Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2042
Hei
Eg bruker pc’en mye til bilder osv og trenger en del lagringsplass. Eg lurer på hvorfor de nyeste pc’ene har så lite lagringsplass? Kjøpte ny med 128 GB til 6000 kr, en Acer. Den er rask og bra, men skjønner ikke hvorfor det e så lite lagringsplass på de nye pc’ene, før var det jo helt vanlig å få med 500 GB - 1TB lagringsplass..
Fordi de nye PCene har SSD-disker, som er dyrere, mindre og mye raskere. Du kan få større SSD-disker, men det koster mer. Du kan også få en kombinasjon as SSD og HDD, hvor du har OS på SSD og det meste av lagring på HDD, men da må du velge det og betale for det også.
Sist endret av mentalmelt; 19. september 2018 kl. 12:14.
Jeg har måtte begynt å bruke ekstern USB-harddisk.
Hvorfor kjøpte du ikke bare pc med mer lagringsplass? Kjøpte en Acer her om dagen på tilbud til 4000kr med 128gb ssd og 500gb hdd.
Sitat av annveig Vis innlegg
Hei
Eg bruker pc’en mye til bilder osv og trenger en del lagringsplass. Eg lurer på hvorfor de nyeste pc’ene har så lite lagringsplass? Kjøpte ny med 128 GB til 6000 kr, en Acer. Den er rask og bra, men skjønner ikke hvorfor det e så lite lagringsplass på de nye pc’ene, før var det jo helt vanlig å få med 500 GB - 1TB lagringsplass..
Vis hele sitatet...
Trenden nå for tiden er som regel å oppfordre, eller nærmest insistere på at forbrukerne skal benytte seg av såkalt skylagring fremfor lokal lagring.
Her kommer det alltid inn en tredjepart som kan tilby denne tjenesten, som produsenten har avtaler med for å tjene mest mulig på produktene sine.

Er det mulig at det kan være medvirkende årsak til at diskstørrelsen minker?
For å gjøre tredjeparter mer attraktive?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
Er det mulig at det kan være medvirkende årsak til at diskstørrelsen minker?
For å gjøre tredjeparter mer attraktive?
Vis hele sitatet...
Neppe. Det har nok nær utelukkande med at alle vil ha SSD - og SSD er 3-4 ganger dyrare per gigabyte enn vanlige disker.
Jeg tror også dette handler utelukkende om pris, med bakenforliggende forklaring at SSD er langt mer attraktivt enn spinnedisker både på grunn av stabilitet, vekt og størrelse. Spesielt i privatmarkedet ser man stadig hvor billigbilligbillig PC er blitt, til tross for at maskinene er mindre og mer "sexy" enn noen gang.

Jeg selger ganske mye maskiner i bedriftsmarkedet og fraråder konsekvent kundene mine å kjøpe maskiner med 128 GB SSD. Selv kunder som primært jobber på terminal server får ofte problemer med de minste diskene bare med oppdateringer og brukerprofiler.

Nå konkurrerer vi ikke med privatmarkedet på pris i alle fall, men tross prisforskjellen det er også i vårt marked er det alltid verd å gå opp en størrelse eller to fra 128 GB.
Takk for svar og info, da har jeg blitt litt klokere i dag også
Jeg måtte kjøpe meg en bærbar pc i dag (glemte jobb pcn på kontoret, og MÅTTE ha en pc for å gjøre jobben min). Sjekket både Power og Elkjøp, fant nesten ingen datamaskiner med over 4gb ram og 128gb lagring til under 7000kr.

Første som poppet opp når jeg slo den på var spørsmål om jeg ville ha 15gb gratis skylagring av Acer (tror det var OneDrive)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Neppe. Det har nok nær utelukkande med at alle vil ha SSD - og SSD er 3-4 ganger dyrare per gigabyte enn vanlige disker.
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk ikke "alle" vil ha ssd, I prisklassen opp mot 5-6000kr så tror jeg mange heller ville hatt mer lagring.
Hastighet på lagringsmedier er sjeldent flaskehalsen i den prisklassen og merkes vel egentlig bare ved oppstart av os.
Jeg tok en rask kikk på Elkjøp i går, og for å få 500 G lagringsplass (samme som jeg har i dag) så måtte jeg opp pa ca. 11k. Det er blitt noe heisent dyrt i forhold til de 3-4k jeg betalte for 4-5 år siden. Går jeg ned til 250 G så må jeg fortsatt opp i ca 7k.
Sist endret av ivar_oslo; 20. september 2018 kl. 02:53. Grunn: Staveleif
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg tok en rask kikk på Elkjøp i går, og for å få 500 G lagringsplass (samme som jeg har i dag) så måtte jeg opp pa ca. 11k. Det er blitt noe heisent dyrt i forhold til de 3-4k jeg betalte for 4-5 år siden. Går jeg ned til 250 G så må jeg fortsatt opp i ca 7k.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Den billigste laptopen Elkjøp tilbyr nå med 500 GB lagring koster 4.500 kr.

https://www.elkjop.no/product/data/b...barbar-pc-solv

For 8.500 kr. får du 2 TB lagring.

https://www.elkjop.no/product/data/b...barbar-pc-solv

Og dette er bare noen få eksempler på relevante maskiner som ligger langt under prisen du skisserer.
Sist endret av mentalmelt; 20. september 2018 kl. 03:17.
Da ser det ut som du er bedre til å søke enn meg. :-) Den første er ikke tilgjengelig, så derfor kom vel ikke den opp i søket mitt. Den andre er interessant, men litt i dyreste laget for meg. Det var tross al bare et hurtigsøk jeg utførte. Jeg gikk ikke igjennom smitt og smule av det dem har på lager.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hastighet på lagringsmedier er sjeldent flaskehalsen i den prisklassen og merkes vel egentlig bare ved oppstart av os.
Vis hele sitatet...
Hastighet er to ting. Det er søketid og throughput. Throughput på disk er bottleneck, og har vore det alltid. Minne-bandbreidde er stortsett i området titalls gigabyte per sekundet, og disk-bandbreidde i hundretalls megabyte per sekund.

Søketid? Vel, det er alltid kjekt med kjappere søketid. Det er slikt du stypisk merker under boot.