Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1019
Regner med noen her har mye mer peiling enn meg. Problemet mitt er at jeg nettopp har kjøpt noen nye komponenter til pc'en:
- Asus A7N266-VM Hovedkort
- Amd Athlon Xp 2100+ m/ vifte
- 512 DDR Ram 433mhz
- 120gb digital caviar hd

Problemet er når jeg prøver å starte opp slår pcen seg av etter 3-5 sekunder. Har prøvd å starte uten ram, uten hd og uten det meste som kan kobles fra.
Jeg tror problemet er at jeg kun har 230v strøm. Men før jeg investerer i en ny vill jeg være 100% sikker på at det funker. Ellers så kan selvfølgelig noen av komponentene være døde. (CPU eller HK) Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

mvh
Nighthawk
har du sett om kjerna på cpu'en er knekt?
hvis ikke prøv å test cpu'en i en annen pc, kan være noe galt me den. kan også være at vifta har for lav rpm til at hk'et takler d.
hadde samme problemet med en xp1800....vifta var ikke ordntli fast....du har vel kjølepasta? eller kan du jo ha snudd vifta feil vei....evntuelt noen jumpere på hk....
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
CPU'en er i fin form, har prøvd vifta begge veier, den starter samtidig som pcen. Mulig HK har gått til H****te. Er det nok strøm da? Eller ville den starta som vanlig uansett?

Har ikke tilgang til en annen pc med støtte for AMD.
hmmm... kjølevifta skal kun en vei på......va slags vifte er det du har? kommer du deg inn i biosen??
prøvd å lest manualen om det er noen jumpere på hk du må ta bort/sette på...rtfm(read the fucking manual)
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Merkelig nok så fikk jeg festa vifta begge veier. Kommer ikke inn i bios, har fiksa alle jumpere, lest hele **!*"!* manualen. "Problem solving: Kan ikke spille fifa 2002 i w98..... Hva f*** er det godt for å skrive i manualen?"
Vifta:
GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA
Igloo Silent Breeze 462 XP2700+ (19dBA) (5)
vifta skal kunne festest begge veier, men snur du vifta så ser du at det er et hakk/spor/strek...så ser du på cpu slotten, hmm der var det noen små grå som tenkte...det er et sånn plast strek det står socket a på eller no, kansje hakke/streken/sporet på vifta skal slik som den...
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Opprinnelig postet av Darkwing_duck
vifta skal kunne festest begge veier, men snur du vifta så ser du at det er et hakk/spor/strek...så ser du på cpu slotten, hmm der var det noen små grå som tenkte...det er et sånn plast strek det står socket a på eller no, kansje hakke/streken/sporet på vifta skal slik som den...
Vis hele sitatet...
Har prøvd alle veier, vil det si at cpu'en er fucked?
nei ikke sikkert det nei...hadde jo samme probleme, da var jo ikke vifta ordntli fast...den funker gull.....men det var jo en glacia tech vifte....hmmm....vanskelig å si...jeg ville prøvd eventuelt cpu i et annet hk eller prøvd en annen vifte....
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Ok, takk. Skal teste det senere i dag.
-Sjekk om det er noen lamper på hovedkortet som lyser når du starter opp. Sjekk så i manualen hva det betyr. Noen hovedkort har også feilmeldinger på det interne lydkortet, så koble til noen høyttalere hvis du har det.

-Sjekk hvilken strømforsyning du har. Jeg ser at du skrev "Jeg tror problemet er at jeg kun har 230v strøm", men det gjelder jo for alle strømforsyninger i Norge... Det du må vite er hvor mange watt den kan levere til komponentene. 300 watt er nok. Jeg har aldri eid en Athlon XP, men jeg tror det skal være en egen ledning, i tillegg til den vanlige atx strømledningen, som leverer strøm direkte til prosessoren.

-Prøv å låne RAM fra en som har samme type som deg.

-Sjekk om det har kommet hakk eller svimerke på prosessorens kjerne.

Hvis du ikke får det til å funke kan du jo alltids levere det tilbake der du kjøpte det.
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Har prøvd med annen ram. Lampene lyser som de skal.

