Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3877
Alltid gøy å lese oppsummeringer fra eksterne av alt som foregår på bruket

Kollegaen min viste meg nettsidene til Norsk Freakforum, hvor de har et forum om rusmidler. Der foregår det diskusjoner om disse tingene, helt anonymt, mellom forskjellige aktører i gatehandelen. Alt fra hvordan man utvinner kodein fra Paralgin forte til bruken av Seroquel sammen med speed. Det mest sjokkerende for meg var likevel de utspekulerte instruksene for hvordan man kunne gå frem for å lure medisiner ut av leger. Ett forslag var å skrive ut røntgenbilder og dra med krykker til en lege som ikke kjente deg. Andre forslag var enda mer oppfinnsomme og medisinsk detaljerte, og jeg er sikker på at jeg hadde (eller allerede har, kanskje?) falt for disse metodene å få resepter på. For eksempel er AD/HD-diagnostikken forklart i detalj slik at alle kan «svare riktig» under utredningen og få Ritalin.
Vis hele sitatet...
https://tidsskriftet.no/2018/06/legelivet/gateresept
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan ikke helt huske å ha sett slike spesifikke instrukser på å lure til seg legemidler så jeg tror nesten han overdriver. Men det er jo ikke slik at jeg får med meg alt her på bruket heller.

Men som du sier, litt morsom å få et innblikk i hva andre synes om vårt lille lune hjørne.
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kan ikke helt huske å ha sett slike spesifikke instrukser på å lure til seg legemidler så jeg tror nesten han overdriver. Men det er jo ikke slik at jeg får med meg alt her på bruket heller.

Men som du sier, litt morsom å få et innblikk i hva andre synes om vårt lille lune hjørne.
Vis hele sitatet...
Ja, særlig om ADHD virker det sært at det skal være oppskrifter her... Er du 20+ og går til en privatpraktiserende psykiater virker det lettere å få diagnosen enn å komme inn på en middels populær nattklubb i Oslo natt til søndag Lurer på hvor mange som statistisk sett avvises - ikke hørt om noen, uten at det beviser noe som helst.
Skulle lure litt på om han derre legen som var innom her for litt sia har en finger med i spillet her...?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvor får du det fra? Dette er et åpent forum, og alle kan lese innholdet. Det er heller ikke ukjent at representanter for både rettslige og medisinske etater er innom her.
Jeg vet ikke, bare vill spekulasjon og kom til å tenke på han når jeg leste denna tråden.
Det er ikke godt å vite hvor den gylne middelveien er. Når er vi for kyniske, og når er vi naive? Hvor langt strekker egentlig ansvaret vårt seg? For min egen del gjør det vondt å tenke på at pillene jeg skriver ut, kan komme på avveie. Derfor, inntil videre, blir jeg nok en rimelig upopulær lege blant dem med behov for vanedannende legemidler.
Vis hele sitatet...
Ja hva skal man si? Fagfolket får først pes fra staten med trusler om å fjerne muligheten til å skrive ut resepter om staten føler det skrives ut "for mye".

Og her ser vi en fagmann som på bakgrunn av hear say og rask skumming av freak faktisk vil slutte å gjøre egne vurderinger av sine pasienter og deres behov av frykt for at det finnes noen få kriminelle mennesker som kan finne på å videreselge reseptmedisiner.

Jeg må si at slikt som dette raskt blir sten til byrden for mennesker som allerede sliter tungt i hverdagen. At fagfolk faktisk sier de på generelt grunnlag nærmest skal slutte å skrive ut visse typer medisiner kan få svært store konsekvenser for denne legens pasienter.

Jeg håper at noen av legens pasienter leser innlegget hans tidsskriftet.no og evt. vil rapportere legen inn for tjenesteforsømmelse om han plutselig starter med å nekte pasienter som har et dokumentert behov for medisiner. Uansett om disse medisinene er A, B eller C preparater.

Man må kunne forventer at fagfolk med lang utdanning faktisk evner å gjøre egne vurderinger av pasienters behov heller enn å plutselig ta et standpunkt som har evne til ramme mennesker som allerede sliter og kanskje ikke har ork eller ressurser til å skaffe seg ny fastlege eller søke andre kilder for hjelp.

