncontrollable body movements. These heroin effects are quit possibly some of the most uncomfortable, however they will only last for a few days and can be effectively treated with a medical detox and drug treatment.

Fakta om heroin fra Forbundet Mot Rusgift: http://www.fmr.no/index.php?id=75775

Her en annen link:http://no.wikipedia.org/wiki/Heroin, hvor det viktigste står om heroinforeskrivning:
"I 1926 etablerte Storbritannias helsedepartement sin fremgangsmåte mht. heroinforeskrivning etter en rapport fra Rollston komiteen, noe som ble opprettholdt de neste 40 årene: selgere ble straffeforfulgt, men leger kunne foreskrive heroin til brukere hvis seponering kunne være skadelig eller veldig ubehagelig for pasienten. Denne politikken kontrollerte de synlige heroinproblemene i England frem til 1960.

Holdningene begynte å endre seg, og i 1964 fikk bare spesialist-klinikker og utvalgte leger lov til å foreskrive heroin til brukere. Fra 1970 endret retningslinjene seg til avhold og metadonforeskrivning, og idag er det bare noen få brukere i England som får heroin på resept. I 1994 startet Sveits et prøveprosjekt med heroinforeskrivning for brukere som ikke hadde nytte av avvenningsbehandling, f.eks. de som hadde prøvd og feilet flere slike behandlinger. Målet er å opprettholde helsen til brukeren for å unngå medisinske komplikasjoner som kommer bl.a. fra bruk av utblandet gateheroin av dårlig kvalitet. Reduksjon av kriminalitet som følge av rusbruk er også en målsetting. I tillegg har brukere lettere for å skaffe seg eller beholde en jobb. Det første forsøket som begynte i 1994, omfattet 340 brukere og ble senere utvidet til 1000 etter at medisinske og sosiale studier støttet en fortsettelse av programmet. Deltagerne får utskrevet heroin for injisering i spesialdesignede apotek for en pris på ca. 80 kr. pr. dose.

Fremgangen til det sveitsiske programmet har ført til at tyske, nederlandske og canadiske byer har startet egne prosjekt med heroinforeskrivning. Noen byer i Australia (Sydney) har innført legale sprøyterom på linje med andre skadereduserende tiltak. Heroinforeskrivning er derimot ikke innført og er kriminalisert utenfor sprøyterommet, mens det er legalt på innsiden. Oslo har også et sprøyterom der brukere kan injisere heroin legalt.

Den siste Cochrane-gjennomgangen (2005) viste at det fortsatt ikke fantes solid dokumentasjon for at heroinforskrivning eller heroin sammen med Metadon gir bedre resultater for retensjon, helse eller andre mål enn Metadon alene.[3]"

En studie for heroin på "resept"
http://www.bmj.com/cgi/content/full/327/7410/310

Side effects
http://www.patientsville.com/medicat...de_effects.htm

Risikoer ved behandling
http://www.ingentaconnect.com/conten...00006/art00002


Bruk av heroin får en til å utvikle toleranse for stoffet. Hvordan skal myndigheter forholde seg til dette? Skal man godta en stadig økende dose av heroin?
Sitat av skumpa2009 Vis innlegg
Uansett hva man sier i denne tråden så vil man jo bli nedstemt. Min mening er fremdeles den samme. En heroin misbruker som ikke trenger info om hva han egentlig gjør med kroppen sin???? OK, han vet at han vil få svært sterke bivirkninger hvis neste dose ikke tas. Men hva ellers vet man som heroinmisbruker?
Vis hele sitatet...
Tror heller jeg vil spørre deg om hva du vet om heroinmissbrukere?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Tror heller jeg vil spørre deg om hva du vet om heroinmissbrukere?
Vis hele sitatet...
Jeg vet nok til å kunne diskutere dette med deg. Hvorfor skal du vite alt om meg? Jo, jeg har en slektning som var heroinmisbruker for flere år siden. Han kom seg ut ved å gå over til Gudstro og fysisk trening. Ikke spør meg hvordan han opplever hver dag -mulig den er grå og at alt var bedre på heroin. Men han utsetter iallefall ikke kroppen sin for de skadelige stoffene som heroin tilfører kroppen. Og han er veldig glad for det. Sist jeg snakket med ham så var han helt i ekstase over hvor deilig det føltes å kunne løpe flere kilometer i strekk uten å bli trett. Mulig han fant sitt andre drug i å trene, men det er iallefall bedre for ham helsemessig.
Sukk.....

