Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6430
Jeg kom over 2 snutter om en fasilitet i Vancouver i Canada, der narkomane kan skyte herion lovelig, trygt, ryddig og på en sterilisert plass.

Grunnen til de startet dette opp, var pga. Vancouver hadde verdens største antall dødsfall relatert med overdose på herion, og dette var løsningen demmes.

De får utdelt rene nåler, steriliseringsutstyr, rent vann og annet som gjør hele prosessen mye trygger. Og ved overdose får dem profosjonell hjelp fra sykepleiere. De har hele tiden sykepleiere rundt seg, som du kan se i snuttene, som følger med, det er også andre vakter som følger med. Alt i alt, et veldig trygt sted for både de narkomane, og de som passer på.

Hva synes dere om ha en slik fasilitet? Er det ønskelig å ha dette i Norge, for å unngå sykdomssmitte og annet dritt som fører med seg om man skyter på gatene? Diskuter.
Snutt 1.

Snutt 2.
Sist endret av phideph; 20. august 2011 kl. 15:28.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Syntes det er et godt tiltak, har vi ikke allerede sprøyterom i Norge?
Sist endret av Bothrops; 20. august 2011 kl. 15:34.
Selvfølgelig, bedre at de henger der enn å plage besteborgerne med å skyte på gaten, det er ikke noe trivelig å se på.
De jeg kjenner som har skutt før, sier også at det var en av de virkelig kjipe tingene med å gå på heroin, det å måtte stresse med å få tak i rene sprøyter, og drive å gjemme seg bort hele tiden.
Jeg har sagt det i alle år... Norge som skal være et av værdens beste land å leve i burde absolut hjelpe de som sliter såpass med trygge plasser og hjelp! Det triste i norge synes jeg er at det er et godt land å leve i helt til man når bunn... Da faller man ut av systemer og ordninger. Jeg er veldig for slike steder du snakker om i tilegg blir man kvitt større mengder som blir liggende rundt i parker og lignende som alle snakker om hele tia å
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Syntes det er et godt tiltak, har vi ikke allerede sprøyterom i Norge?
Vis hele sitatet...
Det kan hende. Men jeg synes hovedsaklig det burde være tilgang til slike steder i hver eneste by, så alle har et sted å gjøre det trygt.


Jeg forstår ikke helt hva politikerne venter på? Altså, misbrukerene har allerede et problem, og burde hjelpes. Det hjelper ikke å la dem ligge på gaten alene og råtne bort? Eller føre sykdommer videre og alt det som følger med.
Bruk stemmeretten din til å si hva du mener.
Jeg støttet opp om aristokratiet i dag og stemte Venstre, delvis pga ruspolitikk, selv om det nok ikke vil ha noe å si, sender det kanskje et par signaler.

Jeg mener forøvrig at nå er tiden for å handle litt nytenkende for Jensemann og gjengen.
De rir på en enorm sympatibølge for tiden, og burde ha nok å gå på til å ta opp slike litt kontroversielle ting uten at menigmann får fnatt, pluss at det er over to år til neste stortingsvalg, nok tid til at folk ser at det var kanskje ikke så dumt, og vil gi ham creds for det?
veldig bra tiltakk alle land burde ha slike steder mener loven er allrede brutt å det er ikke noe vi kan gjøre for å stoppe det så da blir det beste alternativet å hjelpe dem som sliter ser bare posetive utslag fra slikke tiltak de som benytter seg av slike steder kommer inn i et miljø uten fordommer å føler seg velkomen å kan dermed kansje føle seg litt bedre som tilogmed kan føre til redusjon av bruk staten vill spare masse penger på politi å syke personel som må ut i parker å diverse for å aristere hente inn misbrukere mindre overdoser å når det først skjer er det noen der på sekundet til å hjelpe deg eneste forandringen jeg ville gjort med det systemet hadde vert å inføre et slaks medlemskap som kan utskrives av fastlegen slik at vi ikke slipper inn ungdom å nye misbrukere før de faktisk har et behov for å være der
Synes det er et idiotisk tiltak fordi; Norge har høy overdosedødsfall pga. de fleste narkomane injiserer heroinet. På denne måten er det mye enklere å få en dødelig overdose. I nederland røyker de fleste heroin som crack og de har lavere overdosedødsfall. Man skyter det fordi det er billigere...

