Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3855
Hei!

Jeg har en raspberry pi som har ligget ubrukt en stund. Nå vil jeg teste ut noen ting på den som bl.a. å installere en touch-skjerm. Problemet er bare at jeg må koble den til en annen skjerm først for å innstalere det jeg trenger av drivere. Jeg har ingen skjerm i hus som kan kobles til ettersom raspberryen har hdmi ut og eneste skjerm jeg har er dvi. Har heller ikke tv i hus jeg kan koble den til.

Har lest litt på nettet og prøvd å koble meg til via ssh fra ubuntu-maskinen min, men ettersom jeg ikke en gang kan huske brukernavnet den er satt opp med får jeg ikke koblet til. Pien kobler seg forøvrig på nettverket mitt automatisk enda. Jeg trodde den var satt opp med standarden som er pi@raspberry, men kan virke som den ikke er det. Jeg får uansett bare "ssh: connect to host 192.168.0.14 port 22: Connection refused".

Så tenkte jeg at løsningen var å simpelten installere raspbian til sd-kortet på nytt, men om jeg gjør det har den ingen mulighet til å koble seg til nettverket ettersom jeg ikke får valgt det og skrevet inn passordet, og da er jeg enda et steg tilbake igjen.

Å koble til via cat5 er heller ingen alternativ ettersom det heller ikke er i hus.

Er det noen her som er gode på dette og kan hjelpe?
Høres ut som ssh ikke kjører - du kan enable det ved å legge en tom fil som du kaller 'ssh' i boot partisjonen Står mer her, forøvrig.
Hvis ikke du har cat5 koblet i, ser jeg for meg at du er på wifi? Litt vanskeligere med direkte koblet med usb til PC-en.
Uansett.. SSH i de nye raspbian imagene krever at du lager en fil kalt "ssh" uten noe extension. Så rett og slett bare få deg inn i micro-SD kortet og lag den filen er min anbefaling.
Sitat av Typewar Vis innlegg
Hvis ikke du har cat5 koblet i, ser jeg for meg at du er på wifi? Litt vanskeligere med direkte koblet med usb til PC-en.
Uansett.. SSH i de nye raspbian imagene krever at du lager en fil kalt "ssh" uten noe extension. Så rett og slett bare få deg inn i micro-SD kortet og lag den filen er min anbefaling.
Vis hele sitatet...
Du må nok være litt mer konkret. SSHd i de nye Raspbian image er by default deaktivert, den kan aktiveres ved å lage en tom «ssh» fil under «/boot/» (lokasjonen av filen er viktig). Denne filen vil bli slettet under boot så fort SSHd er aktivert, men den «krever ikke» denne filen, SSHd kan bli aktivert på andre måter og, men det krever skjerm.
Legg til en fil som heter wpa_supplicant.conf under /boot/.
wpa_supplicant.conf

network={
ssid="nettverksnavnet"
psk="passordet til nettverket"
key_mgmt=WPA-PSK
}

Pi'en skal kopiere denne fila til /etc/wpa_supplicant/ og da vil pi'en automatisk koble til det nettverket når den starter opp.
Du følger forresten samme prosedyre for denne fila som med ssh fila som de andre har forklart.
Fins en kali versjon til raspberry som har forhåndsinstallert touch skjerm drivere..
Hvis du trenger cat 5 i hus, så kan du kjøpe en extender med et uttak på..
Husk at på noen av modellene må du ha overgang fra usb til nettverkskabel.

Standard pass skal jo være aktivert når du wiper den uansett..
Dessuten, touch skjermen min fungerte uten å installere drivere, bare touchen som ikke funket.
Det var i kali da...
Sist endret av Incogn1to; 3. oktober 2017 kl. 14:12. Grunn: Leste ikke hele innlegget
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tusen takk for alle svar!

Spesielt Chaviz som forklarte greit hvordan jeg kan få en ny installasjon til å koble til nettverket automatisk også. Tror jeg skal prøve på dette når jeg setter den opp med Mycroft AI.

Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Fins en kali versjon til raspberry som har forhåndsinstallert touch skjerm drivere..
Vis hele sitatet...
Når det gjelder dette. Aldri installer Kali fra noe som helst annet enn den originale kilden. Gjelder forøvrig alle andre versjoner av Linux også. Den kinesiske produsenten av skjermen har en Kali verjson og en annen distro med drivere ferdig installert, men ikke pokker om jeg stoler på dem uten videre, og det burde ikke dere heller. Praktisk med driverene ferdig installert, men hvem vet hva annet de har lagt til?
Sitat av ygza Vis innlegg
Høres ut som ssh ikke kjører - du kan enable det ved å legge en tom fil som du kaller 'ssh' i boot partisjonen Står mer her, forøvrig.
Vis hele sitatet...
Jeg har gjort dette med hell flere ganger.
Oftest har jeg ikke skjerm på RPi'ene, men SSH'er meg inn. Mye enklere, da jeg uansett alltid har på PC'en
Da er det bare å plugge i strøm og nettverkskabel, så er man oppe.
(I tillegg til et SD-kort med OS'et på da...)

Default:
- Bruker: pi
- Passord: raspberry
Sist endret av anonym_bruker; 17. oktober 2017 kl. 16:05.
Sitat av time-timerus Vis innlegg
Tusen takk for alle svar!

Spesielt Chaviz som forklarte greit hvordan jeg kan få en ny installasjon til å koble til nettverket automatisk også. Tror jeg skal prøve på dette når jeg setter den opp med Mycroft AI.



Når det gjelder dette. Aldri installer Kali fra noe som helst annet enn den originale kilden. Gjelder forøvrig alle andre versjoner av Linux også. Den kinesiske produsenten av skjermen har en Kali verjson og en annen distro med drivere ferdig installert, men ikke pokker om jeg stoler på dem uten videre, og det burde ikke dere heller. Praktisk med driverene ferdig installert, men hvem vet hva annet de har lagt til?
Vis hele sitatet...
https://www.offensive-security.com/k...i-tft-support/
ser da relativt originalt ut i mine øyne
Sist endret av Incogn1to; 17. oktober 2017 kl. 17:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du en usb-ttl kabel så går det å tilkoble via serial-porten
http://workshop.raspberrypiaustralia...ry-pi-via-usb/