Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4067
Hei Freaks.

Litt interessant problemstilling.
Jeg la til Jennifer Connelly på fb for en tid tilbake (mest grunnet filmen "Requiem for a dream".)
(Ho er vel ingen giga-stjerne, så jeg tenkte derfor det faktisk var henne som svarte, kontra de mer berømte som ikke har tid til fansen sin.)
Profilen viser stjerne / "godkjenningsmerke" fra Facebook (at det skal være legit sånn jeg har forstått det.)

Det begynte med en hyggelig intro fra hennes side, takket litt for støtten osv.
Jeg responderte hyggelig, og vi hadde en form for kort samtale.

Hun nevnte å ha startet med flyktningearbeid (som jeg vet en del kjendiser gjør) og spurte høflig om jeg kunne donere noe, noe jeg i første omgang sa ja til (40 dollar, røflig 300.-).
Hun skulle be agenten sin kontakte meg, så vi kunne sette opp en løsning via western union.
Jeg fikk oppgitt navnet på agenten, samt adresse:

Address:65 airport road
Country:Nigeria
State:Edo
Name: osayogie Rotimi

Bare det at det står Nigeria der gjør meg mega-skeptisk (jeg kan være naiv, men jeg søker alltid opp folk og annen info.)
Personen finnes eller ei, fant bilde av en jente med et navn som ligna (men var stavet annerledes.)

Jeg lurte på: Får hackere omgått "godkjenning" av Facebook slik at de kan lage fb-profiler som er godkjente / legit?
Er dette virkelig Jennifer, som brått jobber med flyktningehjelp? (Jeg fant ingen direkte info om at hun jobber med dette i nuet, skulle tro det var iallefall 1 eller 2 linker som omhandlet dette, litt kjent er hun jo.)

Eller er det så lite internett i Nigeria nå at man ikke har hverken tlf eller nett eller noen som helst slik kommunikasjon?

Ser at Western union også er brukt en del av svindlere, så her er alle følerne ute.
Håper på at det faktisk er henne, da er det for meg verdt å støtte med 300.-, men jeg lurte på hva andre freakere synes om saken.
Du snakker med en Oscar belønnet skuespiller som ber deg sende penger til Osayagoie Rotimi i Nigeria, fordi hun så fint har presisert at det faktisk er henne på profilen sin.

Hva tror du..?

Jeg har hele mitt liv lurt på hvem som faller for helt latterlige internett scams, jeg har nå blitt litt klokere
Sist endret av En deling; 6. februar 2018 kl. 21:30.
Takk for svar.
Jeg må innrømme jeg har vansker for å tro at det faktisk er henne, da jeg er en heller liten Ula Dunk-kar i lille Norge (men jeg er klar over at kjendiser er mennesker de også.)
Men Nigeria + Western union + loggen vi har som viser en god del skrivefeil fra hennes side gir meg stoor mistanke (klart, hun kan ha dysleksi, men jeg kan legge ved deler av loggen så skjønner du hva jeg mener.)

Jennifer skrev:
"how are you doing today, I know you would be so amazed and shocked to get a text from me, but trust me it's nothing to me, as am so down to earth, and I believe you know so well that humans are equal to God, am just in my leisure and had to text someone, and be friends you."

litt senere skriver hun:
"You look so cool and fascinating, I would be glad if could be part of my western course"

Jeg føler teksten hennes inneholder for mye feil, og da går tankene igjen til svindel.

Litt mer:
"I am presently working on a western course,Oh I will explain that to you...I newly established three foundation in different places Cuba, western Africa and Venezuela."

"Been a new course more hand will be needed,Your little heart of donation will as well help alot in what I'm doing too, I'm not forcing you to but I just felt it would be awesome if you can join me in this��"

"Do a bank close to you or are you going to do it online
When are you going to make your donation?"

Dette er tekst over 2 dagers samtale. Agenten hennes tok aldri kontakt. Jeg sendte en ny mld i dag kl 19:24 og spurte om hun hadde snakket med agenten sin. Hun svarte raskt, med påfølgende melding igjen:
"When are you going to make your donation?"

For meg fremstår det som litt masete (det er snakk om 40 dollar her, ikke allverdens akkurat.)
Sist endret av ne-moth; 6. februar 2018 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså nå som jeg ser hva hun har skrevet virker dette egentlig relativt legit, jeg sier go for it! Støtt en god sak.

Neida, obviously scam.

Funfact: Scammers skriver med skrivefeil med vilje for å få deg til å føle deg smartere enn personene du gir penger til.
Sist endret av En deling; 6. februar 2018 kl. 21:43.
kan si deg me en gang, det er scam!
Jeg orienterte ho om at jeg søkte opp navnet men ikke fant det på Face. Fikk da denne mld:

Jennifer skrev:
"Are you trying to search for his name on facebook sorry his not on facebook."
Jeg skrev tilbake:
"He is not on Twitter either, or Google."
Jennifer skrev:
"No why are you searching for him"

Her igjen synes jeg det er mistenkelig. Jeg orienterte om at jeg søkte han opp fordi jeg vil vite hvem jeg sender pengene til. Jeg foreslo å sende det direkte til henne eller hennes agent.
Jennifer svarte da:
"Do you think i am fake?"