solution?: Gi gratis heroin til anrkomane som trenger det og de vil sikkert røyke det = profit
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Synes det er et idiotisk tiltak fordi; Norge har høy overdosedødsfall pga. de fleste narkomane injiserer heroinet. På denne måten er det mye enklere å få en dødelig overdose. I nederland røyker de fleste heroin som crack og de har lavere overdosedødsfall. Man skyter det fordi det er billigere...

solution?: Gi gratis heroin til anrkomane som trenger det og de vil sikkert røyke det = profit
Vis hele sitatet...
Det er jo overhodet ikke et idiotisk tiltak? Og, hvis det var så dumt tiltak, hva ville du gjort for de sprøytenarkomane for å gjøre hele prosessen mer sikker og smittefri?
Husker jeg så en rapportasje fra Sveits, tror det var Geneve, der de faktisk ga 100% reint heroin til de avhengige på et tilsvarende rom som du nevner her. På denne måten fikk de de narkomane vekk fra gata, de fikset problemet med overdoser, pluss at de narkomane kunne bruke hverdagen sin til noe fornuftig istedenfor å gå hele dagen og lete etter heroin. Det var til og med mange narkomane som kom og satte sprøyta top ganger om dagen for så å gå tilbake på jobb...genialt prosjeklt spør du meg, men dette vil vel ikke regjeringen bevilge penger til!
vi har jo noe slikt i oslo en plass.
Sist endret av Lonelycrab; 20. august 2011 kl. 17:33.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Joda, men problemet i Oslo er at det er åpent latterlige seks og en halv time i døgnet, og kun for heroinmisbrukere dersom jeg forstår det riktig.
Sitat av Takub Vis innlegg
Joda, men problemet i Oslo er at det er åpent latterlige seks og en halv time i døgnet, og kun for heroinmisbrukere dersom jeg forstår det riktig.
Vis hele sitatet...
Og de får kun lov til å skyte reint, noe svært få heroinister i Norge gjør. Som regel blander de ut heroinen med Rohypnol eller whatever de får tak i om dagen. Dette er det nulltoleranse på hos sprøyterommet noe som ekskluderer svært mange heroinavhengige.

[synsing]
Nå er ikke jeg veldig into heroin-kretser for å si det mildt men mener også at staten har litt både-og meninger når det kommer til sprøyterommet. De vil på en måte ikke støtte opp om lovbrudd med statlige midler. Jeg tror dette hindrer mye av det sprøyterommet KUNNE vært.[/synsing]
Det er et problem at staten støtter lovbrytere i å bryte loven. Det skaper ikke akkurat respekt for loven. Vi bør dekriminalisere rusbruk før vi begynner å hjelpe folk å bruke rus.
Sist endret av Stratops; 20. august 2011 kl. 18:01.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er et problem at staten støtter lovbrytere i å bryte loven. Det skaper ikke akkurat respekt for loven. Vi bør dekriminalisere rusbruk før vi begynner å hjelpe folk å bruke rus.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er enig.. Men, det er også en tanke å kunne hindre dem å skade seg mer enn de må, ved å hjelpe dem med trygge omgivelser? De kommer jo uansett til å bryte loven.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Det er jo overhodet ikke et idiotisk tiltak? Og, hvis det var så dumt tiltak, hva ville du gjort for de sprøytenarkomane for å gjøre hele prosessen mer sikker og smittefri?
Vis hele sitatet...
Jeg fått de narkomane til å røyke det istedenfor, det er vel mindre smertefritt mht infeksjoner i armen ol.
Men jeg orker ikke å gå rundt og holde moralprekner og kurs for hvordan de skal bruke heroin for narkomane men det er det jeg ville gjort
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Jeg fått de narkomane til å røyke det istedenfor, det er vel mindre smertefritt mht infeksjoner i armen ol.
Men jeg orker ikke å gå rundt og holde moralprekner og kurs for hvordan de skal bruke heroin for narkomane men det er det jeg ville gjort
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig med deg om det er bedre for dem. Ikke skyt meg om jeg tar feil, men det kan vel ikke sammenlignes med den "instant" rusen dem får ved å skyte det? Og jeg tror det er mye av det som gjør at dem blir avhengig av å skyte det.

