Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1734
Hei!

Jeg har en venn fra USA som er i Norge av og til, og som vurderer å flytte hit. Han stilte meg et spørsmål jeg ikke er sikker på svaret på. Han spurte om det var mulig for ham å lovlig kjøpe marihuana i Norge?

Jeg svarte "nei, det er ikke mulig å få marihuana lovlig i Norge." Men etter at han forklarte at han har behov for det medisinsk pga at andre medisiner ikke fungerer på ham, og han har resept i USA, så undersøkte jeg litt, men fant ikke noe godt svar hos Legemiddelverket.

Det ser ut som det er mulig i teorien, men at det så og si aldri gis unntak, skjønt det er mulig det gjelder bare for nordmenn? Altså er jeg usikker på hvordan det stiller seg for andre nasjonaliteter her, og om det kan være lettere for dem?

Vet andre hva som gjelder? Har dere eksempler? Jeg bør kanskje si til ham at det kan være mulig, men at han må spørre en lege?

Edit: Jeg postet kanskje dette i feil subforum, men visste ikke hvor det passet. Flytt gjerne innlegget om det passer bedre andre steder.
Sist endret av bia; 11. august 2018 kl. 22:32.
Marihuana til medisinsk bruk tror jeg leger kan fikse men det er EKSTREMT Sjeldent man får det og da skal man ha gått på medikamenter og det skal dokumenteres at det ikke funker på personen
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det ER mulig og medisinsk cannabis er lov i Norge. Men det brukes svært sjeldent, trur antall mennesker i Norge som får utskrevet cannabis kan telles på én hånd.

Tar nok mange år å få drt og du skal ha en svært sjelden lidelse uten andre medisiner evt ingen av de eksisterende fungerer. Må være en relativt alvorlig lidelse også.

Beste muligheten er å få det på resept i Nederland, som ikke burde være noe problem når han har resept fra usa. Men da må han reise flere ganger i året å hente ut.
Litt usikker på regelverket pga han er amerikansk statsborger dog.
Anonym bruker
"Troende Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fastleger kan skrive ut Sativex til han!
Jeg er ikke sikker, men jeg vil anta at om han kan fortsette å få resept fra legen i USA, så kan medisinsk marihuana både kjøpes lovlig i Nederland og innføres lovlig til Norge. Så vidt jeg veit så tillater Norge at personer tar med seg hva som helst av medisiner inn i landet så lenge resept og kvittering er i orden. Men så vidt jeg har forstått, så får man bare lov til å ta med seg nok cannabis for en måneds forbruk, så det blir en dyr tilleggsutgift å dra til Nederland hver måned.

Jeg tror ikke det er sannsynlig at han finner en lege her i Norge som vil skrive ut resept på cannabis. Tror det er en prosess som tar mange år, med utprøving av alt mulig annet, før en Norsk lege ville i det hele tatt vurdert cannabis. Og det uavhengig av hvor mye eller hva som har blitt prøvd i personens hjemland.
Uvaksinert 👍
Sitat av Sonnenschein Vis innlegg
Men så vidt jeg har forstått, så får man bare lov til å ta med seg nok cannabis for en måneds forbruk
Vis hele sitatet...
Er ikke dette nå begrenset til en ukes forbruk?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Flere er inne på riktig informasjon i forhold til medisinsk cannabis i Norge, jeg kan fylle ut litt mer her:

Jeg antar det snakkes om tørket plantemateriale og ikke noe preparat, så jeg kan nevne at det er mye lettere å skaffe preparater med mye CBD og lite til intet THC (og derfor ingen ruseffekt), men vil i hovedsak forholde meg til tørket plantemateriale.

Det er en stor forskjell på om han bruker medisinsk cannabis her på et turistvisum kontra det å faktisk bo i Norge.
På turistvisumet hans, kan han teknisk sett bare gå på rødt og vise frem sitt bevis på at han er medisinsk marihuana pasient og han skal ha tillatt, nok til 30 dager, er regelen for EØS-borgere, og jeg finner særdeles lite info annet enn at man bør ha med seg originalembalasje og resepter gitt av lege når man tar med medikamenter til Norge.

Å bo her gjør situasjonen annerledes da den Amerikanske resepten teknisk sett ikke vil være verdt mer enn det din nye Norske lege legger i den og selv han kan ikke gjøre noe annet enn å sende deg til en spesialist på et sykehus.
Spesialisten som er relevant for din lidelse må så vurdere om h*n synes situasjonen din blir bedre ved bruk av cannabis kontra andre behandlingsformer, for da må en søknad om godkjenningsfritak.

Så selv om Norge tillater medisinsk cannabis på papiret så er den reelle situasjonen at staten gjør det ganske vanskelig for deg.

EDIT:
Man må ikke rese til Amsterdam for anskaffelse av cannabis lengre, man kan ta kontakt med apoteket som så importerer dette for deg fra Nederland.


Kilde: https://legemiddelverket.no/bivirkni...gens-regelverk
https://legemiddelverket.no/Document...middelverk.pdf
Sist endret av Dodecha; 12. august 2018 kl. 15:28.