Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1069
Hey, på skolen har vi datamskiner som gjenoppretter maksinen slik den var, når vi restarter. Alt vi lagrer blir slettet og alle filer vi "endrer" (ini, config etc.) blir gjenopprettet til orginal stand. Finner ikke software som gjør dette på maskinen, men så tok jeg en kikk i system>device manager (right, skulle sagt at det var w98). Der ligger det under spørsmålstegnet en "unknown device". Tør ikke å flekke opp pc-en på salen siden en av lærerene ser rett inn (kontor i samme rom).
Kan pc-en ha hardware-"gjenoppretting"? Finst det noe sånt?
Eventuelt andre glupinger som vet noe?

PS! BIOSEN er låst. Har prøvd det. Har og prøvd en sånn Unlocker for Windows som ble anbefalt i sofware seksjonen her i forumet.
Jaja, takker for alle svar.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hmm, det kan vel være et smart card som sitter mellom IDEkabelen og harddisken eller noe.
helt likt på skolen min.. jævlig irriterende.
Er nok en gjennoppretting av en form. 3 måter det mest sannsynlig er gjort på:
1.) Maskina har en hurtiggjennopprettnings funksjon, som da er hardware. IBM f.eks. har jo gjennopprettnings muligheter på de fleste nye maskinene. Sikkert noe slikt som er satt opp automatisk.

2.) Maskinene blir gjennopprettet via nettverket. Om man bruker f.eks. Norton Ghost og har WOL støtte på maskinene kan man gjennopprette via nettverket.

3.) Good old software Slik jeg har satt opp på skolen har vi et program(husker ikke hva det heter) som lager et bilde av disken. Man kan skrive til bildet av disken, men etter en reboot blir alt av endringer flushet.
For å sjekke om det er Smartcard kan du bare reboote og se om det kommer noe tegn til Smartcard når du starter opp liksom.
noob killer
elukS's Avatar
Det er nok det som kalles Teacher-card, jeg og en kompis gikk med planer om å starte en internett/spill-kafe her nede og de vi skulle lease maskiner av hadde disse innebygd i maskinene.
Jævlig greit for IT-ansvarlige på skoler mm. der det går masse bøllefrø
Dersom maskinen blir resatt hver gang den booter, er det nok et smartcard- såkallt teachers card. Det er det som blir mest brukt.
på gamle recovery/restore card var det ofte nok å dille litt med irq'ene i bios for å gjøre det ubrukelig.

ellers duger deg også å bare skru opp pc'en å rive ut det kortet som ikke hører hjemme der, er ofte bare standar pci kort som har noe dill med ide kablene
det kan også være nå skit kalt Illusion... en software-basert recoveryløsning
vell's Avatar
Trådstarter
Hmmmm......
Det meste virker fornuftig, men:

1) Under oppstarten er det ikke tegn til noe SMARTCARD
2) Som sagt har jeg ikke tilgang til BIOS
3) Av og til legger læreren til ting, som f.eks. Encarta, hvordan gjør han det dersom det er hadware? Da må han jo ha et program som 'flasher' kortet eller noe sånt.

Jaja, takker for hjelpen uansett. Kanskje jeg bare skal spørre mannen om jeg får legge inn et program jeg bruker mye, og så se hvordan han gjør det............
Skolen vår bruker et program som heter Illusion99. Jeg har ikke prøvd å skru det av, fordi lærerne hele tiden skravler om at alt blir logget og at man blir kasta ut for godt hvis man gjør noe som de dataansvarlige finner merkelig


edit: bare de som er logget inn som administrator kan legge inn ting.
vell's Avatar
Trådstarter
Heyhey, er på skolen nå. Ved hjelp av skolens egne bruksanvisninger fant jeg fram til hvordan jeg skulle vise bios innstillingene uten å komme direkte inn i biosen (den er låst som sagt). Der står det Lenten Reborn Card, noe som antageligvis er løsningen på hva det er www.lentenusa.com .

Nå kommer spørsmålet:
Hvordan kan jeg, en vanlig datapøbel, "fikse" problemet så jeg får gjort endringer?

Takkar og bukkar.
på skolen min kan jeg ikke installere et jævla progarm.
irriterende!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vi har ikke det problemet her.. Alle elvene på skolen har hver sin bærbare pc. Så vi kan legge inn og gjøre det vi vil med pcene... Ganske greie også... Hvis det er noe piss så kjører de en "skive" dvs at de gjennoppretter en ghost fil så C: partisjonen blir som ny igjen. Men dette medfører jo en del sperrer i registeret osv. Så vi må leke litt for å komme oss rundt...
Totto
Opprinnelig postet av Blitzer
Skolen vår bruker et program som heter Illusion99. Jeg har ikke prøvd å skru det av, fordi lærerne hele tiden skravler om at alt blir logget og at man blir kasta ut for godt hvis man gjør noe som de dataansvarlige finner merkelig


edit: bare de som er logget inn som administrator kan legge inn ting.
Vis hele sitatet...

skolen har ikke lov å bruke loggene til noe annet enn statistikk. Hvis de gjør det , er det skolen som gjør noe ulovlig, og du kan anmelde dem.

Jeg hadde pes med itansvarlig engang for jeg hadde masse spill på netware området mitt på skolen. tok kontakt med datatilsynet og fikk noen paragrafer på email fra de. Etter det holdt han kjeft!

ta en titt her f.eks
http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/dd604425632183260853
Illusion var det ja.

Ehmme.. norske skoler går _ikke_ under norske lover
på skolen min er det illusions98... har prøvd litt småtteri for å få det vekk, men det hjelper ikke... har aldri hatt skikklig tid, så jeg har ikke fått testa så mye, uansett får jeg det ikke til å ikke komme neste gang... jeg har heller ikke prøvd å installere noe, så jeg vet i grunn ikke om jeg har klart å få det midlertidig vekk heller
det er litt irriterende, alle lærer-n00bsa(og de såkalte "proffe") driver og restarter maskinen bare folk har skifta bakgrunnen på desktop'en -"da blir alt som før"... jaja, får vel mer tid til å dille neste år, bærbar... sikkert noe som må "fikses"
Opprinnelig postet av elukS
Det er nok det som kalles Teacher-card, jeg og en kompis gikk med planer om å starte en internett/spill-kafe her nede og de vi skulle lease maskiner av hadde disse innebygd i maskinene.
Jævlig greit for IT-ansvarlige på skoler mm. der det går masse bøllefrø
Vis hele sitatet...
Hvordag gikk det med caféen da? (om det ble noen)
Har tenkt tanken selv, men sliter litt med pengedelennn