Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 57760
Funker kontrolleren, Skukke? Spørs om Lyen har flere til salgs.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan har dere løst problemet med girvelgeren? Regner med de fleste har fler en 6 gir på kransen bak. Har dere kjøpt egen girvelger som passer til goldenmotorene?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Sforne Vis innlegg
Hvordan har dere løst problemet med girvelgeren? Regner med de fleste har fler en 6 gir på kransen bak. Har dere kjøpt egen girvelger som passer til goldenmotorene?
Vis hele sitatet...
For mitt vedkommende har jeg ikke brydd meg om å skifte den selv om den ikke passer. Er jo svært sjeldent det er aktuelt å tråkke uansett, så har den som regel stående på et middels tungt gir.

@Skukketrure, har du skrinlagt sykkelprosjektet helt etter brannen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av utsi Vis innlegg
For mitt vedkommende har jeg ikke brydd meg om å skifte den selv om den ikke passer. Er jo svært sjeldent det er aktuelt å tråkke uansett, så har den som regel stående på et middels tungt gir.

@Skukketrure, har du skrinlagt sykkelprosjektet helt etter brannen?
Vis hele sitatet...
neida på ingen måte, er i gang med nr 3 for i år. legger litt mer fokus på utseende og at det skal minne så langt som mulig om orginalsykkel.

skal prøve å huske å ta bilder av den jeg begynner på nå, og poste regelmessig
Flott med oppdateringer skukketrure.. spennende lesning :-)
Kupper tråden litt og stiller deg et spørsmål.
Har bygd en sykkel til selv nå, men her er det noe rart?
1000w 48v motor med 48 V 20 aH Lifepo4 batteri. Motor kutter etter 6-7 km kjøring, batteriindikator i lykta(blå lys) forsvinner og sykkelen stopper.
Lader batteriet, men ladesekvensen varer kun i ca en time før laderen "sier" at batteriet er ferdigladet. Går fra gult til grønt lys.
Har målt utgangsspenning på batteriet til ca 54 V. Skjønner ikke hvorfor sykkelen stopper etter bare 6-7 km. Forrige sykkel jeg lagde med eksakt samme utstyr gikk ca 40 km før tomt batteri. Noen ide om hvorfor?
Mvh
Dårlig / Skadet regulator kanskje?

Sjekk spenningen og strømtrekket når du benytter sykkelen... Og se om alt er normalt helt til den kutter, eller om det skjer noe spesielt når den kutter.
Så gjentar du det hele 2-3 ganger, for å se om feilen kommer på samme spenning/strømtrekk hver gang.
hei- fikk trikkern på jobben til å måle på batteriet. Har ikke peil på hvordan geg må koble for å få til det du sier?
Sitat av haifinn Vis innlegg
Flott med oppdateringer skukketrure.. spennende lesning :-)
Kupper tråden litt og stiller deg et spørsmål.
Har bygd en sykkel til selv nå, men her er det noe rart?
1000w 48v motor med 48 V 20 aH Lifepo4 batteri. Motor kutter etter 6-7 km kjøring, batteriindikator i lykta(blå lys) forsvinner og sykkelen stopper.
Lader batteriet, men ladesekvensen varer kun i ca en time før laderen "sier" at batteriet er ferdigladet. Går fra gult til grønt lys.
Har målt utgangsspenning på batteriet til ca 54 V. Skjønner ikke hvorfor sykkelen stopper etter bare 6-7 km. Forrige sykkel jeg lagde med eksakt samme utstyr gikk ca 40 km før tomt batteri. Noen ide om hvorfor?
Mvh
Vis hele sitatet...
jeg synes det lukte av en gåeen celle, da detter rekkevidden markant, fordi dt går masse strø, til å holde spenningen oppe i den spm er deffekt. kjør det "tomt" å mål vær enkelt celle å se om noen utmerker seg , de skal ligge på ca 3,6 "tomme"
Takk for tips- skal prøve
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av skukketrure Vis innlegg
jeg synes det lukte av en gåeen celle, da detter rekkevidden markant, fordi dt går masse strø, til å holde spenningen oppe i den spm er deffekt. kjør det "tomt" å mål vær enkelt celle å se om noen utmerker seg , de skal ligge på ca 3,6 "tomme"
Vis hele sitatet...
Har nå montert batteriet tilbake på sykkel, kjørt tomt og demontert igjen. Har "bestilt time" hos en elektriker på jobben.
Hvis det nå skulle vise seg at en/fler av cellene er defekt, er det da mulig å bare fjerne disse fra pakka? Eller må jeg bestille ny celle( a123 batteri?) og lodde inn dette.Får man kjøpt disse batteriene i Norge, eller må jeg bestille fra Hong Kong(Ebay)?
Mvh
Da har jeg fått splitta åpen batteripakka etter den er kjørt "tom". Det er 14 batterier som er sveiset sammen i totalt 8 cellegrupper. Alt så egentlig helt og ok ut, fikk lagt på litt loddetinn på batteri nr 3 ovenfra i høyre hjørne- da den hadde kun to loddepunkter fra før.

