Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3866
Mulig at jeg er i feil gruppe. Fant ikke noen annen som passet.

Jeg hører på en dansk podkast som handler cannabis, CBD, i bruk mot smerter. Dette er så vidt jeg forstår ulovlig i Norge, men selges i Sverige. Jeg kunne tenkt meg å testet ut CBD i smertebehandling av meg selv, men er usikker på om hva jeg bør kjøpe; Hva er seriøst og hva bør man styre unna?
Jeg bor på Vestlandet og er usikker på om jeg må kjøre helt til Sverige selv, eller om det er mulig å kjøpe på postordre, uten at terrorpolitiet bryter seg inn og river ned huset i jakt på ulovlige rusmidler. For ordens skyld; CBD gir ikke rus da det stoffet (THC?) som gir rus er tatt ut.

Link til podkasten: https://www.radio24syv.dk/programmer/en-mand-med-en-sag
Mener man kan få CBD på resepten og at dette er en ganske smal sak så lenge fastlege er med på notene. Ta med deg litt forskningsresultater til legen din og si at du ønsker å prøve CBD for sine plager.
Sitat av Artrosemannen Vis innlegg
Mulig at jeg er i feil gruppe. Fant ikke noen annen som passet.

Jeg hører på en dansk podkast som handler cannabis, CBD, i bruk mot smerter. Dette er så vidt jeg forstår ulovlig i Norge, men selges i Sverige. Jeg kunne tenkt meg å testet ut CBD i smertebehandling av meg selv, men er usikker på om hva jeg bør kjøpe; Hva er seriøst og hva bør man styre unna?
Jeg bor på Vestlandet og er usikker på om jeg må kjøre helt til Sverige selv, eller om det er mulig å kjøpe på postordre, uten at terrorpolitiet bryter seg inn og river ned huset i jakt på ulovlige rusmidler. For ordens skyld; CBD gir ikke rus da det stoffet (THC?) som gir rus er tatt ut.

Link til podkasten: https://www.radio24syv.dk/programmer/en-mand-med-en-sag
Vis hele sitatet...
Når du kaller deg Artrosemannen, så antar jeg at du nettopp har smerter ang. artrose. Også kalt slitasjegikt. Jeg har ikke prøvd artrose, så der vet jeg ikke helt hva jeg uttaler meg om. Men utifra det jeg lærte på sanitetsskolen og biologien, så tipper jeg det er ganske ille. Smerten kommer av, at leddbrusken slites bort, så beinvevet begynner å gnisse mot beinvev i leddene. Uten å påstå, at du er overvektig, eller undervektig for den saks skyld, så er dette verre for overvektige. Da det blir mere kraft imellom de beindelene som gnisser mot hverandre. Altså en kan si høyere friksjon mellom beinvevet. Hvis du er overvektig, så hadde jeg prøvd å gjøre noe med dette først.
Ellers så kan sikkert legen gjøre noe. Jeg vet om, at transplantering av leddbrusk kan være én ide. Eller en kan sette inn kunstig ledd. Kanskje legen har medisiner som hjelper også. Hvis ikke legen er behjelpelig, hva med å forsøke og bytte lege?

Når det kommer olje med cannabidiol, og den podkasten, så vil jeg si dette:
Etter det jeg vet, så er ikke de bak den podkasten eller podkastepisoden noen forskere eller leger. Han ene er vist en artist.. Ikke helt det jeg ville tatt imot helseråd ifra.

Faktisk så hagler det rundt, med nettopp udokumenterte helsepåstander av ditt og datt rundt om kring, også fra kjendiser. Det å råde noen å bruke cannabidiol mot arterose, er nettopp å komme med en udokumentert helsepåstand. Det er da også dumt, og kanskje gjøre seg til lovbryter, for noe som kanskje ikke virker.

Så mitt råd er å følge hva din lege eller en henvist spesialist sier. De har iallfall noen retningslinger, på en verifiserbar kunnskap. Lykke til.


Sitat av Bearass Vis innlegg
Mener man kan få CBD på resepten og at dette er en ganske smal sak så lenge fastlege er med på notene. Ta med deg litt forskningsresultater til legen din og si at du ønsker å prøve CBD for sine plager.
Vis hele sitatet...
Det er ingen smal sak! Det er èn medisin i Norge, som inneholder cannabidiol (CBD)! Denne heter Sativex, og er produsert av GW Pharma Ltd.

Ellers så er kun spasmer ved multippel skelerose (MS) det er oppført i Felleskatalogen, at Sativex kan skrives ut for. Dette er da kun når alle andre midler er prøvd først. Om en kan f.eks. få Sativex mot kvalme under cellegiftbehandling vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er ingen smal sak! Det er èn medisin i Norge, som inneholder cannabidiol (CBD)! Denne heter Sativex, og er produsert av GW Pharma Ltd.

Ellers så er kun spasmer ved multippel skelerose (MS) det er oppført i Felleskatalogen, at Sativex kan skrives ut for. Dette er da kun når alle andre midler er prøvd først. Om en kan f.eks. få Sativex mot kvalme under cellegiftbehandling vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det.
Vis hele sitatet...
Fra helsedirektoratets nettsider:
Med hjemmel i forskrift om narkotika §5 første ledd gir Helsedirektoratet tillatelse til rekvirering av cannabidiolholdige legemidler uten markedsføringstillatelse med under 1% innhold av tetrahydrocannabinol for alle leger som har generell rett til å rekvirere legemidler i reseptgruppe A.
Vis hele sitatet...
kilde

Med andre ord så kan din fastlege gi resept på CBD olje med under 1% THC. Som du da kan bestille lovlig import av

Denne forandringen i regelverket er ganske ny, men kom som resultat bl.a grunnet denne saken Zarah (1) som omsider fikk behandling med CBD olje