I verste fall vil en slik håndhevelse føre enkelte pasienter rett ut i det illegale markedet med alt av elendighet det kan medføre.
Sist endret av random67489; 19. juni 2018 kl. 19:11.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Skulle lure litt på om han derre legen som var innom her for litt sia har en finger med i spillet her...?
Vis hele sitatet...
Er det denne tråden du sikter til? Tenkte akkurat det samme. Det som forbauser meg litt er at det ikke ser ut som legen klarer å se at mange av de som spør etter råd for å "lure til seg" legemidler (spesielt benzo) faktisk er folk som har et reelt behov for det, og ikke ønsker å "ruse" seg slik legen fremstiller det.
Det var den tråden jeg tenkte på ja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Og her ser vi en fagmann som på bakgrunn av hear say og rask skumming av freak faktisk vil slutte å gjøre egne vurderinger av sine pasienter og deres behov av frykt for at det finnes noen få kriminelle mennesker som kan finne på å videreselge reseptmedisiner.
Vis hele sitatet...
Leger har ei juridisk og etisk plikt til å vurdere det beste for pasienten. Det er ikkje nødvendigvis å skrive ut medisiner. At legestanden tar slike diskusjoner (noko du kjapt ser, gjennom m.a. det innlegget i Tidsskriftet) bør vel vere positivt? Som legen er inne på er det problematisk å avgjere ote, og det er sjeldan fasitsvar.

Eg trur det er betre at legar har (åpne) diskusjoner om det, enn at dei ikkje diskuterer det... slik du ser ut til å ivre for.
Ja det alltid bra at leger som fagpersoner gjør en nødvendig vurdering før medisiner skrives ut, og også ser på hivlke alternative medisiner som evt. kanskje kan benyttes. Det er også helt topp at leger diskuterer potensiale for missbruk av reseptmedisiner, for vi vet at forekommer.

Det er derimot ikke bra om en lege skulle bestemme seg for å defacto nekte å skrive ut enkelte medisiner uten at det gjøres en reel vurdering av pasientens behov for slike legemidler.

Det er jo linjen jeg uthevet som jeg tolk dit at denne legen nå har tatt en avgjørelse om å nekte alle sine pasienter slike medisiner. Om min tolkning er feil så er jo det bra. Er den ikke det så bør denne legen i mine øyne vurdere å finne seg en annen jobb.

Stigmatisering er noe mange syke mennesker sliter med. Det forekommer hele tiden og i så stor grad et det virkelig kan slite ut et menneske og ta alt av krefter. Om også fagfolk skal få denne holdningen om at enhver med behov for angstdempende eller innsovningsmedisiner er pillenarkomane eller kriminelle narkodealere som gjør en kule på å selge medisin på gata så er det slett ikke bra.

Jeg har selv hatt perioder hvor jeg har hatt behov for diverse farmasøytiske hjelpemidler for å klare hverdagen og det er tungt nok å vite at en ikke fikser livet på egenhånd om en ikke også skal måtte søke hjelp på gata for å få den hjelpen som er nødvendig.

En må huske på at mange pasienter har utallige utredninger bak seg, de har kanskje vært hos en håndfull spesialister og har dokumentert sykdom, lidelse eller lyte i årevis og kanskje over flere tiår. Enkelte av disse klarer seg ikke uten medisiner, enten pga symptomtrykk, eller feks smerter. Og for noen kan mangel på medisinering føre til alt fra psykose, til selvmordstanker eller verre.

Hvor lenge vil et menneske klare å eksistere uten søvn før psykose eller død inntreffer? Det kan være resultatet i verste fall for enkelte.

Jeg håper min tolkning var feil og at legen er sterk nok fagperson til at han skjønner viktigheten av å gjøre individuelle vurderinger.
Sist endret av random67489; 19. juni 2018 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av wormhole Vis innlegg
Er det denne tråden du sikter til? Tenkte akkurat det samme. Det som forbauser meg litt er at det ikke ser ut som legen klarer å se at mange av de som spør etter råd for å "lure til seg" legemidler (spesielt benzo) faktisk er folk som har et reelt behov for det, og ikke ønsker å "ruse" seg slik legen fremstiller det.
Vis hele sitatet...
Sitter du med tall på dette? For det er egentlig bare en påstand fra deg, uten noe rot i virkeligheten.

Det andre problemet er at en person kan være temmelig overbevist om at de "trenger <medikament>" uten å klinisk sett måtte trenge de. Nettopp fordi at benzodiasepiner er så utrolig avhengighetsdannende.

Det er nettopp dette som gjør jobben til leger så utrolig vanskelig, skal de være strenge? Hvor strengt er for strengt? I tillegg som biolgiske skapninger har vi tendenser til å like noen mennesker over andre rett å slett fra subtile ting som underbevisstheten vår danner om gitte person.