Målte spenningen i de 8 cellene og skrev på med tusj (se bildet). Nå står batteriet på lading over natta, så får jeg se hva cellegruppen som kun var 2,85 V viser i morra.
Min mistanke er at et av batteriene i denne gruppa er defekt og må byttes.
Målte forresten ut spenninga til 52,15 V når batteriet var "tomt". Antar det viser 54 V igjen i morra etter ladinga?
▼ ... noen uker senere ... ▼
@Skukketrure, du har vel ikke tilfeldigvis dimmen på eiekene som passer til sun-thing-kittet? Fant noen på 229mm for 26" hjul på herhttp://www.electric-bike-kit.com/ele...es.aspxhttp://. Tror du de funker?
Fritidsinteressert
ragerocket's Avatar
19 5
Sitat av utsi Vis innlegg
@Skukketrure, du har vel ikke tilfeldigvis dimmen på eiekene som passer til sun-thing-kittet? Fant noen på 229mm for 26" hjul på herhttp://www.electric-bike-kit.com/ele...es.aspxhttp://. Tror du de funker?
Vis hele sitatet...
tips: for at linken skal funkere må dere fjerne http:// på slutten
http://www.electric-bike-kit.com/ele...ndnipples.aspx
slik!
Hvordan kan jeg lage meg en lipo pakke på 48volt med automatisk lader?

2stk. Lipo pakker på 22.5v
2stk. Ballanserer kabler
2stk. Ballanserings kretskort med led

men så kommer problemet, åssen skal jeg lade dem? Finnes det en LIPO lader for 50volt eller må jeg lade de to pakkene på 22.5v hver for seg med to ladere?

Pakken bør ha 5ah 50v kapasitet, en reserve pakke så jeg kommer meg hjem :-)

Hvem selger dette billig?
Sist endret av Tekniker2; 24. mai 2014 kl. 15:38.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Hvordan kan jeg lage meg en lipo pakke på 48volt med automatisk lader?

2stk. Lipo pakker på 22.5v
2stk. Ballanserer kabler
2stk. Ballanserings kretskort med led

men så kommer problemet, åssen skal jeg lade dem? Finnes det en LIPO lader for 50volt eller må jeg lade de to pakkene på 22.5v hver for seg med to ladere?

Pakken bør ha 5ah 50v kapasitet, en reserve pakke så jeg kommer meg hjem :-)
Vis hele sitatet...
Denne ser ut til å kunne lade 12 celler samtidig, men den trenger nok ekstern strømforsyning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei
Er inspirert til ¨lage meg en e.sykkel nå etter å ha lest tråden.
Ser at sun-thing28 på ebay er bukt av noen. Han har ikke 28" men 700c som option, er det samme som 28"?

Tenkte å kjøpe en billig biltema sykkel: http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykl...ing-28-271332/
Blir det noe problem tror dere? (Skal ha motor på bakhjulet.)

Synes ett slikt batteri så veldig OK ut: http://www.ebay.co.uk/itm/36V-14-Ah-...item4184b5ca2c
Men da blir det bare 700-800W. 1000W er jo nesten samme pris.