Så, i henholdt til det, så er jo et slikt sted hvor dem kan skyte det "risikofritt" et ypperlig sted for de sprøytenarkomane, synes du ikke?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er et problem at staten støtter lovbrytere i å bryte loven. Det skaper ikke akkurat respekt for loven. Vi bør dekriminalisere rusbruk før vi begynner å hjelpe folk å bruke rus.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg ser det, så ville det ikke akkurat vært å støtte kriminalitet, heller forbygge mye kriminalitet. Med tanke på alle som begår lovbrudd pga. at de trenger friskmeldinga si.
Sprøyterommene i Oslo er en joke iflg søstra mi.
Det eneste de får er å sette skuddet der. Ikke legge seg tilbake å slappe av, ikke tenne seg en sigg.
Alt skjer under overvåkning. Det er ikke kult å leite etter ei brukbar åre mens en fremmed står og følger med.

Reint utstyr får de tak på overalt.
Er langt ifra morsomt å være narkoman i Norge.
Har pratet med en kar ifra Florø her på vestlandet. Han syntes ikke att Norge var noe særlig god på å rette opp folk på hans "nivå".
Burde ha satt inn noe lignende slik de har i Canada.
Sitat av skinnidjii Vis innlegg
Sprøyterommene i Oslo er en joke iflg søstra mi.
Det eneste de får er å sette skuddet der. Ikke legge seg tilbake å slappe av, ikke tenne seg en sigg.
Alt skjer under overvåkning. Det er ikke kult å leite etter ei brukbar åre mens en fremmed står og følger med.

Reint utstyr får de tak på overalt.
Vis hele sitatet...
Enda større grunn til å få til et lignende her i Norge, i opptil flere byer.
Det er ikke bra å være narkoman noe sted. Norge er et av de bedre stedene å være narkoman. Jeg blir sint når folk tror det er en selvfølge at folk skal bry seg og ta vare på dem. Den eneste grunnen til at vi gjør det her i Norge er at folk flest har det godt, og derfor får dårlig samvittighet når de ser folk som ikke har det godt. De lever på folks skyldfølelse. Kanskje en skal ta seg i skinnet å tenke på noen andre for en gangs skyld.

Sitat av selvmord Vis innlegg
Sånn jeg ser det, så ville det ikke akkurat vært å støtte kriminalitet, heller forbygge mye kriminalitet. Med tanke på alle som begår lovbrudd pga. at de trenger friskmeldinga si.
Vis hele sitatet...
Totalt sett hadde du forebygget mer kriminalitet. Du ville hjulpet dem å bryte litt loven så de slipper å bryte loven masse. Men du har like fullt hjulpet dem å bryte loven.

I tillegg til det så får man i sprøyterom à la de i Canada kontakt med mange andre narkomane, og faller dypere inn i miljøet. Folk som ellers hadde vært enslige narkomane vil kanskje ende opp i et miljø det er vanskelig å komme seg utifra.
Norge kunne gitt de narkomane skikkelig oppfølging, og syntetisk heroin, f.eks. i form av subutex eller sigaretter innsatt med heroin når behovet melder seg. Virker ikke som politikerne og samfunnet skjønner at avhengighet må behandles som om det var en sykdom, og at man sannsynligvis taper mer økonomisk og menneskelig på å ikke gjøre noe i det hele tatt. Nå skal jeg ikke beskylde Norge for å være et visjonært land...
Sitat av Layzi Vis innlegg
Det kan hende. Men jeg synes hovedsaklig det burde være tilgang til slike steder i hver eneste by, så alle har et sted å gjøre det trygt.


Jeg forstår ikke helt hva politikerne venter på? Altså, misbrukerene har allerede et problem, og burde hjelpes. Det hjelper ikke å la dem ligge på gaten alene og råtne bort? Eller føre sykdommer videre og alt det som følger med.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg er tidligere bruker av sprøyte rommet i Oslo og det ligger rett over veien til Pentagon husker ikke gata,men det var lett og få plass der og sette seg et skudd.Sykepleiere setter et kryss på "der du kan stappe nåla nedi"..og du kan slappe av med en sigg/snus ute på baksida av rommet pga de fleste overdoser kommer etter en 40 til 60 min.Etter man setter skuddet.. Om man ikke vil ta overdose da!!!! Politiet har jeg aldrig sett der ,men lege er der 2 ganger i uka om man trenger det. Jeg er overbevist at dem på rommet redder MANGE liv! Reint utstyr finner man i luka på kvelds tid,men husker at dem er strenge om du blander piller eller andre ting en heroin i skuddet!