Jeg begynte å drikke melk, så plutselig var det jo øl. I samme butikk! Så jeg gikk over til øl.

Poeng: Miljøene må til verks ettersom et miljø (noen som selger hasj eg.) kanskje har stor tilgang på annet (hardere stoffer). Det er ikke hasj som får folk til å begynne på heroin, det er tilgjengeligheten og muligheten til å prøve. Når langerne selv vil ha forbud vel... ring RING RING!!!!! det bør gå av en bjelle hos de fleste. Hadde heroin blitt tilgjengelig for de som oppfylte kravene (så så mange avrusningsklinkkbesøk, så så mange år osv osv.) hadde det hjulpet mange tror jeg. Å slippe å gå i miljøet som pusher... vi er ikke oss selv, vi er like mye et produkt av alt rundt oss og hvis alt rundt oss er folk som kun snakker om stuk og driver med stuk, vel....
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det ser ut til at gratis heroin har hatt positiv effekt i andre land, så hvorfor ikke prøve det ut her også.

Jeg har vært motstander tidligere, men jeg har lest litt mer litteratur om rusterapi og dermed kommet til en annen konklusjon.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Det ser ut til at gratis heroin har hatt positiv effekt i andre land, så hvorfor ikke prøve det ut her også.

Jeg har vært motstander tidligere, men jeg har lest litt mer litteratur om rusterapi og dermed kommet til en annen konklusjon.
Vis hele sitatet...
Ja du, det var sannelig på tide! Velkommen etter =)
Del ut heroin til de som trenger det. Ren heroin har lite bivirkninger, i forhold til andre opiater som sub og metadon. Bare tull at de er lovlig og ikke heroin. Dessuten er det mye vanskeliger å slutte med metadon og sub, enn heroin, iallfall fysisk.

Men på ingen måte skal utdeling av heroin, gå utover satsingen på avrusningsklinikker.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg fremmet saken om heroin på resept på senterungdommens landsmøte, og vi klarte faktisk å få resolusjonen gjennom!
Jeg skal enkelt og greit forklare hvorfor:

Først og fremst, dette er IKKE et avvendingsprogram. Dette er KUN for å hjelpe de som er lengst nede i samfunnet. De som sitter på gata hver eneste dag. De som går på heroin har ingen vei tilbake. Er du først avhengig av heroin kan du ikke bli rusfri. Det er umulig.
Jeg er av den oppfattning at alle menesker har lik verdi, uansett hva, og jeg håper de fleste er enig med meg i det. I Sveit driver de allerede med dette, og det viser seg at de som går på dette programmet faktisk klarer å leve et ordentlig liv, komme seg av gata, og mange av dem klarer til og med å komme seg inn i arbeidslivet! De går en gang om dagen til en hesestasjon og får en dose. Denne dosen er regulert slik at den hindrer abstinenser til dagen etter. Rusen varer i en veldig kort periode. Det er f.eks. mange som går bort i lunsjpausen, får sprøyten og kommer tilbake før pausen er over, uten at noen merker noe spessielt.
Dette er en måte å gi de som sliter verdigheten tilbake på!
Dette vil også føre til redusert kriminalitet blant de tunge narkomane, da de vil slippe og begå kriminelle handlinger eller prostituere seg for å få råd til heroinen. Det mange ikke tenker på er at de narkomane får heroinen sin fra ett eller annet sted, og at sprøyten kommer de til å ta uansett. Så da er det opp til samfunnet å velge om vi vil at de skal annskaffe seg heroinen av kriminelle bander og miljøer, og da finansiere mange av de kriminelle miljøene, eller om de skal få heroinen fra staten, og dermed vil mange kriminelle miljøer/bander bli sterkt økonomisk svekket.
Vi må også huske på de pårørende oppe i alt dette. De fleste narkomane har familie og andre pårørende som hver dag engster seg for hva som kommer til å skje.

