Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2507
Jeg har en athlon xp2000+ prosessor på et asus 333 hk. Jeg har hatt denne pcen i et halvt år, og prossesoren har hatt en temp på 45 grader med en volcano7+ kjøler. Så plutselig i for et par dager siden så gikk tempen i været, og nå ligger tempen på 80 grader, og pcen slår seg av av seg selv etter at jeg har vært 2 min i windows.

Jeg har demontert kjøleren og satt den sammen igjen, tatt ut og satt i igjen prossesoren, og tempen er fremdeles på 80 grader. Hva kan være galt?
Kan jo hende kjøleren din er gått i stykker. At hvis du har vifte så kjører på mye tregere en den skal osv.
prøv med en annen tempmåler og sjekk om tempen faktisk er 80 grader.. ett hk jeg hadde fikk litt klikk på tempmålern og viste 295 grader. mens den egentlig var 47,7 ifølge ett termometer fra clas olson
Trådstarter
Redstorm; tror ikke det er noe galt med kjøleren, og målingen på rpm på vifta stemmer, så visst det skal være noe galt med den så må det være med ribba, og det er vel ikke så veldig sannsynlig.

Nichotin: tror også dette skal være riktig, ettersom pcen min jobber mye treigere enn hva den pleier å gjøre, og dette er vel et tegn på at cpuen er varm?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
termostaten?
altså, den tredje ledninga på vifta, altså den gule er den som har info om rpm. tempmålern sitter under cpu.
[offtopic] ka e normal temp. til en computer?[/offtopic]
-tk- : vanlig temp er vel mellom 30c og 60c
Sett pc'en ut. (kanskje litt dumt med all fuktigheten!) Det er jo mange ganger at målerne viser feil da, men siden den stopper må det jo være noe!
Trådstarter
Har fått ordna opp i det nå, og nå er den nede på 40 grader igjen. Det jeg gjorde var å vaske undersida av kjøleribba. Men ganske rart egentlig at det skulle ordne seg da. Kanskje noe støv.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
lol.. støv kan være _bad_

det du også kan gjøre er å feste noe av til metall til kjøleribba.. funka fint på voodoo3 3000'en min jeg overklokka.. (heatsink uten vifte)
en annen ting man kan gjøre er å montere vifta på siden av ribba. slik ribba mi er konstruert blir da alt støvet blåst ut på siden.
du kan prøve med en kjøle pasta, er ikke sikkert det er god nokk kontakt mellom kjøleribba og prossesoren !
eh..... man må bruke kjølepasta, uten det så er man vastet! Hvem bruker ikke kjølepasta?
Går an uten også
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg har ikke ett gram kjølepasta på min XP1600+ som ligger på 46 grader
Opprinnelig postet av Redstorm
-tk- : vanlig temp er vel mellom 30c og 60c
Vis hele sitatet...

Er det bare bra viss temp. er under 30 hele tiden? http://www.dirtysniper.com/non-cgi/non-cgi/emoticons/fix05.gif
ja, det er veldig bra
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av -†k-
Er det bare bra viss temp. er under 30 hele tiden? http://www.dirtysniper.com/non-cgi/non-cgi/emoticons/fix05.gif
Vis hele sitatet...
Nå er jeg usikker på åssen det ligger an hos Intel, men har du AMD, er du på den trygge siden så lenge du ligger under 70-80 grader.
Opprinnelig postet av Redstorm
ja, det er veldig bra
Vis hele sitatet...

weee, ligger på 20 konstant
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Oh, misforsto spørsmålet litt
20 grader? På CPU'en? Hva slags kjølings-sytem bruker du?
Tviler på at det er 20 grader på CPU'en din.
Hvilket program bruker du til å måle dette, husk at bl.a. MBM må ha compensation på tempen.
Altså, jeg må ha +19 compensation, dvs. uten å stille det ville CPU temp'en liksom vært 19 grader mindre enn det den egentlig er, og mindre enn ambient, og alle vet at dette er tilnærmet lik null med luftkjøling.
han med 20 grader.. kanskje han har en gammel pentium eller noe? :P
bruker denne

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/psrxxxx/psr4698d7w.jpg

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/psrxxxx/psr4698d7w.gif


som du ser så står temp. fremme..
Opprinnelig postet av Bensoon
han med 20 grader.. kanskje han har en gammel pentium eller noe? :P
Vis hele sitatet...


erm?

http://home.no/dflw3/bilder/nff.JPG
Jaja, du trenger FAEN ikke å poste en svær screenshot av hele desktopen din da!
Står det 20 grader på CPU'en i BIOS'en også?
Du må ha det jævlig kaldt i rommet hvis ikke, ellers måler kabinetet tempen i kabinetet, ikke CPU'en
Sjekk biosen først ja, selv om den også kan være litt tvilsom
hvor i biosen sjekker jeg det?