Sitat av homoludens Vis innlegg
Norge kunne gitt de narkomane skikkelig oppfølging, og syntetisk heroin, f.eks. i form av subutex eller sigaretter innsatt med heroin når behovet melder seg. Virker ikke som politikerne og samfunnet skjønner at avhengighet må behandles som om det var en sykdom, og at man sannsynligvis taper mer økonomisk og menneskelig på å ikke gjøre noe i det hele tatt. Nå skal jeg ikke beskylde Norge for å være et visjonært land...
Vis hele sitatet...
Ja helst innen 24 timer ...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg blir sint når folk tror det er en selvfølge at folk skal bry seg og ta vare på dem.
Vis hele sitatet...
Det er ingen selvfølge at vi skal bry oss og ta vare på narkomane, men det minste vi kan gjøre, er å la dem være i fred.
Jeg tror at dette bare er ønsketenkning her i Norge, apotekene i Bergen nekter å selge rene sprøyter til narkomane;
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Selg...e-2556033.html
Og når det viser seg at de ikke har anledning til å nekte rusmisbrukere å kjøpe en lovilg vare blir dette vinklet på denne måten i pressen;
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Tvin...r-2557889.html
"Tvinges til å selge narko-sprøyter"
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er ingen selvfølge at vi skal bry oss og ta vare på narkomane, men det minste vi kan gjøre, er å la dem være i fred.
Vis hele sitatet...
Det forutsetter at narkomane lar andre være i fred, og narkomane er en gruppe sterkt overrepresentert på kriminalstatistikken (vinningsforbrytelser, ran osv).

Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg tror at dette bare er ønsketenkning her i Norge, apotekene i Bergen nekter å selge rene sprøyter til narkomane;
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Selg...e-2556033.html
Og når det viser seg at de ikke har anledning til å nekte rusmisbrukere å kjøpe en lovilg vare blir dette vinklet på denne måten i pressen;
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Tvin...r-2557889.html
"Tvinges til å selge narko-sprøyter"
Vis hele sitatet...
Da får de narkomane finne seg et annet apotek. Noen har store problemer med å assistere narkomane i å bryte loven, og det er inhumant ovenfor dem å tvinge dem til å gjøre det.
Sist endret av Stratops; 21. august 2011 kl. 21:50.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Da får de narkomane finne seg et annet apotek. Noen har store problemer med å assistere narkomane i å bryte loven, og det er inhumant ovenfor dem å tvinge dem til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Hva en apotek ansatt/eier mener i denne saken er totalt irrelevant. Så lenge sprøyter er en vare som selges lovlig og uten resept over disk har de ikke mulighet til å nekte å selge denne varen til vedkommende.
Vi har det i Torggata i Oslo. Ved siden av den røde brukthandelen er det en dør med ringeklokke og kamera. Åpent hver dag til normale arbeidstider(også lørdag/søndag) Første gang du er der må du registrere deg og få et nummer(alt er anonymt, men de har en mappe på hvert nummer for å se on vedkommende overdoserer ofte og sånn. De har motgift og all som jobber der er sykepleiere, så ingen har dødd. : )

Åh, og overdoser kommer øyeblikkelig eller innen 15 minutter. Jeg har brukt heroin i over 20 år.

Men nok om det. En pille som sies å vises på urinprøve i en uke f.eks ved inntak av 4, vil den synes lenger ved inntak av 8, eller er det det samme? Og jvor mye lenger ca? (Urinprøver har jeg ikke mye erfaring med, men må ta en nå

Bare en ting til: "sigaretter med heroin"? Sigaretter er mye farligere enn ren heroin, så det hadde jeg nekta å ta imot. Injeksjon el ingenting, hehe!

