Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6550
Hei. Jeg vasket fettfilteret til kjøkkenviften, i oppvaskmaskinen for noen dager siden, og har vært plaget med fett i oppvaskmaskinen siden da. Det legger seg på tallerkner, bestikk og alt jeg vasker. Har prøvd sun maskinrens to ganger på 70graders vask uten hell. Er det noen her inne som har noen tips å komme med? Er en AEG viktig 40751, visst det spiller noen rolle
Du har renset filtersystemet?
Ja, glemte å nevne det. Har renset filtrene i bunn av maskinen.
Forsøk å slenge inn ekstra pulver/tabletter rett i maskina i tillegg til i beholderen. Og kjør en eller flere ganger på maks temperatur.
Sist endret av frtoretang; 18. november 2017 kl. 05:47.
Vil anbefale deg å vaske den litt oftere i framtiden.
Uvaksinert 👍
Kjøp maskinrens, det er ett eget pulver du kjører på tom maskin.
Sitat av daffe Vis innlegg
Kjøp maskinrens, det er ett eget pulver du kjører på tom maskin.
Vis hele sitatet...
Ja han har gjort dette..2 ganger sier han jo!

Når du skal vaske disse i fremtiden, husk å skylle av det værste fettet med kokende vann i vasken før du putter de i maskinen. Forbanna griseri det greiene der...
Sist endret av downlow; 18. november 2017 kl. 11:35.
Kjøp sitronsyre (pose med pulver i dagligvarebutikk), og kjør maskinen tom på 90 grader. Det skulle ta alt og virker mye bedre enn maskinrens.
Jeg ville heller ha kjørt på med litt lut/kaustisk soda. NB! Hvis det er noe særlig aluminium i maskina, så går det til helvete ved lut og syrer med litt futt i!! Selv om jeg tviler på det, da jeg mener å huske oppvaskmaskin-pulver/tabletter er basiske.
For når lut kommer i en del kontakt med fett, så dannes det såpe som vaskes ut i avløpet.
Sjekk at dysene i «propellene» ikke er tette. Jeg hadde samme problem. Og da var de tette så armene ikke tikk rundt
Takk for svar alle sammen, blir kjøpt inn kaustisk soda og sitronsyre idag. Høres litt skummelt ut med kaustisk soda, men prøver visst ikke sitronsyre funker. Burde jeg bruke mye? Tror ikke det er noe aluminium i maskinen, ser ut som rustfritt stål.

Har sjekket dysene
De kommer i pakker, bruk en pakke om gangen.
Det beste er oppvaskmaskin rens, egne poser du kjøper til maskinen og den blir ultra ren
Prøv plumbo sin maskinrens. Den river mer enn sun og andre merker.
Prøvd blank eddik ?.. .. pleier å bruke det i vaskemaskin.. fjerner lukt og belegg.. så funker nok med en skikkelig skvett i oppvaskmaskinen også..
Syrer hjelper ikke mot fett, hvis vi ser bort ifra de verste. Altså eddik og sitronsyre hjelper ikke. Mitt argument får som så:

Fett er en gruppe estere (ester er en stoffgruppe der alkohol og syre er reagert i sammen), som er oppbygd av alkoholen glyserol (noen ganger kalt glyserin eller propyltriol) og fettsyrer. Hvert fettmolekyl består av ett molekyl glyserol og tre fettsyremolekyler. Der hydrogenet i OH bindingene reagerer med OH i karboksylleddet (COOH) i fettsyra og danner vann. Altså du får esteren (her fett) og vann fra reaksjonen, som danner estere. Forskjellige fettyper blir oppdelt etter å ha så og så mange % av hver enkelt fettsyre. Men mange av fettsyrene har navnet sitt fra sitt hovedopphav. Slik som palmitinsyre i palmeolje, og oleinsyre i olivenolje.

Når (patte)dyr og vi fordøyer fett, så hjelper ikke saltsyra i magen en døyt. Fettet glir uforandret igjennom magesekken med saltsyra. Den blir først angrepet i tolvfingertarmen, der galle fungerer litt som såpe, og lager bitte små pærler av fettet i maten. I tolvfingertarmen blir også enzymet lipase skillt ut, som spalter fettsyrene fra glyserol. Fettsyrene og glyserol blir deretter absorbert i tarmen, og fraktet rundt i blodet.

Når du blander lut/kaustisk soda med fett/matolje, så vil luten også spalte denne esterbindingen. Da går reaksjonen som så:
Lut er natriumhydroksid NaOH. Det som da skjer, er at OH i luten, vil reagere med syra og glyserolen, så du får glyserolen med sine tre OH-grupper. Mens natriumet binder seg til karboksylgruppa der hydrogenet er i syra, så du får såpe (opprinnelig består såpe av salter av fettsyrer). Natrium- (eller enda bedre kalium-) ionet vil gjøre så produktet kan løse seg mye lettere i vann. og dermed bli med ut avløpet.

Vi kan ta et eksempel på et fettmolekyl, som kun inneholder palmitinsyre for enkelhetens skyld.


Red: Ellers når det gjelder mengde med kaustisk soda, så tipper jeg at en spiseskje er mere enn nok.
Sist endret av aluminiumfluorid; 19. november 2017 kl. 00:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter min erfaring er det viktigste i "kampen mot fett" i oppvaskmaskinen å skylle det verste av oppvasken før det settes inn i maskinen. Etter at jeg begynte med det har filtrene i maskinen knapt nok trengt rens. Bruk også oppvaskmaskinrens en gang i blandt, og vask på varmt program. Det røsker villig vekk i fettet. Prøv også å kjør program med varmt vann en gang iblandt, det hjelper også på at du ikke får fettplugger i systemet.

Oppvaskmaskinfabrikantene anbefaler visstnok at man ikke skyller godt av oppvasken før man setter den inn, men målinger viser at man reduserer bakterieflora og biofilm inne i oppvaskmaskinen om man skyller:

http://www.tv2.no/a/6557947/
https://www.aftenposten.no/bolig/Sky...tte-8170b.html
Bruk YES oppvasktabletter. Kjip reklame, men godt produkt.
Jeg er veldig klar over at det skummer, men Zalo funker. gjort samme feilen selv en gang og da funka ikke maskin rens så brukte zalo.
Mange gode svar her nå. Har nå prøvd både sitronsyre og kaustisk soda, og fettet er der enda. Men jeg har funnet feilen, oppvaskmaskinen vasker med kaldt vann. Prøvde å åpne maskinen flere ganger under en 70graders vask idag, og den vasker bare med kaldt vann.
Da bør du nok bytte varmeelementet.
Trenger ikke være selve varmeelementet. Kan være en termostat eller noe styringselektronikk som er problemet. Eller rett og slett bare en dårlig kontakt. Uansett må du nok ha service på den.