Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1579
I disse GDPR dager har jeg blitt litt mer opptatt av privatlivet mitt på nett, men er ikke helt sikker på hvilke tiltak jeg bør gjøre.

Synes det er litt skummelt å få meldinger fra Google om at de ønsker at jeg svarer på spørsmål om den plassen jeg nettopp har vært på. Reklamer som matcher det jeg nettopp har sett på komplett.no og lignende...

Hvilke tiltak bør jeg gjøre for å begrense informasjonen som blir samlet inn om meg på nett?

PS: Jeg har slått av posisjonsloggen på google nå
Tja, beste starten er vel å bruke containers/noscript/tracker-blockers. Personlig bruker jeg Ghostery og overlever med det. Om du bruker en Android-telefon (antar det mtp. spørsmålene) kan du skru av posisjonering når du ikke bruker det, og gå over personvernsinnstillingene på telefonen/kontoen.

(Btw: Ghostery hadde noen problemer med personvern før, men de har blitt litt bedre nå.)
Sist endret av Freddy_fred5; 23. september 2018 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilken hensikt har det å være så ekstremt anonym egentlig?
Joda, du bidrar til å få målrettet reklame. Men det er nesten bedre enn random reklame.

Så lenge du har en mobil med google produkter i, så blir det meste du foretar deg logget. (F.eks så logger google maps hvor du er kontinuerlig)

Har man ikke noe å skjule, har man fint lite å gjømme seg for uansett

Vil du ikke at det skal knyttes til deg som person, så må du nesten gå over til god gammeldags mobil og kun ha falske brukere på nettet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har man ikke noe å skjule, har man fint lite å gjømme seg for uansett
Vis hele sitatet...
Det går nok mer på prinsipp.

Liker du at folk står å stirrer inn i stua di?
Eller hva om noen sjekket all posten din?
Du kan begynne med å bruke nettlesere og extensions som blokkerer trackere. Etter å ha testet ut en del forskjellige extensions til Chrome har jeg landet på uBlock Origin. Den blokkerer trackere og rekleme, fungerer på youtube-reklame og er mye raskere enn alle de andre jeg har testet. For mobil kan du sjekke ut nettleseren Ghostery. Hvis du i enda større grad vil beskytte deg mot google og generelt øke sikkerhetsnivået, kan du vurdere Blackphone som din neste telefon. Jeg gjør det selv, men har ikke helt bestemt meg enda.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Tja, beste starten er vel å bruke containers/noscript/tracker-blockers. Personlig bruker jeg Ghostery og overlever med det. Om du bruker en Android-telefon (antar det mtp. spørsmålene) kan du skru av posisjonering når du ikke bruker det, og gå over personvernsinnstillingene på telefonen/kontoen.

(Btw: Ghostery hadde noen problemer med personvern før, men de har blitt litt bedre nå.)
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Skal sjekke det ut.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvilken hensikt har det å være så ekstremt anonym egentlig?
Joda, du bidrar til å få målrettet reklame. Men det er nesten bedre enn random reklame.

Så lenge du har en mobil med google produkter i, så blir det meste du foretar deg logget. (F.eks så logger google maps hvor du er kontinuerlig)

Har man ikke noe å skjule, har man fint lite å gjømme seg for uansett

Vil du ikke at det skal knyttes til deg som person, så må du nesten gå over til god gammeldags mobil og kun ha falske brukere på nettet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det går nok mer på prinsipp.

Liker du at folk står å stirrer inn i stua di?
Eller hva om noen sjekket all posten din?
Vis hele sitatet...
For min del går det storts sett ut på prinsipp, som Kjelldriver sier. Målet er ikke å bli 100% anonym, men ønsker å legge igjen litt færre sport. Anonsene ser jeg stort sett ikke uansett.

Jeg har en Android mobil, og ønsker ikke å kvitte meg med den. Ønsker kun å begrense det jeg deler.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du kan begynne med å bruke nettlesere og extensions som blokkerer trackere. Etter å ha testet ut en del forskjellige extensions til Chrome har jeg landet på uBlock Origin. Den blokkerer trackere og rekleme, fungerer på youtube-reklame og er mye raskere enn alle de andre jeg har testet. For mobil kan du sjekke ut nettleseren Ghostery. Hvis du i enda større grad vil beskytte deg mot google og generelt øke sikkerhetsnivået, kan du vurdere Blackphone som din neste telefon. Jeg gjør det selv, men har ikke helt bestemt meg enda.
Vis hele sitatet...
Takk for tipsene! Jeg bruker Firefox selv, men regner med det finnes noe lignende der også

Tror ikke jeg kommer til å ta det så langt å kjøpe en slik mobil. Regner med det går litt utover brukervenligheten også?
Jeg bruker Android selv, men vurderer å gå tilbake til Iphone siden Apple, i motsetning til Google, ikke i hovedsak er et data-selskap. Dette fremstår som den enkleste løsningen dersom jeg vil beholde bankID og sikkerhetsoppdateringer fra programvareutgiver. Noen med Blackberry-erfaringer her?

https://www.tomsguide.com/us/android...ews-27856.html
kan du vurdere Blackphone som din neste telefon. Jeg gjør det selv, men har ikke helt bestemt meg enda.
Vis hele sitatet...
Hei,
Jeg forstår ikke helt. Er det en fysisk mobil, eller bare ett OS du må abonnere på?
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei,
Jeg forstår ikke helt. Er det en fysisk mobil, eller bare ett OS du må abonnere på?
Vis hele sitatet...
Blackphone er telefonen. OSet heter Silent OS.

https://www.silentcircle.com/product...s/blackphone2/
Sist endret av mentalmelt; 23. september 2018 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1: Bruk VPN over TOR (start VPN før TOR)
2: For telefon: bruk Signal med posisjonsbestemmelse avslått