Sprøyterommet er ved siden av den røde bruktsjappa i STORGATA, ikke Torggata seff. Teit miss der.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Hva en apotek ansatt/eier mener i denne saken er totalt irrelevant. Så lenge sprøyter er en vare som selges lovlig og uten resept over disk har de ikke mulighet til å nekte å selge denne varen til vedkommende.
Vis hele sitatet...
Butikker er ikke pliktet til å selge varene sine.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Butikker er ikke pliktet til å selge varene sine.
Vis hele sitatet...
Men et apotek er ikke en vanlig butikk. Det kreves konsesjon for å drive apotek og et av kravene for å få denne er akkurat at de PLIKTER å selge legemidler og nødvendig utstyr. De har altså ikke muligheten til å diskriminere på samme grunnlag som Kiwi eller Rema 1000.
Sitat av Drøggs Vis innlegg
...

Bare en ting til: "sigaretter med heroin"? Sigaretter er mye farligere enn ren heroin, så det hadde jeg nekta å ta imot. Injeksjon el ingenting, hehe!

...
Vis hele sitatet...
Trenger ikke nødvendigvis være sigaretter. Er bare det at jeg har lest om et prøveprosjekt, var det i Nederland mon to, der man dyppet sigarettene i et heroinlignende stoff som de som var avhengig kunne bruke når behovet oppstod. Fordelen med dette er at det er ingen som reagerer på det om man tar seg en røyk, og er relativt enkelt å bruke. En annen løsningen kan f.eks. være en slags insulinsprøyte. Poenget er å tilfredsstille behovet for heroin og kjøre en delvis nedtrapping samtidig som man deltar på videreutdanning eller er utplassert hos en bedrift. Tror mange narkomane hadde klart seg bra om de bare fikk tilfredsstilt behovet for heroin. Har inntrykk av at det er en slags religiøs intoleranse over måten vi behandler narkomane på. Hvis du ikke klarer å slutte på dagen kan du bare ha det så godt, og kommer ikke på tale å finne en gyllen middelvei med f.eks. et heroinsubstitutt som brukere kan kjøre for en billig penge på apoteket eller med subutex.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg tror at dette bare er ønsketenkning her i Norge, apotekene i Bergen nekter å selge rene sprøyter til narkomane;
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Selg...e-2556033.html
Og når det viser seg at de ikke har anledning til å nekte rusmisbrukere å kjøpe en lovilg vare blir dette vinklet på denne måten i pressen;
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Tvin...r-2557889.html
"Tvinges til å selge narko-sprøyter"
Vis hele sitatet...
Da bryter dem loven ! det finnes en lov angående smitteværnloven og der har alle krav på rein utstyr!

Syntetisk heroin ,subotex,methadon funker ikke som vanlig heoin,man blir mere rølpete liksom .Så det er mange som foretrekker vanlig hero istede for methadon ,subotex det blir liksom ikke hardt nok hehehe,men det holder deg frisk ! Jeg har brukt methadon i de siste 5 åra .Så det er min oppfatning om saken...

Sitat av Drøggs Vis innlegg
Vi har det i Torggata i Oslo. Ved siden av den røde brukthandelen er det en dør med ringeklokke og kamera. Åpent hver dag til normale arbeidstider(også lørdag/søndag) Første gang du er der må du registrere deg og få et nummer(alt er anonymt, men de har en mappe på hvert nummer for å se on vedkommende overdoserer ofte og sånn. De har motgift og all som jobber der er sykepleiere, så ingen har dødd. : )

Åh, og overdoser kommer øyeblikkelig eller innen 15 minutter. Jeg har brukt heroin i over 20 år.

Men nok om det. En pille som sies å vises på urinprøve i en uke f.eks ved inntak av 4, vil den synes lenger ved inntak av 8, eller er det det samme? Og jvor mye lenger ca? (Urinprøver har jeg ikke mye erfaring med, men må ta en nå

Bare en ting til: "sigaretter med heroin"? Sigaretter er mye farligere enn ren heroin, så det hadde jeg nekta å ta imot. Injeksjon el ingenting, hehe!

