Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6413
Hei!

Noen her som kan si meg hva denne delen på gravemaskinen er?





Ser ut som en slags ventil (de er koblet til bom- og stikkesylinderen). Finner ikke noe om den i bruksanvisningen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Antakelig form for lastholdeventil, som altså må ha eit visst trykk inn for å åpne. Sjå om den har eit merkeskilt som kan sei litt meir.
En standard hydraulisk ventil med hydraulisk pilot ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
En standard hydraulisk ventil med hydraulisk pilot ?
Vis hele sitatet...
Det er jo eit litt meiningslaust utsagn. Det er ingenting som heiter standard hydraulisk ventil. Det finst mange ulike typer ventiler, med forskjellige eigenskaper. Du har mange ulike ventiler som er pilotstyrte og.

Ettersom den er montert på sylinderen antar eg at det er ein lastholdeventil av eit slag - eller oversenterventil som dei og vert kalla.

Kort sagt vil lastholdeventilen stenge inne trykket i sylinderen, inntil du åpner den med eit pilottrykk. Sjølv om slangen ryk vil altså ikkje oljen forsvinne frå sylinderen.
Takk for tips! lastholdeventil høres fornuftig ut. Den som er mondter på bomsylinderen har i tillegg en elektrisk tilkobling, kan dette være en sensor som varsler slangebrudd?

Skal se om jeg finner noe merkeskilt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Takk for tips! lastholdeventil høres fornuftig ut. Den som er mondter på bomsylinderen har i tillegg en elektrisk tilkobling, kan dette være en sensor som varsler slangebrudd?

Skal se om jeg finner noe merkeskilt.
Vis hele sitatet...
Tipper meir i retning av at det er ein solenoid for ein eller annan funksjon.
Ja du har ikke noen form for elektronisk varsling om en slange ryker, det er nok for å kunne kontrollere for eksempel en rotortilt eller lignende.
Det heiter stikkesylinder.

Stikkesylinder på nr 2 og bomsylinder på nr 1.

Bilda asså
Sist endret av Jack Daniels; 23. september 2018 kl. 17:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Det heiter stikkesylinder.

Stikkesylinder på nr 2 og bomsylinder på nr 1.

Bilda asså
Vis hele sitatet...
Jeg var kanskje litt uklar i spørsmålet, men det var dette jeg lurte på hva var.




Fant ikke noe spesielt navn på komponenten, kun noen nummer og en uklar tegning. Til nå høres vidarlo sitt forslag mest logisk, lastholdeventil. Slik at ikke armen faller sammen ved slangebrudd.

Men forstår ikke helt hvilken funksjon den elektriske tilkoblingen har. Det er ikke til rotortilt.

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Fant ikke noe spesielt navn på komponenten, kun noen nummer og en uklar tegning.
Vis hele sitatet...
Post det du har funne. Teikninga vil kunne sei ein god del om kva type komponent det er, og korleis den fungerer. Det ser ut som ventilane er patroner som er skrudd inn i ei ventilblokk, og då vil gjerne ventilane ha eigne nummer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er en slangebruddsventil, ryker en slange mens du har belastning slipper du at skuffa smeller i bakken.

Husker jeg rett er denne ett krav på maskiner over X antall tonn for at de også skal kunne brukes som løfteredskap.

Når det kommer til ledningen så vet jeg ikke hvordan kubota har, men på min Hitachi lyser verdens største varsellys vist en slange går.
Sist endret av Rick; 7. november 2018 kl. 23:27.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Post det du har funne. Teikninga vil kunne sei ein god del om kva type komponent det er, og korleis den fungerer. Det ser ut som ventilane er patroner som er skrudd inn i ei ventilblokk, og då vil gjerne ventilane ha eigne nummer.
Vis hele sitatet...
Klarte ikke å få noe fornuftig fra tegningen, den var for slitt...

Sitat av Rick Vis innlegg
Det er en slangebruddsventil, ryker en slange mens du har belastning slipper du at skuffa smeller i bakken.

Husker jeg rett er denne ett krav på maskiner over X antall tonn for at de også skal kunne brukes som løfteredskap.

Når det kommer til ledningen så vet jeg ikke hvordan kubota har, men på min Hitachi lyser verdens største varsellys vist en slange går.
Vis hele sitatet...
Har vel egentlig konkludert med at dette er slangebruddsventil jeg også. Takk for innspillet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har vel egentlig konkludert med at dette er slangebruddsventil jeg også. Takk for innspillet
Vis hele sitatet...
Lastholdeventil og slangebrotsventil har ein subtil skilnad. Det er at slangebrotsventiler er normalt åpne, og lukker ved for stor flow, mens lastholdeventiler er normalt lukka, og må ha ein pilot for å åpne. Funksjonen er til dels overlappande, men eg tipper det du har er ein lastholdeventil/oversenterventil.
Er som nevnt oppføre her en lastholdeventil
Tilbakeslagsventil? Bare for og kaste inn ett forslag til
Holder med vidarlo.
Elektriske kan være mye rart tipper det er elektrisk aktivering og at den lille slangen er drain. Men uten flytskjema er det ren gjetting.

Men som nevnt over her er det mer eller mindre sikkert at det er en lastholderventil (evt slangebruddsventil) av et eller annet slag.