Er det noe mer enn donor sykkel, pakke fra sun-thing og batteri jeg trenger?
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Det ble en liten lipo brann

Da benytter jeg annledningen til at lipo krever å handteres feilfritt, jeg hadde sykkelen inne i leil til litt modifikasjon, den var da armert med 3x22,2v 6cell lipo 5ah (forøvrik flaks da jeg pleier ha 5 stk i serie) koblet i serie å hadde uisolert+ og minus så jeg brettet i vør sin retning med en distanse på ca 40cm altså ingen fare for at disse hadde letet etter hverandre å søkt kontakt uten hjelp, men hjelp skulle de få, jeg leier under min mor, å ba henne holde seg unna leiligheten min mens jeg var ute et lite erend.

og spesifiserte viktigheten av at dette gjaldt batterier som hun tidligere var blitt gjort kjent med effekten av, men undervurder aldri en aldrende dame med støvklut på vill jakt etter noe å gnukke på. det spennende oppstår i den gamle mor trosser min adgangsnekt å finner ut at hun skal "rydde" litt. (har tilogmed vist henne video av lipobrann på youtube) å hun ordner sef kunsstykket å lar + og- få bli bedre kjent, reaksjonen uteble på ingen måte, for for å gjøre det hele extra friskt var batteriene akkurat max charged, dette endte kort fortalt med en sinnsyk røykutvikling/brann . totallskadd leilighet. så ha til ettertanke at disse nuclearpakkene bør ikke heller være tilgjenglige for feks hyggelige mødre med støvklut.

jeg kom først etter brannvesenet hadde sperret og låst av huset, de tok også med seg sykkelen, så om alle 3 pakkene har brent av eller om det er 1-2 aner jeg ikke, men de bør kort fortalt handteres riktig, regner med at det eneste som er å ta vare på er motor, batteriene var inntil controllern så regner med at dens liv er avsluttet. men vi får se. dette har på ingen måte gjort meg skeptisk til lipo, jeg anser de som trygge så lenge de hanteres med ganske enkle leveregler, sef aldri kortsluttning, selv i korte øyeblikk er nok til at det ikke er noen vei tilbake, lad de alltid mens du er tilstede eller sett de et sted de kan gå av uten at det vil være krise,

jeg bruker en laser tempmåler som jeg i ny å ne peker bortom for å se at de holder lav temp , har ikke hatt noen spennende opplevelser selv om jeg har ladet 5 av disse pakkene paralelt i det hele tatt, har sett det blir frarådet både her og der, men ingen grunn til engstelse spør du meg så lenge du passer temp jevnlig, alt skummelt som eventuelt kan skje vil starte med økning i temp med relativt langsom økning i starten (såfremt ingen kortslutning har oppstått) mitt svar til lipobrannen var å bestille dobbelt så mange så jeg får litt mer amp når de først skal byttes
Vis hele sitatet...
Har du blitt indirekte nevnt i en NRK artikkel nå skukketrure?

Få elsykkelbranner registrert
– Jeg kan ikke huske å ha hørt om brann i elsykkelbatteri før, forteller Håvard Kleppe i Brannvernforeningen.

Heller ikke hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har de hørt om mange branner i elsykler.

– Vi hadde en sak for en tid tilbake, men da var det en som hadde bygd sin egen elsykkel. Det er ikke sammenlignbart med denne saken, sier Josten Ween Grav, sjefingeniør i Elsikkerhetsavdelingen i DSB
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at jeg har god erfaring med bafang bbs hd 1000w 48v. Paret med ett 20amp batteri gjør denne lett 80km/t. Koster litt men kvaliteten er høy, og krankmotor er fornuftig, så man kan endre utvekslingen etter behov. Bratte bakker og navmotor er ikke noe særlig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis jeg velger denne https://www.amazon.co.uk/48V1500W-IC...2HY?th=1&psc=1 til hybridsykkelen min. Trenger jeg å kjøpe noe mer, vil det være vanskelig å håndtere, har dere noen bedre alternativer?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Smule, det kittet ser veldig kurrant ut.
Vil legge til at det kanskje er litt overpriset, men dersom du ikke er komfertabel med og håndplukke komponenter selv, er det et godt valg.
En bafang krank motor, som torgeirnydal nevner, pluss batteri blir en del dyrere, men det er dette du ønsker deg som du skal kjøre i skogen. Skal også sies at dersom en 1000W motor lett gjør 80kmt, da er det noe galt med speedometeret ditt.
Haha ok, tror kanskje står over og faktisk gjør litt research. Takk for å ha spart meg for å kjøpe noe ordentlig ræl sikkert
Man kan logge inn på displayet og endre kutthastighet opp til 99km/t. Testet med gps på tlf, hadde over 75 flere ganger. Nominell kraft eller hva det heter er over 1500w på bbsHD så det er null problem med høy fart i tyngste giret