<--- *n00b*
Opprinnelig postet av CoDEmASTeR
Jaja, du trenger FAEN ikke å poste en svær screenshot av hele ..
Vis hele sitatet...


sry
Bare let litt rundt, det er ikke et fasit svar på det siden det fins flere biostyper(ann på hk'en)
Opprinnelig postet av Redstorm
Bare let litt rundt, det er ikke et fasit svar på det siden det fins flere biostyper(ann på hk'en)
Vis hele sitatet...


mkey
altså, den målern på det kabinettet er temmelig buggy. dessuten visern ikke cpu temp . 20 grader inni ett kabinett er tenkelig, altså ikke at det virkelig er 20 grader, men at tempmålern f.eks er plassert litt for nærme en vifte.
jeg hadde en svær negervifte som bråkte ca. 60 db og hadde 10000 rpm. fikk en athlon xp 1900+ ned under 40 grader uten kjølepasta.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg har ei negervifte på min Athlon XP 1600+ som gjør 13000-14000 rpm, bråker som en tornado, men den ligger fremdeles på over 50 grader. Det er uggent det.
Just for the record så bruker jeg en Globalwin vifte beregnet på 1.9 GHz på min 1.4 GHz Athlon TB og CPU temp ligger på mellom 55 og 60 (med goop) når jeg surfer på nettet
Jeg har 7 vifter i en PC med dual AMD MP1600+

med én vifte skrudde maskinen seg av når den følte for det og det var veldig varmt på utsida av kabinettet! (ca +50 grader celcius)
Er det vanlig med 50 grader innendørs hos deg?
Jeg kjøper intel nå, AMD prosessoren varmer opp det lille rommet mitt!

Var egentlig genialt i vinter, pcen står på omtrent døgnet rundt, dermed trengte jeg ikke bruke varmeovn på rommet, sparte dyr strøm!!
Ja, jeg går for Intel nestegang, prisene på intel cpu'er har også blitt mye mindre!
Når dere først snakker om hvor varm CPU-en er å sånt;

Min Athlon XP2000+ på MSI KT3 ULTRA-2 hk'et er overklokka og er derfor litt over 40 grader, før hadde jeg litt under. Jeg har ei
cpu-vifte som kostet 100spenn + at jeg ikke har kjøpepasta!

Er det ikke litt pussig at CPU'en min (overklokka til 2.0 ghz) ligger
rundt 36 grader? De fleste jeg kjenner har XP2000+ cpuen langt
over 60 grader...
Målt i BIOS'en?
Var litt rart det der ja...
Yup, Bios, Pc Alert og et anna drit programm viser en temp. på 36 grader....må ha ei jevelig god kjølevifte dah?
Ja, enten det eller jævlig dårlig måler
Hakke peiling, trodde aldri jeg skulle klare å overklokke xp2000+ min til 2.0ghz uten problemer, vil si at hele driten er mer stabilt nu en før....jaja

Noen som har erfaring med Win2000, jeg har hvert så lur å innstallere det på samme partisjon som Win98, problemet er at det kommer opp Administrator og jeg fåkke tel å skrive inn passordet som alle si skal skrives inn, det bi feil hver jevla gang!
Trenger tips???
Akkurat det er vel såpass offtopic at du bør lage ny tråd
Opprinnelig postet av Bensoon
Var egentlig genialt i vinter, pcen står på omtrent døgnet rundt, dermed trengte jeg ikke bruke varmeovn på rommet, sparte dyr strøm!!
Vis hele sitatet...


.... egentlig veldig offtopic, men....


betaler du ikke for strømmen til pc'en altså...? 300w er 300w, samme om de kommer fra pc'en eller en varmeovn, og all energi du bruker hjemme (med unntak av en minimal mengde lyd og lysenergi som slipper unna), ender opp som varme samme hva. Suger pc'en din 300 w, og skjermen 60, tilsvarer det altså å ha på en 360w-varmeovn, og du betaler nøyaktig det samme...

Sist endret av atomet; 12. mars 2003 kl. 00:14.