Det er med andre ord en oppgave som er totalt klin umulig å få til. Og da, siden vi kan se til f.eks U.S.A. og Canada:Opiat krisen de har der er det forståelig at fylkeslegen vil stramme inn på utskrivingen av disse. Det andre skumle med denne typen missbruk er at brukerne legitimerer det siden de får det fra legen. Hele bruken blir bagatelisert og før du vet ordet av det er bestemor med Oxycontin innabords når hun skal ut å kjøre bil Kilde: Norske bilister oftere ruset på medikamenter enn alkohol.

Så nei, jeg har ikke noe i mot at Legene er mer skeptisk på dette punktet.
Sitat av wormhole Vis innlegg
Er det denne tråden du sikter til? Tenkte akkurat det samme. Det som forbauser meg litt er at det ikke ser ut som legen klarer å se at mange av de som spør etter råd for å "lure til seg" legemidler (spesielt benzo) faktisk er folk som har et reelt behov for det, og ikke ønsker å "ruse" seg slik legen fremstiller det.
Vis hele sitatet...
Husk at folk lyger og trikser, spesielt på internet. Kanskje de faktisk har behov for det, eller kanskje de vrir på sannheten for å få sympati. Det er vanskelig å si
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Jeg vet ikke hvilke tilfeller her på forumet legen tenker på, så ja. Det er helt riktig at jeg egentlig ikke har noe grunnlag å uttale meg om dette på. Det jeg mente var egentlig bare at de fleste tråder jeg har sett her, der TS spør etter tips for å få legen til å skrive ut ønskede medisiner, tilsynelatende bygger på en frykt for å bli misforstått av legen og derfor bli nektet. I de fleste av tilfellene vil jeg tro alt som trengs vil være at vedkommende legger fram situasjonen for legen slik de gjør det her (sett at det er sant da selvfølgelig). Kan heller ikke huske å ha sett noen bli oppfordret til å lyve. Jeg fikk litt inntrykket av at legen tolker det å spørre om slike råd på Freak som en indikasjon på at personen prøver å jukse til seg medisiner han eller hun er bevisst på at egentlig burde nektes. Men selvfølgelig er det jo også en stor sjanse for at legen har lest mye mer på forumet her enn meg selv.

Jeg mente heller ikke på noen måte at jeg synes leger er for strenge med å skrive ut resepter. Etter egen erfaring, vil jeg snarere mene det er tvert om. Har blitt overrasket over hvor raske leger er på å skrive ut B-preparater, som en psykiater bare ville gjort som siste utvei.
Jeg har stort sett lest det meste her de siste årene, og kan ikke huske en tråd om detaljert beskrivelse for hvordan man skal få ADHD-medisin. Har søkt etter ADHD også, og mener jeg har fått med meg alle trådene. Dersom ingen av oss finner denne tråden, kommer jo legen mest sannsynlig med løgn? Tror han i det minste overdriver veldig, og bør bli konfrontert med det.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Jeg har stort sett lest det meste her de siste årene, og kan ikke huske en tråd om detaljert beskrivelse for hvordan man skal få ADHD-medisin. Har søkt etter ADHD også, og mener jeg har fått med meg alle trådene. Dersom ingen av oss finner denne tråden, kommer jo legen mest sannsynlig med løgn? Tror han i det minste overdriver veldig, og bør bli konfrontert med det.
Vis hele sitatet...
Ser ingen grunn til å anta at han lyver, vi har tråder der folk selvdiagnostiserer og vil ha ritalin eller de mener å ha ADD og vil ha en resept.

Jeg kjørte kun et raskt søk på google med "site:freak.no ritalin" og disse var på forsiden, fant langt flere etterhvert. Leger er mennesker de også, og selv om jeg irriterer meg over konklusjonen har han definitivt et poeng. Har sett venner få utskrevet x ant brett paralgin forte og/eller morfinpreparater etter operasjoner eller andre inngrep, som overgår deres behov med flere mil. Andre reseptbelagte midler også. Legene som gjorde dette hadde nok de beste intensjoner, og legen i denne artikkelen har sett baksiden av disse.

Det er hele tragedien - leger vil jevnt over gjøre sitt beste for pasientene sine, og innimellom skriver de ut for mye, noen blir også lurt, og følgelig blir leger som ser dette mer restriktive etter å ha sett skaden. Uten å vite noe om hans tidligere hyppighet for bruk av reseptblokka er det tåpelig å anta han ikke gir folk som trenger piller, det de trenger.