Det er mange som kommer med motargumentet "Norge skal ikke dele ut heroin til narkomane av prinsipp.". Vet dere hva? Dere gjør meg kvalm. Mener dere på alvord at deres magefølelse skal gå forann menneskeverd, rett til et bedre liv og verdighet og rett til behandling? Alle mennesker i Norge har rett til behandling. Og kom ikke her og si at vi legaliserer heroin ved å behandle med det. Vi behandler alerede mange tunge narkomane med metadon, dette er også et narkotisk stoff som ikke er lovlig i norge, men problemet med dette er at personer som er avhengig av heroin ikke kan bli behandlet med noe annet. Å nekte narkomane denne behandlingen av prinsipp mener jeg er det samme som å si til en kreftsyk passient, "Dessverre kan ikke gi deg cellegift fordi vi får litt dårlig magefølelse og synes det er litt ekkelt at man skal bli behandlet med gift som dreper celler. Beklager.". Mange sier også at vi heller skal satse på forebygging, og ja, vi skal satse på forebygging, men denne saken hat INGENTING med forebygging å gjøre. Det vil ikke føre til redusert forebygging, tvert om. Dette dreier som om de der forbygging er for sent. Det er på tide at samfunnet endrer synet på narkotika. Det er ikke mulig å ha et rusfritt sammfund, og vi kan jo se på USA som har "war on drugs" og har snart satt 10% av befolkningen sin i fengsel. Synet på narkomanet må endres fra kriminelle til syke, og at vi gir dem den behandlingen de trenger!

Hvis dette fører til at mange av de tyngste narkomane kommer seg av gata mener jeg det ALENE er grunn nok til å gjennomføre dette.
Hvis dette fører til at man gir mange av de tyngste narkomane verdigheten og livsgleden tilbake mener jeg det ALENE er grunn nok til å gjennomføre dette.
Hvis dette fører til at man unngår sykdommer som kan komme gjennom urene sprøyter og et liv på gata mener jeg det ALENE er grunn nok til å gjennomføre dette.
Hvis dette fører til at mange av de tyngste narkomane slipper å begå kriminelle handlinger og prostituere seg for å få rå til heroin mener jeg det ALENE er grunn nok til å gjennomføre dette.
Hvis dette fører til at de pårørende slipper å hver dag bekymre seg og være redde for vedkommende de vet sliter, men ikke får hjelp mener jeg det ALENE er grunn nok til å gjennomføre dette.
Hvis dette fører til at fører til at mange unge holder seg unna tunge narkotiske stoffer fordi samfunnet fremstiller det som en sykdom, og ikke som spennende og ulovlig mener jeg det ALENE er grunn nok til å gjennomføre dette.

Du kan jo se for deg selv: Hvis du hadde hatt en sønn eller datter som var på kjøret og tok heroin. Ville du da ønsket at han/hun skulle sittet på gata, solgt kroppen sin og/eller begått kriminelle handlinger for å få råd til heroinen, blitt involvert i kriminelle miljøer, brukt gamle og skittende sprøyrer med høy fare for sykdom, bli sett på som kriminell pga. avhengiheten? Eller ville du at han/hun skulle bli tatt hånd om at staten, fått behandlingen og den daglige dosen på et legekontor i steriele forhold, kunnet fungere i samfunnet, fått seg jobb og fått livsgleden og verdigheten tilbake?

For meg er det ikke noe valg. JA TIL HEROIN PÅ RESEPT!
Sist endret av Pumazz; 9. november 2009 kl. 21:47.
Sitat av Pumazz Vis innlegg
De som går på heroin har ingen vei tilbake. Er du først avhengig av heroin kan du ikke bli rusfri. Det er umulig. ![/b]
Vis hele sitatet...
Er ganske enig med mye av det du sier, men denne påstanden er ganske bort i natten. Kjenner flere som har vært hekta, som har klart og slutte, inkludert meg selv.

Men jeg skal innrømme at jeg tenker masse på opiater. Men det er mulig å slutte og være avhengig. Men jeg mener at det skal gis ut på resept, til de som trenger, og vil ha, det mest.
Sitat av Pumazz Vis innlegg
Er du først avhengig av heroin kan du ikke bli rusfri. Det er umulig.
Vis hele sitatet...
Tull! Jeg vet om flere eksempler på det motsatte. Selvfølgelig er det vanskelig å slutte om man er avhengig og har holdt på lenge, men det er ikke umulig.

