Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 822
Hei!
I hybelkomplekset jeg bor får vi tilgang til et ethernetuttak per rom. Der har jeg kobla i en router og videre med kabel til den PC-en jeg som driver Plex Media Server. Enheter på samme nettverk (tilkobla ruter med kabel eller Wi-Fi) fungerer fint, men Plex' remote access-funksjon fungerer ikke. Dette er grunna double NAT. Jeg må derfor be IT-ansvarlig om å åpne en port for meg. Dette blir da en åpen port til min router, og jeg må åpne en port i min router også. Spørsmålet er hvordan jeg går fram med dette. Jeg ønsker at PC-en min skal kommunisere med port 32400. Hvilken port, sammen med hvilken IP-adresse må da IT åpne for meg? Må jeg be om statisk IP-adresse? Må jeg også sette statisk IP i min router? Og hvilken port må jeg åpne selv?
Er det ikke bedre å kjøpe din egen internett oppkobling? Jeg ville aldri brukt noe som er bak en nat vegg delt med andre. Meget tvilsomt om du får de til å forwarde en port bare til deg.
IT ansvarlig må (hvis han i det hele tatt godtar dette) åpne port 32400 til din router sin (statiske) IP, og du må igjen derifra åpne port 32400 til din Plex-server sin (statiske) IP... Uten statiske adresser (eller routere som tillater å åpne porter til enheter, basert på MAC-adrese, som ikke er en standardisert prosess) må du og IT ansvarlig gjøre dette hver gang IP-adresser endres (f.eks. ved restart etc)..
Men da kan du sette opp et slags VPN-nettverk for å få tilgang..