Opprinnelig postet av gaucho


-Sjekk hvilken strømforsyning du har. Jeg ser at du skrev "Jeg tror problemet er at jeg kun har 230v strøm", men det gjelder jo for alle strømforsyninger i Norge... Det du må vite er hvor mange watt den kan levere til komponentene. 300 watt er nok
Vis hele sitatet...
Mente 230watt, derfor tror jeg det er det som er problemet, men jeg trodde den skulle starte uansett? Rettelse: 250watt
Sist endret av Nighthawk; 11. mars 2003 kl. 15:36.
kan jo være biosen som du må oppdatere for å kunne bruke xp2000....på asus sin side står det at ditt hk støtter opptil xp 1900....+ videre.....
Opprinnelig postet av gaucho
Jeg har aldri eid en Athlon XP, men jeg tror det skal være en egen ledning, i tillegg til den vanlige atx strømledningen, som leverer strøm direkte til prosessoren.
Vis hele sitatet...
Trur ikke d skal være noen extra ledning, er iallefal ikke d på min 1800+... prøv å resette bios
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Fikk vite at det skulle funke, men veit jo ikke 100%.
En venn av meg hadde det samme problemet med en 1st boot på en amd xp1800. Jeg var ikke der, men symptomene var de samme. Det som skjedde var at en ledning ikke skulle være noe sted, ganske rart. Den var visst litt hard å få på plass, har bare hørt dette av en som var med, kanskje det hjelper deg
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Skal hjem å teste nå, tester en del ting. Napper ut noen ledninger her og der, hvem vet, kanskje jeg lager brann.... Ihvertfall noe som skjer da.
-Hold Insert inne når du skrur på maskina (reset bios) i tilfelle det er noe feil der..
- Effekten som strømforsyninga leverer kan ikke være problemet så lenge du har frakobla alt "unødvendig". (ta ut f.eks nettverkskort etc, hvis ikke du har gjort det)
- Det med ekstra ledning til prosessoren er bare tull
- Jeg har samme CPUvifte som deg, på en XP2000+, fungerer smertefritt..
- CPU'en er det mest sannssynlig ikke noe feil på, siden du får maskinen i gang
noen hk slår seg av om vifta har for lav rpm. hvaslags vifte er det?
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Sånn vifte:
Opprinnelig postet av Nighthawk
Merkelig nok så fikk jeg festa vifta begge veier. Kommer ikke inn i bios, har fiksa alle jumpere, lest hele **!*"!* manualen. "Problem solving: Kan ikke spille fifa 2002 i w98..... Hva f*** er det godt for å skrive i manualen?"
Vifta:
GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA
Igloo Silent Breeze 462 XP2700+ (19dBA) (5)
Vis hele sitatet...
Historien om hvordan en syk pc blir frisk.
Etter langt om lenge hadde jeg revet ut alle komponenter og kabler øyet kunne se. Fjernet vifter og cpu. Hva om jeg bare setter alt inn en gang til, skritt for skritt. Minuttene gikk og alt var endelig på plass (ikke alt, men det nødvendige). Drar ut diverse kabler som bare skaper rot (lys osv). Trykker spent ned power knappen, hendene mine "shaket" seg av spenning. Hva skjer? Hvorfor virker alt som det skal? Sykt men sant, pc'en funka smertefritt.

Uansett takk for hjelpen, gjorde sikkert noe annerledes denne gangen, ettersom dere hadde mange gode ideer. Har dessverre ikke et fasit svar på hva som ble riktig denne gangen.
"lys osv" ?
Er du en casemodder? I såfall kan det være grunnen til all your worries
Nighthawk's Avatar
Trådstarter
76 0
Opprinnelig postet av Frohike
"lys osv" ?
Er du en casemodder? I såfall kan det være grunnen til all your worries
Vis hele sitatet...
Halvveis, men denne var testa i ordentlig cabin. Tenkte mest på lamper som er festa rundt på hk og cabinen. Har et prosjekt på gang. Bygge en dvd rom slags ting i en morsom boks...... Blir morsomt om det funnker.

edit: En slags medieboks. full av filmer og moro, koblet til prosjektor som lyser opp på veggen.
Sist endret av Nighthawk; 11. mars 2003 kl. 19:09.