Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1287
Hei!

Jeg har nettopp startet på nettstudier, og må nå friske opp litt mattekunnskaper.

Sliter litt med å forstå hvorfor det er forskjell på disse mattestykkene:

Kode

(-1)^2 = 1

-1^2 = -1
I mitt hode skal dette være det samme
Sist endret av GreenRay; 6. september 2018 kl. 21:45.
I den første er det hele minus 1 som opphøyes i 2.
I den andre er det 1 opphøyd i 2. med negativt fortegn.
Forskjellen er:

1. (-1)*(-1)
2. - (1*1)
Aaahh! Nå gikk det opp en lyspære her. Takk skal dere ha, det der ga veldig mening.

Takk for link PairADice! Kan sikkert finne forklaringen på noen fremtidige spørsmål der
Linje en tolkes som (-1) * (-1) = 1, linje tre derimot er - (1*1) = -1

Det kan virke litt tvetydig om linje tre betyr -1 i andre eller "-, 1 i andre", men det er noe man lærer seg fort. Husk rekkefølgen for mattematiske operasjoner:
Parantes -> eksponent -> multiplikasjon/divisjon -> addisjon/subtraksjon.
Sist endret av Ad_hoc; 6. september 2018 kl. 21:56.
Hvis du skal ta opp matte så er Wolfram Alpha er fint verktøy. Der får du ikke bare svaret, men du får også se utregningen av oppgaven. Finnes som app og som nettside.

http://www.wolframalpha.com/
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du skal ta opp matte så er Wolfram Alpha er fint verktøy. Der får du ikke bare svaret, men du får også se utregningen av oppgaven. Finnes som app og som nettside.

http://www.wolframalpha.com/
Vis hele sitatet...
Wolfram Alpha har jeg allerede brukt litt, men takk for tipset.
Apropos Wolfram Alpha... appen koster kun 12 kroner tror jeg, altså en del billigere enn Pro, og den gir deg alt av step by step solutions for en engangssum. Veldig praktisk å ha. Bruker du nettsiden må du ha Pro for å se step by step solutions
Dette er P-matte?
Jeg ble reddet av «Lektor Thue» sine videoer da jeg tok ingeniørforkurs i 2013.
Det var riktignok T- og R-matte, men jeg er helt sikker på at samme kvaliteten holdes for P-matten.

Ta en titt her: https://campus.inkrement.no/Home/Catalog

Alle videoer på vgs-nivå følger kapitlene i Sinus-bøkene, så vidt jeg vet.

Edit: Jeg husker at jeg syntes WolphramAlpha kunne bli litt overveldende da jeg tok disse fagene. For meg var det mye bedre med en norsk pedagog som forklarte alt steg for steg på en ryddig måte.
Sist endret av Pope; 6. september 2018 kl. 23:57.
Nå er det spesifike problemet løst, men.. Ikke bruk masse apper og nettsider. Mattematikk handler om forståelse, ikke å kunne gjengi de korrekt i andre applikasjoner for å få løsningsforslag. Du blir straffet knallhardt om forståelsen mangler, og du møter noen i arbeidslivet/studier som innehar den. Problemet ditt vitner om en fundamental mangel på forståelsen av algebra. Det er helt greit, på et eller annet punkt har vi alle vært der, men ta tiden til hjelp og gruble, prøv, og gjør feil, ikke ta de lettvinte løsningene. Dersom du lærer deg algebra og å lese teoremer og korollarerer vil mattematikk bli en "dans uten roser"(ja, det er skrevet med vilje), der nysgjerrighet, fremfor å dytte noe inn i en app er læremåten. Du kommer så uendelig mye lenger, og slipper ekstremt mye arbeid om dette grunnlaget er gjort. Snakker av erfaring.