Jeg er imidlertid positiv til å gi gratis heroin til misbrukere, for å få bukt med noe av kriminaliteten og de uverdige livsforholdene til disse menneskene.
Arild Knutsen er en meget oppegående mann som har sluttet med heroin etter flere år avhengighet.

http://fhn.no/
▼ ... over en måned senere ... ▼
Leste nettopp denne her: http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=599626

Det er to deler av denne artikkelen som er verdt å få med seg, hvis man enda tror at det er en dårlig idé å dele ut gratis heroin:
- Mange trives rett og slett best på gata, og noen gjør det fordi de da beholder mer av sosialpengene. Det koster 30.000 kroner i måneden å ha et moderat forbruk av narkotika, og sosialpengene er kanskje rundt 10.000. Da må du selge mange =Oslo-blader eller finne annen inntekt hvis du skal styre unna kriminalitet, sier Jansen.
Vis hele sitatet...
Har lest ca. 1.000 kr/dagen andre steder også. Man kan altså avverge flerfoldige tusen i omløp på det illegale markedet. Og tenk dere hvor mye kriminalitet som skal til for å få tak i de siste tjue tusen, når stakkarene i tillegg skal ha mat i magen. Med gratis heroin kunne vi på en veldig enkel måte gitt de et verdig liv, samtidig som vi hadde unngått en del vinningskriminalitet.

- Den feilslåtte narkotikalovgivningen og nedprioriteringen av psykiatrien har mye av skylda. Politikerne må tørre å teste ut ordninger med flere midler på blå resept under strenge behandlingsprogrammer. Jeg blir aldri rusfri, men håper å en dag kunne klare meg med akkurat den medisineringen kroppen min trenger på lovlig vis.
Vis hele sitatet...
Mange tror at det å gjøre folk rusfri bare handler om å gi dem nok subutex og metadon. Avrusing er svært komplekst, for som mangeårig misbruker ligger gjerne alt til rette for at man lett glir utpå igjen. Å gi slike mennesker gratis heroin er ikke å gi dem opp - tvert i mot - det er å innse realiteter istedenfor å tro på julenissen. Noen har selvsagt potensialet og et inderlig ønske om å bli rusfri, og gratis heroin skal selvsagt gå hånd i hånd med sterkere behandlingstilbud.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blant annet Kristoffer Joner og Erik Thorstvedt har nylig engasjert seg for å løfte narkotikapolitikkdebatten, da med fokus på de aller tyngste misbrukerne.
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/207123/

Sjekk heroin.no eller facebookgruppen for heroin.no: http://www.facebook.com/group.php?gi...8521222&ref=ts

Godt å se at kjendiser kan bidra med deres kjendisstatus for og løfte denne viktige debatten
▼ ... noen uker senere ... ▼
Odd Børretzen har også slengt seg på: http://www.youtube.com/watch?v=HcLdVpYhv5I
▼ ... over et år senere ... ▼
Kristoffer Joner og Arlid Knutsen fra fhn
http://www.youtube.com/watch?v=3QPsG...ature=youtu.be
Mulig den er postet før, men den er veldig treffende.
Selvfølgelig hadde heroin fungert bedre enn metadon/subutex. Det er rusen/godfølelsen vi vil ha,vi som bruker metadon el subutex. og siden den følelsen ikke er fullt så god som på heroin så blir det ofte sidemisbruk.
Sist endret av Drøggs; 22. august 2011 kl. 05:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Selv om heroin ikke er bra for helsen, så er ihvertfall den heroinen staten gir ut ren og pen, og vi utkonkurrerer heroindealere. Vi sparer liv og penger, og rekrutteringen går ned.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anbefaler denne dokumentaren om heroin assistert behandling i Danmark, fra Puls på NRK

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/797376/
nei det er det ikke for de fleste heroinister liker og skyte i fred.. leste for lenge siden ang en undersøkelse på heroin utdelingen i danmark og at den ikke var spesielt suksessfull...........
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
nei det er det ikke for de fleste heroinister liker og skyte i fred.. leste for lenge siden ang en undersøkelse på heroin utdelingen i danmark og at den ikke var spesielt suksessfull...........
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt det argumentet, det er snakk om gratis heroin, ikke offentlig bruk. Det er også greit om du hadde vist til hvilken undersøkelse det er snakk om, da all annen omtale jeg har hørt om programmet har vært positiv.
GRATIS HEROIN?