Sprøyterommet er ved siden av den røde bruktsjappa i STORGATA, ikke Torggata seff. Teit miss der.
Vis hele sitatet...
Så rart for mine 4 overdoser kom etter 30- 40min..
Heller få de på avvenning!
Sitat av Cokebottles Vis innlegg
Heller få de på avvenning!
Vis hele sitatet...
Beklager, gidde deg kvalitetspoeng med en feil.

Men, hva om det koster for mye? Og hvem skal betale for det? Og en annen faktor, hva om det ikke fungerer? Da er et trygt sted et mye bedre alternativ.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er ikke bra å være narkoman noe sted. Norge er et av de bedre stedene å være narkoman. Jeg blir sint når folk tror det er en selvfølge at folk skal bry seg og ta vare på dem. Den eneste grunnen til at vi gjør det her i Norge er at folk flest har det godt, og derfor får dårlig samvittighet når de ser folk som ikke har det godt. De lever på folks skyldfølelse. Kanskje en skal ta seg i skinnet å tenke på noen andre for en gangs skyld.



Totalt sett hadde du forebygget mer kriminalitet. Du ville hjulpet dem å bryte litt loven så de slipper å bryte loven masse. Men du har like fullt hjulpet dem å bryte loven.

I tillegg til det så får man i sprøyterom à la de i Canada kontakt med mange andre narkomane, og faller dypere inn i miljøet. Folk som ellers hadde vært enslige narkomane vil kanskje ende opp i et miljø det er vanskelig å komme seg utifra.
Vis hele sitatet...
Eneste jeg mente med det var da slipper man lovbrudd som inbrudd å ran + lignende.. Bruk hue litt a.

Å det med enslige narkomane, alle som bruker må ut/evt. til et nettverk for å få dopet sitt, så er vel samma faen om de møtes på sprøyterommet å får dosa si lovlig eller står på plata, kjøper det illegalt, å planlegger et brekk for å få til neste dose (ja kansje å sette det litt på spissen, men de som klarer bruke hue skjønner godt hva jeg mener)
Sist endret av selvmord; 23. august 2011 kl. 01:14. Grunn: skriveleif
Sitat av Layzi Vis innlegg
Beklager, gidde deg kvalitetspoeng med en feil.

Men, hva om det koster for mye? Og hvem skal betale for det? Og en annen faktor, hva om det ikke fungerer? Da er et trygt sted et mye bedre alternativ.
Vis hele sitatet...
Staten... Staten betaler jo for det.
Norge kaster jo bort flere hundre millioner andre land, hvorfor ikke ta vare på de som bor norge først?
Uten å dra i gang diskusjonen alt for mye, men det er en del utfordringer med sprøyterom også:
- Man trenger sykepleiere. Det betyr at noen sitter og følger med på folk som skyter heroin i stedet for å ta seg av pasienter på sykehus, en prioritering som ikke alltid er like lett å få gjennom.
- Narkotika er en ulovlig vare. Tunge stoffer som heroin og kokain vil neppe noen gang bli legalisert, og man har dermed noen dilemmaer som skal presenteres for folket.
- Det er nødvendig med en viss kontroll, blant annet for å unngå rekruttering. De fleste systemer med utdeling av heroin baserer seg på at du må være narkoman før du får stoffet - man ønsker ikke en situasjon hvor nysgjerrig ungdom kommer til sprøyterommet, får utdelt en brukerdose og hjelp av sykepleier til å sette sprøyta. Det medfører at det vil fortsatt være et utemarked.
- Sprøyterom er "synlig", de som benytter dem vil i mange tilfeller være de som ikke bryr seg om de blir sett. De som ønsker å holde seg skjult vil fortsatt holde seg unna.

Misforstå meg rett, jeg er tilhenger av ordninger som kan hjelpe narkomane på rett kjøl og minske risikoen for overdoser og andre sykdommer. Sprøyterom el. har også fordelen av at de narkomane ikke legger igjen sprøyter og -spisser utendørs. Likevel er hverken legalisering, avkriminalisering eller sprøyterom så enten eller som enkelte vil ha det til, det finnes mange hensyn som må tas utover bare å se på kostnadene.
Sitat av Cokebottles Vis innlegg
Staten... Staten betaler jo for det.
Norge kaster jo bort flere hundre millioner andre land, hvorfor ikke ta vare på de som bor norge først?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk et jævlig godt spørsmål!