Hun virker lettere irritert, og purrer opp at jeg skal sende penger via western union.

Jeg føler tonen er helt en annen en det det begynte med ("i am so down to earth".)
Kanskje kjendiser bare er litt pripne?

(bare så det er sagt, dette er ikke en trolle-historie, jeg er seriøs.)
Western Union
Vis hele sitatet...
Nigeria
Vis hele sitatet...
LOL kis, trenger det å bli mer obvious?
Dr Shroom; Det er nettopp det jeg mistenker også. Derfor jeg lurer på om scammerne klarer å unngå fb sin godkjenning av legite kjendiser. Skulle tro de var strenge på dette, derfor jeg vanligvis har tenkt at merket godkjenning = 100% den personen som det utgis for å være.
Jeg skal ikke rakke ned på engelsken til folk, men jeg var en flink elev selv, så jeg har på en måte en viss forventning om språkkunnskap og tegnsetting når det kommer til eget språk (sliter med å og å- regelen selv, men generell tegnsetting pleier å gå greit.)

Opteryx; akkurat det jeg mener (jeg har ikke satt over noen penger altså, det sitter litt inne.
Føler selv det er et stykke over på obvious, men da burde strengt tatt den ekte Jennifer anmelde dette og saksøke så det synger etter (det er den eneste profilen av henne jeg fant med legit-merke på.)

Vet ikke om det hjelper å tipse fb om dette, jeg synes det er synd at man blir misbrukt på face på den måten iallefall. Ryktet ditt går vel i dass om dem holder på slik med "legit" profil av folk.
Sist endret av ne-moth; 6. februar 2018 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
... en amerikansk kjendis (og nydelig attpåtil) som ikke bare godtar deg på facebook og svarer når du skriver til henne, men skriver gebrokkent engelsk som helt åpenbart ikke er slang og ber deg sende penger til Nigeria? Kom an, kis..

Edit: Unødvendig innlegg, men det kan helt ærlig ikke ikke påpekes nok
Sist endret av Nether; 6. februar 2018 kl. 22:12.
Dette er jo litt interessant.

Er det denne sida det er snakk om?

https://www.facebook.com/JenniferConnelly/

Eg har likt og sendt ei melding, med håp om at scammen let seg replisere..
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Facebook
185 245 personer liker dette
180 955 personer følger dette
Vis hele sitatet...
Tror du ikke det hadde vært mer effektivt av hun å poste en link til en doneringsside på profilen sin. Med god forklaring på konkrete tiltak midlene skal gå til enn å sende private meldinger til tilfeldige folk som legger hun til?
OM hun så skulle nå ut til følgerne sine via PM ville hun nok i det minste brukt den "manageren" denne personen påstår den har til denne jobben disse private meldingene med oppgølgingsspørsmål dette ville medført.

TLDR; Det er scam (som alle andre også sier)
Snegler: Det er korrekt side du oppgir.

Til resten av folket: Bevisene feller i retning av at det er scam for min del (men jeg er egentlig litt nysgjerrig på hvor langt disse evt. kan trolles om så er.)
Setter ikke over noe, hele saken virker merkelig.
Trodde fb var mere nøye med kvalitetssikring enn som så.
Noen ganger så blir selv "verifiserte" (om det var det du mente med stjernemerke) styrt av andre... Som oftest (jeg trodde egentlig alltid, før jeg leste dette) så er de styrt av manageren til X.

Men i dette tilfellet er hun enten blitt hacket, eller noen har tatt kontroll over brukeren hennes
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Saken er ikke merkelig, det er overhode ingen tvil om at dette er noen som stjeler penger ment til veldedighet. Trist.
Ville kontaktet Facebook Norge og forklart saken.. Da blir nok siden fort stengt får en håpe.
Jeg ble kontaktet av en jente fra ulandet, tenkte det var en scam men fortsatt å prate. Viste seg å være en tidligere dame som ble intervjuet under en dokumentar. Hun var veldig interessert i arbeid, at hun har veldig god engelsk ble hun å jobbe på kontrakt. Blant, narration script retting ect..

Men i ditt tilfelle er dette tydeligvis scam.
Ingen nye innlegg på siden siden 2015, det er jo rimelig snodig da hun enda er aktiv såvidt jeg har forstått. Sikkert hacket.
xghost: Verifisert var ordet ja Derfor jeg trodde det var henne. La henne til for over 1\2 år siden, ingen kontakt fra hennes side før brått nå.
Rapporteres inn til FB, er nok noen som har tatt over siden hennes eller et eller annet ja.

Takk for tips folkens, sparte de 40 dollarene gitt
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Antar det er en "ekte" konto, men at den har blitt hacket og nå brukes av nigerianske prinser.