Til deg mister så har jeg 2 spørsmål.

1. Hvem skal betale for dopet til de tunge missbrukerene?
2. Hvordan skal dette hjelpe de i å slutte bruke tunge rusmidler?

Vil gjerne se 5 årsplanen din for dette.

Hadde et slikt forslag slått igjennom ville hoder ha rullet bokstavlig talt, folket hadde aldri akseptert det.
Sparkieville: Kan du ikke se tv-programmet jeg linket til? Så vet du hva det dreier seg om før du uttaler deg.
Jeg er for heroin-behandling. Moren min har gått på heroin i mange år, og får metadon gratis, men overgangen til ett nytt rusmiddel som egentlig er like skadelig bare for å nekte å dele ut "narkotika" gratis. Syns ikke metadon fungerer noe bra, nå vet ikke jeg om skadevirkningene på heroin men når jeg møtte moren min i fjord gikk hun på metadon. Og hun sovnet hele tiden og så utrolig sleten ut, stemmen hørtes også helt utslitt.
Sitat av fetter Vis innlegg
Skjønte ikke helt det argumentet, det er snakk om gratis heroin, ikke offentlig bruk. Det er også greit om du hadde vist til hvilken undersøkelse det er snakk om, da all annen omtale jeg har hørt om programmet har vært positiv.
Vis hele sitatet...
http://www.actis.no/no/nyhetsarkiv/D...F.9UFRHMYS.ips
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
GRATIS HEROIN?

Til deg mister så har jeg 2 spørsmål.

1. Hvem skal betale for dopet til de tunge missbrukerene?
2. Hvordan skal dette hjelpe de i å slutte bruke tunge rusmidler?

Vil gjerne se 5 årsplanen din for dette.

Hadde et slikt forslag slått igjennom ville hoder ha rullet bokstavlig talt, folket hadde aldri akseptert det.
Vis hele sitatet...
1: Heroin er ikkje spesielt dyrt. Det er det at det er ulovleg, og må smuglast som driv opp prisane.
2: Det skal det ikkje i første omgang, men det skal hjelpe dei til å slutte med kriminalitet for å finansiere rusbruk, sørge for kjent styrkegrad og kontrollerte inntaksformer. Det er mao. eit skadereduserande tiltak i første omgang.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
GRATIS HEROIN?

Til deg mister så har jeg 2 spørsmål.

1. Hvem skal betale for dopet til de tunge missbrukerene?
2. Hvordan skal dette hjelpe de i å slutte bruke tunge rusmidler?

Vil gjerne se 5 årsplanen din for dette.

Hadde et slikt forslag slått igjennom ville hoder ha rullet bokstavlig talt, folket hadde aldri akseptert det.
Vis hele sitatet...
1. Hvem betaler for metadon til heroinmisbrukere? Staten.
2. Ved tryggere omgivelser, rene nåler, og en person/ annet menneske man kan prate med å spørre om veiledning, og hjelp til å trappe ned, samt at man må slipper å gå inn i kriminelle miljøer for å få tak i heroin som man allerede er avhengig av.

Hoder ville rullet på grunn av folk som deg, tror jeg
Det virker som om det er høy arbeidsledighetsfaktor blandt dere, hadde dere vært skattebetalere hadde nok holdningene vært annerledes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Det virker som om det er høy arbeidsledighetsfaktor blandt dere, hadde dere vært skattebetalere hadde nok holdningene vært annerledes.
Vis hele sitatet...
Eg betaler meir skatt enn dei fleste, så den hersketeknikken funker dårlig på meg

Forøvrig er poenget at det i snitt vil bli billegare for skattebetalarane:
*Mindre kriminalitet fordi dei heroinavhengige ikkje må begå kriminalitet for å finansiere bruk
*Færre overdoser ved kjent styrke på stoffet og trygge injiseringsrutiner vil føre til mindre behov for helsetenester for gruppa, og spare skattebetalarane for pengar.

