Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1430
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jeg har kjøpt meg en ny harddisk, 80 GB, men når jeg prøver å sette den inn, finner ikke biosen min den.

Hva er problemet? Må jeg oppdatere bios eller kjøpe nytt MB eller no?
noob killer
elukS's Avatar
Oppdater BIOS ja...

Og så går du til hjemmesidene til dem som har produsert hovedkortet ditt og ser om det står noe om restriksjoner mht. harddisker.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Hvilken hd er det snakk om ?
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Western Digital, 80 GB, 7200 RPM

Hvordan kan jeg finne ut hva for HK jeg har?

Vet jeg har Aopen, men ikke om jeg har Slot 1 eller Socket 370...og heller ikke hva for utgave!
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Bios Agent sier det er INTEL 440BX, men også det har mange versjoner...
Link

Addon:
Program: Unicore BIOS Wizard Version 1.5
BIOS Date: 07/13/99
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID: 07/13/1999-i440BX-W977-2A69KA1LC
BIOS Eval: GREEN AGP/PCI/ISA SYSTEM
Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3
Sist endret av Keanu; 27. februar 2002 kl. 13:16.
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av Keanu
Hvordan kan jeg finne ut hva for HK jeg har?
Vis hele sitatet...
Står som regel i BIOS-setup hvis det er et rimelig nytt HK, hvis ikke må du nok skru opp boxen og gjøre litt detektivarbeid
ikke alltid du finner det skrevet på hovedkortet heller, det er det som er dumt... Prøv med SiSoft Sandra, den finner du alt du trenger å vite om... ja.. alt!
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Er hk'et ditt ata 100 kompatibelt? Har du ata 100 ide kabel? har du kobla hd'n i rett slot?

Visst du ikke har støtte for ata 100 tror jeg du må laste ned et prog som setter ned hd'n til noe du støtter
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Hva gjør en flash utility? Når jeg bruker den, får jeg beskjed om å skrive inn ett filnavn. Hva er dette filnavnet?
Award Bios Flash utility
det som kan være.
du må huske det at nesten alle nye disker er ikke foråndsformatert. derfor må disse formateres og legge inn partisjoner. Men så lenge du ikke klarer og detekte hd i bios hjelper dette lite. jumper på hd er den satt som master. Vis det er det du skal ha den som. Dette er viktig at den sitter riktig ellers bare kødd. du setter også biosen din i auto detektion.
hva skla disken stå som ?? master , slave. Vis du bare mekka en del selv inni der og forsket med mange forsjellige disker . Begynner biosen din og bli smule forvirret. derfor kan du resette biosen. bare ta ut bios batteriet. en liten stund og sett det inn igjen . du kan jo også resette hovedkortet ditt. da fjernes alle gamle info som har ligget.
det har ingenting og si om du har 66 hz hk og en 100 disk.
Sist endret av serial_killah; 27. februar 2002 kl. 18:34.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Står på master, jumpere riktig.
Den funker på andre PCer, så det er helt sikkert
biosen som er for gammel.
Jeg har akkurat funnet ut at jeg har drevet å oppdatert med feil biosversjon, så nå kan det hende det går.
Problemet er vel at siste oppdatering til biosen min er fra begynnelsen av 2000...de gidder vel ikke lage nye oppdateringer!

Har forresten skjønt hvordan jeg skal bruke flashen og bin-filene.
du har tre valg:
1. oppdater bios
2. bruk linux, linux skal vistnok i noen tilfeller kunne se store harddisker som bios ikke tar
3. kjøp nytt hovedkort

det finnes ingen andre
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter

Fikk det endelig til, så nå blir det formatering!!
Takker for all hjelp!
serial_killah: nesten alle nye disker ER forhåndsformaterte, dette gjelder hvertfall maxtor og WD, ibm vet jeg ikke. hvis du formaterer dem i win2k eller XP er det gjor på 2 sek liksom.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av veggiss
serial_killah: nesten alle nye disker ER forhåndsformaterte, dette gjelder hvertfall maxtor og WD, ibm vet jeg ikke. hvis du formaterer dem i win2k eller XP er det gjor på 2 sek liksom.
Vis hele sitatet...
min western digital var ikke formatert når jeg fikk den. men den kjøpte jeg i 99 eller.no, så det kan hende de har forandret prosedyre.
Opprinnelig postet av veggiss
serial_killah: nesten alle nye disker ER forhåndsformaterte, dette gjelder hvertfall maxtor og WD, ibm vet jeg ikke. hvis du formaterer dem i win2k eller XP er det gjor på 2 sek liksom.
Vis hele sitatet...
jeg må jo bare sitere . Maxtor er IKKE forhåntsformaterete. jeg kjøpte en 80 gb. for 2 uker siden
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Min var ikke forhåndsformatert nei, men det var jo heller ikke problemet heller. Biosen støttet ikke HDs på over 40 GB. Nå er det for øvrig ordnet.

Jeg har aldri kjøpt en HD som har vært forhåndsformatert, det gjør man med partisjonsprogram etterpå...
Jeezuz! Kjøpte samme disken jeg også, fikk den i dag. Ough... Har faktisk Aopen hk jeg også Ser lovende ut, har kjeftet og smellt på den disken i hele dag. Fy faen om jeg får den til nu, da blir det pc 24/7 til jobb i morgen
var da fælt da

@serial_killah: jeg kan ikke gå god for maxtor, var serviceteknikeren på jobben min som sa det til meg.

@Keanu: jeg har en WD800BB, og en WD1000BB, begge to var forhåndsformaterte, og WD800BB disken kjøpte jeg i september. Du må partisjonere dem, men med forhåndsformatering mener jeg at du slipper å formatere disken i en time når du gjør det. du kan f.eks. i winXP og 2k gå inn i administrative tools -> computer management og formatere derfra. da høyreklikker du, og velger formater, quickformat, og vips...3 sek og 100GB er klart til bruk. hadde den ikke vært forhåndsformatert kunne du ikke har gjort dette.
Hvorfor sier fdisk nå at 80gb disken bare er 10XXXMb?! I bios sier den 80gb... Snodig shiat..
det bare er sånn...når du skal partisjonere så bruk prosenter i stedet for MB. fdisk er lissom ikke det programmet som MS oppdaterer oftest :P

<edit>og fordi det er dos, når du formaterer i dos vil du også få beskjed om at den formaterer 10 048(elns)MB, og det stemmer ikke</edit>

Opprinnelig postet av veggiss
<edit>og fordi det er dos, når du formaterer i dos vil du også få beskjed om at den formaterer 10 048(elns)MB, og det stemmer ikke</edit>
[/b]
Vis hele sitatet...
dette har iallefall jeg grublet på hvorfor jeg ikke fikk den rette størrelsen. Det va jo greit . Da er jo disken min i orden allikevell.
Trodde det var noe fu0k med partisjoneringa .men .. da er jo alles in ordes
Ah... K, da vet jeg det

Brukte et annet partisjoneringsprogram though, husker ikke helt hva det hette men fant det på www.bootdisk.com. Var ikke så bra egnet for wind0ze partisjonering though. Partisjonerer på nytt i morgen... win2k installen på fat32 ble litt phøked..