Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1252
Hei

Der jeg bor har jeg ikke mulighet til vanlig bredbånd. Slik jeg har forstått har jeg derfor bare to muligheter.

Mobilt bredbånd(fra Telia) og satelitt(fra europasat).

Jeg er veldig usikker. Telia har 200gb i mnd til 850 med grei(?) hastighet. Den fra europasat har jeg fri nedlasting, MEN etter 50gb vil hastigheten satt ned til mellom 1-5 mbit, og muligens enda lavere etter klokken 17.00(men ifølge de så er dette minimum, men dette skjer skjelden(hans ord))

Hva vil du ha valgt og hvorfor? Vil jo ha noe som funker, men er småskeptisk til satelittinternett

Takk
Jeg ville heller hatt stabil hastighet og tilpasset bruken. 1-5 Mbit/s er veldig lite om man er flere brukere av nettet og/eller ønsker å bruke strømmetjenester/spille online. For meg og mitt bruk ville det blitt for frustrerende.

Edit: Hva er ISPs argument for å redusere hastigheten på ettermiddagen? At de ikke klare å serve nok mot kvelden når flere bruker nettet?

Hørte av en kompis som bor i en liten bygd i Buskerud at nettet ble strupet i høytider og ferier fordi det heller skulle prioriteres til hyttefolk enn fastboende. Var ikke snakk om å dele på hastigheten, men at fastboende skulle ha nett som minnet om 56k analogt modem når hyttefolket var på plass og skulle ha full hastighet. Det er forkastelig imo, men er vel ikke det som er ditt problem
Sist endret av Pope; 5. februar 2018 kl. 12:53.
Hei. Du kan sjekke ut breiband.no også om de er bedre på pris/fart.
Takker for svar
Pope: dette var for å dele på linjen, og slik at de som ikke har brukt opp sitt "prioriterte" antall gb, skulle komme først i køen. En som hadde prøvd satelittnett, og som hadded 25 mbit, hadde fått minimum 15 mbit etter oppbrukt periode og etter klokken 17.00. de måtte bare ha det stående i tilfelle det ble mange brukere etterhvert. han mente dette ikke var reelt i norge for om tidligst et par år(dette var vanlig i andre land med mange flere brukere) Skal sies at han jobbet i brebånd.no(som drifter europasat i norge)

downlow: Det er fakisk breibånd som driftet europasat i norge. Så lurer på om det er omtrent det samme
Sist endret av raakken; 5. februar 2018 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.