Så her er det du som har misforstått poenget med gratis heroin.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg betaler meir skatt enn dei fleste, så den hersketeknikken funker dårlig på meg

Forøvrig er poenget at det i snitt vil bli billegare for skattebetalarane:
*Mindre kriminalitet fordi dei heroinavhengige ikkje må begå kriminalitet for å finansiere bruk
*Færre overdoser ved kjent styrke på stoffet og trygge injiseringsrutiner vil føre til mindre behov for helsetenester for gruppa, og spare skattebetalarane for pengar.

Så her er det du som har misforstått poenget med gratis heroin.
Vis hele sitatet...
Dette er det jeg vil kalle svagt grunnlag.

* Produksjon og fremstilling av rent heroin i Norge vil selvsagt ikke være billig, dette Norge å ingenting som er gratis for noen koster lite for fellesskapet

* Det vil ikke bli mindre kriminalitet fordi det legaliseres og blir gitt vekk gratis, gate narkomane vil bare finnen en annen grunn til å begå kriminelle handlinger, det finnes også narkomane som ikke er kriminelle, så ved å si at gratis heroin vil minke kriminaliteten er i seg selv veldig dømmende uttalt.
* En overdose løser et samfunnsproblem.

Totalt sett tror jeg ikke din fremstilling vil fungere i realiteten.
Gratis heroin bidrar til at brukerne får kontroll på livene sine. De trenger ikke å bruke tid på å stresse rundt for å få tak i penger, og de kan begynne å leve et mer normalt liv.

Det viser seg også at det mange av brukerne etter hvert trapper ned på dosene, fordi livet blir mer håndterbart og de kan begynne å bearbeide de underliggende årsakene til misbruket.

Heroin koster Staten masse i dag uansett. Politi, toll, Helsevesenet, forsikringsselskaper osv.

Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Dette er det jeg vil kalle svagt grunnlag.

* Produksjon og fremstilling av rent heroin i Norge vil selvsagt ikke være billig, dette Norge å ingenting som er gratis for noen koster lite for fellesskapet
Vis hele sitatet...
Det finnes allerede firmaer som produserer dette. Det er ikke noe hokuspokus.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
* Produksjon og fremstilling av rent heroin i Norge vil selvsagt ikke være billig, dette Norge å ingenting som er gratis for noen koster lite for fellesskapet
Vis hele sitatet...
Det produseres allerede heroin lovlig. Det er ikke snakk om å starte heroinfabrikk i Norge, men å benytte seg av et produkt som allerede finnes. At produktet er "dyrt" er ikke noe argument fordi staten allerede betaler for metadon, som er dyrere å produsere og som atpåtil fungerer dårligere og har flere bivirkninger.

Sitat av Sparkieville Vis innlegg
* Det vil ikke bli mindre kriminalitet fordi det legaliseres og blir gitt vekk gratis, gate narkomane vil bare finnen en annen grunn til å begå kriminelle handlinger, det finnes også narkomane som ikke er kriminelle, så ved å si at gratis heroin vil minke kriminaliteten er i seg selv veldig dømmende uttalt.
Vis hele sitatet...
Det vil fjerne et av de største motivene heroinmisbrukere har for å begå kriminalitet, nemlig for å skaffe penger til dop. Å kverulere på det blir bare for dumt.

Sitat av Sparkieville Vis innlegg
* En overdose løser et samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Å avlive sykelig overvektige ville også, med den logikken, løst et samfunnsproblem. Gidder ikke kommentere det videre.
Sist endret av fetter; 26. oktober 2011 kl. 13:08.
Det er og viktig å legge til at en som er ordentlig avhengig av heroin kan ikke bare slutte, han må trappe ned og gjrøe det ovr lengre tid. For at han skal kunne fungere normalt i denne perioden er han avhengig av heroin.

Vet ikke om enkelte av dere har kjennskap til heroin-avhengige, men de jeg kjenne kan jeg oppsumere kort med at: Når de hadde penger og råd til å kjøpe heroin og fikk dekket avvhengigheten sin så fungerte de som normalte mennesker og kunne jobbe og få merket at de var narkomana. I perioder med mindre penger og problemer med å få tak i heroin var de helt ødelagt og klarte ikke en gang komme seg opp av senga.

