Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2795
Hei, folkens!

Dette er ikke bare et spørsmål om valg av tjeneste, men også i hvilken form dette burde skaffes og settes opp. VPN har nærmest blitt et must i vår tid, hvor alt overvåkes og man gjerne vil legge til et ekstra hakk av anonymitet oppi hele big brother-eventen. :-) For den saks skyld praktisk å ha en fast IP uansett hvor man er på planeten.

Vet det finnes kjente tjenester som NordVPN og ExpressVPN – men de som er flinkest til å markedsføre seg leverer ikke alltid de beste produktene – let’s face it. ;-) Skulle gjerne brukt dette for Mac og Android, men enda bedre rett på en Raspberry Pi.

Kikket litt på PiVPN, som er laget for Pi. Interessant med muligheten til å sette opp VPN for hele WiFi-et hjemme, så all trafikk kan gå igjennom den. Så ja – har rett og slett for lite erfaring på dette området og er åpen for tips og triks.

Takk for alle svar.
Jeg bruker denne, og har vært fornøyd med den. Her er en god og detaljert gjennomgang. https://www.techradar.com/reviews/pr...net-access-vpn
Neste gang overveier jeg ProtonVPN fordi da kan man få en mer komplett pakke med mail etc.
PiVPN er helt sikkert ålreit om du ønsker å kjøre en VPN server. Det bruker visst OpenVPN. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår helt hva du egentlig ønsker da. Jeg kjører selv en OpenVPN server, men dette er utelukkende kun for sikkerhet, og kobler selv bare til når jeg trenger å nå noe som er blokkert eksternt. Dersom du setter opp en egen VPN server, for eksempel hjemme, så vil du jo ikke få noe mer anonymitet? Dersom du leier en server og setter opp en VPN server der, så stoler du vel på dem du leier server fra? Om VPN server hjemme, så kan du i så fall koble til VPN serveren dersom du ikke er hjemme, ha en tryggere forbindelse, og eventuelt maskere IP adressen din slik at den er lik hjemme dersom ønskelig.

Kan være jeg tar feil altså, men tror du har misforstått litt hva PiVPN er. Skjønner ikke helt hvordan det hjelper å rute all trafikk gjennom en VPN server på eget nettverk dersom ønske er anonymitet. Du vil jo ikke maskere IP adressen til noe annet, med mindre du kobler til fra et eksternt nettverk.

Når det kommer til de kjente tjenestene, så er jeg ikke helt sikker, men kanskje se etter lifetime VPN deals? Det er ikke veldig vanskelig å finne med noen google søk, og så kan du jo eventuelt se hvilkene av disse som er til å stole på, om noen.
Sist endret av sondriz; 20. september 2020 kl. 12:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av greenwalker Vis innlegg
Dette er ikke bare et spørsmål om valg av tjeneste, men også i hvilken form dette burde skaffes og settes opp. VPN har nærmest blitt et must i vår tid, hvor alt overvåkes og man gjerne vil legge til et ekstra hakk av anonymitet oppi hele big brother-eventen. :-)
Vis hele sitatet...
Merk at IP i praksis er ei marginal brikke i det å identifisere person. Navnet ditt og andre indikatorer du frivillig strør om deg med er langt sterkare.

I tillegg er Noreg eit sivilisert land. Dvs. at det er krav til oppbevaring av informasjon, når det skal slettast, og korleis myndigheiter får innsyn. Med VPN er du prisgitt eit litt shady firma i eit land der du gjerne ikkje kjenner lovverket.

Eg stoler meir på Telenor enn London Trust Media.

Har du NSA på nakken vil neppe VPN endre stort uansett.
Sitat av greenwalker Vis innlegg
For den saks skyld praktisk å ha en fast IP uansett hvor man er på planeten.
Vis hele sitatet...
Er det?
Sist endret av vidarlo; 20. september 2020 kl. 13:09.