Sitat av doseren Vis innlegg
Uten å dra i gang diskusjonen alt for mye, men det er en del utfordringer med sprøyterom også:
- Man trenger sykepleiere. Det betyr at noen sitter og følger med på folk som skyter heroin i stedet for å ta seg av pasienter på sykehus, en prioritering som ikke alltid er like lett å få gjennom.
- Narkotika er en ulovlig vare. Tunge stoffer som heroin og kokain vil neppe noen gang bli legalisert, og man har dermed noen dilemmaer som skal presenteres for folket.
- Det er nødvendig med en viss kontroll, blant annet for å unngå rekruttering. De fleste systemer med utdeling av heroin baserer seg på at du må være narkoman før du får stoffet - man ønsker ikke en situasjon hvor nysgjerrig ungdom kommer til sprøyterommet, får utdelt en brukerdose og hjelp av sykepleier til å sette sprøyta. Det medfører at det vil fortsatt være et utemarked.
- Sprøyterom er "synlig", de som benytter dem vil i mange tilfeller være de som ikke bryr seg om de blir sett. De som ønsker å holde seg skjult vil fortsatt holde seg unna.

Misforstå meg rett, jeg er tilhenger av ordninger som kan hjelpe narkomane på rett kjøl og minske risikoen for overdoser og andre sykdommer. Sprøyterom el. har også fordelen av at de narkomane ikke legger igjen sprøyter og -spisser utendørs. Likevel er hverken legalisering, avkriminalisering eller sprøyterom så enten eller som enkelte vil ha det til, det finnes mange hensyn som må tas utover bare å se på kostnadene.
Vis hele sitatet...
Mange gode argumenter her. For å svare på det jeg har uthevet, det er helt sant at det blir en prioriteringssak. Men altså, narkomane er jo også folk som trenger å bli behandlet, de har jo en form for en sykdom de også? Så jeg mener at de har like mye rett til å bli behandlet, som en som har brukket f.eks en finger.
Sitat av Layzi Vis innlegg
De får utdelt rene nåler, steriliseringsutstyr, rent vann og annet som gjør hele prosessen mye trygger. Og ved overdose får dem profosjonell hjelp fra sykepleiere. De har hele tiden sykepleiere rundt seg, som du kan se i snuttene, som følger med, det er også andre vakter som følger med. Alt i alt, et veldig trygt sted for både de narkomane, og de som passer på.
Vis hele sitatet...
Muligens et trygt sted, men også et dyrt sted. Jeg vet ikke hvor mange av skattepengene mine jeg er interessert i at skal gå til barnevakter for Oslos narkovrak. Tanken er god, men for min del kan pengene heller brukes på å utbedre veinettet.
Sitat av Legende Vis innlegg
Muligens et trygt sted, men også et dyrt sted. Jeg vet ikke hvor mange av skattepengene mine jeg er interessert i at skal gå til barnevakter for Oslos narkovrak. Tanken er god, men for min del kan pengene heller brukes på å utbedre veinettet.
Vis hele sitatet...
I fare for å høres ut som en rasist, hvor mye av skattepengene dine vil skal gå til utlendingene og insitusjonene demmes?
Nei, da ser jeg heller at skattepengene går til å hjelpe Norske narkomane.
Sist endret av phideph; 23. august 2011 kl. 12:15.
Helt enig^^

Å en annen ting, Danmark har jo ordnet den der heroin til misbrukere, så hvorfor skal ikke Norge klare det? Vi gir haugevis med B-preparater til folk som har havnet på psykriatisk og avrusning, nettopp pga rusmissbruk. Ser ikke helt hva problemet skal være med å holde Heroin missbrukere friske da, med heroin selvfølgelig...

På tide å åpne øynene litt, er faktisk ikke ALLE heroin missbrukere som har valgt å havne i en så bedriten situasjon, selvom de har tatt det første skrittet å testet det.

Blir så sykt provosert av alle de innleggene som kommer fra folk som har null peiling!
Godt å høre litt fra en med litt peiling.
*Er nordlenning men bor i trondheim der år man ikke kjøpt sprøyter på døgnåpene apotek eller apotek som er oppe på søndager så ikke rart mange har hepatitt c osv....Men selv går jeg dårlig i stedet for å dele men er ikke alle som greier det

Trykt ehhhh med folk du stoler på om man har noen...
Synes "Can't beat it, join it!" holdningen som enkelte har her i Norge er skremmende.