Et av pengene med heroin-assistert-behandling er å hjelpe de tilbake ut i arbeid. Stimulere de til å få i gang livet sitt igjen. Og når de har et vellfungerende liv med jobb og faste rutiner kan man få de til å slutte med heroin. Jeg har selv tro på at ting må gjøres i den rekkefølgen:
- Først fiks prolemene i livet og få de ut i arbeid
- Så få vekk avhengigheten.

Jeg tror ikke motsatt rekkefølge fungerer like bra. Sa suget etter ny rus vil være så stort, og når man ikke har andre ting å ta seg til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
* Produksjon og fremstilling av rent heroin i Norge vil selvsagt ikke være billig, dette Norge å ingenting som er gratis for noen koster lite for fellesskapet
Vis hele sitatet...
Heroin er eit opiumsderivat. Det blir dyrka store mengder opium i verda, og medisinsk bruk er velkjent. Morfin er eit godt døme på eit ekstremt vanlig smertestillande, basert på opium. Råprisen på opium er
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
* Det vil ikke bli mindre kriminalitet fordi det legaliseres og blir gitt vekk gratis, gate narkomane vil bare finnen en annen grunn til å begå kriminelle handlinger, det finnes også narkomane som ikke er kriminelle, så ved å si at gratis heroin vil minke kriminaliteten er i seg selv veldig dømmende uttalt.
Vis hele sitatet...
Uh, problemet i dag er jo at heroinavhengige trenger minst ein tusenlapp for dagen for å finansiere heroinbruken. Eg trur ikkje mange av dei er kriminelle for å vere kriminelle, men for å finansiere ei reell avhengighet. Og ein kan jo t.d. settje visse vilkår til gratis heroin, som at ein avstår fra kriminalitet.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
* En overdose løser et samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Ein overdose er som regel ikkje fatal, men fører til ambulanseutrykning, og krev at ein har høg beredskap av ambulanser fordi tida er avgjerande. Å unngå overdoser trur eg vil spare mykje... I 2004 rykka ambulansane i Oslo ut til over 1100 overdoser. Det er over 3 overdoser kvar dag.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Dette er det jeg vil kalle svagt grunnlag.

* Produksjon og fremstilling av rent heroin i Norge vil selvsagt ikke være billig, dette Norge å ingenting som er gratis for noen koster lite for fellesskapet

* Det vil ikke bli mindre kriminalitet fordi det legaliseres og blir gitt vekk gratis, gate narkomane vil bare finnen en annen grunn til å begå kriminelle handlinger, det finnes også narkomane som ikke er kriminelle, så ved å si at gratis heroin vil minke kriminaliteten er i seg selv veldig dømmende uttalt.
* En overdose løser et samfunnsproblem.

Totalt sett tror jeg ikke din fremstilling vil fungere i realiteten.
Vis hele sitatet...
heroin er ikke dyrt og fremstille veldig liten prosses og gjøre om rå opium til heroin.. er vel en grunn til at fattige bønner i afganistan greier og fremstille det?
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Det virker som om det er høy arbeidsledighetsfaktor blandt dere, hadde dere vært skattebetalere hadde nok holdningene vært annerledes.
Vis hele sitatet...
Tuller du? Tror du at utdeling av heroin til tunge misbrukere vil føre til større samfunnsomkostninger? Den var ny...
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Vil bare slenge inn en liten ekstra til Sparkieville her:
Hadde Norge delt ut gratis heroin hadde det vært 100% reint heroin som igjen har lite bivirkninger i forhold til den skitne gateheroinen.
Brukerne vil garantert oppleve at de blir mer oppegående samtidig som de får mer tid til å faktisk leve et skikkelig liv.
Dette vil resultere i at de forsvinner vekk fra gatene og bruker kreftene sine til å finne jobb og en plass å bo samtidig som de kan ta opp igjen kontakt med familie å skape seg et solid nettverk med folk som støtter dem.

Viss man ser på hvordan situasjonen rundt heroin er idag må man være rimelig trangsynt for å ikke forstå at det bare er positive ting rundt legalisering av dette stoffet.
Når denne generasjonen misbrukere dør ut vil Norge sitte igjen med nesten ingen brukere av dette stoffet i forhold til hva det er nå, tro det eller ei.