Skal man virkelig bruke skattepengene til Norge på å kjøpe heroin fra en narkobaron, for så å dele den ut gratis til de som er avhengig?
Hva i all verden hjelper det egentlig? Man blir jo ikke akkurat mindre avhengig av å få større tilgang på heroin!

Ville det ha hjulpet å dele ut gratis sprit, til alle alkoholikere som brenner selv? Trolig ikke... Garantert ikke!


La bare folka ta overdosene sine, så blir man kanskje kvitt de, og de som står på vippen til å starte, kanskje tenker seg litt om!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synes "Can't beat it, join it!" holdningen som enkelte har her i Norge er skremmende.

Skal man virkelig bruke skattepengene til Norge på å kjøpe heroin fra en narkobaron, for så å dele den ut gratis til de som er avhengig?
Hva i all verden hjelper det egentlig? Man blir jo ikke akkurat mindre avhengig av å få større tilgang på heroin!

Ville det ha hjulpet å dele ut gratis sprit, til alle alkoholikere som brenner selv? Trolig ikke... Garantert ikke!


La bare folka ta overdosene sine, så blir man kanskje kvitt de, og de som står på vippen til å starte, kanskje tenker seg litt om!
Vis hele sitatet...
duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuude. du er klar over at Weifa A/S er en av verdens ledende opiatprodusenter? du er klar over at narkomane får subutex og metadon finansiert av skattepengene? u best be trollin bro
Sist endret av Plectophera; 28. august 2011 kl. 11:57.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synes "Can't beat it, join it!" holdningen som enkelte har her i Norge er skremmende.

Skal man virkelig bruke skattepengene til Norge på å kjøpe heroin fra en narkobaron, for så å dele den ut gratis til de som er avhengig?
Hva i all verden hjelper det egentlig? Man blir jo ikke akkurat mindre avhengig av å få større tilgang på heroin!

Ville det ha hjulpet å dele ut gratis sprit, til alle alkoholikere som brenner selv? Trolig ikke... Garantert ikke!


La bare folka ta overdosene sine, så blir man kanskje kvitt de, og de som står på vippen til å starte, kanskje tenker seg litt om!
Vis hele sitatet...
De kjøper jo gjerne ikke fra en narkobaron, tviler på at Staten har lyst og komme i en kinkig situasjon bare pga de kjøpte heroin av feil person, nei det finnes legite firmaer som selger heroin, og det er garantert mye bedre og kjøpe dette en gate heroin, da det ikke blir bøffet ut. Og de får ikke mere tilgang til heroin bare bedre tilgang, det kommer til og være sånn at de får en dagsdose som da er kontrollert og regulert av en sykesøster eller en lege, det kommer til og bli mindre overdosering tror jeg siden det ikke blir dosert av de narkomane, men en lege og man slipper all kjønnsykdommer siden de da slipper og dele sprøyte for det skal være tilgjengelig for alle og de slipper alt det stresset med og lete etter heroin.
Og viss det blir gratis så har jo narkomane noe annet de kan bruke pengen sine på, kanskje man slipper og se mange uteliggere på gaten siden de slipper og bruke alle pengene på heroin og kan finne seg en plass og bo.

Og du kan ikke sammenligne alkohol og heroin, da en som er avhengig av heroin faktisk blir veldig syk viss han ikke får dosen sin.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg

Og du kan ikke sammenligne alkohol og heroin, da en som er avhengig av heroin faktisk blir veldig syk viss han ikke får dosen sin.
Vis hele sitatet...
http://nn.wikipedia.org/wiki/Delirium_tremens
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Okei ble kanskje litt feil formulert, det jeg mente var at heroin er fysisk avhengighetsskapende så derfor er det mye større sjangser for og bli syk og få abstinenser, men det kan sikkert være like ille eller værre og være avhengig av alkohol
som det er med heroin værtfall viss du har blitt skikkelig psykisk avhengig som du henviste meg til i linken din.
..hva? alkohol er også sterkt fysisk avhengighetsskapende.